Hej
Min syn på religion rent allmänt är väl att det har lett till krig, plågat folk och tagit livet av fler folk än något annan farsot på jorden, så jag är väl i grunden inte religiös alls.
Buddismen måste väl ändå vara en av dom mindre skadliga religionerna om det ens är en religion, många ser det ju mer som en livsfilosofi, på den tiden levde munkarna spartanskt, vandrade, hanterade inte pengar, hade inte mobiler, gympaskor och gick inte på restauranger o.s.v, dom avstod i princip allt det världsliga.
För min egen del har Buddismen haft några faser, ifrån början köpte jag den nästan rakt av, blev intresserad, gick gärna i tempel, ville lära mig hur det fungerade och deltog flitigt i typer av ceremonier och annat, jag såg allt positivt och bländades av det goda inom Buddismen.
Men med tiden har min syn på Buddismen ändrats en del, templen samlar på sig stora rikedomar, lägger förmögenheter på utsmyckning, det är inte längre ovanligt att en abbot blir rik, pengar får allt större och större betydelse i templen.
Numera flyger munkar första klass, i några fall har dom även ägt privatjet och lyxbilar, dom flesta har mobiler och datorer, hanterar pengar och går på restaurang, numera förekommer det t.o.m att munkar dricker alkohol eller knarkar, man läser om munkar som begår brott, köper sex av pr*stituerade och t.o.m våldtar, en tragisk och skrämmande utveckling.
Men jag respekterar och ser fortfarande upp till dom munkar som lever enligt den ursprungliga läran, lever enkelt och av allmänhetens mat gåvor och ägnar dagarna åt att be, meditera och arbeta i templet, det finns ju två typer av munkar i Thailand och jag gillar främst den gren som drar sig undan, bygger tempel i skogen, äter en gång om dagen och följer den ursprungliga läran fullt ut.
Mvh isan lover