Isaan 2017-2024.

 
Hej

Förstår att en del tycker det, men för oss är det den bästa tänkbara start en dag kan få, just Durian är något man älskar eller hatar, något mittemellan verkar knappast finnas.

Mvh isan lover

Jag tycker också att Durian är väldigt gott. Att äta till frukost skulle jag nog inte göra men väl som efterrätt. Den skall vara precis rätt mogen och ny uppskuren. Då luktar den inte heller så mycket. Smaken är inte alls som lukten. Väldigt gott :)
 
Jag tycker också att Durian är väldigt gott. Att äta till frukost skulle jag nog inte göra men väl som efterrätt. Den skall vara precis rätt mogen och ny uppskuren. Då luktar den inte heller så mycket. Smaken är inte alls som lukten. Väldigt gott :)

Hej

Vi äter ju inte detta till frukost normalt heller, men vi får ju sällan tag på Durian eftersom vi vistas i Isaan på landet, hittills i år hade vi inte fått tag på det alls där ännu, så när vi nu kom söderöver och hittade Durian åt vi detta vid flera tillfällen, frugan gillar precis som du att köpa hela frukten och äta den nyöppnad, vi köpte rätt så mycket och åt så mycket vi kunde, resten var vi tvungna att spara och äta på hotellet, därför blev det till frukost, men det satt fint då också.

Nu är vi tillbaka i Udon Thani igen, frugan har suttit och jobbat som tolk på hotellet, jag och lillpojken var ute och käkade och shoppade lite på Centerpoint och UD Town, jag kunde inte hålla mig utan köpte lite Durian som jag åt upp direkt, men då bara en klyfta, priset per kilo för hel frukt var 250 baht, faktiskt exakt samma som på en del platser på Phuket.

Det var bara 23 grader här i Udon Thani nu på kvällen, riktigt behagligt att promenera på stan, det verkar lite mindre högsäsong här nu, några platser var stängda och massor av reor överallt, man vill väl bli av med vinterkläder och förra årets varor.

Efter att komma ifrån Phuket känns trafiken här uppe relativt lugn och mindre intensiv, på Phuket var det väldigt myrket trafik på alla större vägar och i princip alla gator i städerna, det var nästan svårt att korsa en gata utan att ta risker.

Imorgon blir det några ärenden här i stan sen bär det av till byn igen.

Mvh isan lover
 
Hej

Var nere och käkade frukost nyss, det var ganska många falanger där då, jag hörde att man talade Svenska vid ett bord där, när jag tittade närmare på dessa upptäckte jag en vän ifrån Grebbestad, jag talade förstås med honom och det var tydligen onsdagsträff (ordnas av ett annat forum) för Svenskarna här i området idag.

Vi pratade om gårdagen och det jag hade missat var att det var fullmåne och någon Buddhadag igår, därför var vissa barer och liknade stängt, man hade då tydligen följt påbudet att inte sälja alkohol på en del ställen, men ikväll blir allt som vanligt sa Grebbestadsbon.

Mvh isan lover
 
Hej

Åter i byn igen, det är varmt här men inte lika fuktigt som vid havet, luften här uppe är torrare.

1550671082487.jpeg

Detta är temperaturen inomhus kl 20.30, men ändå känns det inte för varmt.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag ska jag köra frugan till ett sjukhus, hon halkade i en av båtarna i Ao Nang, ramlade och drog i ena knät i durken, det blir inte bättre och vi vill ha det röntgat för säkerhetsskull.

Vi tar min Saleng dit så det blir sjukhuset i Fao Rai som ligger 1 mil härifrån, det är inte vårt Amphoes sjukhus så här får hon räkna med en liten avgift, men det brukar vara högst humana sådana, vårt eget sjukhus ligger mer än tre mil härifrån.

Hoppas det inte är något allvarligt.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag ska jag köra frugan till ett sjukhus, hon halkade i en av båtarna i Ao Nang, ramlade och drog i ena knät i durken, det blir inte bättre och vi vill ha det röntgat för säkerhetsskull.

Vi tar min Saleng dit så det blir sjukhuset i Fao Rai som ligger 1 mil härifrån, det är inte vårt Amphoes sjukhus så här får hon räkna med en liten avgift, men det brukar vara högst humana sådana, vårt eget sjukhus ligger mer än tre mil härifrån.

Hoppas det inte är något allvarligt.

Mvh isan lover
Det får vi verkligen hoppas. Det räcker förhoppningsvis med stödbandage några dagar för att hon skall bli bättre.
 
Hej

Det blev ingen röntgen för frugan idag, det var väldigt mycket folk på sjukhuset, hon fick nummer 43 i kön och efter en timma var dom på nummer 18, då bestämde sig frugan för använda sig av sin försäkring istället, så hon ringde och talade om vad som hänt och hur det kändes, hon blev sen hänvisad till ett privatsjukhus i Nong Khai, vi åker dit om två dagar, vi hade ändå fler ärenden dit så det passar bra.

För övrigt tillbringade jag resten av dagen på frugans storasysters farm, dom hade tre traktorer och plöjde där idag, dom ska plantera cassava på 7 rai där, sen plöjde dom ytterligare två åkrar som det ska planteras något annat ex.vis jordnötter.

På denna farm finns det en stor grävd damm med inplanterad fisk av olika sorter, jag provade att meta där och fick upp två firrar, dom var inte så stora, kanske dryga halvkilot styck, så jag släppte tillbaka dom igen, det finns ju fiskar på 3-5 kg i dammen och det var egentligen en dån jag var ute efter.

Traktorgänget och frugans familj hade sen middag i det gröna under några träd, dom lagade till fisk ifrån dammen som åts med klibbris, till detta serverades Lao Kao och öl, själv nöjde jag mig med ett glas öl i värmen, sen åkte jag och hämtade storasysterns barnbarn och min pojk i skolan, vi åkte sen tillbaka till farmen där vi badade i minst en timma, det svalkade verkligen eftersom dammen är 3 m djup och delvis skuggades av träd.

Väl hemma friterade jag en påse fryst pommes i uteköket, detta åt lillpojken, några skolkamrater och storasysterns barnbarn upp på nolltid, barnen tar verkligen alla chanser att äta falangmat om möjligheten finns, dom satt och väntade medans jag fixade till detta åt dom.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag var Finländaren här och hälsade på igen, dom har tydligen öppnat någon slags servering hemma hos honom och hans flickvän, igår hade han haft besök av två finländare där och det blev groggar hela dagen och långt in på natten, så han hade bakrus idag, men han ville att jag skulle kika in någon dag och testa deras servering, dom hsr tydligen lite enkla falangrätter och dryck, så vi får väl prova den en dag.

För övrigt har jag arbetat hemma i trädgården idag, riktigt kvavt och hett minst sagt, 36-38 grader i skuggan, så det rinner av en vid minsta kroppsarbete, men det är inget att göra åt eftersom vissa saker måste göras.

Frugans systers familj som håller på att plantera cassava är tvungna att göra detta efter det att solen har gått ned, då med pannlampor på huvudet, dom klarar helt enkelt inte av att göra detta i hettan, förstår dom.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag var Finländaren här och hälsade på igen, dom har tydligen öppnat någon slags servering hemma hos honom och hans flickvän, igår hade han haft besök av två finländare där och det blev groggar hela dagen och långt in på natten, så han hade bakrus idag, men han ville att jag skulle kika in någon dag och testa deras servering, dom hsr tydligen lite enkla falangrätter och dryck, så vi får väl prova den en dag.

För övrigt har jag arbetat hemma i trädgården idag, riktigt kvavt och hett minst sagt, 36-38 grader i skuggan, så det rinner av en vid minsta kroppsarbete, men det är inget att göra åt eftersom vissa saker måste göras.

Frugans systers familj som håller på att plantera cassava är tvungna att göra detta efter det att solen har gått ned, då med pannlampor på huvudet, dom klarar helt enkelt inte av att göra detta i hettan, förstår dom.

Mvh isan lover
Hej lennart.
När åker du tillbaka till Sverige ?
Jag kommer nästa vecka.....kanske finnes tid för ett möte ?
 
När du metar vad har du som agn då?
Fiskar ju mycket både här och där, men skulle va kul och veta vad du/ni använder just där ni är.:)
 
Hej lennart.
När åker du tillbaka till Sverige ?
Jag kommer nästa vecka.....kanske finnes tid för ett möte ?

Hej

Vi flyger hem den 4 mars, men dom sista dagarna tillbringar vi i Udon Thani, frugan ska köpa med sig grönsaker och frukt hem, så ska vi besöka lite vänner där innan vi åker hem, när kommer ni hit?

Mvh isan lover
 
När du metar vad har du som agn då?
Fiskar ju mycket både här och där, men skulle va kul och veta vad du/ni använder just där ni är.:)

Hej

Ibland är det mask, ibland grodor, men den här gången var det en blandning av något slags fiskmat som säljs i runda kulor, (brunfärgade) som hade blötts till en deg, detta formas sedan till en boll eller snarare liten kula som täcker kroken, lite likt när man metar med deg eller bröd i Sverige.

Mvh isan lover
 
Va FN, har du inte AC i ödebygden;)

Hej

Nej det planerade vi att skaffa en gång i tiden, men det blev aldrig av, man vänjer sig ju vid värmen och det är normalt inga problem, men både jag och lillpojken tycker väl att gränsen går någonstans vid 27 grader, är det ännu varmare så börjar det bli jobbigt att somna på kvällen, nu i vinter har det varit 30-32 grader vid åtskilliga tillfällen när vi ska gå och lägga oss, det är flr mycket och då hjälper det inte ens med en kall dusch innan man lägger sig.

Igår var det dessutom en jobbig dag med alla insekter som har kommit till efter dom två kraftiga regn vi har upplevt nu under torrtiden, det var några insekter som svärmade igår, sen var det förutom mygg även några andra som flög in i munnen, öron, näsa och ögon vilket var otrevligt, sjölv stod jag på en stege och borrade och skruvade när dessa insekter attackerade mig, det var svårt att frada sig mot insekterna samtidigt som man hade en borrmaskin i ena handen och försökte hålla sig fast med den andra, samtidigt var det 36-38 grader varmt.

Senare på kvällen svärmade insekterna framför alla tända lampor i hundratal, ödlorna på väggarna fick sig några riktiga skrovmål, dom satt vid ytterbelysningen och frossade, lillpojken höll på att bli tokig på alla insekter, han försökte göra läxor och bytte plats ideligen när insekterna hittade och irriterade honom, så här är det ju inte annars och det måste bero på dom regn vi fick.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag var vi på farmen och grejade, vi pumpade vatten till dom senast planterade eucalyptusträden och dom brytbönor som Pan odlar, det huggarlag som köpte frugans eucalyptus var igång och tog ned och forslade bort träd, barnen badade i flera timmar och hade roligt, vi käkade där och tog en öl respektive Lao Kao efter jobbet.

1550920761406.jpeg

Här badar lillpojken med Pans barnbarn.

1550920832077.jpeg

Här är pumpen igång, när vi startade den var en orm bland det första som kom ut med vattnet.

1550920980996.jpeg

Lillpojken kollar försiktigt in den orm som kom med vattnet ifrån pumpen, den var inte giftig så vi släppte den i skogen.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
4 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp