Investeringar, fonsparande, pensionsparande i Thailand etc. etc.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

anonymous

Gäst
Är ju dags att börja med pensionsparande, har ju ingen pension att vänta mig ifrån Sverige, rederiet sätter in ca. 4000 Sek varje månad men det kommer man ju inte långt på ålderns höst.
Hur mycket sparar ni i pensionsparande varje månad, är det någon som har fonder i Thailändskbank.

Kollade på retirement funds i Kasikornbank men det är ju bara skattelättnader på intjänad lön som hemma vad jag kan se som är fördelen med det och jag har ju ingen intjänad beskattad inkomst i Thailand eller någon annanstans då jag är skattebefriad i Bahamas.

Så ser ingen anledning till att man skall låsa pengarna tills minst att man fyller 55, eller finns det annan fördel som jag förbisett?

Borde väl i mitt fall som inte åtnjuter fördelen med skattelättnad vara bättre med vanligt fondsparande och inga låsta pengar?

http://www.kasikornasset.com/EN/MutualF ... fault.aspx

Här är olika fonderbjudanden Kasikorn har, dela gärna med er av egna erfarenheter om sparande eller investeringar i Thailand kan väl vara många som kan ha nytta av det vilket sparande det än gäller.

Pensionssparar inget och kommer aldrig att göra eftersom jag inte vill binda mina pengar till nåt speciellt datum.

Däremot sparar jag minimum 10% av min nettolön varje månad och har gjort så i några år.

Amorterar 20% av min nettolön och kommer att göra så tills jag blir skuldfri.

Men skall bli en intressant tråd att följa eftersom ekonomi är en av mina hobbies och plus att jag har funderat på den Thailändska börsen ibland men aldrig orkat sätta mig in i det.

4000:- i månaden som din firma sätter in blir ju med 5% avkastning 1 650 985 kr på 20 år så inte fy o skam det :)

Exakt i och med att du inte får göra avdrag i Sverige på pensionsspar så är det idiotiskt att pensionsspara.. blir till och med tvärtom.. du betalar in med skattade pengar o den dan du skall ta ut dem så får du skatta för dem.. så dubbelbeskattning alltså.

Så 2-3 olika fonder (med låga avgifter) är att föredra (helst aktier men då måste man ju följa med lite).

Ju högre risk ju högre avkastning o vice versa :)

Är ju skattebefriad eftersom jag har kontrakt genom Bahamas, fartyget är Bahamas registrerat och är utskriven.
Kollade med skatteverket så allt var ok innan jag flyttade så jag inte skulle vänta mig en efteräkning från dom, men det var dom som sa att jag inte skall betala skatt till Sverige utan jag är då skattepliktig i landet jag jobbar för och i Bahamas är sjömän skattebefriade.

Har sen jag flyttade ner från byn satt in varannan lön på bankontot men där står dom ju bara still 0.5% ränta, så får ju hitta på något så pengarna börjar röra på sig.

Har ingen koll på thaifonder men i Sverige så har Spiltan bra fonder mycket billigt och Avanza har "Avanza Zero" som är helt gratis om man är kund hos dem.

Spiltan har en "riskfri" som heter "Spiltan räntefond" en med låg risk som heter "Spiltan högräntefond" och en med hög risk som heter "Spiltan investment bolag" tycker de 3 plus Zero som e en indexfond är alla bra.

"BaBoo " sa:
Exakt i och med att du inte får göra avdrag i Sverige på pensionsspar så är det idiotiskt att pensionsspara.. blir till och med tvärtom.. du betalar in med skattade pengar o den dan du skall ta ut dem så får du skatta för dem.. så dubbelbeskattning alltså.

Så 2-3 olika fonder (med låga avgifter) är att föredra (helst aktier men då måste man ju följa med lite).

Ju högre risk ju högre avkastning o vice versa :)

Haha, det var det jag försökte förklara till banktjänstemannen för något år sedan.
Han tyckte att jag skulle pensionsspara.

Jag försökte förklara gång på gång att jag betalar min skatt i Norge och följderna av det.

Sedan tog jag papper och penna och gav han detta räknestycket, enkelt räknat bara för att inte förvirra den trötta hjärnan som banknissen hade fått i gåva av naturen.

1000:- brutto blir 700:- netto.
Detta blir 700:- in på pensionsspar.
När jag tar ut dessa 700:- så får jag ut 490:-

Är detta en god affär?

"andrejsdenruskige " sa:
Haha, det var det jag försökte förklara till banktjänstemannen för något år sedan.
Han tyckte att jag skulle pensionsspara.

Jag försökte förklara gång på gång att jag betalar min skatt i Norge och följderna av det.

Sedan tog jag papper och penna och gav han detta räknestycket, enkelt räknat bara för att inte förvirra den trötta hjärnan som banknissen hade fått i gåva av naturen.

1000:- brutto blir 700:- netto.
Detta blir 700:- in på pensionsspar.
När jag tar ut dessa 700:- så får jag ut 490:-

Är detta en god affär?

hahaha.. de är bara säljare de som jobbar på bank inte ekonomer :)

Jonas , jag satte en dela av mina slantar på ett (Fixed Accont i Thaibank ) ger 3,5 %
låste på 15 månader första svängen . Blir ju en slant iofs så plockar Thailand mig på 15 % av de 80000 thbt i ränta jag får , men ändock , bättre än på ett vanligt konto :D

"Phonta " sa:
Jonas , jag satte en dela av mina slantar på ett (Fixed Accont i Thaibank ) ger 3,5 %
låste på 15 månader första svängen . Blir ju en slant iofs så plockar Thailand mig på 15 % av de 80000 thbt i ränta jag får , men ändock , bättre än på ett vanligt konto :D

Har man det på ett "Investmentkonto" i Sverige så blir det nästan ingen skatt alls på ränta (eller utdelningarna när det gäller aktier).

Förmodligen det bästa Alliansen gjort sedan de kom till makten, men verkar som gemene svensk inte vet fördelarna med ett "Investmentkonto".

Mina sparslantar går till Pingstkyrkan*, vad tycker ni om det?

:eek: ;D

*köpte några begagnade grejer på deras secondhand idag för en 50-lapp

Fastigheter och mark stiger alltid i värde över tid. Aktier är mer som lottsedlar. Köp en fastighet i Sverige, stiger garanterat tills du pensionerar dig!

Min bästa affär var en bostadsrätt i city, var med när den ombildades, - sålde gjorde c:a 800,000kr - länge sedan nu. Skatten betalade jag naturligtvis in, annars har man Skattemyndigheten efter sig hela livet, fick kvar c:a 600.000.

"krister " sa:
Mina sparslantar går till Pingstkyrkan*, vad tycker ni om det?

:eek: ;D

*köpte några begagnade grejer på deras secondhand idag för en 50-lapp
Enl rykten har Baboo löst in alla sina aktier och står nu utanför Forex i Stavanger och vill sätta in hela sedelbunten(43,000NOK) på Påvens konto :)

"Hans Svensson " sa:
Fastigheter och mark stiger alltid i värde över tid. Aktier är mer som lottsedlar. Köp en fastighet i Sverige, stiger garanterat tills du pensionerar dig!

Min bästa affär var en bostadsrätt i city, var med när den ombildades, - sålde gjorde c:a 800,000kr - länge sedan nu. Skatten betalade jag naturligtvis in, annars har man Skattemyndigheten efter sig hela livet, fick kvar c:a 600.000.

Nu handlade tråden om investeringar i Thailand som utskriven så kan man ju inte æga fastigheter i Sverige, det var skatteverket noga med att førklara nær jag skrev ut mig. Tråden handla enbart om investeringar i Thailand, læs runbriken ;) .

"Hans Svensson " sa:

Nja..
som vanligt har du noll koll :)

"Historien visar att aktier är en överlägsen sparform. Ingen annan tillgång – vare sig fastigheter, obligationer, konst eller antikviteter – ger en sådan avkastning som aktier. De senaste 100 åren har Stockholmsbörsen (Affärsvärldens Generalindex) stigit med ungefär 10 procent per år i genomsnitt. Detta trots oljekriser, fastighetskriser och IT-krascher.

I USA, som har ännu äldre statistik, har man kunnat mäta avkastningen sedan 1802, alltså över 200 år. Även där finner man samma utveckling."

http://www.investeraren.se/aktieskola.shtm

En bostad kan aldrig bli en investering eftersom en investering ger dig pengar på kontot var månad/år, ett boende är raka motsatsen, det vill säga den kostar dig pengar var månad/år.
Den dagen du säljer måste du ju bo nån annanstans och denna "annanstans" har haft samma prisutveckling som din förra/gamla bostad.

Att banker och folk hela tiden envisas med att kalla sina bostäder för en investering är självbedrägeri.

Finns ett index över 100 år som visar att bostaden inte ökar ett skit i värde (reella värde), om du köpte ett hus för 200 000:- på den tiden när du hade 7.50 i timlön eller ett för 2 miljoner när du hade 75 spänn i timmen blir ju lixom samma sak :)

"Caveman™ " sa:
Enl rykten har Baboo löst in alla sina aktier och står nu utanför Forex i Stavanger och vill sätta in hela sedelbunten(43,000NOK) på Påvens konto :)

Nja Bergen i så fall..
43 000 NOK va inte mycket.. men förtäljer historien varför BaBoo löst in alla sina aktier?

"BaBoo " sa:
Nja Bergen i så fall..
43 000 NOK va inte mycket.. men förtäljer historien varför BaBoo löst in alla sina aktier?
Enl. "ryktet" så hade han visst begått något snedsteg;-)

"Jonas " sa:
Nu handlade tråden om investeringar i Thailand som utskriven så kan man ju inte æga fastigheter i Sverige, det var skatteverket noga med att førklara nær jag skrev ut mig. Tråden handla enbart om investeringar i Thailand, læs runbriken ;) .

Hade nog skrivit in mig igen.. att ha stora belopp i en thaibank hade jag aldrig vågat i den bananrepubliken.

Är rätt stor "gambling" det handlar om när det gäller ens enda pensionspengar!

"BaBoo " sa:
Något!! Då hade jag tur att alla snedsteg i livet inte uppdagats :)
Ja precis, bara för att folk kallar oss horbockar så betyder det ju inte att vi inte har några ess i bakfickan :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp