hur många av er svenska män/kvinnor som träffat en thailändsk kvinna/man ...?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
hur många av er svenska män som träffat en thailändsk kvinna/man som livspartner försöker lära er hennes språk, förstå hennes kultur, kämpar för att hjälpa henne in i vårt svenska samhälle med språk, vänner, arbete, att känna sig välkommen etc?

Det hade varit väldigt kul att veta för som jag förstår här på forumet så verkar ni vara många...

Jag tror eller vill tro att de flesta av er verkligen försöker men vad gäller att lära sig thai så har jag träffat ett antal faranger i thailand och män här hemma som inte "verkar bry sig om att lära sig" språket - de har ju redan en som kan prata för dem när de är i thailand,
men jag har naturligtvis också träffat dem som inte tror sig om att kunna lära sig och det kanske inte alla kan, och givetvis så har jag träffat en del män som är riktigt duktiga på¨thai och det tycker jag är häftigt.
:wai:
Deras fruar måste ha det väldigt bra och vara väldigt stolta över sina män.

Hur är det med dig och din familj?

Skriv gärna och berätta

ha re gött
Marianne

Hej,

Jag försöker verkligen lära mig. Vi har iofs bara varit tillsammans ett halvår men jag pluggar varje lördag och i vår ska jag plugga några månader på plats. Jag ska ta tjänstledigt för att plugga.

Jag tycker det är jätteviktigt att integrera sig. Sen är det nog som min tjej säger att ni farang kan inte lära er, men ni kan förstå och vi kan förstå er, men hon som jobbat på turistorter med turister säger att hon aldrig hört en farang som kan uttala tonerna rätt, men skam den som ger sig.

Den Thailänska kulturen tycker jag ju då är lättare att lära sig, fast det tar ju sin tid också ... men det är ju bara att läsa och fråga och försöka förstå.

Det jag inte fattar är att man först ska lära sig transkibera språket innan man får löra sig tecken ... varför. Är det lättare att lära sig skriva Thailändska med romanska tecken ???

Nån gång ska väl lära sig. Att inte bry sig tycker jag är som att inte bry sig om hennes släkt. Alla kan försöka!

/Janne

Hej Janne!

Jag håller med dig. Om man inte försöker så tycker jag det skulle kännas som att man inte tar sin man eller kvinna helt till sig. Går det inte så har man i alla fall försökt.
Jag är gift med en svensk man men jag är och har alltid varit faschinerad av språk, så jag behöver inte lära mig för att klara min vardag.
Däremot så kommer jag nog aldrig att lära mig lika mycket som en person som gift sig med någon med annat språk och kultur och det är kanske naturligt.
Jag har så många intressen som jag lägger ner tid på att språket får inte lika betydande roll som för er kanske.
Jag tror att man bara man har viljan kan lära sig det mesta. Man behöver inte bli duktig men så att man klarar sig.
Vissa har fördelen att ha lätt för sig och då är det naturligtvis mycket enklare......

lycka till i fortsättningen

marianne :wai:

Hej Marianne!

Frågan gällde ju inte oss svenska kvinnor som lever med thai män ;)
men jag svarar kort ändå. Jag försöker lära mig thai och blir alltid uppmuntrad hemma när jag pluggar. Ofta är det dock svårt att hålla diciplinen och jag faller alltför lätt in i engelskan när vi pratar hemma.
Han är dock mycket stolt över att jag kan kommunicera mer och mer och det ger mig dessutom ett lättare vardagsliv här nere.
Vad jag märker mer i skillnad efter att ha levt ihop i två år är att han försöker mer och mer få mig att agera thailändskt och det "turistiska" överseendet gäller inte längre mig :D.

Lena

Hej Lena!!!

Vad kul att du svarade. Naturligtvis gällde det tvärs om också bara att det är mer ovanligt. Du har dessutom valt att bo i Thailand, vilket är en annorlunda miljö för oss "kyliga" svenskar.
Jag förstår att thailand mer blir en vardag för dig än vad det var i början och att även din man mer ser dig som "thailändsk". Man fastnar för olikheter och senare försöker man förändra olikheterna.. Är det inte lite så?
Uppväxt och värderingar sitter så djupt rotat.
Hur hamnade du i Thailand och var bor du och har du ett jobb därnere?
Frågorna är många och du besvarar bara det du känner för.
Det är så spännande att höra...
Jag har alltid fantiserat om att bo någon annanstans i världen. Nu blev det ju så att jag träffade en svensk man och då är det naturligast att bo här
men vem vet när vi pensionerar oss. Vi pratar om det ibland...

lycka till med språkträning och acklimatisering
Marianne :wai:

Jag kommer aldrig att bli "thailändsk" i hans eller någon annans ögon utan vad jag menade var att det förväntas att jag nu ska kunna alla sociala spelregler och ska uppföra mig efter dom i umgänge med thaländarna.
Nej vi försöker inte att förändra varandra . Han är nog ganska nöjd att ha en stark och självständig kvinna även om jag ibland klampar på lite för mycket på hans område, jag är nämligen händig och van att göra allt själv (byggmästardotter). Han behöver inte göras om ;) för han är en av de mer ovanliga thaimän som redan städar, stryker och maten lagar mest han.
Jag tror man i ett mixat förhållande har mer förståelse, tillit och tolerans just beroende på att vi är så olika från början och att vi försöker förstå varandra istället för att göra varandra lika som vi ofta gör i västvärlden.

Jag kom till Thailand för att vila efter sjukdom och hamnade mitt i tsunamin och det har förändrat mitt liv.
Jag har gått från att vara en chef i ett rikstäckande bolag som ständigt sprang mellan flyg och hotell med portfölj i handen (propert klädd) till att vara en jordnära människa (iklädd enkla shorts) med focus just på människor inte pengar och lönsamhet.

Livet är verkligen kort så ta vara på det och glöm aldrig bort att leva!

Hej Lena!

Vad kul att höra ifrån dig. Jag förstår att ditt liv ändrat sig på alla sätt efter att ha varit med i tsunamin. Det måste ha varit fruktansvärt på många sätt. Vi som inte var med kan aldrig riktigt förstå även om vi kan visa vårt deltagande. Som du skriver så har du helt andra värderingar idag än du hade innan.
Vi äkte till thailand 6 veckor efter tsunamin och folk tyckte att vi inte var riktigt kloka men vi är jätteglada att vi åkte. Vi hade varit i Thailand flera ggr tidigare och tyckte att vi till hundra procent ville komma tillbaka om inte annat för att visa att vi "står upp för Thailändarna och deras underbara land."
Jag menade nog mer när jag pratade om olikheter att du skulle komma in i det sociala livet inte att han skulle ändra din personlighet. En thailändsk man som vill ha en kvinna som passar upp honom hade nog aldrig attraherats av dig eftersom du förmodligen via din utstrålning visar vem du är.
Jag tror att många människor skulle vilja göra helt om i livet, många som går och trampar i samma spår och inte vågar ta steget.
Du gjorde det.....

Lycka till och ha det så bra

Marianne :wai: :wai: :wai:

Jag försöker lära mig så mycket som möjligt om språk, kultur och historia m.m. Kan bara några glosor och fraser än så länge (som t.ex. Påm phud pasa Thai mai dai krap!)

Skulle vilja gå en riktig Thai-kurs men har inte sett någon här i närheten (Göteborg) eller någon distanskurs som kan passa. Träna lite Thailändska via nätet och några program men har problem med uttalet. Tycker att kom, häst och hund låter lika dant. Det samma med nära och långt borta (glai) och det hjälper inte att tjejen pratar Isaan så att jag trodde att varmt hette "lån"... Jag inser och vill lära mig mer Thai för att kunna prata med tjejens familj mer och inte bara komma när det ropas "Kin kao!"...

Vill gärna ha tag på en bra bok (på Svenska eller Engelska) om Thailands historia och kultur med tonvikten på historia. Är agnostiker och tycker att tjejens buddism passar rätt så bra med min avsaknad av tro. Buddism är mer en levnadsstil än en gudsreligion.

Det handlar inte om att jag (eller min tjej) ska förändras. Jag har alltid gillat kryddig mat och kallas därför för Falang-Lao av tjejen och hennes kompisar. Jag är också mycket intresserad av historia och eftersom vi nu har ett barn sedan en vecka så tycker jag att det är viktigt att känna till thaikulturen så man kan vara med om att lära ut denna till barnet. Barnet har rötter i både Sverige och Thailand så det är självklart att hon ska lära sig både Thai och Svenska samt de bägge kulturerna.

Hej Marianne!
Jag tror jag stämmer in på allt du frågade efter i inledningen av din fråga - förutom då det där med språket :-\
Jag hade ambitionen att lära mig thai långt före innan jag träffade min kvinna.... men icke. Visst kan jag säkert ett hundratal osammanhängande ord och tyda några av deras bokstäver - men tala, icke. Och jag blandar thai med lao -isaan - så ingen begriper mig.
Försökte i början att slänga mig med några fraser när jag var i LOS - hade införskaffat en kurs bestående av några CD-skivor och en liten bok -men då svarade de ju mig på thai... och jag förstod ingenting. Så det blev engelska för mig.

När det gäller den thailändska kulturen så kan jag nog påstå att jag ganska bevandrad i den, vilket inte är detsamma som jag som jag har anammat den med hull och hår - jag är ju ändock svensk och har vår kultur i ryggsäcken. Så visst blir det en del kulturkrockar mellan kärleken och mig - Men det gäller ju och giva och taga. Men vi har ju levt ihop i sex år nu och det är ett rekord i förhållande för mig.. så det kan ju inte vara så galet ändå.

Bamseman... långt ifrån perfekt

MIn tvillingsyrra har träffat en Thaikille, hon träffa han då han var här i Sverige och jobba. Har har vart här och jobbat 2 ggr och hon träffa honom sommaren 2006.
Nu för 2 veckor sedan åkte han hit till Sverige för att bo hos oss i ca 1 år! :)

När jag träffade min samdo så ville jag att hon skulle lära sig svenska så fort som möjligt.Tycker att det är viktigt att lära sig språket så att man kan komma in i samhället snabbare för mig var det oxå viktigt att försöka lära mig thai för att kunna prata med släkten i Thailand och även så är det lättare när man ska ut och handla.För mig så har det även kännts viktigt att lära mig om thailänsk kultur och tradition.Hur man ska uppträda vid vissa tillfällen som t ex buddistiska ceremonier.Vad jag saknar är att kunna läsa och skriva thai,synd att jag inte kan lära mig lika lätt som min sambo.Hon har bara gått sammanlagt c:a 4 månader på svenskaundervisning men kan ändå läsa och skriva svenska bra.Vi har nu levt tillsammans i 20 år så vi har lärt av varandra så några kulturkrockar är det inte längre som det var i början,då kunde det bli många missförstånd somliga som man kunde skratta åt och somliga som vi inte kunde skratta åt.

hej

ett förhållande där man kommer ifrån två olika kulturer måste berika ens liv. jag har full förståelse för att det kan bli kulturkrockar emellanåt men det vore väl konstigt annars.
jag läste häromdagen om en familj där mannen och kvinnan kom ifrån olika kulturer och religioner men de hade hittat en gyllene medelväg och trivdes med detta. de fick ett litet barn och tyvärr hade de oturen att barnet fick en obotlig sjukdom som baby och dog väldigt liten. föräldrarna ville då skapa en fantastisk begravning för sitt älskade barn med inslag ifrån bägges kulturer - fantastiskt tycker jag.
tyvärr var det då en religionens man som förstörde hela begravningen och vägrade begrava barnet när föräldrarna lagt ner en nalle och andra favoritsaker i kistan och där stod föräldrarna och fick avsluta begravningen själva. detta är väl helt sjukt. sedan visar det sig också att detta inte strider emot religionen. man blir upprörd när man läser sådant. förhoppningsvis så ska väl ingen mer råka ut för något liknande.

ha re gött
marianne

Har en Thai tjej sedan 7 år, och en Fil Kand i Thai från Lunds Universitet, samt en pågående Master med Thai som huvudämne i Köpenhamn. Måste nog säga att det är en nackdel för min tjej när det gäller att komma in i det svenska samhället eftersom det gärna blir att vi talar thai hemma.
Men hon har bara bott här i 3 år än och kämpar på med Svenskan.

hej fredde!

det låter perfekt. jag måste säga att jag är lite avundsjuk. nu kanske vi kan få hjälp av dig ibland med översättningar och språkfrågor.

ha re gött
marianne

:)
Hej! Jag är från Sverige och bor ihop med en thaiman. Jag har lärt mig språket och talar flytande. Dock har jag tyvär aldrig lärt mig läsa och skriva thai, men det kanske kommer i framtiden. Vi bor i Sverige och talar faktiskt nästan uteslutande thai hemma. Ibland lite svenska också men mest svenska blir det när vi är på semester i Thailand. På så sätt kan vi ha våra små hemliga samtal vart vi än är utan att nyfikna människor och lokalbefolkning i Sverige och i Thailand förstår vad vi säger. Väldigt praktiskt. Jag tycker om att prata thai hemma i Sverige med min sambo eftersom det är ett häftigt och intressant språk och eftersom jag gillar utmaningen det ger mig i att balansera mellan nyanser i thai respektive svenskt språk och kultur. Det ger mig härlig hjärngymnastik varje dag och det är något jag inte kan leva utan.
Ett tips till de som vill lära sig thai är att lyssna mycket på språket och på dess toner och härma. Man kan jämföra det med hur man lär sig ett musikstycke utan noter. Då man lyssnat och härmat tillräckligt många gånger så kan man. Inte så svårt om man verkligen är intresserad. Glöm alltså traditionell språkinlärning med glosplugg och grammatikregler till en början och bara lyssna lyssna lyssna till talad thai. :)

Ja då e de väl dags för mig också att ställa in sig i ledet då jag nu har tatuerat in hennes namn i mig (galet kanske), men det känns så otroligt rätt för varje dag som går.Utav alla förhållanden jag haft så är denna den mest klockrena vad gäller i princip allt. tycke,smak,humor,intresse,inställning,humör, och framförallt rätt religion. jag e mer lagd åt buddisterna och deras historik än kristendomens tragiska.

en att hela släkten tycker om mig och allt fungerar kanon känns bara så bra.
Ps jag gav hennes farmor en puss på kinden för skoj skull när jag träffade hon för första gången då hela släkten var samlad och det blev helt tyst. Ajajaj tänkte jag,nu har jag gjort något fel. Men dom hade aldrig sett det förut och trodde senare att det var så jag hälsade, så alla systrarna ville "hälsa" sen,hehe

Och jag har köpt böcker/cd skivor/ kollat in youtube samt samtalar varje dag med henne förutom sms och msn för att lära mig så fort som möjligt för att kunna samtala med hennes barn som inte kan engelska tyvärr.

Men som maalevi säger så har jag lättare att lära mig när jag får lyssna på språket.

och som alsun skriver så blev jag mer ödmjuk inför värdering av pengar då jag har fått uppleva hur nöjd thailändare är med så lite. Och vi svenskar klagar fast vi har stor lägenhet med allt inrett,bil,skoter,båt etc
och så mycket gratis i samhället.
helt patetiskt igentligen.
Men men, nu så kommer hon upp (förhoppningsvis visa!!!) och hon lär väl få en chock om hur jag lever med lägenhet,bil etc men det ska säljas till förmån för ett hus i Khorat där hennes familj bor. :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
949
anonymous
A

Tillbaka
Topp