Hur väljer du att resa?

Hur reser du?

• reguljärt

Röster: 16 59.3%
  • flygstol

Röster: 10 37.0%
  • charter

Röster: 0 0.0%
  • temaresor

Röster: 0 0.0%
  • som backpacker

Röster: 1 3.7%

• Totala väljare
    27

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Vi är alla olika och vi har våra vanor. Hur reser du?

Passa på och var med i vår undersökning...

Det skulle vara kul att få en bild av "vilka vi är" här på forumet. Jag har redan en bild över vad jag tror och det skulle vara kul och se om den stämmer...

ha re gött

Marianne :wai:

Passa på och var med i vår lilla undersökning. Vi är inte så många som röstat ännu men du är välkommen att delta.

Hej! Är inte flygstol och reguljärt samma sak ???

reguljärt flyger jag iaf ;D

Flygstol är att man åker med ett charterflyg, fast utan boende ...

/Janne

Hej , jag uppfattar flygstol är inte enbart med charter utan boende, man kan åka vilken flyg som helst utan boende. Fördel är oftast billigare än regulärflyg men nackdel att det inte är ombokningsbart. Rätt eller hur?
Vad uppfattar man som backpaker? Jag vet inte vad det är. Vem kan förklara det för mej? mvh Roffe

hej!

när man har köpt en flygstolsbiljett så har man köpt en biljett i ett plan med charterresenärer. Skillnaden mellan dig och dem är att de har ett boende i priset medan du bara har flygbiljetten. Planen är oftast mindre än de reguljära och man går oftast ner i typ Abu Dabi på dit och hemresan.
När du kommer fram till flygplatsen tex Phuket så får du ta dig dit du vill på egen hand till skillnad mot charterresenärerna som blir omhändertagna. Det påminner om när du åker reguljärt för där får du sköta din resa helt själv. När du åker reguljärt så kommer du till BKK och får utgå därifrån. Du kanske har valt att stanna där eller har köpt en inrikesresa dit du tänkt dig.
Jag reser alltid reguljärt och jag köper alltid biljett som inte är ombokningsbar för de är dyrare.

De som reser som backpacker "ryggsäcksfolket" är oftast yngre personer som sticker iväg i månader, lever på liten reskassa, bor på BILLIGA resorter-gasthaus och har liten packning.De har ofta någon ombokningsbar möjlighet på sina resor och de reser ofta till flera länder.

ha re gött
marianne

Jag är förvånad. Jag trodde att vi var många fler som reste reguljärt men där ser man så fel man kan ha. . Du som läser detta - Passa på och rösta du med....

Eftersom vi numera alltid åker till Phuket, väljer vi flygstol. Det är för oss det enklaste, snabbaste och bekvämaste sättet. Vi åker direkt från Landvetter utan mellanlandning och slipper planbyten. Nästa resa blir nu på torsdag, den 29 nov. Planet lyfter kl 01.50 och vi landar i Phuket kl 19.10, ca 11 timmar senare.

Även om man bara har flygstol, så kan man som alla andra charterresenärer köpa till transfer. Det är dock betydligt dyrare än att fixa transporten själv när man kommer ner...

Hasse

Hej Hasse!

Jag har flera arbetskamrater som åker nu på onsdag och torsdag till phuket och man blir ju helt klart avundsjuk. Jag har aldrig hört talas om att man kan åka direkt till phuket utan att gå ner i Abu Dabi. Vad för ett bolag åker du med?
Det verkar vara ett väldigt bra alternativ för många.
hur som helst ha en bra resa.

marianne :wai:

Vi åker med Fritidsresors bolag TUI FLY, dom flyger numera direkt. Men jag kunde lika gärna ta ett stopp på en timma i något emirat, det stör mig inte. Skönt att sträcka på benen, ta en cigarr och kolla tax-freen...

Hasse

Hej,

Fritidsresor flög redan förra vintern med Boing 747 direkt från Stockholm, Köpenhamn och jag tror även Göteborg till Bangkok resp. Phuket utan mellanlandning. I november åkte jag med dem till Bangkok tor för 4999:-

/Janne

hur länge är du borta då?
Det var ett väldigt bra pris. Det måste ha varit ett sista minuten pris.

Kan man vara borta 3-4 veckor på en sådan biljett?

I slutet av förra veckan fanns tvåveckorsbiljetter Landvetter-Phuket med avgång nu på torsdag för 3.900 kr. Den 2/12 kan du åka för 2.995 kr, två veckor. Vi bokade i slutet av sept och fick betala 9.000 kr för tre veckor. Normalt brukar vi betala 4.000-5.000 kr, då bokar vi rel sent. Men tre veckor är alltid dyrare. Det finns även fyraveckorsbiljetter.

Hasse

Precis som Hasse säger, jag var bara borta två veckor. Tre veckor blir dyrare ... Men kan man bara dra, kan man hitta billigt ... dock ingen planering, mn oftast billigare än regulärt.

Nu ska jag vara borta fyra månader och då funkar bara reguljärt.

/Janne

Fyra månader hade inte suttit dumt. Vi har sagt att vi om en ca 4- 5 år ska stanna borta längre tider kanske 3 månader åt gången. Vi får väl se. M Man måste ha drömmar. Vi har precis köpt resa fast vi åker inte förrän i juni. Vi har redan varit 2 ggr i thailand i år så man får väl hejda sig lite.
Vi betalade 16300 för tre personer reguljärt med thai air. Det är ett ganska bra pris. Hade vi köpt biljetten för två veckor sedan så hade vi fått betala 14300. Men man kan inte gråta över spilld mjölk.

ha re gött

Hej!!!

Tänkte blåsa liv i den här tråden igen. Det måste finnas massor av oss aktiva medlemmar på nätet som vill vara med i vår lilla undersökning.

häng på och var med du också.....

ha re gött

Hej

Köp flygstol i god tid. Boka hotel på nätet om du skall vara i bangkok.
Tyvärr vet dom att ta betalt om du bara kommer in och frågar om rum. Och det kan man väl inte klandra dom för. Det är ju deras levebröd. Innan ni lämnar Bangkok be hotellet ni bor på eller någon liten reseshop boka åt er. Dom har oftast någon kontakt på varje ställe och vill ha er som kund nästa gång så det brukar vara ok.

Good luck

Hej!
Jag har varit i Thailand 2 ggr förra året och då flög jag reguljärt.
Första gången flög jag med Air France med byte i Paris och det var inte så lyckat att byta där.Hotell ordnade jag på plats.
Andra gången flög jag också reg. men med Thai Air direkt,hotell hade jag bokat före resan.
Nu skall jag åka ner i juni 4 veckor reg. med Thai Air, rum bokat före resan.
Biljetterna söker jag på internet, JadeTravel,BigTravel, eller Allaflygbiljetter.
Priset brukar ligga runt 5000kr per/person för flyget.Hotell priset varierar.

Olle o Ratree

hej Olle och Ratree!!!

jag brukar också åka med thai air. det är så bra med deras kampanjer. jag har även åkt ett par gånger med finn air och haft korta väntetider och brittish airways och Quantas då med 4-5 timmars väntetid och dessutom ifrån stockholm men billiga resor var det. i vanliga fall reser vi ifrån GBG.
vi reser också ner i juni, närmare bestämt 15 juni och reser till krabi för att därifrån ta oss efter ett par dagar till samui. vi har bokat i samui och BKK som vi tar på hemresan.
när reser ni och vart? vi brukar använda oss av Oden resor i GBG och STHLM och de är väldigt bra att ha att göra med. Kanske ska kolla med Jade resor nästa gång.
Ev. sticker vi iväg på en flygstol i mars om det kommer upp ngt billigt.
Om man hade kunnat åka i går kunde man fått en resa med uppehälle för 3.700 kr, ruskigt billigt och då undrar jag om man kan avstå -vi får väl se...

ha re gött
marianne

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
322
Visningar
16 K
A
A