Hur hanterar ni Thailändsk konsument(o)rätt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

mackes

Forumveteran
Jag har den hårda vägen upptäckt den icke existerande konsumenträtten, kom att tänka på det när trasiga frysar kom upp i en annan tråd och jag själv har ett problem med en nyinköpt Tablet PC.

Jag blev övertalad att köpa en "billig" tablet till minsta grabben med argumentet att det var ju ett års garanti om något gick sönder (utan förbehåll). Inköpt på relativt stora mallen IT City i Korat hos en mindre affärsidkare där.

Naturligtvis gick den sönder efter en vecka och vid återbesök gällde helt plötsligt ingen garanti på de delar som gått sönder i just detta fallet. Vi skulle betala halva priset av enheten för att få den fixad. Och naturligtvis förstod man helt plötsligt inte ett ord engelska vilket man gjorde utmärkt vid försäljningen.

Min fru kan dock bita ifrån ordentligt och efter vår vägran att betala och hot om kontakt med mallens kontor och turistpolisen fick vi tala med ägaren till butiken (i Bangkok). Efter att hon meddelat oss att garanti i Euriopa och i Thailand inte är samma sak började hon iallafall att förhandla, det slutade på att hon betalar arbetet och vi de trasiga delarna som helt plötsligt bara kostade 400 Baht. Där orkade jag inte längre. I fortsättningen får det bli märkesvaror där man kan tala direkt med leverantören.

Hur göra? Bara köpa av stora affärskedjor? Jag har en bestämd känsla av att de inte är bättre.
Några andra tips?

Annars kan man ju göra som Legolas,

sätt ett par fingrar i bröstet på Thaien och tala om vad som gäller,
detta är vad Legolas själv skrivit i sin tråd...............

"Ubon " sa:
Annars kan man ju göra som Legolas,

sätt ett par fingrar i bröstet på Thaien och tala om vad som gäller,
detta är vad Legolas själv skrivit i sin tråd...............

Det gör jag me varför vika ner sig när man vet man har rätt skulle aldrig falla mig in jag skiter i om dom tappar ansiktet eller hela huvet...

vi köpte våran 40 tummare på Big C som gick sönder efter en liten tid vi hade inga problem me att få ut en ny där sen andra gången när ja va lite för snabb o rycka ut ett par kablar så ringde vi dit o fick prata me han som sålde till oss han kom o fixa mitt fel efter hans jobb o självklart fick han en 5hundrinf för de service tycker ja att det va :)

"glimten66 " sa:
Det gör jag me varför vika ner sig när man vet man har rätt skulle aldrig falla mig in jag skiter i om dom tappar ansiktet eller hela huvet...
Är det du som bestämmer vad som är rätt och fel när du är gäst på andra sidan jorden?
Du verkar vara den typen som gör det så svårt för oss andra faranger att bo här, totalt respektlös!

"mackes " sa:
Är det du som bestämmer vad som är rätt och fel när du är gäst på andra sidan jorden?
Du verkar vara den typen som gör det så svårt för oss andra faranger att bo här, totalt respektlös!

Ja om jag har rätt i en fråga så e det ju så...

ett ex så risbonden fattar...

nu när vi va nere tex så skulle elektrikerna komma o göra ett jobb som det va bestämt om varje dag så sa dom ..kommer i morgon efter en tee -fyra veckor eller va det va så stod dom där o börja me jobbet 1 dag skulle sen komma igen o slutföra jobbet men icke sa nicke i stället så kom dom o ville ha betalt fast jobbet inte va FÄRDIGT ....

O jag hoppas du inte e så dum så att du tror jag pröjsa NEJ...förklara att dom misskött sig o snackat en massa utan att göra det dom skulle dom ville ändå ha pröjs men nej förklarade bara att gör ni inte jobbet klart så blir det inga pengar heller

o på den vägen e det nu
'
o tycker du att det e respektlöst så e det upp till dig men om du ska vara som en kärring där nere e det kanske bättre att flytta hem

Micke som säger va han tycker

finns fler saker ja kan ta upp som hänt under åren jag varit där nere

"glimten66 " sa:
Ja om jag har rätt i en fråga så e det ju så...

ett ex så risbonden fattar...

nu när vi va nere tex så skulle elektrikerna komma o göra ett jobb som det va bestämt om varje dag så sa dom ..kommer i morgon efter en tee -fyra veckor eller va det va så stod dom där o börja me jobbet 1 dag skulle sen komma igen o slutföra jobbet men icke sa nicke i stället så kom dom o ville ha betalt fast jobbet inte va FÄRDIGT ....

O jag hoppas du inte e så dum så att du tror jag pröjsa NEJ...förklara att dom misskött sig o snackat en massa utan att göra det dom skulle dom ville ändå ha pröjs men nej förklarade bara att gör ni inte jobbet klart så blir det inga pengar heller

o på den vägen e det nu
'
o tycker du att det e respektlöst så e det upp till dig men om du ska vara som en kärring där nere e det kanske bättre att flytta hem

Micke som säger va han tycker

finns fler saker ja kan ta upp som hänt under åren jag varit där nere

Den typen av "manlighet" ger jag inte mycket för!

Visst uppstår det problem här men det handlar mycket om att välja rätt människor att samarbeta med. När dina elektriker inte kom som avtalat talade de ju indirekt om för dig att de inte respekterade dig, så varför inte bara välja någon annan istället för att ta en onödig konflikt.

Det var inte respektlöst, det var bara korkat.

Macke alla e vi olika o vill du sitta som en mus i byn så gör det du jag gör det inte o som Legolas säger me dom vanliga byggarna har vi inga problem där har vi det djäkligt bra

Man kan inte bara sitta o va tyst när man vet man har rätt gäller i samtliga frågor o sitvationer....

"legolas " sa:
Visserligen så tror inte jag Glimten66 är så tuff som han utger sig för att vara (tror jag), han bröstar nog bara upp sig lite grand, han verkar ju ha bra kontakt med sin "gubbar" på husarbetsplatsen och sin thaifamilj, så han är nog OK...

men där är faktiskt mackes vissa fall där vi måste stå på oss. Jag finner NOLL anledning att backa när jag betalar för ett arbete, och när arbetet sedan inte blir utfört, då skall man sjuttan inte betala... aldrig att jag skulle betala för ett ogjort arbete.

Men du mackes är rätt ute tycker jag när det gäller att betala för sig och kanske strunta i onödiga konflikter när det gäller "sent utförda jobb" eller rentav "dåligt utförda jobb". I detta låäge å anser jag att det är MITT EGNA FEL som anställt dessa töntar och då för jag stå mitt kast.

Så tycker risbonde nummer 2
legolas

Som vi tidigare konstaterat hanterar ju oftast inte Thailändare pengar som vi gör hemma, det är in i vänster ficka och ut i höger. Budgetar är sällsynta. Så det gäller att hålla stenhårt i plånboken och betala allteftersom arbetet blir utfört, inte för mycket i förskott.

Jag hade ju nöjet att bygga ett hus med en entrepenör från byn, det blev väldigt bra skall jag först säga men det krävdes en stenhård cash kontroll och ett avtal där allt som skulle ingå var specat och undertecknat. Det vi eventuellt missat i avtalet blev inte gjort...

Sedan var det 100 000 Baht i förskott och nästa 100 000 när ett visst moment var färdigt och så fortsatte det tills huset var färdigt, jag håller fortfarande inne en summa för ev. garantireparationer. Och för att få det som jag ville ha det var jag med varje dag under hela byggtiden, många potentiella misstag togs på ett tidigt stadium. Och sedan var det Torsdagsmöte varje vecka klockan 5 med byggubbarna, en låda öl och en flaska "Lao Khao", det var en fantastiskt bra investering, ingen ifrågasatte mina önskemål.

Hade det visat sig att byggaren inte höll planerna i början eller gjorde ett dåligt jobb så hade jag "bara" förlorat 100 000 vilket jag tycker var OK. Men att gå med på att någon kommer flera veckor senare än avtalat finns inte i min värld. Där måste man vara tydlig.

Det som skiljer Thailand från Sverige är att ditt personlig ansvar som konsument är mycket större här, det är din sak att välja bra leverantörer och produkter annars får du stå ditt kast.
Det var tips och råd om detta som efterfrågas i tråden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

E
Svar
3
Visningar
2 K
E
H
Svar
20