Hur är vädret är i Thailand i augusti månad?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej!!!

jag har själv aldrig varit i thailand i augusti men väl i juli och då har regnsäsongen börjat. vi har haft lite regn då och då men inget anmärkningsvärt. regnsäsongen håller på till slutet av oktober. vädret är lite olika beroende på vart i thailand man ska resa. vid den tiden är det monsunvindar på västsidan och då är det ganska blåsigt och havet kan vara väldigt lurigt. det kan blåsa upp snabbt. och jag rekommenderar inte att man är ute och åker båt om man befinner sig på den sidan. är man däremot på samma sida som koh samui och siambukten - pattaya, koh samet, koh chang, huahin etc. så är havet kav lugnt.
på många hotell finns paraplyer på rummen som man får låna under regnsäsongen. kommer man under regnsäsongen så brukar bungalower etc. vara lättare att pruta ner och inte så många turister att trängas med.

vi har släktingar som var i ao nang -krabi i augusti-september förra året och de var helnöjda och bodde billigt och prutade friskt både här och där.

marianne

Tips: om du skall flyga till Thailand i augusti så förlägg resan till efter den 20:e, då har skolorna börjat.
Hittade en biljett den 25 till min dotter för 4.300:- (inkl skatter) TOR

hej!!!

läste följande i aftonbladet idag

Får skadestånd för dåligt väder
Mannen och hustrun krävde sol på semestern i Asien
Paret från Stockholm ville ha sol och bad på Thailandssemestern – men fick översvämmning och monsunregn.

Nu har resebyrån Select Travel gått med på att betala skadestånd på 20 000 kronor.

Hela arrangemanget var planerat in i minsta detalj. I oktober 2007 flög paret från Arlanda till Bangkok och Bhutan. Resan fortsatte sedan till populära badorten Koh Samui i Thailand.

Kravet från resenärerna på den andra delen av resan var att den skulle förläggas till en bad- och solsäker plats. Kostnad och geografisk placering var oviktigt.

Oväder
Men när paret kom fram till Koh Samui möttes de av monsunregn och översvämmning. Ovädret hade pågått i tio dagar och gatorna var vattefyllda och butikerna barrikerade med sandsäckar.

Via hotellet fick resenärerna veta att prognosen för de kommande fem dagarna var fortsatt regn och blåst.

Mannen och hustrun ringde resebyrån Select Travel och meddelade att de inte tänkte stanna kvar i Koh Samui utan istället åkte till Bankok. Där bokades de in på ett hotell med sämre standard än bokat boende i badorten. De försökte göra det bästa av semestern men tre av semesterdagarna hade redan förstörts.

Skadestånd
Efter hemkosten anmälde mannen paketresan till Allmänna reklamationsnämden. Han yrkade på skadestånd med totalt 30 000 kronor.

Nu har nämden kommit med ett beslut: Man rekommenderar att resebyrån betalar 20 000 kronor till anmälaren. ARN skriver i beslutet att bolaget utifrån sin erfarenhet som researrangör borde varit medvetna om väderförhållandena.

Select Travel bestred först anmälan men har nu gett med sig. Pengarna har redan betalats ut till kunden.

– Resan blev som den blev. Det är bra att Allmänna reklamationsnämnden finns. Reseföretaget har fått en liten knäpp på näsan, säger anmälaren till aftonbladet.se.

"Förvånad"
I paketreselagen står det att "om en paketresenär inte får vad han eller hon har rätt att förvänta sig enligt avtalet kan olika påföljder bli aktuella, bland annat ersättningsarrangemang, prisavdrag eller skadestånd".

– Det finns inget land i Asien som är solsäkert i oktober-november. Vad vi borde ha gjort var att påpeka att det kan vara regn och osäkert väder i Thailand, säger Leija Graf, vd för Select Travel.

Select Travel säljer inte charterresor, utan skräddarsyr exklusiva resor för sina kunder.

Företaget har nu ändrat rutinerna och uppmanar kunderna muntligt och skriftligt att själva hålla koll på vädret inför resan.

– Jag är lite förvånad över Allmänna reklamationsnämdens beslut. Tänk om alla resenärer skulle börja klaga på dåligt väder, hur skulle det bli då?, säger Graf.

-------------------

själv har jag varit i thailand flera ggr i slutet på oktober - början på november och har haft det skitbra.

marianne

Åk till Pattaya nästa gång.Inte ens under regnperioden regnar det särskilt mycket. Ungefär var tredje dag regnar det ca 2 timmar, men då kommer det mycket istället.
Här finns heller inga stormar annat än i undantagsfall, inga jordbävningar, inga Tsunamis, inga översvämningar etc.
Det är aldrig under 28 grader och mycket sällan över 35.
I oktober har vintern börjat så smått så regn är ovanligt, november till mars är nästan regnfria.
Easter Seabord, där Pattaya ligger har landets bästa väder, kanske Asiens.

Det låter helt perfekt då jag och brorsan ska åka ned igen en sväng till pattaya den 2 november. Men vintersäsong säger du. Är det mycket kallare där då eller bara någon grad skillnad mot ex i maj när vi var ned??
Vi tänkte nämligen ta dykcerifikat under den tiden.

I november har vintern precis börjat och thaiarna tar på sig jackor för det är bara ca 30 grader varmt (brrrr).
För oss nordbor är perioden oktober - februari (kan gå ner till 28 och t o m mera tillfälligt) perfekt då det ine är FÖR varmt utan ganska lagom. Om man bosätter sig där blir man van vid värmen och tycker inte att 33 grader är särskilt varmt längre.
April månad är varmast med ca 34-35 grader och upp till 38 kortare perioder. Antar att ni hade ca 33 grader när ni var nere i maj månad och kanske regn var tredje dag eftersom regnperioden så smått börjar i maj.
Väder och temperatur varierar mycket kraftigt i olika landsdelar. Så kan t ex norra delarna ha minusgrader på vintern och 45 grader på sommaren.
Eastern seabord (Pattaya) har landets jämnaste och säkraste väder och det innebär mycket sol, varmt och lite regn (oftast bara 1-2 timmar var tredje dag).

Jo vi hade endast 1dag som det regnade och då var de verkligen monsunregn men endast i ca 20min och resten av resan var soligt.Vissa dagar/kvällar så gick vi in i affärer bara för att kunna kyla ned oss. Snacka om att i thailand skulle solpaneler göra stor nytta och spara in på pengar och miljön,hehe. Ja tänkte bjuda hem min flickvän hit till sverige i februari så hon får uppleva en riktig vinter. Förhållandet kanske slutar då???
Men men, det är ju exotiskt i deras ögon så vem vet!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp