Husköp i Thailand

Norrpilen

Aktiv medlem
Blåser lite liv i den här tråden.
Men inte om att köpa,jag är inne på att försöka få hyra nåt hus. Ni som har erfarenhet,vad finns det att tänka på och vilka fallgropar ska man akta sig för?

kurant

Forumveteran
Hyr omöblerat, en månadshyra i förskott, en månadshyra i deposition.
En till två månader uppsägningstid.
Bäst är hyra per helår.
Hyr du möblerat ska du gå igenom allt löseöre.

Fota och dokumentera skador och ge en kopia till hyresvärden.
Då slipper du tvister om att ersätta gamla skador.
Ett kontrakt på två språk.

Kolla även upp omgivningen vad.gäller hundar, tuppar och nerskräpnig...

Skip

Forumräv
Blåser lite liv i den här tråden.
Men inte om att köpa,jag är inne på att försöka få hyra nåt hus. Ni som har erfarenhet,vad finns det att tänka på och vilka fallgropar ska man akta sig för?
Jag har hyrt en del i Thailand, finns ganska många som insett både fördelar och nackdelarna med att köpa alt hyra , jag ser det som mest fördelar att hyra, anledningen är att du aldrig kan veta vad du får för grannar eller vilka fel som kan dyka upp i huset som ägaren vägrar åtgärda, Sista huset jag hyrde i Chonburi var inte så kul , i början ok men efter ett tag så började det lukta hönsskit och massor med flugor, en Thai två hus högre upp detta Mobaan hade skaffat stridstuppar , inget att göra åt detta sade alla , finns inga lagar, du kan göra väldigt mycket i Thaialnd utan att grannen kan få stopp på det .. Så jag känner att hyra är bäst om man inte som jag orkar bo heltid i Isaanbyn. Sen skall du tänka på att om hyran är låg så kan det ligga en hund begraven i detta med El räkningarna , se till att du själv betalar elräkningen direkt till el företaget, Kommunen , många husägare tar igen på elen det de förlorar på låg hyra, vet inte xakt , men elen ligger väl kanske fortfarande på runt 4 thbath /unit , många husägare tar ut det dubbla och även hört det tre och fyrdubbla, har för mig att detta nu längre inte skall vara lagligt , men är inte säker

Topp