Intervju

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Tisdagen den 6:e november är jag kallad till Migrationsverket för en muntlig utredning angående min tjej.
Någon som vet vad det är för typ av frågor man kommer att få?

Inget som man behöver eller bör förbereda sig på. Prata spontant och detaljrikt. ärligt och uppriktigt så kommer det att lösa sig. Är man osäker på något så är det bättre att säga det. Det sämsta man kan göra är att ljuga om något.

Frågor kan handla om allt från hennes/din färg på tandborsten, vad man har på sig när man sover till vad era kusiner och kompisar heter.

Om något inte stämmer får ni troligtvis kontrollfrågor men rekommendationen är att hålla sig till sanningen och ösa på med massa fakta!

Du kommer att få frågor om: hur ni träffades, när ni träffades, var ni träffades, hur länge ni bott tillsammans, vad ni gjort tillsammans, vad föräldrar, barn och syskon heter, hur ni tänk er framtiden tillsammans, vad ni använder för språk tillsammans, o.s.v.

Migrationsverket kontrollerar också att dina svar stämmer överens med vad din tjej sagt på sin intervju.

Du ska svara på frågorna. Kan du inte svara av någon anledning så förklara varför du inte kan svara. Det är ingen ide att ljuga för handläggarna är ganska rutinerade och brukar avslöja lögnerna.

Var lugn, vänlig och saklig så går det säkert bra.

Mvh
Thaikonsult
www.thaikonsult.se

Jaha, då var min intervju avklarad. Inga som hels problem. Och inga svårta frågor om tandborstar. Utan frågor om hur vi träffades. Hur vi håller kontakten. Vilket språk. Om det verkligen är äkta kärlek, osv.

Grattis Robbie! Då borde det mesta vara ordnat för att Ning ska kunna flytta till Sverige snart då! Jag åker till Thailand nu på tisdag och kommer tbx till Sverige i slutet på januari, och då ska jag göra min intervju. Jag har dock sett att vissa får göra sin intervju på migrationsverket medan andra bara behöver fylla i en enkät och skicka in. Någon som vet vad som avgör vilken form av intervju man får?

Ok, jag är gift med min Thai-tjej, och har levt ihop med henne i c:a 9 mån.
Så det påverkade säkert, men frågorna jag fick :
Är ni fortfarande gifta ?
Har ni tänkt att bo ihop i Sverige ?
Sedan var det klart.

Frågorna hon fick i BKK :
Jasså, du har gift dig med en svensk, när då ?
Hur många syskon har du ?
Är din gubbe bra ??
Sedan var det klart.
Så jag tror att vi har haft det väldigt enkelt, samtidigt som vårt UT
tog endast...totalt 2,5 månader.
Detta fastän vi tillhör Mig i GBG, som är extremr överbelastade.
Hoppas allt går bra för dig....din tid kommer.
Min fru kommer med första lediga flight f.r.o.m måndag.
Ha de

Hej Sukhoi,

Jag tror att är man gift eller bott ihop länge och ambassaden och/eller MIG inte tror att det är skenäktenskap så är det skriftligt som gäller. Tror det är mer sällsynt med interjuver på MIG numera ...

Vidare finns det ju män som har gift om sig flera gånger eller har brottslig bana, dessa kollas upp mer av MIG för att skydda tjejen ...

Min fru ska på interjuv strax innan jul ...

/Janne

Hej ja min tjej har haft intervju 7 november, det tog 1,5 timme för hennes intervju.Hon sökt hos ambassad i bangkok 22 oktober.Vad det tog lång tid. Jag tänkte det skulle ta max 30 min. Jag har inte fått post ännu. Hoppas få snart inom 2 veckor tror jag. Men jag vet inte vilken typ. Ska jag gå till migrationsverket för intervjun eller skriva enkätfrågorna som några gjort? Jag vet inte hur lång tid tar det ta beslut efter min intervju/post. Jag har läst att det kan ta upp till 6 mån från ansökan till beslutet, då jag räknar med att hon får komma i april men jag skulle hoppas att hon kommer tidigare senast februari. Undrar om Migrationsverket i din närhet skickar post eller hur? Kan man välja gå dit eller skriva enkät per post? Hoppas få svar snart. tack mvh Roffe

Robbie: skönt för dig avslutat intervjun, hur länge tar det? Hoppas din tjej kommer snart till sverige. Vet du det när hon ska komma? När ska du få beslutet?
Jag hoppas få post snart och är förberedd men jag vet inte om dom försökt ringa mig några gånger då jag är inte hemma då vardagar. Borde dom ringa eller skicka endast post?
mvh Roffe

till goldenafets: Va tar det bara 2,5 mån? från ansökningsdag till beslutet eller från din intervju till beslutet? Hur gick det bara på 2,5 mån? Det låter ju rekordsnabbt. Kanske du gav dom mutor för att få det snabbt, ha? Jag skulle vara glad om det tar samma tid som din tjej. Men jag räknar med att det kan ta upp till 6 mån. Nu väntar jag mindre än 5 mån. Vore kul höra hur dom har väntat på att få hit dom tjejer.
mvh Roffe

Robbie:skönt för dig avslutat intervjun. Hur lång tid tog det? Vet du när din tjej ska komma hit? När får du beslutet? jag har inte fått post ännu, min tjej har haft intervju 7 nov. Jag vet inte hur länge jag väntar på post och intervju eller skriva enkätsfrågor. Kan man välja eller är det bestämt av dom på migrationsverket?

mvh roffe

Min intervju var avklarad på ca. 20 minuter. De ville väl bara försäkra sig om att det var äkta kärlek typ. Hon lämnade in sin ansökan i april och den 19:e juni var hon på sin intervju.
De har lovat att jag ska få besked innan nyår.
Och sedan kommer hon och hennes dotter den 21:a februari.

Robbieswe: Ja ok skönt för er ändå men det tar ju nästan 8 mån. Jag ser att dom på migrationsverket tog lång tid kalla dig 7 nov och din tjej haft intervju 19 juni. Jag tänkte det skulle ta ca 1 månad kalla dig. Ja beror på var ni bor och hur många folk som har haft ärendet. Men jag undrar är det bestämt 21 februari hon ska komma till sverige. Det borde nog vänta tills ni fått klart beslut så kan man boka flyg åt henne, är min tips. Ja men jag önskar er i alla fall lycka till o hoppas att allt går fint för er.
Roffe

När man pratar om trollen...

När jag kom hem så låg ett brev från Migrationsverket på golvet innanför dörren.
Hon har fått sitt uppehållstillstånd!!!!!!! ;D
Det tog alltså ganska exakt 7 månader hela proceduren.

Hennes mamma (som redan bor i Sverige) och hennes sambo skall åka ner till Thailand i Januari och de åker hem den 21:a februari och då tar dom med sej mina två tjejer. ;D

Till roleu :
Nej, inga mutor, men våra papper i extrem ordning samt att vi är gifta
och har registrerat detta i såväl Sverige som i Thailand.
Dessutom låg jag på Mig. som en iller.

Till Robbie sve :
Ett riktigt stort grattis....hoppas att ni får det lika bra som vi har det.
Stefan

Hej i tisdags fick jag post från migrationsverket och jag skrev massor i pappret samt bifogat några vad som krävs för att skicka tillbaka till dom. Jag vet inte nu vad som kan hända sen. Ska jag också besvara muntligen hos dom eller inte? Eller räcker det bara att skriva och posta tillbaka. Hoppas det går bra för oss. Jag hatar sån byråkrati och önskar allt tas bort utan bekymmer samt man får mer frihet runt om världen. Har någon också fått post från migrationsverket och skrivit eller träffas dom? Hur fungerat hos er? mvh Roffe

Hej,

Normalt räcker det att svara skriftligt och inom ca en månad fattar dem beslut. I tveksamma fall, eller om något är oklart kan de vilja interjuva dig muntligt. Det skulle vara att du och tjejen svarat olika, du har ett brottsligt förflutet eller dyligt. Mest för att skydda tjejen kollar dem upp dig.

Jag tycker också man borde slippa detta byråkrati bara för man älskar en person utanför Schengen. Inte bara all byråkrati, man får inte bo med den man älskar i Sverige under tiden ... snacka om stenålder. Hur många av dem som stiftar dessa rasistiska lagar har en partner där man efter man blivit kär måste lämna i sex månader för att migrationsverket inte kan bestämma då hon är i Sverige eller på stående fot om alla papper är klara. De har ju alla uppgifter om henne och dig.

/Janne

Hej Janne tack för svaret. Ja jag väntar på svar inom 1 månad o se vad som händer. mvh Roffe

Hej en kamrat till mig träffade en tjej från mexico city, då var handläggningstiden 1,5 år så dom fick ett avtal till stånd att hon fick åka hit under handläggningstiden på turistvisa, vilket ju annars är förbjudet överträdelse medför att hon blir helt enkelt portad. jag tycker att du inte ska sitta och vänta utan ta kontakt med migrationsverket för jag har för mig att 3 månader är minimum i dessa ärenden, jag kan ha fel men kolla!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp