Isaan 2017-2024.

 
Samma fenomen i frugans hemby. Osmakligt och märkligt att försäkringsbolagen går med på det.
Hej

Ja jag tycker det också, visst är det ex.vis stor risk att frugans lillebror kommer att avlida i förtid, han dricker mycket Lao kao, missköter sig och har varit med i flera svåra olyckor, krockat, kört av vägen o.s.v när han har varit full, för några år sedan spräckte han skallen och var död ett tag, men dom fick liv i honom igen, han är det många som vill försäkra.

Jag tycker precis som du att det är märkligt att försäkringsbolagen går med på sånt här, men kanske beror det på att det är lokala försäkringsagenter som har provision på antalet tecknade försäkringar, dom skiter förmodligen i hur det går för försäkringsbolaget bara dom får sin provision.

Mvh isan lover
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja man blir ju äcklad när man hör sånt, vanligare i byar än städer månne?
Hej

På landet har det åtminstone blivit relativt vanligt, den morbror som avled förra månaden var också en som misskötte sig, drack hejdlöst och var inblandad i en rad olyckor, på honom fanns det 5 försäkringar av olika personer, men en var familjens.
Några blir uppenbarligen rika på andras olycka, själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att ingå såna här avtal och sitta och vänta på att folk man känner ska dö.

Mvh isan lover
 
Det är väl ungefär samma sak som blankning av aktier, vad tycker ni om att tjäna pengar på ett företags olycka?

Blankning försöker man ju stoppa i många länder men uppfinningsrikedomen när det gäller finansmarknaden är enorm!

Det är ju försäkringsbolagen som förlorar i detta på sin iver att sälja, jag tror de kommer att införa bättre kontroller när de upptäcker kostnaderna.
 
Det är väl ungefär samma sak som blankning av aktier, vad tycker ni om att tjäna pengar på ett företags olycka?

Blankning försöker man ju stoppa i många länder men uppfinningsrikedomen när det gäller finansmarknaden är enorm!

Det är ju försäkringsbolagen som förlorar i detta på sin iver att sälja, jag tror de kommer att införa bättre kontroller när de upptäcker kostnaderna.
För mig stor skillnad om man spekulerar om en grannes död eller ett företags akties nedgång. I blankning lånar man aktier då man tror man kan köpa tillbaks dem billigare senare. Detta vill en del stoppa av främst fyra orsaker (finns säkert fler):
  1. Man kan förlora mycket mer än man satsat, och kan man inte fullfölja blir det ostabilitet (inte om en inte kan man om flera inte kan och reglering av detta är inte lika stor överallt).
  2. Kan få stora konsekvenser i en finanskris. Inte blankning i sig men alla produkter med hävstång, som man främst vill stoppa.
  3. Vissa gillar inte av politiska själ att man kan tjäna pengar på pengar utan fysiskt arbete.
  4. Avundsjuka, de som har mycket pengar vill inte att fler ska bli rika!
 
Frugans far var det väl många som hade köpt massa försäkringar på.
Han var riktigt skröplig förraförra året, kunde knappt gå och någon vård var det inte att tala om.
Var några som blev lite sura trodde frugan efter jag tog han till Bangkok hospital i Kon Kaen 2016 och gjort en riktig undersökning på han och han fick den medicine han behöver.
Idag är han uppe och går och piggare än han vart på många år men vissa är väl lite snopna då dom lagt mycket på försäkringar ;)

20180121_182836.jpg
 
För mig stor skillnad om man spekulerar om en grannes död eller ett företags akties nedgång. I blankning lånar man aktier då man tror man kan köpa tillbaks dem billigare senare. Detta vill en del stoppa av främst fyra orsaker (finns säkert fler):
  1. Man kan förlora mycket mer än man satsat, och kan man inte fullfölja blir det ostabilitet (inte om en inte kan man om flera inte kan och reglering av detta är inte lika stor överallt).
  2. Kan få stora konsekvenser i en finanskris. Inte blankning i sig men alla produkter med hävstång, som man främst vill stoppa.
  3. Vissa gillar inte av politiska själ att man kan tjäna pengar på pengar utan fysiskt arbete.
  4. Avundsjuka, de som har mycket pengar vill inte att fler ska bli rika!

Jag tillhör definitivt dem som inte gillar när man tjänar pengar på pengar men jag skulle inte vilja kalla det avundsjuka eftersom jag tycker så illa om företeelsen.

De som lever på det sättet tillför inte ett skit till samhället! Tjäna pengar på att ett företag går dåligt, det säger väl allt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag tillhör definitivt dem som inte gillar när man tjänar pengar på pengar men jag skulle inte vilja kalla det avundsjuka eftersom jag tycker så illa om företeelsen.

De som lever på det sättet tillför inte ett skit till samhället! Tjäna pengar på att ett företag går dåligt, det säger väl allt.
Om du är så negativt inställd till det så borde du sålt alla dina aktier direkt den dagen ditt företag blev aktiebolag. Kanske du hade sluppit din förlust och inte varit så bittert inställd till det idag.
 
Om du är så negativt inställd till det så borde du sålt alla dina aktier direkt den dagen ditt företag blev aktiebolag. Kanske du hade sluppit din förlust och inte varit så bittert inställd till det idag.

Nu var det ju finansspekulationer enbart för egen vinning, de som inte tillför något till samhället jag var negativt inställd till.

Jag satsade allt jag hade i att starta en verksamhet för att leverera proffesionellt Internet till företag, något som inte existerade då, allt utgick från högskolorna som inte ställde så höga krav som företagen.

Efter ett par år köptes vi upp för ca 200 miljoner, vi fick betalt i aktier som var värdelösa efter ett år. Det var ju inte riktigt vad jag tänkt mig och att casha ut hade ju varit att säga att jag tror inte på detta utan spekulerar i att det skall gå dåligt.

Men visst, jag har svurit många eder över att jag inte cashade ut, Men bitter är jag inte, sådan är entreprenörens vardag, inga garantier. Lite sur är jag dock på Telenor som la krokben för os och därmed kunde köpa tre miljarder i investeringar för en spottstyver.
 
Jag tillhör definitivt dem som inte gillar när man tjänar pengar på pengar men jag skulle inte vilja kalla det avundsjuka eftersom jag tycker så illa om företeelsen.

De som lever på det sättet tillför inte ett skit till samhället! Tjäna pengar på att ett företag går dåligt, det säger väl allt.
Troligen omsätts dessa pengar och moms och andra skatter tas ut. Om inte kapital kom in så skulle inte företag leva. Kapital för blankning är också viktigt för att få en balans i systemet.

Innan den 18/12 2017 var det inte så lätt att blanka bitcoins, efter det har kursen stabiliseras då det finns skeptiker som blankar och optimister som köper.

I ett ekonomiskt samhälle styrs pengar. Antar att pengar spelar mindre roll i riktigt kommunistisk levnadssätt, men finns väl inga väl fungerade såna.
 
Googla och läs på istället, vi har ju så olika syn på livet, så ingen vinner på att det diskuteras här!

Ja, det är väl enklast så när det inte finns några fakta att tillgå. Själva företeelsen ger ju tvärtemot obalans och inte önskvärda incitament i systemet, varför tror du man försöker förbjuda det på flera håll.

Men i din värld är det väl helt ok att hälften av jordens befolkning äger 1% av tillgångarna medan 2% äger hälften, är det vad du kallar balans? Alla försök att balansera detta är kommunism?
 
Senast redigerad av en moderator:
Ja, det är väl enklast så när det inte finns några fakta att tillgå. Själva företeelsen ger ju tvärtemot obalans och inte önskvärda incitament i systemet, varför tror du man försöker förbjuda det på flera håll.

Men i din värld är det väl helt ok att hälften av jordens befolkning äger 1% av tillgångarna medan 2% äger hälften, är det vad du kallar balans? Alla försök att balansera detta är kommunism?
Var det kanske inte lite personangrepp, jag sa ju att jag inte vill föra diskussionen här då vi har så olika syn på livet. Fakta finns, men för vi en diskussion leder det bara till att jag blir avstängd. Så lägg ner. Du har din åsikt och jag min!
 
Hej

Jag får göra en liten rättelse när det gäller ”ränta” avkastning på träd, efter vidare kontakter visade det sig att det fanns en rad udantag på vilka träd som kan ingå i programmet, själva hade vi ju hoppats på att träd som eucalyptus och gummi hade ingått, men så var det inte, det hade väl varit för bra för att vara sant.

Dom är helt inriktade på äldre naturligt förekommande trädsorter i naturen t.ex Mai Doo, Mai Kaen, Mai Yang, Mai Alang o.s.v, vi har en del sådant eftersom frugan valde att plantera detta i samarbete med Forest Department för 5-6 år sedan, så nu blir det att räkna alla träd på dom tre farmerna och registrera dessa.

Vinnare i byn blev en skollärare som har en hel farm med bara vilda träd som han har skött i över 20 år, roligt för honom som blev bestulen på 4 träd nu i vinter, lite plåster på såren där.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag ska jag på återbesök för min öroninflammation på Fao Rai lasarett, men det blir nog mer medicin tror jag, det är inte helt bra ännu och det kom blod ur örat igår igen.
Vi får se hur det går.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp