Hur många gör sin tandvård i Thaialnd ??

 
Eftersom jag också lämnat Djurö/Vindö så har jag sedan 12 år lagat och servat käften i Thailand. Min dyra tandläkare i Sverige sedan 30 år blev sur när jag tackade för åren.
Det är en viss skillnad på tandläkarna befogenheter i Thailand har jag upptäckt. Många har inte behörighet att dra ut tänder, utan du blir hänvisad till ett sjukhus som har behörighet. Men inte ens på dyra Bkk hospital är detta dyrt.
 
Putsa tandsten 600 baht på liten privatklinik i Khon Kaen. Bara att knalla in kl 8 när dom öppnat, få en tid kl till 10 när fru tandläkarn är på plats, sen ute på gatan klar och fin kl 10.30. Släng er i väggen, tandläkare i sverige!
Om det var thaipris el farangpris vet jag ej, mkt bristfällig om alls någon engelska, men jag hade tränat behövlig thaivokabulär i några dar innan så det gick galant:wai:
Den kvinnliga tandläkaren i Si Bun talade alldeles utmärkt engelska, till min stora förvåning. Frugan var med men hon behövde inte tolka så hon gick och käkade Som Tam under tiden.
 
Sedär:) Jag tänkte att jag ska klara sånt här själv utan tolk/frun, och denna gång gick det ju bra. Får se nästa, vad det nu blir för slags besök och var.
 
Putsa tandsten 600 baht på liten privatklinik i Khon Kaen. Bara att knalla in kl 8 när dom öppnat, få en tid kl till 10 när fru tandläkarn är på plats, sen ute på gatan klar och fin kl 10.30. Släng er i väggen, tandläkare i sverige!
Om det var thaipris el farangpris vet jag ej, mkt bristfällig om alls någon engelska, men jag hade tränat behövlig thaivokabulär i några dar innan så det gick galant:wai:
Motsvarande jobb i sverige brukar för mig kosta runt 600kr, inte baht.
Det jobbet får jag gjort för under 100 thbt på det statliga sjukhusets tandvård i vår lilla stad Napho
 
Den kvinnliga tandläkaren i Si Bun talade alldeles utmärkt engelska, till min stora förvåning. Frugan var med men hon behövde inte tolka så hon gick och käkade Som Tam under tiden.
Samma hos oss , utbildad i Finland samt Sverige , även jobbat i Tyskland ,, man kan ju fråga sig varför de stannar kvar i Thailand sen
 
Jag kör frisktandvård, betalar 74kr i månaden och all tandvård jag skulle behöva kostar inget vid besöken! Jag ligger på nivå 2 utav 10 nivåer, skulle man hamna på nivå 10 då är det klart väldigt dyrt, totalkostnaden ligger då på cirka 12k årligen.
 
Jag går till folktandvården en gång om året och gör en vanlig undersökning samt tar bort tandsten. Summan brukar ligga på 600-1000kr/år.
Ja det är väl ett ganska normaliserat pris om man inte har ett problem! Te.x innan jag hade friskvård så var jag tvingad dra ut en visdomstand till en kostnad av 1000kr! Om jag kontinuerligt visiterade kungadömet så hade man kanske tjänat på, men jag vet inte om man räknar in flyg etc. Bor man där på hel eller deltid så är det väl inget thaisnack om man säger så :upanddown:
 
Jag har inte råd att fixa käften i Sverige, det blir dyrt att flyga till Thailand för detta. Så resten av garnityret rammlar väl snart ut, har handlat hem massor av soppor mm att ha i beredskap när det händer.
Vet inte om du menar allvar , men det du nämner är inget skämt på något sätt .. massor av pensionärer i dagens Sverige går runt utan pliggar i käften,Skall fixa det mesta i Thailand under nästa vinter , krävs ju en viss tid för det ... För djävligt att gamla människor i Sverige inte har råd att sköta sin hälsa ,, något har då gått riktigt fel ... Alla lever ju inte med Thai .. En utdragning kostar i Sverige , 600 kr för undersökning + 1200 kr för utdragning . 1800 kr för en fattig pensionär är i många fall inte möjligt ,, och då för att dra ut , en rotfyllning går på runt 4000 sek ,,, sjuuukt , då vissa betalar 50 kr , varför inte samma för pensionärer :(
 
Jag var å klippte håret för nån vecka sen, tjejen som klippte mig snackade med de andra att ta minst dubbelt betalt eftersom jag var farang, (bra förstå thai) men jag han inte säga något, deras chef hade hört samtalet innefrån kontoret och kom utrusande och skällde ut min frisörska efter noter, i hans frisersalong betalar alla lika, där ska inte vara någon skillnad på var man kommer ifrån. Där vann han en given kund i framtiden :) Jag gillar inte farangpriser, men det har blivit bättre, förr var det mer uppenbart med skyltar där det stod thaipris och farangpris, det ser man sällan nu.
 
Jag var å klippte håret för nån vecka sen, tjejen som klippte mig snackade med de andra att ta minst dubbelt betalt eftersom jag var farang, (bra förstå thai) men jag han inte säga något, deras chef hade hört samtalet innefrån kontoret och kom utrusande och skällde ut min frisörska efter noter, i hans frisersalong betalar alla lika, där ska inte vara någon skillnad på var man kommer ifrån. Där vann han en given kund i framtiden :) Jag gillar inte farangpriser, men det har blivit bättre, förr var det mer uppenbart med skyltar där det stod thaipris och farangpris, det ser man sällan nu.
Har under alla år inte upplevt det du beskriver.förstår även jag Thai:rolleyes:
 
Själv gör jag min tandvård i Thailand , då till spottstyver om man jämför med den svenska tandvården . Vad som förvånar mig är den seriositet de har , all patienter tar tillex blodtryck och tillfrågas om medicinering innan behandling ... Beställde nu tid akut hos "Smile " i Norrköping , först 600 sek för en undersökning , sen ytterligare 800 sek för en utdragning av en trasig framtand ,, billigt , knappast att man kan påstå detta , 1400sek för samma som i Thailand kostade 350 thbt , då ingick blodtryck , samt undersökning , och även antibiotika efter utdragningen .
I Pattis gick jag till en clinic , inte alls seriöst ,, rena bondfångeriet , däremot hos vad vi skulle kalla folktandvården som ligger i vårt lilla sjukhus i Napho ,där är de seriösa , de konstaterade snabbt att i den tanden kan vi inte fästa en brygga , dvs samma tand som de i Pattis ville sätta en brygga för 20,000 thbt ;)
Vad tycker ni som går i Thailand ?
Jag har bara positiv erfarenhet av thailändsk tandvård. Billigt och bra
 
 
 
Tillbaka
Topp