Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

 
När jag bodde i Sverige var den dyraste bil jag ägt en gammal merca för 15k.
Annars vart mellan fått gratis till 6k.
När jag gick i skolan i gbg dög det med buss, spårvagn och eu-moppe.
Sista året innan jag flyttade hit bodde jag i thn, liten stad så nöjde mig med en cykel.
Men här nere har man familj och lite andra krav, måste ha en bil som vi bor nu men när vi bodde i centrum var det moppe och bahttaxi som gjälde.
 
Nej, konsumtion är ingen man bör låna till.
Men om man som företag klarar av att få avkastning på 30% på satsat kapital så är det dumt att inte låna pengar och samtidigt ha en ordentlig likvid.
Avkastning på satsat kapital var ett nytt nyckeltal. Det har jag missat. ;-) Apples balansräkning är hyfsat komplex, finns bland annat en hel del placeringar i US Treasury bonds. Apple borde låna upp billigt genom att själva ställa ut obligationer inget namn, men billigare än USAs centralbank? Ja med negativ ränta inte helt otroligt.

Hur som helst så lär de göra en bra affär, de kan ingen ta ifrån dem. De lånar ut en hel del internt också, till sina holding bolag som köpt verksamhetsbolagen dyrt och får räntekostnader och vips blev det ingen vinst i Europa. En skön internräntesnurra.
 
När jag bodde i Sverige var den dyraste bil jag ägt en gammal merca för 15k.
Annars vart mellan fått gratis till 6k.
När jag gick i skolan i gbg dög det med buss, spårvagn och eu-moppe.
Sista året innan jag flyttade hit bodde jag i thn, liten stad så nöjde mig med en cykel.
Men här nere har man familj och lite andra krav, måste ha en bil som vi bor nu men när vi bodde i centrum var det moppe och bahttaxi som gjälde.
Du kan väl ändå inte sitta och jämnföra med den tiden du var ung och bodde i Sverige?
Hade du bott i Sverige idag med fru och två barn hade du garanterat haft en likvärdig bil dom du har idag.
 
Tror det är vanligt att folk lånar till bil likaväl som mycket annat.
Även vi tog en del av bilen på lån.
Vi avbetalade huset på fem år, fick två pojkar, och inte långt därefter behövde vi byta bil.
Känns naturligtvis bättre att vara skuldfri men jag kan väl förstå att en hel del tänker annorlunda. Hela systemet bygger ju på att folk ska vara belånade.

/ SatanG
Lån är nog mest fördelaktigt för den som vet att man kan lösa det på kort varsel. blir betydligt dyrare för den som måste.
 
Tror det är vanligt att folk lånar till bil likaväl som mycket annat.
Även vi tog en del av bilen på lån.
Vi avbetalade huset på fem år, fick två pojkar, och inte långt därefter behövde vi byta bil.
Känns naturligtvis bättre att vara skuldfri men jag kan väl förstå att en hel del tänker annorlunda. Hela systemet bygger ju på att folk ska vara belånade.

/ SatanG
Att systemet gynnar lån till konsumtion är sjukt. Det gör folk till livegna när kassan börjar sina. Många vågar inte byta jobb eller sjafsa med chefen.
 
Du kan väl ändå inte sitta och jämnföra med den tiden du var ung och bodde i Sverige?
Hade du bott i Sverige idag med fru och två barn hade du garanterat haft en likvärdig bil dom du har idag.
Vadå jämför, jag skrev vad jag hade för fordon vid olika perioder av livet och beroende på hur vi bodde, när vi bodde i centrum (pattaya centrum) räckte det med moppe och bahttaxi

Vad är det jag jämför, jämför väl inget i inlägget?
Skriver ju tom i inlägget att nu har man familj och andra krav.
Läste du inlägget?
 
Hej

Själv lånar jag ogärna till något och använder mig inte av krediter, lite gammaldags tänk men det fungerar bra för mig, under tiden jag använder den bil jag har sparar jag ihop till nästa, det enda jag kan tänka mig att låna till är köp av mark och fastigheter.

Mvh isan lover
 
Tror majoriteten av nybilsköparna i Sverige lånar till bil.
Så är det nog och inte bara i Sverige. Frågan är varför, om det inte handlar att imponera på grannarna? En 3-4-5 år 'gammal' bil fungerar ju lika bra som en ny. Eftersom de flesta använder ju bilen mest till att trasportera sig til jobbet, bla. för för att betala avbetalningarna på den.
 
Så är det nog och inte bara i Sverige. Frågan är varför, om det inte handlar att imponera på grannarna? En 3-4-5 år 'gammal' bil fungerar ju lika bra som en ny. Eftersom de flesta använder ju bilen mest till att trasportera sig til jobbet, bla. för för att betala avbetalningarna på den.
Ja du, här blev det spontanköp, jag servade ena bilen och gick i butiken och råkade köpa andra.
Ingen bil att impa med men en bra duglig familjebil.
 
 

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp