Hus/företags-juridik

• Trådstartare Trådstartare Lunkan
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Lunkan

Gäst
Tillräckligt bra lösning?

Känner till lagarna om t ex att thai ska ha majoritet i företag, och att man kan "köpa sig fri" med företagslösningar, MEN då ska man betala dem VARJE år.

Har ändå tänkt att starta ett litet företag att jobba i, men vill inte betala revisor, advokat och utomstående "delägare". Vad tror ni om en sådan här lösning?:

/Starta företag. INTE typ AB/Ltd, utan enklare typ, så man slipper extrakraven sådana företagstyper brukar kräva.
/Företaget äger huset, som byggs som privatbostad plus kontor/förråd. /Bygge på svärfars land. ((Eventuellt kan landbiten ingå i överenskommelsen vid giftemålet)).
/Frun äger företaget.
/Jag LÅNAR pengar till företaget.

Även med en fru, som inte tänker luras, så kan det ju visa sig att man inte passar ihop tillräckligt, så det kan ju bli skiljsmässa, och då vet man ju inte mellan svenskar heller vad frun har för humör då :)

Med den här lösningen, så kan man bli blåst på värdeökningar, men kan det bli så illa att man inte får tillbaka lånet (förutsatt att värdet finns i företaget)?

Jag vill inte ha ett giftemålet med krångliga avtal, men jag vill inte heller riskera att behöva börja om på noll, för det är jag lite för gammal för :)

Eller har ni något bättre enkelt förslag?

Du kan som utlänning inte driva enskilt företag, bara som minoritetsägare i AB, men med full kontroll över bolaget.
En thailändare kan driva enskilt företag eller ett s k Mama&papa-business.
Sådana företag redovisar sällan några inkomster.
Om du har ett sådant företag ihop med en thailändare har du i princip INGA rättigheter eller del i företaget. Du kan heller inte lagligt skriva dig till några rättigheter då du, som sagt, inte får driva ett sådant företag. Däremot kan ni upprätta typ låne-/skuldsedlar. Frågan är vad en sådan är värd om det händer något mellan er.
Är du gift med en thailändare har du rätt till 50% av allt ni tjänar tillsammans från den dag ni gifte er.
Undantag och eller tillägg till denna lag kan skrivas in i ett gemensamt avtal.

Du menar att i enskild/MamaPapa-företag så blir det ingen ingen "företagsvinst", för man tar ut allt som "lön" (=som det är för enskilt/HB/KB i Sverige)?

"jem " sa:
Om du har ett sådant företag ihop med en thailändare har du i princip INGA rättigheter eller del i företaget.
---
Däremot kan ni upprätta typ låne-/skuldsedlar. Frågan är vad en sådan är värd om det händer något mellan er.
Är du gift med en thailändare har du rätt till 50% av allt ni tjänar tillsammans från den dag ni gifte er.
Så TOTALT innebär väl det att man är ganska bra skyddad om man är gift med företagsägarinnan?
(Utom att man inte har någon bestämmanderätt i företaget, så hon kan ta beslut, så att företaget går i konkurs :)

---
Kan man som säkerhet ha offentligt registrerade företagsinteckningar/husinteckningar, så att lånet alltid betalas i samband med eventuell företags-/husförsäljning?

I Thailand betalar du 0% skatt upp till en årsinkomst med 150.000 THB. De flesta Mama/Papa-företag når inte upp till det och dom som omsätter över betalar antagligen ingen skatt ändå, det finns inga krav på kassamaskiner eller kvittoskrivning.
Om din verksamhet däremot blirr uppenbart stor och en uppenbar inkomst över 150.000 blir du förr eller senare tvungen att redovisa och betala skatt.
Det här systemet gör att den stora massan klarar det dagliga livet genom att driva eget. Det är också anledningen till att Thailand bara har 1% arbetslöshet.
Att vara gift med ägarinnan i företaget är det bästa skyddet du kan ha.
Det går inte att ha en företagsinteckning i ett Mama/Papa-företag.
Du kan som utlänning äga hus men inte marken den står på. Därför är det svårt att få säkerhet i huset eftersom huset blir värdelöst om det inte kan stå kvar på marken.
Vad du kan göra är att ge din fru pengar för att köpa mark och hus, upprätta ett avtal om avbetalning under t ex 30 år samt skriva in i lagfarten att köpet måste betalas i 30 år och inte kan säljas under den tiden

Jaha. Tackar. (Eftersom jag räknar med att det blir 5-8 anställda, så blir det nog uppenbart högre OMSÄTTNING, men efter att de anställda och jag har fått betalt, så blir det nog under 150 000 kvar i årsvinst till frugan :) (Hon kommer att fortsätta ha annan heltidsanställning, för hon gillar att jobba som lärare.) Vi tänkte ändå ha bokföring med västerlänsk småföretagsstandard, även om vi inte skulle behöva det.

Om vi bygger på tomt, som hennes familj har - och hon går med på att vänta med att köpa ny bil :) - så har hon så det räcker till halva kåken, om jag betalar hela företaget. Men rent juridiskts så är det nog bättre att hon betalar företaget :)

I Thailand finns inget som ens är i närheten av västerländsk bokföring, annat än undantagsvis = dyrt och onödigt.

((Både jag själv och "min" thailänska kan sköta bokföring, så det är ingen kostnaden. Och ett års bokföring och SVENSK deklaration brukar jag hinna på en dag per ÅR. Så bokföringen skulle mest vara för att hålla reda på företagets ekonomi, och för att ha till hands om det skulle bli något strul med thailänska skattemyndigheterna. Huvudkontoret kommer att ligga strax utanför en by med distriktskontor, så jag antar att lokala myndigheterna snabbt kommer att känna till att vi finns :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3