Isaan 2017-2018.

Att folket inte bryr sig om djuren mer än att äta dem, ja det är ju känt, tänker på hundarna de slafsar i sig på vissa ställen. Men eftersom du och din fru har en farm med djur som går till slakt, tycker jag att du med din kunskap kunde lära dem att använda slaktmask eller pistol typ 22 long räcker, din anställde borde lyssna på dig om du tar upp detta. Det gäller visa dom som håller på med slakt, att det finns bättre grejor än en slägga.

Svetsa fast en 10 mm bult 5 cm lång på släggan så har du 2 verktyg i ett

Ubon

Forumveteran
Hej

Jag får göra en liten rättelse när det gäller ”ränta” avkastning på träd, efter vidare kontakter visade det sig att det fanns en rad udantag på vilka träd som kan ingå i programmet, själva hade vi ju hoppats på att träd som eucalyptus och gummi hade ingått, men så var det inte, det hade väl varit för bra för att vara sant.

Dom är helt inriktade på äldre naturligt förekommande trädsorter i naturen t.ex Mai Doo, Mai Kaen, Mai Yang, Mai Alang o.s.v, vi har en del sådant eftersom frugan valde att plantera detta i samarbete med Forest Department för 5-6 år sedan, så nu blir det att räkna alla träd på dom tre farmerna och registrera dessa.

Vinnare i byn blev en skollärare som har en hel farm med bara vilda träd som han har skött i över 20 år, roligt för honom som blev bestulen på 4 träd nu i vinter, lite plåster på såren där.

Mvh isan lover
Inte vet jag vad som gäller hos dig, här gäller det att träd som planteras skall registreras hos myndigheten senast 3 år efter planteringen, detta gäller bara vissa trädsorter, naturligtvis underlättar detta den dagen någon ska ta omkull träd, att kunna visa på var stockarna kommer ifrån, det är väl snart 3 år som gått, så dags nu att registrera.

Inte vet jag vad som gäller hos dig, här gäller det att träd som planteras skall registreras hos myndigheten senast 3 år efter planteringen, detta gäller bara vissa trädsorter, naturligtvis underlättar detta den dagen någon ska ta omkull träd, att kunna visa på var stockarna kommer ifrån, det är väl snart 3 år som gått, så dags nu att registrera.
Hej

Det stämmer, vi fick ju våra plantor gratis på Forest Department och vi fick även arealstöd för plantering och skötsel dom första åren, Forest Department kom sedan på besök och kontrollerade att träden hade planterats på den yta vi uppgav, sen registrerades detta, men det var för ca 5-6 år sedan, detta är även nödvändigt för att man ska kunna avverka träden lagligt en gång i framtiden, dessa träd är ju normalt fridlysta.

Men den här gången är det en annan registrering vi ska göra, den här gången är det inte en registrering hos staten utan i en förening som är spridd över hela Isaan, denna förening delar sedan ut en ”ränta” avkastning så länge träden inte avverkas.

Mvh isan lover

Hej

Här fyller en syssling till vår son 5 år, hon har haft det svårt, pappa är en av frugans morbröders söner, han jobbar i Chonburi, mamman bor i Korat och hade lämnat barnet till sina föräldrar i en by inte så långt härifrån.
Men hennes föräldrar jobbar med skogsavverkning och hade inte tid att ta hand om barnet, hon lämnades oftast ensam, fick för lite mat o.s.v, detta ledde till att hon blev undernärd och hade svårt att gå.

En dag för något år sedan kom dock mammans föräldrar och lämnade tösen hos frugans morbror, hans fru har sedan uppfostrat tösen, gett henne mycket mat och kärlek, så nu är hon pigg och glad, går i byns förskola och börjar komma ikapp dom övriga i hennes ålder.

Igår på hennes 5 årsdag fanns vare sig pappa, mamma eller mammans föräldrar på plats, inte heller morbrodern som kör lastbil till Bangkok, så vi hade ett litet kalas hemma hos oss, morbroderns fru, frugan, jag och dom två barnen, tösen sjöng och var glad, roligt att kunna göra något för henne.

443CA168-463C-416F-B85E-B4B4EF170675.jpeg

Tårta till dom små och presenter till födelsedagsbarnet.

D73C4C35-2D90-4886-B92C-D2EDFD2EA4EB.jpeg

Det var gott tyckte även vår son.

Mvh isan lover

Hej

Här fyller en syssling till vår son 5 år, hon har haft det svårt, pappa är en av frugans morbröders söner, han jobbar i Chonburi, mamman bor i Korat och hade lämnat barnet till sina föräldrar i en by inte så långt härifrån.
Men hennes föräldrar jobbar med skogsavverkning och hade inte tid att ta hand om barnet, hon lämnades oftast ensam, fick för lite mat o.s.v, detta ledde till att hon blev undernärd och hade svårt att gå.

En dag för något år sedan kom dock mammans föräldrar och lämnade tösen hos frugans morbror, hans fru har sedan uppfostrat tösen, gett henne mycket mat och kärlek, så nu är hon pigg och glad, går i byns förskola och börjar komma ikapp dom övriga i hennes ålder.

Igår på hennes 5 årsdag fanns vare sig pappa, mamma eller mammans föräldrar på plats, inte heller morbrodern som kör lastbil till Bangkok, så vi hade ett litet kalas hemma hos oss, morbroderns fru, frugan, jag och dom två barnen, tösen sjöng och var glad, roligt att kunna göra något för henne.

Visa bilaga 65282
Tårta till dom små och presenter till födelsedagsbarnet.

Visa bilaga 65283
Det var gott tyckte även vår son.

Mvh isan lover
Mycket fint gjort av dig

Hej

Det är bara roligt att kunna göra något, frugan engagerar sig också mycket i släktens barn.
Själv har jag väl blivit lite av en ”extra pappa” för många av släktens barn som i många fall har växt upp utan sin pappa eller ibland som här utan både mamma och pappa.

Förutom denna tjejen har vi ju frugans storasysters barnbarn en poijk på 5 år och en tös på 2,5 år som också tyr sig till mig, så fort vi är där hänger och klänger dom på mig, här har pappan stuckit och mamman jobbar i Udon Thani.
Det verkar som om barnen har ett behov av en fadersgestalt och det blir jag ibland.

Mvh isan lover

Hej

Jag har ännu inte kommit iväg till lasarettet, min förkylning återkom och jag drabbades av svår hosta och rinnande näsa igen, inget vidare att ge sig ut på en tur till Nong Khai med, så det blir till att kurera sig lite innan jag får kolla upp mitt öra med remissen.

På måndag ska det tydligen spelas en fotbollsturnering mellan byns skolor i området, både barn och lärare vill att jag ska ta hand om fotbollslaget och coacha dom, jag är ju inte frisk ännu men kan nog ändå inte säga nej.

Vad jag förstår ska vi vara borta i två dagar och ligga över där matcherna spelas, får kolla upp detta lite bättre i e.m, jag bad pojkarna köra triangelsspel eller kvadraten nu på f.m, det kan lillpojken instruera dom i, sen kommer jag till skolan efter lunchen och kör ett e.m pass med dom.

Roligt att barnen har förtroende för mig och jag ser fram emot att få hjälpa till så gott jag kan.

Mvh isan lover

Jag har noterat när jag är en längre tid i Isaan att jag drabbas av diverse bristsymptom eftersom maten där inte är tillräckligt varierad.

Det hjälper för det mesta att komplettera med vitaminer och mineraler av olika slag men det har varit ett forskningsjobb hela tiden. Jag har aldrig tidigare varit så mycket sjuk eller trött som jag varit där, det är också en av orsakerna till att jag väljer att flytta. Penicillin är inget bra komplement till näringsbrist, något jag ser mycket av i Isaan.

Jag har noterat när jag är en längre tid i Isaan att jag drabbas av diverse bristsymptom eftersom maten där inte är tillräckligt varierad.

Det hjälper för det mesta att komplettera med vitaminer och mineraler av olika slag men det har varit ett forskningsjobb hela tiden. Jag har aldrig tidigare varit så mycket sjuk eller trött som jag varit där, det är också en av orsakerna till att jag väljer att flytta. Penicillin är inget bra komplement till näringsbrist, något jag ser mycket av i Isaan.
Hej

För egen del tror jag absolut inte att det är någon brist inblandad, äter förmodligen en mer varierad och näringsrik kost här än i Sverige, förra året var jag ex.vis inte sjuk alls under mina dryga tre månader här, i år har jag inte heller varit sjuk förut, men när det blev den kallaste och längsta vintern i mannaminne här uppe så blev många förkylda, folk hostar och nyser överallt, det är nog näst intill omöjligt att klara sig undan.

Men jag håller med om att antibiotika används förbofta och även när det inte är befogat, detta är naturligtvis inte bra och det leder väl också till resistens.

Mvh isan lover

Hej

För egen del tror jag absolut inte att det är någon brist inblandad, äter förmodligen en mer varierad och näringsrik kost här än i Sverige, förra året var jag ex.vis inte sjuk alls under mina dryga tre månader här, i år har jag inte heller varit sjuk förut, men när det blev den kallaste och längsta vintern i mannaminne här uppe så blev många förkylda, folk hostar och nyser överallt, det är nog näst intill omöjligt att klara sig undan.

Men jag håller med om att antibiotika används förbofta och även när det inte är befogat, detta är naturligtvis inte bra och det leder väl också till resistens.

Mvh isan lover
Måhända är det en lokal företeelse och välmående är ju väldigt svårt att definiera, jag har ju också under åren här blivit äldre. Faktum är att jag inte varit sjukskriven på 20 år innan jag kom hit. Kanske har lite att göra med att det är meningslöst att göra som egenföretagare.

Måhända är det en lokal företeelse och välmående är ju väldigt svårt att definiera, jag har ju också under åren här blivit äldre. Faktum är att jag inte varit sjukskriven på 20 år innan jag kom hit. Kanske har lite att göra med att det är meningslöst att göra som egenföretagare.
Snälla Mackes
var man än bor i världen, nästan, så kan man äta näringsrik mat och i Thailand, Isan finns allt att köpa så man
själv kan fixa sin mat, det man vill ha för att må bra.Om jag vill kan jag laga pannkaka, palt, inte näringsrikt.
Vad jag menar allt går att fixa om man vill

Snälla Mackes
var man än bor i världen, nästan, så kan man äta näringsrik mat och i Thailand, Isan finns allt att köpa så man
själv kan fixa sin mat, det man vill ha för att må bra.Om jag vill kan jag laga pannkaka, palt, inte näringsrikt.
Vad jag menar allt går att fixa om man vill
Absolut, du har helt rätt! Men vad jag menar är att kulturen i Isaan med både behandling av råvaror, matlagning och hygien inte gynnar en god hälsa utan man får se till att bevaka och skapa egna rutiner.

Jag litar gärna på att min omgivning levererar fullvärdiga produkter utan att jag behöver bevaka alla steg i produktionen själv och det kan jag inte höra i Isaan. Då måste jag ta ansvar för alla stegen från odling till tillagningen, visst kan jag göra det men det är inte så jag vill leva.

B

Bossej

Gäst

För mig är det precis tvärtom.

I Sverige var jag sjuk i öroninflamation, feber och förkylning och tog penicillin två tre gånger per år. Nu har jag bott här i Isaan över tio år, och har aldrig haft öronimflamation, aldrig varit förkyld, och tagit penicillin endast två gånger under dessa tio år.
Äter en varierad kost med mycket grönsaker, kryddor och frukt och inga extra vitaminer eller mineraler.
Mycket kyckling , fisk, ägg, ost, bröd och öl blir det också.
Motionerar varje dag med promenader, cykelturer och trädgårdsarbete och ibland simning.

Kan inte förstå hur någon med grundläggande kunskap om kroppens näringsbehov kan drabbas av näringsbrist i Isaan.
Här finns ju allt i matväg och till priser långt under vad du får betala i Sverige för motsvarande.

Senast redigerad av en moderator:
A

Anonym

Gäst
För mig är det precis tvärtom.

I Sverige var jag sjuk i öroninflamation, feber och förkylning och tog penicillin två tre gånger per år. Nu har jag bott här i Isaan över tio år, och har aldrig haft öronimflamation, aldrig varit förkyld, och tagit penicillin endast två gånger under dessa tio år.
Äter en varierad kost med mycket grönsaker, kryddor och frukt och inga extra vitaminer eller mineraler.
Mycket kyckling , fisk och öl blir det också.
Motionerar varje dag med promenader, cykelturer och trädgårdsarbete och ibland simning.

Kan inte förstå hur någon med grundläggande kunskap om kroppens näringsbehov kan drabbas av näringsbrist i Isaan.
Här finns ju allt i matväg och till priser långt under vad du får betala i Sverige för motsvarande.
Jag tror det handlar väldigt mycket om hur man vill anpassa sig, låter man sig anpassas kommer man kunna slappna av och ta ansvar för sin hälsa. Trivs man inte där man bor kommer det ju påverka hälsan!

I Isaan finns ju lika bra råvaror som i Pattaya, om man inte måste ha knäckebröd och Kalles för att må bra!

Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter men det verkar inte som någon tror på teorierna om hygien och näring så jag får väl be om ursäkt om jag stört bilden av ett perfekt Isaan.

Faktum kvarstår dock att det finns stora brister i hygien och hantering av mat i den kulturen vilket bland annat orsakat väldigt mycket levercancer och i stort sett alla bönder i vår by slutar sina dagar med magsmärtor som inte diagnostiserats. Men som kunnig västerlänning är man kanske smart nog att ha kunskap om var farorna ligger. Eller är det möjligtvis så att man inte alls anpassar sig utan tar med sig hela matkulturen från Sverige?

Det är mycket möjligt att det finns andra anledningar till min ohälsa än näringsbrist men det har definitivt inte med trivsel att göra. Mina första problem var ju en kraftig blyförgiftning som jag fortfarande har sviter av och den kan man naturligtvis också skylla på dumhet. När det gäller anpassning så skulle jag vilja föreslå att den skribenten själv bosätter sig i en Isaanby och försöker ”anpassa sig” fullt ut, som boende i Sverige blir det bara tomma gissningar.

Faktum kvarstår, jag har hälsoproblem med livet i Isaan oavsett vad man ”borde” ha som duktig och kunnig svensk. Men i övrigt trivs jag.

Senast ändrad:
A

Anonym

Gäst
När det gäller anpassning så skulle jag vilja föreslå att den skribenten själv bosätter sig i en Isaanby och försöker ”anpassa sig” fullt ut, som boende i Sverige blir det bara tomma gissningar.
Om skribenten du syftar på är jag, har jag varit tydlig med att jag inte tror jag skulle kunna anpassa mig till en by, pga trivseln. Maten skulle jag nog klara av, skulle inte äta all isaanmat.

Dock är det ju många boende i Isaan som yttrat sig i frågan!

Det är väl dock du som skrivit att man inte kan anpassa sig till kulturen om man är över 50, och att du inte klarar av utan att klara språket. Tror att dessa saker påverkar ohälsa, därför har jag svårt att tro att jag skulle trivas i en by.

Hej

Själv har jag drabbats av en förkylning nästan en gång om året så länge jag kan minnas, så en veckas sjukskrivning om året brukar det bli för mig.

Mvh isan lover

Jag tror det handlar väldigt mycket om hur man vill anpassa sig, låter man sig anpassas kommer man kunna slappna av och ta ansvar för sin hälsa. Trivs man inte där man bor kommer det ju påverka hälsan!

I Isaan finns ju lika bra råvaror som i Pattaya, om man inte måste ha knäckebröd och Kalles för att må bra!
Hej

Själv skulle jagnog gå ännu längre och säga att vi på landet har tillgång till bättre matän man hari städernaoch varuhusen, vi kan ju dels odla och födaupp själva och hanontroll på gifter m.m, sen handlar vi väldigt färska grönsaker och frukter direkt ifrån odlare, mycket av köttetär ex.vis egen slaktat eller köpt bara timmar efter att djuret avlivades o.s.v.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Idag börjar skolmästerskapen, jag ska tahandom killarna i fotbollslaget, det var samling kl 8 idag på morgonen för avresa till den by där matcherna ska spelas själv tar jag salengen dit några timmar senare i god tid för vår första match.

Men jag har som vanligt inga stora förväntningar, vår skola är ju väldigt liten, bara 70 elever ifrån årskurs 1 till 6, en del andra skolor har 500 elever eller mer, detta leder till att vi får ha både 10, 11 och 12åringar för att få ihop ett lag medans andra skolor med många elever kan ställa upp med två lag bestående enbart av 12 åringar.

Men killarna går in stenhårt för detta och tror alltid att dom har chans ändå, dom spelade faktiskt 1-1 i en träningsmatch i fradgas mot en annan skola, också enliters skola men ändå.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Topp