Hyror i Pattaya

Diskussion i 'Pattaya forum' startad av mackes, 23 januari 2018.

1. mackes

mackes Forumveteran

Till er som bor i Pattaya med omnejd, har ni koll på hyresläget?

Jag har kollat runt lite och priserna för ett hus med några år på nacken och inom 2-3 mil från centrum verkar ligga runt 20.000, åtminstone för faranger. 25.000 om man vill ha pool. Condo verkar ligga marginellt under.

Det märkliga är att för Thai verkar hyran snarare ligga runt 10.000:- vilket stämmer bättre med kostnad, ränteläge och vad en Thai har i lön.

Ja, naturligtvis finns det stora variationer men jag talar om medelthaisson nu. Var hittar man hus/lägenheter med ett par sovrum och normala hyror eller skall man bara skicka frugan som vanligt?

2. Jonas

Jonas Forumveteran

Vet inte om det skulle skilja i hyra mellan Thai och farang, många gånger är det inte ens Thai som hyr ut här nere utan det är faranger och att dom skulle ge Thai billigare tror jag inte.

2-3 mil ifrån centrum får du 2 rum äldre hus runt 10.000-15.000.
    Kollar du på mäklarsidor så dra av 5000-10.000 av priset, allt går att pruta på beroende på efterfrågan.
    Du får vad du betalar för, och Thai med lön för så dom kan hyra för 10.000 hyr där efter.
    Skall du ha större och modernare hus går det snabbt upp i pris, är det i en välskött eftertraktad village med blir det svårare att pruta.

Men nog fel säsong att titta på hus nu för verkar vara väldigt mycket folk och mycket uthyrt för tillfället, mäklarsidor jag brukar titta på så står mycket uthyrt, hoppas det ser bättre ut i Juni då jag skall byta.

Jag betalar 28.000 baht i hyra men då är det ett hyfsat stort hus med 3 sovrum, kök av västerländsk standard, stort vardagsrum med matsal, 3 badrum i välskött village med swimmingpool och gym 1km ifrån Sukhumvith och Pattaya klang allt som behövs inom 500m radie.
    Inga Thai som hyr i denna villagen, dom som bor här äger.

Priserna skiljer sig så stort mellan olika village här nere, vid sonens skola nybyggd village där ligger husen på 40.000-50.000 i månaden, mer ute på landet, men där kostar husen 5-13 miljoner att köpa och Bangkokbanks ränta för huslån är 5.5%.

Här har du hus för runt 10.000 baht klassen, och nä du behöver inte skicka frugan.

http://www.thaiproperty.com/propert...ze=&frm_select_areas[]=1&frm_select_areas[]=5

Phonta och mackes gillar detta.
  3. mackes

mackes Forumveteran

Tack Jonas, precis vad jag letat efter, jag sparar den. Ser uttömt ut som sagt. Jag har satt upp detta året som mål för flytt så det finns tid, skall till Sverige under högsommaren här.

eirkar gillar detta.
  4. nmax

nmax Forumveteran

Har jagat hos dom flesta mäklarna sista veckan och helt klart ingen bra tid att hyra nu, bara dom tråkiga objekten kvar eller löjligt överprissatta. Bra mycket dyrare i Pattaya mot Hua Hin om man vill ha samma avstånd till strand/centrum.
    Jag letar ju iofs bara på västra sidan av Sukhumwit och hyfsat fint så går det på över 50.000.

5. Jonas

Jonas Forumveteran

Ja det börjar bli löjligt dyrt här nere om man skall ha kvalitet på huset man hyr, Svenska priser ;)
    Skall jag ha ett familjehus som håller Svensk standard och normalstorlek som ett hus i medelklass villa område i Sverige inte för långt ifrån skolan får jag räkna med 40k och upp.
    Tyvvär är prutmöjligheterna svåra där pga. husen går så snabbt och många hyrs av företag som har utlänningar som jobbar här nere och har barn på skolan.

6. nmax

nmax Forumveteran

Fick ett nytt förslag från en mäklare nu.
    iofs helt nytt och fint möblerat men iaf.
    2 sovrum, 2 bad, 90 m2 inne, 284 m2 tomt med liten plutte pool, centrala Pattaya.
    60.000/mån

7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Jonas

Jonas Forumveteran

Måste ju verkligen varit ett speciellt hus för det priset för den storleken, aldrig hört talas om ett så dyrt litet hus?
    Jag betalade runt 25.000 baht för mitt på Thaphraya (Nedanför berget Pratumnak) i den storleken helt nyrenoverat och privat jättefin pool med vattenfall, är ju iofs 4 år sen men ändå.

9. nmax

nmax Forumveteran

10. Jonas

Jonas Forumveteran

Jo men det var ju 200m2 och 3 rum, dyrt område, har kollat på Ban Natcha för några år sen som ligger i samma område, väldigt dyrt men riktigt gedigna gamla hus.
    Priserna just där låg som i Pratumnak.
    Har ju ingen baht taxi eller nåt in på den gatan så blir ju off även om det är centralt.

Kolla runt Thappraya, vägen som går mellan Jomtien och Pattaya, bättre prisnivå där om du skall bo hyfsat centralt och tillgång till baht taxi, mycket skandinaver i området Norska sjömanskyrkan ligger där.
    Jag hyrde på Thappraya soi 5, men är ju fristående hus där.
    Dom village som finns centralt har ju några år på nacken, bara vart inne i ett par men inte tyckt dom varit speciellt trevliga.
    Dom fina nya villagen byggs ju på östsidan, här det finns mark för nybyggen.

Här har du några agencys som är hyfsat stora här nere.
    https://www.coastalrealestatepattaya.com/
    http://www.thaiproperty.com/
    http://www.pattaya-property.net/

11. nmax

nmax Forumveteran

Mäklaren skrev 90 m2 till mig..
    Tack för tipsen, vill bo på rätt sida sukhumwit så man slipper korsa den och gärna nära till baht taxin.

12. Jonas

Jonas Forumveteran

Var och kollade på ett hus nu, 3.5% ränta sa dom att man kunde få på Bangkokbank, 5.5% läste jag på deras hemsida men kanske förhandlingsbar.

magunnar gillar detta.
  13. magunnar

magunnar Forumräv

Just buy:cool:

14. Jonas

Jonas Forumveteran

Nja, det var ju ett billigare alternativ medans man sparar.
    Huset jag vill ha kostar 8 miljoner baht nytt, detta var ett 2.7 miljoner baht hus, så vet inte om man skall fortsätta hyra par år.
    Jag vill ha ett coronet eller crown i den här villagen.
    http://www.patta.co.th/en/page.php?c=project-list&pid=2

Nu kolla vi bara på ett sånt här för frugan förstår inte vad jag skall med ett så stort och dyrt hus till, hon gillade dessa 2.7 miljoner bahts husen..

Samet gillar detta.
  15. magunnar

magunnar Forumräv

Ja @Jonas du har en väldig klok fru.
    Varför stort o dyrt.;)
    Du måste inte flascha:rolleyes:
    Du skulle kunna anväda mellanskillnaden
    och investera dom klokt och leva bättre:cool:

Långeman och JKON gillar detta.
  16. gunnarg

gunnarg Forumveteran

Det kom från rätt person som bor i ett palats.:laugh:

Jonas gillar detta.
  17. Jonas

Jonas Forumveteran

Har inte med flasha att göra, livskvalitet, ligga vid poolen med en bok och njuta av tillvaron, eller laga mat i mitt väl tilltagna kök ;)
    Men jag funderar på om man skall gå på frugans tanke istället och göra precis som så investera istället.

Fast jag tror inte på nåt andranhandsvärde alls på 2.7 miljoner baht huset, och kommer antagligen se skit ut i den villagen om 10 år med allt vad det drar till sig.

Den andra villagen tror jag på andrahandsvärde och lättuthyrt pga läget, och pga. att jag vet hur bolaget sköter sina andra village som är +10 år.

magunnar gillar detta.
  18. magunnar

magunnar Forumräv

Jag har aldrig haft ett hus som investerings objekt.
    2,7 mille är inte så mycket pengar om det skulle gå åt skogen.
    Att ha 5 mille;)till att rulla för dig det kan bli väldig mycket pengar;) om du vet vad du sysslar med:rolleyes:, det är vad jag menar.:cool:

Jonas gillar detta.
  19. Jonas

Jonas Forumveteran

Sant så kan dom pengarna jobba ihop så jag har råd med drömhuset när man har sådan summa så inte det känns mycket längre 5555 ;)

magunnar gillar detta.
  20. magunnar

magunnar Forumräv

"You must have money, to make money";) Den gyllende reglen:cool:

Samet och Micke.T gillar detta.
  21. nmax

nmax Forumveteran

Ja precis, har många vänner som gärna snålar på boendet och knör in sig i 25 m2 men bo trångt eller skabbig går fetbort för mig iaf. Vill ha kvalitet även på tiden jag tillbringar hemma och ser inte bostaden bara som någonstans att sova.
    Skulle aldrig köpt ett sånt 2.7 milj hus, alldeles för tajt på grannarna.

Jonas gillar detta.

Dela sidan

Laddar...
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?