Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

 
Frugan och jag undrar hur vägen ser ut utanför vårt hus. Sist vi var där hade dom påbörjat arbetet med dubbla filer tror vi. Om du åker den vägen får du gärna ta ett foto på det också :)
Det är klart med dubbla filer och vägen var bred och fin, ingen trafik och tala om. Vi var och tittade på 2 hus på Chokchai 4 i måndags.
Åkte sedan förbi Navy House 37 utan att åka in dock. Jag har tänkt att Sattahip kan vara ett lagom ställe. Vi åkte ner till Beachen och där var det lugnt. Inte så många restauranger öppna. Jag kan tänka mig att det var stor skillnad innan Corona kom till byn.
Höll ni er i Sattahip på dagarna eller var ni tvungna att åka en bit för utflykter?
Sälj gärna in Sattahip, jag tror de är för lugnt för oss, men är öppen för att testa.
 
Det är klart med dubbla filer och vägen var bred och fin, ingen trafik och tala om. Vi var och tittade på 2 hus på Chokchai 4 i måndags.
Åkte sedan förbi Navy House 37 utan att åka in dock. Jag har tänkt att Sattahip kan vara ett lagom ställe. Vi åkte ner till Beachen och där var det lugnt. Inte så många restauranger öppna. Jag kan tänka mig att det var stor skillnad innan Corona kom till byn.
Höll ni er i Sattahip på dagarna eller var ni tvungna att åka en bit för utflykter?
Sälj gärna in Sattahip, jag tror de är för lugnt för oss, men är öppen för att testa.
Sattahip är inte lätt att sälja in men Bang Saray däremot är enklare. Åker vi till beachen åker vi till Nang Ram Beach som ligger i Sattahip. Tror ni var på beachen i Bang Saray för i centrala Sattahip finns ingen beach att tala om. Tesco Sattahip är helt kass. Vi åker till Big-C som ligger på havssidan mellan Bang Saray och Sattahip, strax efter korsningen Sukhomvit och 302 (Jack Jay). Vill man ha bättre utbud är det Pattis som gäller. Tur att det endast är 3mil bort. Bang Saray funkar på kvällar för lite mat o drinkar med sällskap. Härligt att åka ned till beachen för en öl och lite mat. Sattahip har en fin park som jag brukar promenera i. Övriga Sattahip har inte mycket för mig att erbjuda. Min frus syster bodde där förut och därför känner jag till området. Vi trivs kanon i huset i Navy House 37. Passar oss perfekt. Nära ned till Jack Jay där det mesta händer. Har lite vänner runt omkring. Blir lite barrunda i Ban Chang ibland. Nu var det över ett år sedan vi var på plats tack vare pandemin. Då vi köpte huset var vi och tittade på Chokchai 4. Jag blev totalt såld på området/husen tills jag kom på plats och såg det i verkligheten. Jag ville dessutom inte ha privat pool. Navy House 37 är perfekt för oss och har låg avgift per år. För vår storlek på tomt (400kvm) och hus (110kvm) ligger årsavgiften på ca 10 000baht. Då ingår gemensam pool, dygnet runt vakter, städning av gemensamma ytor, elektricitet till området, litet grönområde med boul bana, sophämtning 2gånger/vecka. Kolla noga upp sådant innan ni bestämmer er. Ni kanske bor heltid i Thailand men för mig som endast spenderar några månader om året (normalt år) i Thailand så känns avgifterna och tryggheten viktig. Huset kostar oss nästan ingenting när vi inte är där och vi har en bra granne som kollar till och skickar bilder ibland.
Vi trivs kanon i Bang Saray men jag är ingen party nisse. Gillar att hålla på med huset och åka moppe och träffa vänner. Sitta på Nang Ram beach och äta samt bada. Middag i Bang Saray eller Jack Jay. Enkelt o snabbt. Lite större utflykter går till Pattis som är en stad som har allt jag kan tänka mig och lite till och då är 3 mil enkel väg ingenting.
 
Det är klart med dubbla filer och vägen var bred och fin, ingen trafik och tala om. Vi var och tittade på 2 hus på Chokchai 4 i måndags.
Åkte sedan förbi Navy House 37 utan att åka in dock. Jag har tänkt att Sattahip kan vara ett lagom ställe. Vi åkte ner till Beachen och där var det lugnt. Inte så många restauranger öppna. Jag kan tänka mig att det var stor skillnad innan Corona kom till byn.
Höll ni er i Sattahip på dagarna eller var ni tvungna att åka en bit för utflykter?
Sälj gärna in Sattahip, jag tror de är för lugnt för oss, men är öppen för att testa.
Kom på en sak till. Chokchai 4 ligger nära en betongfabrik och jag vet inte men dagar då vinden ligger fel kan det nog bli en del damm.
 
Kom på en sak till. Chokchai 4 ligger nära en betongfabrik och jag vet inte men dagar då vinden ligger fel kan det nog bli en del damm.
Stämmer, Fabriken låg i stort sett utanför grinden på Chokchai 4.
Det var Bang Saray jag menade, inte Sattahip.
Tack för infon. Vi har många objekt vi skall titta på även nästa vecka. Men det lutar åt att de blir här i Pattaya med omnejd efter att ha tittat runt neråt. Om det fanns många hus att välja på innan Corona så finns det nu en uppsjö.
Vi trivs förträffligt med utbudet här i Pattaya. Det som lockade med Bang Saray var bra beacher. Men det är ju nära när man blir sugen.
 
Stämmer, Fabriken låg i stort sett utanför grinden på Chokchai 4.
Det var Bang Saray jag menade, inte Sattahip.
Tack för infon. Vi har många objekt vi skall titta på även nästa vecka. Men det lutar åt att de blir här i Pattaya med omnejd efter att ha tittat runt neråt. Om det fanns många hus att välja på innan Corona så finns det nu en uppsjö.
Vi trivs förträffligt med utbudet här i Pattaya. Det som lockade med Bang Saray var bra beacher. Men det är ju nära när man blir sugen.
Jag åkte ju runt i ett par år och kollade innan vi köpte, har ju hyrt ett flertal hus med både fristående och i village, även par condo.
Nåt specifikt du är ute efter?
Områdena jag bott i har ju vart centrala Pattaya, Pratumnak, East side och nu 1 mil norr om Pattaya.
Om det är nåt speciellt du är ute efter, typ mycket faranger, lite faranger, nära centralt, lite lantligt kanske jag har nåt tips att kolla på.
 
Hade känts fantastiskt att få gå i pension nu. Jobbar å sliter som en gris... haft några galna veckor och har några till...

Steg upp 04.00 imorse, å nu är det dags att sova några timmar innan larmet ringer vid 05.15 för nästa dag av måsten.
 
Hade känts fantastiskt att få gå i pension nu. Jobbar å sliter som en gris... haft några galna veckor och har några till...

Steg upp 04.00 imorse, å nu är det dags att sova några timmar innan larmet ringer vid 05.15 för nästa dag av måsten.
Det som är fördelen med att vara egenföretagare, man får jobba precis hur mycket som helst, en härlig frihet :laugh2:
 
Det som är fördelen med att vara egenföretagare, man får jobba precis hur mycket som helst, en härlig frihet :laugh2:

Jag gillar övertid.
Nu har det varit två veckor utan övertid och det är bedrövligt. Men den här veckan så blir det några timmar.
Jakten på timmarna är den största utmaningen när man går på timlön.
Synd bara att det är flat rate på övertiden.
 
Hade känts fantastiskt att få gå i pension nu. Jobbar å sliter som en gris... haft några galna veckor och har några till...

Steg upp 04.00 imorse, å nu är det dags att sova några timmar innan larmet ringer vid 05.15 för nästa dag av måsten.
Vad kan jag säga, sova 90 minuter extra för att att göra dessa "måsten"? Själv gick jag upp 03.00 för att släppa ut katten. :), sen kan jag ju sova hela dagen om jag känner för det.
 
Det underliga även om de har pengar så betalar dom inte kontant.
Kanske dom investerar, om tex en person hade råd att casha en bil för exakt 1 år sen men valde att ta lån och sätta pengarna i tex ETH som gått upp 1300% på ett år, så har han tjänat rätt bra på att inte casha ut bilen.
Klart är en risk, även börsen i många länder har gett mer i % än vad man fått betala i % på lån.
 
Kanske dom investerar, om tex en person hade råd att casha en bil för exakt 1 år sen men valde att ta lån och sätta pengarna i tex ETH som gått upp 1300% på ett år, så har han tjänat rätt bra på att inte casha ut bilen.
Klart är en risk, även börsen i många länder har gett mer i % än vad man fått betala i % på lån.
Ja, kan man få en avkastning på de pengar man har på sparandet som överstiger räntan på ett billån, så är det dumt att cash bilen.
Även stora företag lånar pengar även om det finns pengar.

Även Apple lånar enorma summor med pengar.
 
Ja, kan man få en avkastning på de pengar man har på sparandet som överstiger räntan på ett billån, så är det dumt att cash bilen.
Även stora företag lånar pengar även om det finns pengar.

Även Apple lånar enorma summor med pengar.

Visst, men ”risk and return go hand in hand” som det så vackert heter. Man måste i så fall jämföra med motsvarande risknivå på det sparandet. Hade aldrig lånat pengar till konsumtion vilket en bil är med dess garanterade värdeminskning och det gör knappast Apple heller. Investeringar är en annan femma.
 
Visst, men ”risk and return go hand in hand” som det så vackert heter. Man måste i så fall jämföra med motsvarande risknivå på det sparandet. Hade aldrig lånat pengar till konsumtion vilket en bil är med dess garanterade värdeminskning och det gör knappast Apple heller. Investeringar är en annan femma.

Nej, konsumtion är ingen man bör låna till.
Men om man som företag klarar av att få avkastning på 30% på satsat kapital så är det dumt att inte låna pengar och samtidigt ha en ordentlig likvid.
 
Själv har jag ju billån, tänkte ju betalat av det när jag kom hem förra året men när jag prata med banken och hur lite i räntedel som va kvar på det så skippade jag det.
Funderade dock på om jag ändås skulle göra det nästa vecka.
Men vet inte, nu har jag tjänat in lika mycket som jag har kvar på billånet sen förra Fredagen, gött att slippa månadskostnaden men som det går nu tjänar jag mer på att hålla och betala av per månad.
Får se efter helgen.
Ångrar inte bilköpet, vart en dröm jämfört med billiga skrotbilar man hade när jag bodde i Sverige och köpte bil precis över skrotpriset.
 
 

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp