mackes
Forumveteran
Jag har den hårda vägen upptäckt den icke existerande konsumenträtten, kom att tänka på det när trasiga frysar kom upp i en annan tråd och jag själv har ett problem med en nyinköpt Tablet PC.
Jag blev övertalad att köpa en "billig" tablet till minsta grabben med argumentet att det var ju ett års garanti om något gick sönder (utan förbehåll). Inköpt på relativt stora mallen IT City i Korat hos en mindre affärsidkare där.
Naturligtvis gick den sönder efter en vecka och vid återbesök gällde helt plötsligt ingen garanti på de delar som gått sönder i just detta fallet. Vi skulle betala halva priset av enheten för att få den fixad. Och naturligtvis förstod man helt plötsligt inte ett ord engelska vilket man gjorde utmärkt vid försäljningen.
Min fru kan dock bita ifrån ordentligt och efter vår vägran att betala och hot om kontakt med mallens kontor och turistpolisen fick vi tala med ägaren till butiken (i Bangkok). Efter att hon meddelat oss att garanti i Euriopa och i Thailand inte är samma sak började hon iallafall att förhandla, det slutade på att hon betalar arbetet och vi de trasiga delarna som helt plötsligt bara kostade 400 Baht. Där orkade jag inte längre. I fortsättningen får det bli märkesvaror där man kan tala direkt med leverantören.
Hur göra? Bara köpa av stora affärskedjor? Jag har en bestämd känsla av att de inte är bättre.
Några andra tips?
Jag blev övertalad att köpa en "billig" tablet till minsta grabben med argumentet att det var ju ett års garanti om något gick sönder (utan förbehåll). Inköpt på relativt stora mallen IT City i Korat hos en mindre affärsidkare där.
Naturligtvis gick den sönder efter en vecka och vid återbesök gällde helt plötsligt ingen garanti på de delar som gått sönder i just detta fallet. Vi skulle betala halva priset av enheten för att få den fixad. Och naturligtvis förstod man helt plötsligt inte ett ord engelska vilket man gjorde utmärkt vid försäljningen.
Min fru kan dock bita ifrån ordentligt och efter vår vägran att betala och hot om kontakt med mallens kontor och turistpolisen fick vi tala med ägaren till butiken (i Bangkok). Efter att hon meddelat oss att garanti i Euriopa och i Thailand inte är samma sak började hon iallafall att förhandla, det slutade på att hon betalar arbetet och vi de trasiga delarna som helt plötsligt bara kostade 400 Baht. Där orkade jag inte längre. I fortsättningen får det bli märkesvaror där man kan tala direkt med leverantören.
Hur göra? Bara köpa av stora affärskedjor? Jag har en bestämd känsla av att de inte är bättre.
Några andra tips?