Insekter på menyn

Har du provat äta insekter?

• Ja

Röster: 0 0.0%
  • Nej inte än

• Nej, aldrig i livet!

• Totala väljare
    0
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

Shaowpanyaa

Gäst
Jag har provat på gräshoppor ett par gånger för många år sedan när jag var lite på örat. :D
Det skrivs ibland i Thailändska blaskorna att folk som äter insekter dör av förgiftning efter måltiden, p.g.a. att maten innehåller insektsgifter! :eek:
Det kanske handlar om miljögifter,men jag har också hört rykten om att insektsjägarna ofta jagar sina byten med gifter för att få så många villebråd som möjligt så fort som möjligt,för att förtjänsten ska stiga.

Bon Appetite Mon Ami. :wai:

Shaowpanyaa

Visst har man provat. Gräshoppor har jag testat i Bangkok, inte någon favorit, smakar som det som ligger kvar i popcorn skålen efter man ätit upp alla popcorn.

Har även ätit levande bambularver under en trekking i Chiang Rai, mer grupptryck snarare än att jag sökte upp alternativet att äta den. Smakar inget speciellt bara lite äckelfaktor på det hela.

// G

om insekter på menyn

har själv sett när gamla flygplan(med två el tre vingar) sprutade ut ett enormt giftmoln som faktiskt var DDT kallblodigt rakt över oss. Det varnade thaitjejen skrikande för mig. Då åkte vi för livet därifrån hostande, snörvlande o gråtande med moppen, tjejen spydde. Detta hände precis utanför Pattaya omkring 1995. Detta gjorde thailändarna regelbundet för att döda ALLT levande, sa både hon o andra thais. Hon berättade också att efter besprutningen så kunde man se hela bybefolkningar som var ute för att plocka upp allt som de hade tagit kål på. Det som blev upplockat sålde de vidare till turister inne i Pattaya... o ALDRIG att de skulle själva äta av det! Så efter den händelsen skyr jag insekter där i det landet... likaså tjejen...
:confused: :D

Jag äter nam prik som dom gör med en torkad insekt som tillhör samma familj som kackerlacka.Doftar och smakar som violpastiller.Gott :)

"ledarn " sa:
Äter inte insekter men har smakat såklart......

Gräshoppor smakar ingenting men är hårda och vassa att äta.

Syrsor smakar inte så himla dumt.... Men vill inte äta ändå....

Jag käkar heller inte insekter, urrrk. Men har smakat. Ölen ser ju god ut (bortsett från isen) hehehe. ;)

Hej ja har prövat men nej tack ja håller mi till gris o kyckling smakar mycke bättre

glimten66

Man blir ju lagom hungrig när man ser tallriken med syrsorna. Jag har väldigt svårt att få ner mig sånt där och har inte heller provat. Enda insekten jag ätit är väl myror då och dem smakar citron.

Den här skålen skickade svärfar fram till mig, Det var tydligen en bra frukost tyckte han... Jag gjorde ett försök men det gick inte att få in en enda sked i munnen.. Fick förklara att Ris soppa var min favorit på morgonen.

frukost.jpg

Har aldrig provat äta insekter och har inga större planer på att ändra mig.

Mat ska enligt mitt eget sätt att se det vara aptitligt både för gom och öga.
Själv tycker jag dessa insekter ser äckliga ut. Därför går de "fet-bort".

Skulle det handla om överlevnad kommer saken i ett annat läge.

"zMacen " sa:
Har aldrig provat äta insekter och har inga större planer på att ändra mig.

Mat ska enligt mitt eget sätt att se det vara aptitligt både för gom och öga.
Själv tycker jag dessa insekter ser äckliga ut. Därför går de "fet-bort".

Skulle det handla om överlevnad kommer saken i ett annat läge.

Ser följande krabat inte äcklig ut?

Visa bilaga 8657

"ling " sa:
Ser följande krabat inte äcklig ut?

Ja, du har alldeles rätt där, hade denna krabat varit 5 cm lång så hade alla tyckt att den såg ut som en insekt och var oaptitlig, men nu är den inte det.

Det har vi ju fått lära oss sen barnsben att insekter ruggiga typer och därför kan vi inte uppskatta dem som mat. Psykologiska faktorer, insekter har vi fått lära oss bits, sticks och har allehanda ting för sig för att jäklas med oss, medan kräftan gör varken människor eller fä illa ;D.

Mvh Peter :wai:

Vi brukade fiska kräftor bakom, och runt Chaparall förr.. Vi slutade med det efter att polis och räddningstjänst plockade upp skelettet efter ett lik som gått ner sig i ån i juli , året före.. :-\ :thumbsdown: 8)

Jag vill helst inte att maten jag äter har gått på fler än 4 ben.. Men jag är inte en man med principer ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp