hur man äter räker med skal i thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
jag vill ha lite tips om hur man kan göra när man får in en tallrik med räksoppa och räkorna är halvskalade? ska man äta skalet eller ska man klippa av räkan med skeden och bara äta halva eller ska man använda sina fingrar i soppan ? och hur gör thailandarna ? jag tror dom äter skalet för ja har aldrig sett att man äter med händerna i soppan.

Det är inte farligt att äta den sista skaldelen på stjärten och de flesta thailändare äter den ofta rakt av. Jag är inte förtjust i det, även om det händer att den slinker med om det är små räkor, så jag greppar räkan i fenorna och helt enkelt drar ut köttet med munnen och äter.
Oftast får man med hela räkan och har skalet kvar mellan fingarna.
Då köttet sitter rätt löst så kan man använda skeden och gaffeln och separera skal och kött om man inte vill använda händerna.
Är det stora tigerräkor så tar jag alltid bort skalet och brukar flickvännen också göra så jag vet inte om det är praxis eller inte.

// G

:D :D Kommer att tänka på en kille som åkte första gången till Thailand.

Han berättade att han var på en restaurang, och beställde mat.
När maten väl var på bordet frågade servitören, vad han ville ha att dricka.

Han ruskade på huvudet och sa att han inte ville ha något att dricka.
Att mat i Thailand kan vara väldigt stark hade han ingen tanke på just då.

Att han dessutom tog den skål på bordet som innehåller fisksås och chili,
och tömde över riset gjorde inte saken bättre...... Vilt gestikulerande och

Högröd,hostande med tårarna rinnande försökte han påkalla personalens
uppmärksamhet. Dom hade stått och tittat på honom och bara väntat att
han skulle börja hosta. Snabbt var dom framme med en skål ris till samt
vattten.

Man kan lära sig ett lands maträtter på olika sätt.

Hälsningar Nisse

"Galten75 " sa:
Det är inte farligt att äta den sista skaldelen på stjärten och de flesta thailändare äter den ofta rakt av. Jag är inte förtjust i det, även om det händer att den slinker med om det är små räkor, så jag greppar räkan i fenorna och helt enkelt drar ut köttet med munnen och äter.
Oftast får man med hela räkan och har skalet kvar mellan fingarna.
Då köttet sitter rätt löst så kan man använda skeden och gaffeln och separera skal och kött om man inte vill använda händerna.
Är det stora tigerräkor så tar jag alltid bort skalet och brukar flickvännen också göra så jag vet inte om det är praxis eller inte.

// G

Jag gör som Galten75. Äta skal gör jag inte här hemma så det gör jag inte borta heller.
Hur gör ni andra?

Skalet och den svarta strängen bort,
tanten tar bara bort huvudet
sen äter den som godis

Samma här, inga skal tack. Jag gör precis som ni andra, det blir fiske och avlägsnande med mun och fingrar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp