Isaan 2017-2018.

Diskussion i 'Isaan forum' startad av Isan Lover, 30 november 2017.

1. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Här är en bild på en vit ekorre som vi har haft på tomten sen vi kom, den är inte speciellt rädd och äter frukt i trädgården.

0AD412BC-FEE1-4A14-89DF-F78EBF0EAE1B.jpeg
    Visst är den fin?

Mvh isan lover

Sakhon, Lung-Nok, Koppar55 och 12 andra gillar detta.
  2. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Igår blev det fotboll med barnen i skolan mellan 14.30 och 15.30, dom hade idrott men ingen lärare engagerade sig i barnen, detta visste jag och barnen hade frågat mig om jag ville komma och spela med dom, alla lärare på skolan satt i skuggan och pysslade med sina mobiler, ingen av dom hade bytt om eller hade en tanke på att aktivera barnen.

Så det blev en timmas tvåmålsspel med ca 15-16 killar mellan 9-12 år, dom var jätteglada och jag lovade att det ska bli spel några gånger i veckan.

Material till dom två mindre fotbollsmål som jag ska ge barnen har kommit, vaktmästaren på skolan ska nu svetsa ihop dessa efter min ritning, det blir två mindre mål av den typ som skolor i Sverige och fotbollsklubbar använder vid träning.

Mvh isan lovet

Sakhon, Koppar55, NongSawong och 6 andra gillar detta.
  3. eirkar

eirkar Medlem

Jag måste erkänna att den är fin. Jag har aldrig sett en vit ekorre, bara dessa bruna varianter.
    Det du @Isan Lover skriver om ditt liv och händelser i byn i Thailand är väldigt roligt att läsa. Tack för att få läsa så välskrivna beskrivningar.:)

Mr.Jo, Micke.T, Nam Falang och 3 andra gillar detta.
  4. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Tack själv, den bruna typen av ekorre är lite mindre och kallas här uppe för ”Garrock”, den vita eller ljusa är större och heter ”Katä” här uppe hos oss, väldigt fina men tyvärr äts dom oftast upp.

Mvh isan lover

Mr.Jo, Nam Falang och eirkar gillar detta.
  5. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Idag har det varit ännu en dag med eucalyptusavverkning, men vi närmar oss slutet för i år, vi har yttterligare 2 dagars jobb och 20 ton att ta ned och leverera, men dom två sista dagarna har varit tuffa för mig, det har varit över 32 grader och åskluft (aoo) som dom säger här uppe, jag dricker kopiöst med vatten men lider av detta ändå.

Vi misstänkte att detta skulle gå över i regn och så blev det, det småregnade till och från under dagen, för att nu för en stund sedan ösa ned, det blev en rejäl skur och vi hör åskan på håll.

253A3B64-2425-4FC7-93AA-E337CBA3951C.jpeg
    Så här ser bygatan ut just nu.

Regnet glädjer många, vi brukar ju inte få så mycket regn den här tiden på året, oftast inget alls, nu får alla grönsaker, plantor och fruktträd en extra dos, det är välkommet, det är ju långt till nästa regntid.

Mvh isan lover

Sakhon, Koppar55, NongSawong och 8 andra gillar detta.
  6. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Nu på kvällen är vi hemma hos frugans storasyster, vi äter råtta, Isaan korv, fisk och klibbris, råttan och fisken har hennes man fångat själv idag på sin farm.

Vi är ganska många och har lite vardagligt kul, männen tar lite Lao Kao, själv nöjer jag mig dock med några glas öl, ska ju upp tidigt och avverka eucalyptus och det är tillräckligt tufft i värmen utan bakrus.

0B0BF580-A355-4F62-9891-2F6F21FF32C9.jpeg
    Lillpojken var bland dom första till bords, övriga på bilden är storasysters man, den döde morbroderns son skymtar till vänster.

Mvh isan lover

NongSawong, Mr.Jo, eirkar och 6 andra gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Mr.Jo

Mr.Jo Forumräv

Isaan jagar dom flitigt. Här i norr har jag sett för första gången vilda rådjur. Även dom stora fåglarna som ser ut som fasan finns i mängder här men såg inte många i Isaan.

Isan Lover gillar detta.
  9. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Roligt att höra att det finns lite vilda djur kvar någonstans.

Dom enda större fåglar vi har här är hägrar, kråkliknande fåglar av olika slag bl.a ”Nok Deng” och änder som kommer ifrån Kina när det är vinter och kallt där, dessa änder kommer i stora flockar, dom både jagas och fångas i nät.

För 25-30 år sedan fanns det hjortdjur även här uppe, samma sak i Petchabun provins där man sköt hjortdjur i bergen, min dåvarande svärfar satte upp hornen på väggen, hornen var i storlek med Svenska rådjurs, men själva djuren var mindre, men nu var det länge sedan jag såg eller åt något sådant här hos oss, sist gång jag åt detta var i Laos, där finns det ju fortfarande vilda djur, men dom jagas hårt.

Mvh isan lover

eirkar och Berralund gillar detta.
  10. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Nu är det första fotbollsmålet färdigt, vaktmästaren gjorde ett bra jobb tycker jag, nästa mål ska vara färdigt på fredag då det är Barnens dags firande i skolan, jag fick åka och köpa lite mer material idag, det fattades en meter till nästa mål.

20342CB0-A413-44C4-9C04-A34A3BC6FF8E.jpeg
    Så här blev resultatet.

618B5FAB-0B25-4FC3-9577-87C809D23A94.jpeg
    Här äter förskolebarnen lunch.

925210DF-5D9E-4E0B-9055-990224415EF2.jpeg
    Det är betydligt fler tjejer i förskolan än killar.

Mvh isan lover

Sakhon, Lung-Nok, Koppar55 och 8 andra gillar detta.
  11. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Det blir ytterligare några dagars avverkning aveucalyptus på farmen, frugan bestämde sig för att ta ned ytterligare 20-30 ton, uppköparna har problem att få in tillräckligt med eucalyptus och låter oss skicka med ännu klenare delar av träden till fullt pris, vem vet hur länge det varnar och vad är priset nästa år?
    Så vi kör på lite till, ytterligare tre dagars jobb, nu får vi 900 baht per ton för allt oavsett dimension.

Mvh isan lover

NongSawong, Kycklingen, Micke.T och 5 andra gillar detta.
  12. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Idag var det barnensdag på skolan i byn, mycket lekar, dans och godis för barnen, skolan bjöd alla som kom på mat, själva hade jag och frugan beställt dit två glassförsäljare, vi betalade för all glass dom hade och sedan delades detta ut på skolan.

Några skoladministrstörer ifrån kommunen, vår bychef och jag fick sedan äran att dela ut godis till dom klasser som var uppe på scen och dansade, jag fick dela ut till fyrorna där min pojk går, sen blev det god mat och några glas Lao Kao med rektor, bychef och några av dom äldre männen i byn.

2B8EB39F-EAED-43E8-BC73-1E8D19FFC315.jpeg
    Här är killarna uppe och dansar till molam musik, lillpojken längst till vänster.

F11C6FD3-3992-4639-B027-778E8DC8ECDD.jpeg
    Här delar jag ut godis efter att killarna hade dansat.

9EADB017-FE10-4F5D-BE89-E54A6A732CE0.jpeg
    Här är några av dom äldre killarna efter en tävling i att äta fortast.

Mvh isan lover

Sakhon, Lung-Nok, Koppar55 och 10 andra gillar detta.
  13. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Det blev bikakor direkt ifrån skogen till efterrätt idag, mycket söta och välsmakande, men jag ratar larver och bin som dom övriga också gärna äter, själv tuggar jag ur honungen och spottar ut bivaxet.

6A03EEFA-75B5-401B-AC98-BF2F905A1EBF.jpeg
    Ser väl gott ut?

Mvh isan lover

Sakhon, NongSawong, Berralund och 5 andra gillar detta.
  14. Pjodd

Pjodd Forumräv Guldmedlem

Kan bekräfta att denna smak går inte att köpa i en butik. Vansinnigt gott!

Isan Lover och Kycklingen gillar detta.
  15. Berralund

Berralund Forumveteran

Denna delikatess måste jag bara försöka få prova någon gång. Låter riktigt gott!

Isan Lover och Kycklingen gillar detta.
  16. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Ja det blir en väldigt god honung, frugan brukar tappa vildhonung på flaskor och ta med hem till Sverige.
    Men det är många som är ute i naturen och letar så det gäller att ha lite tur, störst chans har vi när vi avverkar eucalyptus eller röjer sly, men det gäller att se upp då så man inte river ned bon utan att se detta, då får man hela svärmen efter sig.

Mvh isan lover

Lung-Nok, Micke.T, eirkar och 2 andra gillar detta.
  17. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Det ska du absolut göra, kolla på små lokala marknader ute i byarna eller tala om för Thailändare att du vill ha tag på dettta.

Mvh isan lover

Berralund gillar detta.
  18. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Idag blir det slakt av vildsvin, ännu en försäljning men han ville ha det slaktat och färdigt, men det ordnar vi.
    Nu är eucalyptus avverkningen färdig för denna gången, nu blir det två eller tre år tills nästa gång.

0C3FAD4D-153D-4702-B967-C55C8AF87DAD.jpeg Nya skott börjar redan gro där vi först avverkade eucalyptus.

96CB11CC-234E-4EDE-90E8-657DCF2D11C0.jpeg
    En växt som ser lite speciell ut, finns lite överallt i naturen i Isaan.

2862B503-F49F-4669-9C4E-CFD9A64C75A5.jpeg
    Vi lämnar grenar och löv på marken efter avverkningen, blir bra gödning, en del bränner det, men det gör inte vi.

Mvh isan lover

19. Krille

Krille Forumräv

Mycket förståndigt att lämna kvar restgrenar som gödning. Vill också än en gång tacka för en kul tråd "hemma" i Isaan. Har funderat hur det gick för den mobbade grabben, har det blivit bättre ?

Sakhon, Nam Falang, Isan Lover och 4 andra gillar detta.
  20. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Ja jag förstår inte varför allt ska brännas här i Thailand, det blir ju torr aska som riskerar att blåsa eller regna bort, klart bättre att låta allt långsamt multna ned, samtidigt ger det ju marken skugga, binder fukt och hindrar delvis uttorkning.

Ja vi har ju punktmarkerat den mobbade grabben och hittills har det gått bra, rektorn är vidtalad och jag har bett lillpojken hålla ett öga på honom under skoltid, både jag och frugan vistas ju också i skolan med jämna mellanrum.

Mvh isan lover

Sakhon, Lung-Nok, Medelsvensson och 7 andra gillar detta.
  21. Isan Lover

Isan Lover Aktiv medlem

Hej

Igår släppte vi ut 6 vildsvin och lät dom leka av sig lite, dom sprang omkring bland gummiträden, badade i lerpölar och käkade allt möjligt som dom hittade i naturen, det går bra att göra så eftersom dom inte rymmer utan snällt kommer tillbaka när det är utfodring till kvällen.

BDA218E6-C1E9-4ED5-B61B-6085701045EA.jpeg
    Här är några av dom ute och rör på sig.

B320233A-E857-4894-B69B-DF4EA42E715C.jpeg
    Stackars dom hundar som kommer i närheten när dom är ute, dom lär få fly med svansen mellan benen.

Mvh isan lover

Sakhon, Medelsvensson, Micke.T och 9 andra gillar detta.

Dela sidan

Laddar...
Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?