Isaan 2017-2024.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Är nu på plats i Udon Thani, stannar här ytterligare två dagar, sen bär det av till byn, tänkte fortsätta skriva en liten reserapport i denna tråd, bifoga lite bilder och berätta om vad jag pysslar med och råkar ut för.

Det blev ett besök på Central Point (gamla nattmarknaden) första kvällen här, vi åt en grillad Phla Nin, klibbris, som tam och frukter som durian, mango, ananas och lamut, till detta några Chang.

Det kändes skönt att åter sitta under bar himmel och äta ute, kolla in folklivet och koppla av, på vårt hotell har man numera en skylt där det står att man får 3000 baht i böter om man tar in durian på rummet, märkligt det som både smakar och luktar så gott.

Gårdagen tillbringade jag och pojken vid poolen tillsammans med en ung finländare, han var glad att hitta någon falang att prata med, hade varit i Udon Thani 11 gånger men aldrig träffat någon falang som han hade fått kontakt med, vi drack Chang vid poolen, badade och umgicks, trevlig kille på 32 år.
Han var där med sin flickvän, dom vistades normalt på Phuket där han jobbade i byggbranschen, men nu skulle han ta med flickvännen till Finland för första gången.

Imorgon ska jag på en stor hälsokontroll, det känns som om det är en bra idé när man börjar komma upp i åren, har flera kompisar som har drabbats av ex.vis prostata cancer, bäst att kolla upp sig lite.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Är nu på plats i Udon Thani, stannar här ytterligare två dagar, sen bär det av till byn, tänkte fortsätta skriva en liten reserapport i denna tråd, bifoga lite bilder och berätta om vad jag pysslar med och råkar ut för.

Det blev ett besök på Central Point (gamla nattmarknaden) första kvällen här, vi åt en grillad Phla Nin, klibbris, som tam och frukter som durian, mango, ananas och lamut, till detta några Chang.

Det kändes skönt att åter sitta under bar himmel och äta ute, kolla in folklivet och koppla av, på vårt hotell har man numera en skylt där det står att man får 3000 baht i böter om man tar n durian på rummet, märkligt det som både smakar och luktar så gott.

Gårdagen tillbringade jag och pojken vid poolen tillsammans med en ung finländare, han var glad att hitta någon falang att prata med, hade varit i Udon Thani 11 gånger men aldrig träffat någon falang som han hade fått kontakt med, vi drack Chang vid poolen, badade och umgicks, trevlig kille på 32 år.
Han var där med sin flickvän, dom vistades normalt på Phuket där han jobbade i byggbranschen, men nu skulle han ta med flickvännen till Finland för första gången.

Imorgon ska jag på en stor hälsokontroll, det känns som om det är en bra idé när man börjar komma upp i åren, har flera kompisar som har drabbats av ex.vis prostata cancer, bäst att kolla upp sig lite.

Mvh isan lover
Jag småler varje gång jag ser skyltarna om inga vapen, droger eller durian. Likställt alltså :)
 
Hej

Är nu på plats i Udon Thani, stannar här ytterligare två dagar, sen bär det av till byn, tänkte fortsätta skriva en liten reserapport i denna tråd, bifoga lite bilder och berätta om vad jag pysslar med och råkar ut för.

Det blev ett besök på Central Point (gamla nattmarknaden) första kvällen här, vi åt en grillad Phla Nin, klibbris, som tam och frukter som durian, mango, ananas och lamut, till detta några Chang.

Det kändes skönt att åter sitta under bar himmel och äta ute, kolla in folklivet och koppla av, på vårt hotell har man numera en skylt där det står att man får 3000 baht i böter om man tar in durian på rummet, märkligt det som både smakar och luktar så gott.

Gårdagen tillbringade jag och pojken vid poolen tillsammans med en ung finländare, han var glad att hitta någon falang att prata med, hade varit i Udon Thani 11 gånger men aldrig träffat någon falang som han hade fått kontakt med, vi drack Chang vid poolen, badade och umgicks, trevlig kille på 32 år.
Han var där med sin flickvän, dom vistades normalt på Phuket där han jobbade i byggbranschen, men nu skulle han ta med flickvännen till Finland för första gången.

Imorgon ska jag på en stor hälsokontroll, det känns som om det är en bra idé när man börjar komma upp i åren, har flera kompisar som har drabbats av ex.vis prostata cancer, bäst att kolla upp sig lite.

Mvh isan lover

Ja det är synd durian som är så gott. I Bangkok var den inte så dyr förra veckan heller. Men det är väl inte säsong för den nu.

På den marknaden har man varit och ätit samma måltid som dig ett flertal gånger. Mumsigt och halva grejen är att titta på folk.
 
Ja det är synd durian som är så gott. I Bangkok var den inte så dyr förra veckan heller. Men det är väl inte säsong för den nu.

På den marknaden har man varit och ätit samma måltid som dig ett flertal gånger. Mumsigt och halva grejen är att titta på folk.
Hej

Här uppe var det dyrt med durian eftersom det inte är säsong precis som du säger, men finns det durian å är det nästan aldrig för dyrt, det måste bara inhandlas och ätas så fort man får chansen, om några veckor kanske vi inte får tag på någon alls här uppe.

Ja den gamla marknaden är fortfarande bäst tycker jag även om många nu föredrar att äta på UD Town, det är lite mindre väsen, mer genuint och dom har ju gott om frukt, insekter och den traditionella Isaan maten, här får både jag och frugan allt vi har saknat i Sverige, lilleman åt torkat kött med klibbris och var också nöjd.

Mvh isan lover
 
Senast redigerad av en moderator:
Hej

Idag börjar dagen med hälsokontrollen, dom ska tydligen kolla upp 30 olika saker enligt en checklista och då bl.a ta ett PSA prov för kontroll av prostatan, återkommer med hur det fungerade och vad det kostade o.s.v, igår kväll besökte vi frugans lillasyster som har köpt hus i Udon Thani, hon har satt sin pojk på en internationell skola här.
Vi besökte den skolan igår och hämtade pojken, verkade vara ganska många falanger som hade sina barn där, såg ganska många som hämtade sina barn samtidigt som oss.
Det fanns t.o.m en Svensk flagga på skolan så jag misstänker att några Svenska barn också går där.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag börjar dagen med hälsokontrollen, dom ska tydligen kolla upp 30 olika saker enligt en checklista och då bl.a ta ett PSA prov för kontroll av prostatan, återkommer med hur det fungerade och vad det kostade o.s.v, igår kväll besökte vi frugans lillasyster som har köpt hus i Udon Thani, hon har satt sin pojk på en internationell skola här.
Vi besökte den skolan igår och hämtade pojken, verkade vara ganska många falanger som hade sina barn där, såg ganska många som hämtade sina barn samtidigt som oss.
Det fanns t.o.m en Svensk flagga på skolan så jag misstänker att några Svenska barn också går där.

Mvh isan lover
Hur verkade den skolan i standard, har du något namn på den så man kan kolla på hemsida.
Jag är lite nyfiken på dom olika skolorna runt om i landet om vi skulle få för oss att flytta på bopålarna någon gång i framtiden.
 
Hur verkade den skolan i standard, har du något namn på den så man kan kolla på hemsida.
Jag är lite nyfiken på dom olika skolorna runt om i landet om vi skulle få för oss att flytta på bopålarna någon gång i framtiden.

Hej

Den hette något liknande Pattanapanya, men jag uttalar det nog inte helt rätt, dom hade lektioner på thai, japanska, engelska, kinesiska m.m, det är någon medium dyr skola, det finns ju både dyrare och billigare, men både mamman och pojken var nöjda med den, han har ju provat andra skolor och har lite att jämföra med.

Mvh isan lover
 
Hej

Då var hälsokontrollen gjord, vi var på Udon Thani Cancer Hospital utanför stan på vägen mot Khon Kaen, en undersökning kostade 4000 baht, samma undersökning inne i stan kostade 17 000 baht enligt frugan och systern.
Dom tog rejält med blod, kollade EKG, blodtryck, röntgade lungorna, jag fick lämna urinprov och ett skitprov också.
I PSA provet ingick även en ultraljudskontroll, nu får jsg vänta på svaren som kommer via mail inom 3 veckor, då analyserna av proverna är klara.

Mvh isan lover
 
Hej

Då var hälsokontrollen gjord, vi var på Udon Thani Cancer Hospital utanför stan på vägen mot Khon Kaen, en undersökning kostade 4000 baht, samma undersökning inne i stan kostade 17 000 baht enligt frugan och systern.
Dom tog rejält med blod, kollade EKG, blodtryck, röntgade lungorna, jag fick lämna urinprov och ett skitprov också.
I PSA provet ingick även en ultraljudskontroll, nu får jsg vänta på svaren som kommer via mail inom 3 veckor, då analyserna av proverna är klara.

Mvh isan lover
Jag betalade samma pris i Chayaphum på ett privatsjukhus 2015, en omfattande undersökning med utförlig rapport på både engelska och thai, fick även ett plastkort med lite data för återbesök som namn, journalnummer och blodgrupp bl.a.
Det tog 4 timmar och när jag skulle betala hade dom lagt på 300b för HIV test för exet hade bett om det tillägget i smyg. ;)
 
Hej

Det var ett tag sedan, vi har kommit på plats i byn, det var mycket att röja i trädgården, städa dom båda husen, besiktiga moppen, vaccinera vår hund Kafä, kolla in farmerna, hälsa på alla i byn, få pojken inskriven i skolan o.s.v.

Vi besökte ju frugans lillasyster och hennes son som ju är kusin till vår lille, det skiljer ett år mellan dom, han är till hälften Dansk, dom kommer väldigt bra överens, men dom har lämnat byn och bor numera i Udon Thani.

9620FE56-EDE5-4840-8160-B83EE378C88B.jpeg

Här är dom båda i speltagen.

6596EA59-2DDB-4B33-8692-F9FFC3144112.jpeg

Här är deras hus, själv tycker jag att det blir lite sterilt jämfört med byn.

Mvh isan lover
 
Hej

För egen del har vi kört igång med att avverka eucalyptus i en av frugans farmer, det är jag, vår anställde och hans son som gör jobbet, sen har vi lejt en man för transporterna.

8FE8024F-60B1-4048-A24E-85E9EC85DD0E.jpeg

Här lastas eucan, vi får 1100 baht per ton i år, detta är ett bra pris, det har gått upp och ned genom åren mellan 600 baht och 1100 baht, beroende på tillgången.

Numera är det inte så många som odlar eucalyptus i vårt område så priset har gått upp, så nu gäller det att passa på och sälja det som är avverkningsbart, nu tar dom t.o.m dom klenare delarna av träden till fullt pris, dessa ratade dom tidigare eller betalade bara halva priset för.

298BF34B-4DE6-4EA4-81DD-0737CCEBCC11.jpeg

Kafä är med förstås, han följer mig överallt.

Mvh isan lover
 
Hej

För egen del har vi kört igång med att avverka eucalyptus i en av frugans farmer, det är jag, vår anställde och hans son som gör jobbet, sen har vi lejt en man för transporterna.

8FE8024F-60B1-4048-A24E-85E9EC85DD0E.jpeg

Här lastas eucan, vi får 1100 baht per ton i år, detta är ett bra pris, det har gått upp och ned genom åren mellan 600 baht och 1100 baht, beroende på tillgången.

Numera är det inte så många som odlar eucalyptus i vårt område så priset har gått upp, så nu gäller det att passa på och sälja det som är avverkningsbart, nu tar dom t.o.m dom klenare delarna av träden till fullt pris, dessa ratade dom tidigare eller betalade bara halva priset för.

298BF34B-4DE6-4EA4-81DD-0737CCEBCC11.jpeg

Kafä är med förstås, han följer mig överallt.

Mvh isan lover
Det är bra att du lever!
Mvh :xmas_smiley:
 
Det är bra att du lever!
Mvh :xmas_smiley:
Hej

Ja lever gör jag allt, men jag åkte på en rejäl förkylning i Udon Thani, det blev nog lite väl mycket Aircon på flyget, hotellet, i bilen och bad i poolen o.s.v, men nu är det bättre och då är det bara att köra på.

Det är precis som i fjol väldigt varmt att jobba fysiskt, svettas kopiöst och drack minst tre liter vatten unde jobbet på farmen igår, men ändå fick jag förmodligen huvudvärk av vätskebrist.

Men detta brukar släppa efter ett tag när kroppen har ställt om sig, tycker redan att det känns lite lättare idag, men nu blir det stopp på avverkningen av eucalyptus i 4 dagar, uppköparen stänger för någon helg och öppnar först på tisdag igen.

Så nu ska vi bara lasta det som avverkades igår och fara till nästa farm, där ska vi bygga ett bättre hus till vår anställde, mura upp väggar, sätta i fönster och dörrar, så det finns att göra.

Pojken är ju på plats i skolan och klarar sig själv på dagarna, men på helgen kommer han att vara med oss på farmen, leka med vildsvinen och bada i dammarna.

AA59D344-DDA2-4489-8620-0617D253EB43.jpeg

Här är skolan i morse, lilleman är med i gruppen till höger på fotbollsplanen.

Mvh isan lover
 
Hej

Det blev ett besök på andra farmen också, vi kollade runt på odlingarna, vildsvinen, höns, ankor och kalkoner m.m.
Vi beslutade att göra oss av med vildsvinen nu när gummiträden har börjat tappas, tiden räcker helt enkelt inte till för vår anställde, tanken var ju redan ifrån början att ha vildsvinen fram till dess att gummit kom igång.
Men vi ska öka upp antalet höns, ankor och kalkoner, dom klarar ju dig i stort sett själva och tar inte mycket tid att sköta.

95301714-606D-46B9-A424-115B4E661745.jpeg

Senaste födda kultingarna tillsammans med en lite större som var inne och hälsade på dom små.

BB9F971F-79FF-4AA6-BBBE-59EDCD302BE9.jpeg

Kalkoner och höns springer fritt bland gummiträden.

Mvh isan lover
 
Hej igen

1F26F711-F7D7-4F3F-8201-18628ED18485.jpeg

Här skymtar frugan bland oljepalmerna på farmen, dom ger frukt nu men vi har problem med råttor och ekorrar som äter på frukterna.

3B57005E-344C-4754-BD9F-2E6D2FF948E2.jpeg

Vi har gott om vatten på farmen i år också, bra för både fisk och bevattning.

05140A01-AFFB-447A-8AD3-B8A882738AB4.jpeg

Det blev en middag på farmen också, grillad småfisk som vår anställde hade fångat, som tam med krabbor ifrån farmen, lite dansk salami, rådjur ifrån Sverige tillsammans med klibbris var populärt.
Till detta blev det Lao Kao som vår anställdes son bjöd på.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
4 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp