Hur är din relation till buddismen?

 

Pream

Aktiv medlem
Antar att de flesta av oss har någon form av erfarenhet/nyfikenhet/kunskap/åsikt om buddismen.

Kanske har du en praktiserande buddist i form av din käresta, eller så har du själv närmat dig denna religion/detta levnadssätt.

Är det något ni vill prata om här?
Låt höra.
 
Ja, vad ska man säga...viste inte så mycket innan vi blev ett par men hitintills så ser jag inga aggressiva eller negativa erfarenheter från buddhismen :hug_transparent: . // Text borttagen, tråden handlar om buddhismen.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag är inte religiös men var jag tvungen att välja så blev det nog buddism. Tycker det inte handlar så mycket om att göra allt för sin gud utan mer vad du gör för dig själv. Siddhartha Gautama försökte ju skala bort allt annat för att nå sitt inre och bli upplyst, nirvana. Tror han blev ganska ödmjuk på vägen. Han föddes ju rik men var inte lycklig ändå. Han kom ut i världen och såg sjukdomar och svält men ingen var lyckligare bara för att dom hade pengar. Han såg ingen värld att återfödas till. Att nå nirvana och få stopp på den eviga cirkeln. Som sagt handlar inte om någon gud utan mer om hur du jobbar med dig själv.

Jag gillar all religion som inte skadar andra människor eller djur för den delen. Känner ni till någon sådan?
 
För min del har jag ingen erfarenhet/nyfikenhet har väldigt lite kunskap.. Min åsikt är att alla få tro på vad dom vill , jag har och håller på min tro för mig själv


over and out
Och har man sin "religiösa" tro så må man få hålla den för sig själv ;) men det innebär inte att man försöker vinkla in i debatt med sin egen ideologi och annat trams man genomgått tidigare, eller...? Missförstå mig rätt nu...
 
Hej

Min syn på religion rent allmänt är väl att det har lett till krig, plågat folk och tagit livet av fler folk än något annan farsot på jorden, så jag är väl i grunden inte religiös alls.

Buddismen måste väl ändå vara en av dom mindre skadliga religionerna om det ens är en religion, många ser det ju mer som en livsfilosofi, på den tiden levde munkarna spartanskt, vandrade, hanterade inte pengar, hade inte mobiler, gympaskor och gick inte på restauranger o.s.v, dom avstod i princip allt det världsliga.

För min egen del har Buddismen haft några faser, ifrån början köpte jag den nästan rakt av, blev intresserad, gick gärna i tempel, ville lära mig hur det fungerade och deltog flitigt i typer av ceremonier och annat, jag såg allt positivt och bländades av det goda inom Buddismen.

Men med tiden har min syn på Buddismen ändrats en del, templen samlar på sig stora rikedomar, lägger förmögenheter på utsmyckning, det är inte längre ovanligt att en abbot blir rik, pengar får allt större och större betydelse i templen.

Numera flyger munkar första klass, i några fall har dom även ägt privatjet och lyxbilar, dom flesta har mobiler och datorer, hanterar pengar och går på restaurang, numera förekommer det t.o.m att munkar dricker alkohol eller knarkar, man läser om munkar som begår brott, köper sex av pr*stituerade och t.o.m våldtar, en tragisk och skrämmande utveckling.

Men jag respekterar och ser fortfarande upp till dom munkar som lever enligt den ursprungliga läran, lever enkelt och av allmänhetens mat gåvor och ägnar dagarna åt att be, meditera och arbeta i templet, det finns ju två typer av munkar i Thailand och jag gillar främst den gren som drar sig undan, bygger tempel i skogen, äter en gång om dagen och följer den ursprungliga läran fullt ut.

Mvh isan lover
 
Då buddhism inte är en religion utan en levnadstid som är helt kompatibel med judaismen, är också väldigt många judar positivt inställda.
Det enda som möjligen skulle kunna innebära ett problem är om man ser budda som någon idolfigur på det sätt som kristna gör med sin idoldyrkan.
Det är alltså helt upp till var och ens ansvar och livsåskådning.
Jag ser inga problem. Jag bär ibland beroende på orsak också både Kippah och Talith gadol vid besök buddistiska tempel. Är det begravning av släkting vill jag gärna säga adjö på bästa sätt jag kan.
Från buddhistisk sida ser jag inget annat än respekt.
 
Då buddhism inte är en religion utan en levnadstid som är helt kompatibel med judaismen, är också väldigt många judar positivt inställda.
Det enda som möjligen skulle kunna innebära ett problem är om man ser budda som någon idolfigur på det sätt som kristna gör med sin idoldyrkan.
Det är alltså helt upp till var och ens ansvar och livsåskådning.
Jag ser inga problem. Jag bär ibland beroende på orsak också både Kippah och Talith gadol vid besök buddistiska tempel. Är det begravning av släkting vill jag gärna säga adjö på bästa sätt jag kan.
Från buddhistisk sida ser jag inget annat än respekt.
Levnadsstil
 
Tack för alla intressanta svar. Själv så läser jag lite om buddism just nu, vill förstå mer, inte minst utifrån att jag är sambo med en thailändska som, trots att hon är ganska sekulär, ändå formats av buddismens "levnadsregler".
Just nu reflekterar jag över den åttafaldiga vägen och närmar mig meditation som väg för stabilisering i denna pandemivardag.
Jag tilltalas av mycket inom buddismen och hoppas på att den ska fylla en roll i mitt liv.
Indirekt har jag nog redan påverkats av min sambos buddistiska livshållning när det gäller tal och tanke under de dryga tio år vi varit tillsammans.
Är det fler som har inspel?
 
Jag respekterar buddismen men är inte religiös. Jag anser att religion i dagens samhälle bara är av ondo. Som någon skrev, buddismen är inte religion utan en filosofi.

Däremot tror jag att det kanske finns en högre makt men har inget med religion att göra. Religion,religiösa, är ett missbruk av människor med maktambitioner som utnyttjar folks tro på något som ingen vet!
 
Tack för alla intressanta svar. Själv så läser jag lite om buddism just nu, vill förstå mer, inte minst utifrån att jag är sambo med en thailändska som, trots att hon är ganska sekulär, ändå formats av buddismens "levnadsregler".
Just nu reflekterar jag över den åttafaldiga vägen och närmar mig meditation som väg för stabilisering i denna pandemivardag.
Jag tilltalas av mycket inom buddismen och hoppas på att den ska fylla en roll i mitt liv.
Indirekt har jag nog redan påverkats av min sambos buddistiska livshållning när det gäller tal och tanke under de dryga tio år vi varit tillsammans.
Är det fler som har inspel?

Hej

Du gör helt rätt som intresserar dig för Buddismen, det hjälper dig säkert att förstå både Thailand,, Thailändarna, traditionerna och din fru bättre, men viktigast av allt är nog att lära sig mer om sig själv, komma till insikt om sina brister och jobba med dessa.

Det Buddismen har gett mig är perspektiv på livet, den har fått mig att tänka mer på andra, försöka fokusera på det positiva och inte lägga energi på det negativa, jag gillar även tanken på att livet ska ses som en spegel där man får tillbaka det man ger ut, samt tanken på livet som en resa i en flod där man kan välja mellan att passa på att lugnt glida med nedströms alternativt kämpa emot och försöka simma uppströms, såna tankar väcker funderingar.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Jag respekterar buddismen men är inte religiös. Jag anser att religion i dagens samhälle bara är av ondo. Som någon skrev, buddismen är inte religion utan en filosofi.

Däremot tror jag att det kanske finns en högre makt men har inget med religion att göra. Religion,religiösa, är ett missbruk av människor med maktambitioner som utnyttjar folks tro på något som ingen vet!
Ja, buddism kan nog liknas vid en filosofi eller livshållning. Att den ofta ändå sorteras in bland religionerna beror nog på att den innefattar religiösa ritualer.

Det jag är intresserad av är den filosofiska delen, livshållningen.
Jag tilltalas bland annat av karmatanken. Det vill säga att varje tanke eller handling får en konsekvens.
Att tänka, tala och agera på ett bra sätt är en väg jag vill vandra. Även om den inte alltid är helt lätt att följa.
 
Hej

Du gör helt rätt som intresserar dig för Buddismen, det hjälper dig säkert att förstå både Thailand,, Thailändarna, traditionerna och din fru bättre, men viktigast av allt är nog att lära sig mer om sig själv, komma till insikt om sina brister och jobba med dessa.

Det Buddismen har gett mig är perspektiv på livet, den har fått mig att tänka mer på andra, försöka fokusera på det positiva och inte lägga energi på det negativa, jag gillar även tanken på att livet ska ses som en spegel där man får tillbaka det man ger ut, samt tanken på livet som en resa i en flod där man kan välja mellan att passa på att lugnt glida med nedströms eller kämpa emot och försöka simma uppströms, såna tankar väcker funderingar.

Mvh isan lover
Ja, jag håller med dig. Tror dessutom att man genom att tillämpa buddhistiska metoder och kunskaper kan nå ökad självkännedom.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp