Inköp av vinterkläder - tips?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
D

DickM

Gäst
Hej! :wai:
Om allt går enligt plan med det pappersarbete och sånt som krävs, så kommer min blivande fru att få komma till Sverige framåt slutet av December.
Så, utöver den hjälp jag redan fått här med byråkratikfrågor (stort tack till thaikonsult, än en gång), så undrar jag hur det är om man vill köpa upp sig på en (eller flera) uppsättning(ar) varma kläder och skor på plats nere i Thailand?
Är det någon som har några bra tips så mottages de tacksamt :)

Hej
När vi var i Bangkok, så var vi ett köpcentrum i patonam (stavning ? ) där handlade vi kläder till henne och mig, jacker, tröjer mm, men
inga vinterskor dom var inte bra, dom handlade vi i svedala, en vinterkappa knälång för 1.900 bath efter hon hade prutat på priset :nod:
Så handla i thai, mycke billigare och helt ok kläder

Ok, då lugnar jag mig med kläderna tills vi är där...fast skor kanske man skulle fixa innan då...
Tackar så mycket! :thumbsup:

Vi köpte skorna dan efter vi kom hem, man vet ju inte
storleken på skorna, och vilken smak dom har

Hej.På MBK i Bangkok kan du hitta massor av vinterkläder.Om man går till shoppinggatan på bottenvåningen så hittar man det mesta men även på 1:a våningen

Tänk bara införselreglerna till EU. Tror att gränsen går vid 1700 sek. Däröver skall man, enligt reglerna, betala skatter. Att tänka på om man köper skräddarsytt. Men upp till var och en.

ouch, jag köpte 1 skräddarsydd kostym ala china style och 9st långärmade tröjor samt flera par jeans och skor och hade ingen aning om införselreglerna.
Hur ska dom bevisa att jag köpt det där nere????
Men som sagt på Mbk köper jag det mesta då jag och mina vänner har en god vän därnere som sköter affären Built in som ligger i soi 9 i butiken
våning 4 i MBK.
ganska coolt att en butik har gator registrerade.
Då är butiken stor.
förövrigt är det ruggigt billigt att äta på våning 6. kostar ca 35 baht= 7kr
köp kuponger och ät dig proppmätt

Vi har aldrig haft något problem när vi kommit hem till Sverige med fullproppadeväskor så du behöver inte vara orolig ,har heller aldrig hört någon som blivit kollad.

vi brukar också passa på att äta på mbk när vi är där. vi brukar äta inne på ett litet ställe på 3 våning där man kan köpa thaimaträtter och lite blandat. det är samma priser där som gäller. vill man ha en öl att dricka till går man in i "kiosken" bredvid och köper den. alla är väldigt vänliga och det är mkt "thailändskt stuk".
trevligt...

marianne

Hämtat från tullverket.se

"Från den 1 december 2008 kommer det att ske förändringar för dig som tar med dig varor när du reser från ett land utanför EU.
Förändringarna innebär att du som reser till Sverige från ett land utanför EU med flyg eller båt (som körs i kommersiellt syfte) får ta med dig varor till ett sammanlagt värde av 4 000 kronor tull- och skattefritt. Reser du på annat sätt är värdegränsen 3 000 kronor.
Vin som inte överstiger 15 volymprocent utökas från två till fyra liter och det blir en begränsning på starköl som innebär att du får ta in 16 liter starköl och det räknas heller inte in i värdegränsen.

Begränsningen på parfym, luktvatten, te, kaffe och essenser tas bort helt och räknas in i den nya värdegränsen. Bränsle som du tar med dig i din standardtank samt 10 liter i reservdunk räknas som personligt bagage.

För tobaksvaror, starksprit och starkvin gäller samma regler som tidigare.

Från och med 1 januari 2009 ändras värdegränserna igen. Då får du som reser med flyg eller båt ta med dig varor för 4 300 kronor tull- och skattefritt. För andra färdsätt är gränsen fortfarande 3 000 kronor."

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp