Hur överlever ni den thailändska maten

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Jag har besökt isaan för femtielfte gången och ser ut som Mahatma Gandhi. Korven är sockrad, kokött måste kokas 4 - 5 timmar precis som indisk vattenbuffel för att kunna ätas.Skaldjuren slänger dom direkt på grillen och äter dom som dom är, dvs brända.
Griskköttet kan dom inte skära upp.
Den enda jag äter är tonfisk på burk och det blir man inte fet på.

:wai:
Hansui!!

Jag måste ställa en fråga till dig, varför har du så fruktansvärd negativ inställning till Thailand och nu, börjar hacka på dess matkultur.

jag läste dina inlägg i en annan länk här på CM och blev förvånad över din attityd jentemot Thailand, om det nu är så jäkla illa som du ser det, varför är du då här på CM och sprider din negativism, här pratar vi för att ha det trevligt, visst, det finns saker som blossat upp och fått sin mening sagt.
I mina ögon så kan du äta din jäkla tonfiskburk, istället för att gnälla... Jo-Be

Förstår inte riktigt problemet om man åker/flyttar till ett anat land får man väl äta den maten som bjuds eller laga egen. och som svänska seden är är väl att man äter det som bjuds :).

Tycker den Thailänska maten är helt ok,om ni får för dålig mat så har för dålig fru/tjej som inte kan laga mat som ni tycker om annars är det ju bara att laga maten själv :nod:

Jo, tanten är professionell kock efter jobb på hotel vid Rajprasong i Bangkok i 8 år. Hon kokar thai, kinesisk och västerländsk mat. Problemet är att råvarorna finns inte i byn utan man måste köra 90 km till Chiayaphum för att få tag idom.
Hon gjorde faktiskt en utsökt rätt baserat på krabbor och grön curry.
ps
jag gillar inte sumpmört heller
ds

Tja, har man genom årens lopp investerat ca. 10 miljoner Baht i jordbruk, maskiner och utrustning så finns det väl anledningen att åka dit.

Men, du har väl nån lite plätt där du kan ha lite grisar får och höns, bara till husbehov.
Eller funkar inte det.
I svedala har man några hönor för ägg, lite lamm för slakt, eller så känner ma nån bonde som har det man behöver.
Rolf

Jag har funderat på svin, men systern som tar hand om det eländet rynkar på näsan. Hon är i alla fall van att ta hand om tvåbenta svin så jag tror det skulle funka.

Små tips som brukar funka.

Griskött som strimlas och grillas/friteras gör egen dipsås till det med smaker som du gillar.
Potatis/lök soppa kanongott. Använd bössan till att skjuta en pulla och låt thaiarna ta hand om köttet medans du kokar benen. Blir en grym fond till din soppa.
Rimma ditt egna fläskkött så kan du fixa till stekt fläsk med intressanta tillbehör. Du kan göra det samma med slagsidan av kossan så kan du fixa till typ oxbringa.
Cassavaroten är grym att göra mos på. Så om frugan orkar att göra lite färsbiffar/bullar så har du en ytterligare maträtt som du känner igen. Men då måste det malas inte mixas.
Får du tag i potatis så kan du göra raggmunk, det funkar till det mesta om man saknar svenska smaker.
Skaffa kryddor så du kan göra en gulash, den blir bara bättre ju längre du kokar den.

Så där slut på tips för idag. Men jag tror att du måste ta dig tid att försöka fixa lite grejer själv när du inte har dom runt hörnet i affären.

Smaklig måltid

Efter en stunds funderande så har jag bestämt mig. Det blir ett svinhus 20x40 meter, så dom, dvs systern har nåt att göra under dödsäsongen. Kalkoner tror jag inte på. dom rymmer. Jag hade kor förut, men jag skicka dom till slakteriet för tre år.

Jag har inga problem med Thai- och Isaanmaten med få undantag Jag äter exempelvis inte Plaa Raa (gammal fisk som luktar skunk) och papayasallad som är alldeles för starkt (phet maak maak). Men annars slinker det mesta ner, även en del av legolas älskade stjälkar. Min fru är duktig på matlagning, vi äter nästan bara thaimat hemma. :thumbsup: :nod:

Den här fisken, är det pa koo ungefär på isaan som orsakar levercancer och som centralregeringen har varnat för i åratal? Samak dog i detta, han gillade käket. Koo pa ska det nog va.

Pa koo har jag aldrig hört talas om, vet än mindre om det är samma sak. Men det är tydligen väldigt vanligt i Isaan att äta det stinkande fisken.

Någon annan som vet kanske?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp