Hur mycket lägger vi ner på Thailandssemestern?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Själv så lägger jag ner ca 17% av nettoinkomsten på Thailand.
Tycker att jag blåser av ohälsosamt mycket pengar på semestrarna.

En förklaring är ju att det inte är så kul att ha roligt ensam och thailändarna har inte egna pengar att ha roligt för.

Har haft några underliga "barfines" i Thailand.
Frugans kusiner är sjuksköterskor och den enas pojkvän är någon slags lastbilsvåg kalibrerare.
Dom kunde inte ha party när suget landade i min tarm för dom hade jobb dagen efter. Då pröjsade jag sjuklön och lite annat, sedan var det fullt drag. Som tur är så är inte lönerna så höga, spritnotan översteg med råge lönerna.

Hehe. På min första resa hade jag med en polare som hade fått sig en stroke när han var 20år och vid detta tillfälle var han 25år.
Sjukpension levde han på och han hade inte en krona i fickan och var lam på höger sida.
Problemet var att jag inte hade koll på hans ekonomi...och det hade inte han heller. Han ringde i klockor och drog fram som en tyfon i barstråken. Sedan kom notan och han ryckte bara på axlarna och visade sina tomma fickor och pekade på mig. :)
En kväll löste han ut sju tjejer från en bar och skulle ha med dom till Safari disco't(phuket).

Brände nog minst 70000 på två veckor och jag själv hade nog roligt för 5000:- av dessa pengar.

Nu går det ca 24k/vecka, men då är det inklusive biljetter och exklusive roligt. :)

Första gången var 2002 och Pattis. Jag hade en budget på 20k på fyra veckor. Vi gjorde precis allt och lite till. Åkte runt till Koh Chang, Koh Samet, det var barfines, åt och drack allt vi önskade och brände battingar så det stod härliga till. Sista dagarna kollade jag ekonomin och hade då hunnit bränna 15k!

Härliga tider 8)

jag och tanten cirka 45 tkr plus resan per månad inkl lite ny garderob shopping.

Såja fyra gubbar har lagt in lite info i denna tråd. Och vi kan redan konstatera att denna myt om att Thailand är billigt, den myten är krossad.
Jag har aldrig sprättat så mycket pengar i Sverige som jag gör i Thailand på rena nöjen och t-shirtar. Och på tal om t-shirtar så kom jag att tänka på min andra resa till Thailand. Jag vet fortfarande inte hur det gick till, men...

Efter min första resa när jag fick hjälpa polaren så tog det inte mer än 4 månader innan jag fick ner fötterna på Thailändsk jord.
Denna resa varade 33 dagar (om jag inte mins fel).
Då hade jag en budget på 120.000 som jag tyckte jag borde klara mig på, vilket jag också gjorde.
Men det var fan på kronan att det gick. Och jag kom hem till Sverige och var stolt och glad över mina fyra nya t-shirtar som jag hade fått med mig till Sverige, något annat av värde fanns inte i resväskan...

Bedrövligt ekonomiskt sinne, men jag tror jag hade roligt.

Ja inte e de så billigt ;)
de brukar nog bli runt en 50 tkr + biljett för en månad men okey då snålar ja inte heller men de har ju hänt förut att man sprätt de dubbla på allehanda nöjen :)

Svår fråga, det är många faktorer som spelar in. Tidigare innan man hade familj smälldes ju en hel del under två veckor på Phuket, lätt 30-40 tusen inkl allt.

Nu är det annorlunda, det är inte mycket som går åt till nöjen utan det mesta går till familjen och huset. Det går säkert 50000 kr på två veckor nu. Men det är det värt! :)

Usch vilket ämne.... ;)

Ja för min del brukar det bli alldeles för mycket.
Jag tror nog att jag ligger på ett snitt på 4000 bath per aktiv dag. Dvs. de dagar man festar runt.. Men då har jag inte räknat de dagar man gör fiske utflykter/ hyr minibuss/ hyr båt.. Då blir det nog lite mer.

Men sen har man några lata dagar då man bara ligger på stranden och sippar Chang och tar igen sig, då blir det mindre.

Så ärligt talat, någon totalsumma kommer jag inte ihåg... Jag har nog förträng det :)

"Gazton " sa:
Usch vilket ämne.... ;)

Ja för min del brukar det bli alldeles för mycket.
Jag tror nog att jag ligger på ett snitt på 4000 bath per aktiv dag. Dvs. de dagar man festar runt.. Men då har jag inte räknat de dagar man gör fiske utflykter/ hyr minibuss/ hyr båt.. Då blir det nog lite mer.

Men sen har man några lata dagar då man bara ligger på stranden och sippar Chang och tar igen sig, då blir det mindre.

Så ärligt talat, någon totalsumma kommer jag inte ihåg... Jag har nog förträng det :)

Ja, att förtränga semesterkostnaden kan nog vara hälsosamt. Numera räknar jag inte så noga.
En vanlig baksmälla känns ljuvlig i jämförelse med ångesten som kommer när man tänker hur mycket man bara kastar bort.
Man hade nog kunnat ha lika roligt för 1/3 av pengarna.
Det är det där lilla extra som kostar fläsk.

Jag har faktiskt inte lagt ner några pengar på brudar och sex, nåja inte i den kombinationen.
Bor jag på hotell i Sverige i två veckor och betalar bara för mig så kostar det 1000*14=14000 och sedan kan jag dricka en del sprit för 10000.

Problemet, om man nu ska kalla det så, är att det inte bara är jag som har roligt för mina pengar.

Men om vi jämför med en skidsemester i fjällen och skotersafari så blir det nog dyrare i Sverige.

"andrejsdenruskige " sa:
Jag har faktiskt inte lagt ner några pengar på brudar och sex, nåja inte i den kombinationen.
Bor jag på hotell i Sverige i två veckor och betalar bara för mig så kostar det 1000*14=14000 och sedan kan jag dricka en del sprit för 10000.

Problemet, om man nu ska kalla det så, är att det inte bara är jag som har roligt för mina pengar.

Men om vi jämför med en skidsemester i fjällen och skotersafari så blir det nog dyrare i Sverige.

Den långa hundspannsturen på Ishotellet kostade som 1,5 thairesa för mig och frugan, då ingick det renkalops!

Ja man ser ju att det är olika.
Vi har klarat oss på ca 4-5000 SEK/vecka och person, inkl boende.
Transporter mellan orter och "tyngre shopping" ej inräknat.

Det är väl klart att det är billigare i Thailand än Sverige. Allt annat är bara nys, det vet väl alla. Att man sedan bränner battingar som det inte fanns någon morgondag är väl upp till var och en. Men kom inte och säg att det inte alls är billigare i Thailand.

Har en budget på 1000 kr om dagen,vissa dar går det åt mer vissa dar mindre.
Sedan har tjejen ett antal tusen kr med sig.

"legolas " sa:
ledarn!!

Det var helsicke secket gött liv det ni för när ni åker hit ner. Den siffran du anger motsvarar i dagsläget MINST 28.000 baht per månad. Min familj med 2 vuxna och 2 barn har en matbudget som även inkluderar inköp av smärre köksartiklar och hemartiklar på 16.000 baht per månad. och vi klarar oss, och har klarat oss på det nu i snart 3 år.

Jag tror helt ärligt att det blir heltokigt att jämföra så som flera av Er gör med Sverige, Skall man jämföra då måste man jämföra med exakt samma saker, det är ju det första man lär sig i statistiken.

jag menat i ditt fall, så kommer det fram att du troligtvis pröjsar mat för delar av släkten lite då och då, och troligtvis också lite inköp till Er själva och till dem lite då och då. Klart det blir i billigare i Sverige om man räknar olika. Det är precis samma som Andrejs räknade i tidigare inlägg när han kom fram till att det är billigare i Sverige....

Så när ni räknar please, jämför med samma saker, siffrorna blir mer rättvisare då, ellr hur???

Vad är dyrare. Gå på Grönalund eller Kolmårdens djurpark?

"legolas " sa:
vet inte, men tycker att det är VIKTIGT att man inte tar till saker och ting i Thailand som man inte har i Sverige och sedan jämför. det är väl inte så himla märkvärdigt? ta matkontot då och jämför, det är enkelt, och där ser man en oerhörd skillnad. Sedan Andrejs så BLIR det ju jävligt dyrt i Thailand för att man kör extravagans för hela slanten..... Men där man inte inte ta och jämföra, då får du jämföra extravagans Thailand med extravagans hemma i Sverige, då får du se....

Hur som helst, kan trösta de av Er som bor i Sverige att man märker att priserna stiger hela tiden härnere. det börjar alltid med att de 3 stora kör sitt race och höjer, ochg sedan efter ett tag följer gatuförsäljarna efter.

När jag kom juli 2008 så kostade en pattay på nattmarknaden 30 baht idag kostar den 40 baht viklet torde vara 30% i höjning, eller 10% per år.... och så håller det på med precis allting, ALLTING. Så nog tror jag de som säger att Thailand inom en framtid kommer att vara en icke längre så framgångsrikt land baserat på sina fina priser, utan de får nog mer satsa på de andra resurserna barer, brudar och bad, alltså de 3 B.ena....

Ja, det går inte att jämföra vad som är billigare, grönan eller djurpark, det är ju inte samma sak.
Även en Gucci butik kan ju vara billig, så länge man inte köper något.

Men självklart är det ju billigare i Thailand än i Sverige, men det var nog inte det ämnet handlade om.
Att andas är gratis i de flesta länder och att titta kostar inte heller det så mycket.

Dricker man bara vatten och bor gratis så blir Sverige billigare. Kranvatten kostar ju nästan ingenting medans du måste betala mer för vattnent i Thailand.

Men att man kan ha en billig semester i Thailand råder det inga tvivel om. Saken är, HAR man det?

Det är självförvållat det är det helt klart.
Man har ju trots allt ett val hur mycket man kan tänka sig att spendera.

Själv tycker jag att det jag lägger ner på semestern är alldeles för mycket. Tror att man hade haft lika roligt för halva beloppet som man har gjort av med tidigare.

Det här året har jag inga planer på att göra av med någon större summa pengar, men vi får se hur det går.

Har gått ner i lön nu, så det finns inte samma resurser längre. Men det är lite halvskrämmande att man nästan har lagt ner två månaders lön för en undersköterska per vecka på sina semestrar i Thailand.

Jag tror jag talar för många frekventa Thailandsresenärer , när jag säger att de första resorna till Till Thailand är oftast de dyraste..
Det är då man betalar för mycket, för alldeles för lite, oavsett om det gäller T-tröjor eller barliv eller annat.

Jag har aldrig direkt kollat vad vi gör av med för summa/vecka. Vi bor, äter,dricker,handlar kläder, kryddor,cigg m.m. och det är lite svårt på ett sätt att räkna in för jag köper ju inga direkta kläder vissa kryddor och så här hemma. Jag köper det ju där för att det är billigare. Köper jag glasögon där så blir ju den veckokostnaden dyrare men jag sparar ju ett antal tusen på att köpa dom där istället för här. Så jag kan inte säga vad vi normalt gör av med på en semester, vissa år när jag har varit där ensam har ju allt blivit billigare för då har jag ju inte behövt betala boendet och till viss del ingen mat eller resor.

När vi är där eller någon annanstans på semester så är det JAG som håller i pengarna, jag som tar hand om utagen till 100 %. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp