Inköp av thailändska livsmedel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Tänkte starta en tråd där vi kan ge varandra tips om var man kan inhandla livsmedel för thaimatlagning till fördelaktiga och ofördelaktiga priser. Såg lite skriverier om detta i en annan tråd och ämnet förtjänar absolut en egen.

Själv handlar vi våra livsmedel, dvs grönsaker ris mm, i en liten thaiaffär i Lund. Där har dom lyckats klämma in ett ganska hyfsat sortiment på en liten yta. Men har vi ändå ärenden till Malmö eller Helsingborg brukar det bli ett besök i någon thaiaffär där.

Fisksås, soya och diverse currypasta mm inhandlas med födel på Willys som tidigare nämnts. Mycket lägre priser, man får hoppas att sortimentet utökas.

I Malmö finns också en stor affär som heter Abdoz. Där kan man handla frukt och grönt till fördelaktiga priser. Dom har dessutom frysta räkor, bläckfisk och och fisken som frugan gillar (tilapia) till riktigt bra priser. Rekommenderas!!

Fyll nu gärna på med mera tips, var ni än bor.

Jag kan ju inte namnen på affärerna, men häromkring har vi Thai/asiatiska affärer i Värnamo,smålansstenar och Gnosjö.
Dom är bra allihop, Värnamo o Gnosjö är det vietnamesiska ägare och i smålansstenar är det en thailändsk ägarinna.

Dom flesta vet säkert men dessa kostar 11.95. 16.90. 21.90 thaiaffärena här uppe tar för samma 26 till 36 kr

ImageUploadedByTapatalk1370540703.068226.jpg

"Berralund " sa:
Tänkte starta en tråd där vi kan ge varandra tips om var man kan inhandla livsmedel för thaimatlagning till fördelaktiga och ofördelaktiga priser. Såg lite skriverier om detta i en annan tråd och ämnet förtjänar absolut en egen.

Själv handlar vi våra livsmedel, dvs grönsaker ris mm, i en liten thaiaffär i Lund. Där har dom lyckats klämma in ett ganska hyfsat sortiment på en liten yta. Men har vi ändå ärenden till Malmö eller Helsingborg brukar det bli ett besök i någon thaiaffär där.

Fisksås, soya och diverse currypasta mm inhandlas med födel på Willys som tidigare nämnts. Mycket lägre priser, man får hoppas att sortimentet utökas.

I Malmö finns också en stor affär som heter Abdoz. Där kan man handla frukt och grönt till fördelaktiga priser. Dom har dessutom frysta räkor, bläckfisk och och fisken som frugan gillar (tilapia) till riktigt bra priser. Rekommenderas!!

Nja, nu heter den nog ABDOS, med S, inte med Z.
Jag har gångavstånd dit och det mesta av utbudet i arabisk mat. Det ligger ju nära "Lilla Bagdad" i Rosengård :)
Mitt emot Abdos Ligger en utmärkt köttbutik, Wästchark, med juggeägare.
Även Abdos har bra kött, om man gillar halal.
Abdos befolkades här om veckan med c:a 40 poliser. Razzia av ngt slag...

"Berralund " sa:

Räkor äter man färska ;D

Sådana räkor ja, lite svårare att få tag i färska thairäkor. Så där blir det för det mesta Abdos. Jag skall tänka på den andra köttaffären.

"Berralund " sa:
Sådana räkor ja, lite svårare att få tag i färska thairäkor. Så där blir det för det mesta Abdos. Jag skall tänka på den andra köttaffären.
De s.k. Thairäkorna vägrar jag att köpa av miljöskäl men, goda, det är dom

"Sir One " sa:
De s.k. Thairäkorna vägrar jag att köpa av miljöskäl men, goda, det är dom

Jo eg ska man ju bojkotta Thairäkor så som det sabbar miljön.
Å kom inte å påstå att dom e goare än färska västkust räker.
Svenska jordgubbar å västkusträkor e ju bäst i världen ;D

"FA " sa:

Det där fick du karma för, FA. Självklart är svenska räkor bättre på alla sätt och vis men att försöka få in det i skallen på frugan är lönlöst. Thai är ju inte lika medvetna om miljön som vi är, jag brukar försöka dra ner räkinköpen till ett minimum.

"FA " sa:
Karma från mig med. Självklart är västkusträkor de bästa om så är de fiskade av nån som heter Glenn :)

"ledarn " sa:
Alla heter ju Glenn så där är det ingen fara... :laugh: :laugh:

Bara att köpa och äta.. :nod: :nod:

Har hyrt ut mitt hus till en 08:a som vill testa livet på framsidan, kommer att lämna över det med 1 kg räkor, vitt vin, hetsås och en baguett i kylen (inte baguetten), efter denna gourme måltid lär dom aldrig åka tebaks till baksidan igen ;D
För den som undrar vad hetsås är så är det nåt dom säljer i fiskaffären som är 100 ggr godare än majonäs, chilibaserat så lite fjong i ;D

"Berralund " sa:
Det där fick du karma för, FA. Självklart är svenska räkor bättre på alla sätt och vis men att försöka få in det i skallen på frugan är lönlöst. Thai är ju inte lika medvetna om miljön som vi är, jag brukar försöka dra ner räkinköpen till ett minimum.

Frun här hemma föredrar svenska räkor.
Dom smakar bättre säger hon

"ledarn " sa:
Hade det varit så när jag hyrde ett hus ute i Lindome för att bo och jobba i Götlaborg så kanske jag stannat ??
Jobbade ute på Säve Flygplats i drygt 1 år...

Näääää.... Inte ens 10 kg räkor hade nog räckt..?? :laugh: :laugh:

Ja om du bodde i Lindome så fattar jag varför du inte stannade, du skulle givetvis bosatt dig i Torslanda nära där du jobbade, då kunde du kommit hit å fått en kall på altanen ;D

"ledarn " sa:
Det är väldigt länge sedan...
Och det var min dåvarande arbetsgivare som hyrde huset åt mig..
ASG Flyg på Landvetter...
Fattar inte heller hur dom tänkte med tanke på avståndet till Säve.. ??

Dom trodde väl inte att du skulle trivas med sociteten i Torslanda ;D ;)

Lite motsägande allt egentligen.

De små Thaiaffärerna har med all säkerhet inte stor marginal på de färska saker som många ser som självklart att de ska ha, de gör ett par kronor på kolnialvarorna, men som sagt så är affärer som Willys etc billigare på dessa idag.

Men handlar ni det billiga på Willys och småsakerna på Thaiaffärerna så kommer de inte att överleva......vilket kommer att medföra att det blir svårt för er att finna saker som inte Willys har vad det lider, i alla fall på små orter och medelstora städer.

När vi bodde i Sverige så betalade vi gärna några kronor mer för fisksåsen, för att hjälpa redan de hårt ansträngda små Thaibutikerna, så kanske de kan överleva och fortsätta tillhandahålla lite mer speciella produkter från Thailand till våra inflyttade parters!

Så lätta på svångremmarna lite nu era snåltaskar, man kan inte både ha kakan kvar och samtidigt äta av den!

"borat " sa:
Lite motsägande allt egentligen.

De små Thaiaffärerna har med all säkerhet inte stor marginal på de färska saker som många ser som självklart att de ska ha, de gör ett par kronor på kolnialvarorna, men som sagt så är affärer som Willys etc billigare på dessa idag.

Men handlar ni det billiga på Willys och småsakerna på Thaiaffärerna så kommer de inte att överleva......vilket kommer att medföra att det blir svårt för er att finna saker som inte Willys har vad det lider, i alla fall på små orter och medelstora städer.

När vi bodde i Sverige så betalade vi gärna några kronor mer för fisksåsen, för att hjälpa redan de hårt ansträngda små Thaibutikerna, så kanske de kan överleva och fortsätta tillhandahålla lite mer speciella produkter från Thailand till våra inflyttade parters!

Så lätta på svångremmarna lite nu era snåltaskar, man kan inte både ha kakan kvar och samtidigt äta av den!

Det håller jag också med om. Men snåltask, icke. Har man en familj med fru och tre barn plus för tillfället svägerska så måste man vända på slantarna för att få ekonomin att gå ihop. Vi handlar väldigt mycket i thaiaffären i alla fall, även ris trots att det är billigare på Willys. Men det är inte lönt att köpa deras femkilospåsar.

Dessutom är frugan ekonomisk så soya etc vill hon enbart handla på Willys.

"Berralund " sa:
Det håller jag också med om. Men snåltask, icke. Har man en familj med fru och tre barn plus för tillfället svägerska så måste man vända på slantarna för att få ekonomin att gå ihop. Vi handlar väldigt mycket i thaiaffären i alla fall, även ris trots att det är billigare på Willys. Men det är inte lönt att köpa deras femkilospåsar.

Dessutom är frugan ekonomisk så soya etc vill hon enbart handla på Willys.

Jo, så är det väl......jag är också ensamen familjeförsörjare och har 3 barn så jag vet.

För att motsäga mig själv då, så kan jag ju tipsa om att det brukar finnas 20kg säck med ris på Citygross, prisvärt ris som enl frugan var helt ok.

"borat " sa:
Jo, så är det väl......jag är också ensamen familjeförsörjare och har 3 barn så jag vet.

För att motsäga mig själv då, så kan jag ju tipsa om att det brukar finnas 20kg säck med ris på Citygross, prisvärt ris som enl frugan var helt ok.

Tack för det tipset, vi handlar på Citygross varje vecka så det skall jag kolla. Hoppas bara att det duger till familjen, dom är väldigt kräsna när det gäller ris.

Har ju märkt att alla dom större kjedjorna utökar sina avdelningar med Asiatisk mat coh tillbehör.
Kul att stå och kolla vlika som viker av åt det hållet :D :D
Men det är ju bra att det bir ett större utbud så att en kyckling kan smaka nåt annat än kyckling :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp