hyra jetski

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Det ser så häftigt ut när de far runt där ute på vågorna och har kul på jetski´n som de hyrt för en kort stunds fartglädje.
Det är väldigt billigt om man jämför med europiska resmål
och vi har varit på väg flera gånger......
men hur det än är så har det aldrig blivit av - ännu -är kanske bäst att säga för det vore en riktig upplevelse

men det finns en baksida också
som få turister vet om eller tänker på
och det är att de är inte försäkrade - jetski´n alltså
och det kan bli väldigt dyrt om något händer
jag har sett det med egna ögon...
det är kraftiga maskiner och man är inte van
och så kanske man hyr varsin och rätt vad det är så går det för fort
och man kör ihop med kompisen
Du får då betala för skadorna och för den tid som den måste på lagning
och det kan ta tid.
Våra vänner råkade ut för detta och de fick betala över 7000 kr samma dag. Det hjälpte inte att de tog kontakt med turistpolisen.
Ett par andra råkade ut för att deras ungdomar var ute och körde och kraschade med varandra och den ena jetski´n sjönk.
Då pratar vi om en hel jetskí. Jag vet inte hur det gick i slutändan men inga försäkringar här hemma täcker sådant fick de till svar. Föräldrarna till ungdomarna blev ovänner (flera familjer) om vems felet var
Ja, ni kan tänka det var en hemskt tråkig och mycket dyr upplevelse..
Så ta det försiktigt..............
lycka till
Marianne

Hej!

Det samma gäller tyvärr också oftast hyra av moped, mc och bil.
Visst, du kan köpa till en "försäkring", men den är oftast inte värd papperet den är skriven på.
Det går att få "riktiga" försäkringar till hyrd moped, mc eller bil, men hur skall den vanlige turisten kunna sätta sig in i försäkringssituationen i vad som av vissa har beskrivits som "jordens besvärligaste land när det gäller försäkringar".
Åtminstone hävdar mina i Thailand näringsidkande vänner att så är fallet.

Förresten, vet inte om det stämmer, men jag har för mig att just jetski-maskiner inte ens går att försäkra, därför att de helt enkelt är olagliga. Att de ändå förekommer (dock inte på alla beacher om ni som varit runt lite tänker efter) beror helt enkelt på att, som med så mycket annat, så ser polisen mellan fingrarna på det hela.

Många saker som tyvärr förekommer frekvent i Thailand är faktiskt förbjudet enligt lag.
Ett slående exempel är t.ex. att pr*stitution är förbjuden enligt lag. Tänk vad befriande det skulle vara för oss med "normala" thai-farang-förhållanden om den lagen efterlevdes och torsk-trafiken till Thailand avstannade. Då kanske fördomarna mot farangs skulle försvinna i Thailand och omvänt om thailändare i farang-världen.

/MacArthur

Jetski är ett sk-t! Både för människor och natur. Bäst vore om även lagen som förbjuder dom efterföljdes. På många ställen är det faktiskt förbjudet (tyvärr ej i Patong, Karon/Kata). Typexempel är Racha island där de hyr ut jetski under skylten där det anges att det är förbjudet, håhjaja...

Jag vill oxå, som MacArthur att pr*stitutionslagen ska gälla, men det är väl att begära för mycket förmodar jag.

Om ingen hyr dessa jetskis så skulle vi slippa dessa och det blev lugnt och skönt och naturen skulle också vara tacksam.

En fördel nu om åren är att de begränsat platserna var det är tillåtet med jet-ski, eller rättare sagt platser där man kan bada ostört då det finns "inhägnander" på en del stränder. Men ljudlöst är det ju knappast och själv hatar jag dom som pesten.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

R
Svar
10
Visningar
1 K
Raderad medlem 9675
R
A
Svar