Isaan 2017-2024.

 
Pöjken ser inte särskilt nöjd ut men det är väl bara en fråga om att vänja sig. :)

Hej

Han har blivit lite förkyld, förmodligen p.g.a AC på flyget, på hotellet hade vi den på27 grader så det borde inte ha ha varit något problem, han har lite feber och rinnande näsa, samt ont i halsen.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag var det barnens dag i byskolan, dom dansade klassvis och hade olika lekar, sjölv satt jag med lite chefer ifrån vår Amphoe, rektorn, lärarna och bychefen i skuggan och tittade på det hela, vi serverades mat och dryck.

Sen turades jag, frugan och lillpojken åt att ge barnen i dom olika klasserna i skolan lite pengar, dom fick 20 baht var och dom är drygt 70 st, många andra gav också pengar eller godis.

1547185054771.jpeg

Här är lillpojken och några föräldrar framme och ger pengar till killarna som har uppträtt.

1547185254481.jpeg

Här är lillpojken med dom flesta av killarna i skolans fotbollslag som jag ska träna och coacha i skolmästerskapen.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är ju inte säsong för många frukter nu, men vi har några som mognar just nu.

1547253800888.jpeg

Här är det den som kallas Carambola hemma, trädet är planterat för två årsedan men ger redan frukt.

1547253770478.jpeg

Sen har vi Jack Fruit som heter Bak Mee på Lao.

1547254127829.jpeg

Här är en Tamarind, som vi har två träd av på tomten, en med söta som är goda att äta och en med sura som används i matlagning.

Mvh isan lover
 
Hej

Det är ju inte säsong för många frukter nu, men vi har några som mognar just nu.

1547253800888.jpeg

Här är det den som kallas Carambola hemma, trädet är planterat för två årsedan men ger redan frukt.

1547253770478.jpeg

Sen har vi Jack Fruit som heter Bak Mee på Lao.

1547254127829.jpeg

Här är en Tamarind, som vi har två träd av på tomten, en med söta som är goda att äta och en med sura som används i matlagning.

Mvh isan lover

Ser härligt ut. Bak mee betyder jackfruite. Bak naa eller nat som betyder ananas. Betyder möjligtvis bak frukt?
 
Ser härligt ut. Bak mee betyder jackfruite. Bak naa eller nat som betyder ananas. Betyder möjligtvis bak frukt?

Hej

Stämmer precis, nästan alla frukter börjar på Bak i det Laotiska språket.

På Thailändska börjar ju namnen på frukterna oftast med Ma istället för Bak, Mamuang för Mango på Thai blir BakMuang på Lao/Isaan, fler exempel är Mafai som blir Bakfai på Lao, men några frukter har helt olika namn som just ananas som på Thai heter Saporot och på Lao/Isaan Bak Nat.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag blev det besök på frugans stora farm där Pan bor med sin fru och barnbarn, vi gjorde en rundvandring och kollade hur det som planterats hsr utvecklat sig, en del eucalyptus planterades i fjol och ännu mer för några månader sedan, det är f.d risfält som planteras med eucalyptus, ris är ju inte lönsamt längre, vi behåller bara risfält för vår anställdes familjs bruk och det vi själva äter.

Han har tappat gummi på en del grövre träd men låter dom som är lite klenare vara ytterligare ett år, nu när löven fälls stoppar han också tappningen för att spara på träden, dom behöver växa och ha näring själva, vilket inte alla gör, grannen fortsätter ex.vis att tappa men det har sina risker.

Pan har tappat gummi för 8000-9000 baht i månaden, vilket är helt ok med ett så lågt pris som 18-20 baht per kilo, dessutom tappas ju ännu i te ens hälften av träden i farmen, men jag tycker att han gör helt rätt som inte tar ut så mycket som möjligt nu utan ser detta på lite längre sikt, träden som bara är ca 6-7 år mår bra av att få en viloperiod och möjlighet att växa till sig lite.

Han odlade dessutom ganska mycket grönsaker på farmen nu när vildsvinen är borta, främst brytbönor, chili, tomater och makua, både för eget bruk och försäljning, dessa besprutas inte och dom går att äta direkt när man plockar dom.

1547289640871.jpeg

Här plockar frugan brytbönor.

1547289708409.jpeg

Här är pumpen vår anställde köpte, som vanligt gott om vatten på farmen.

1547289779932.jpeg

Här är ett av risfälten som nu planteras med eucalyptus.

1547289841551.jpeg

Här vilar Pan ut i skuggan, han hade satt risvin som vi drack, väldigt gott.

Mvh isan lover
 
Hej

Vi hörde att en tjej i en grannby hade mördat sin falang pojkvän, men detta skedde på en turistort och inte i byn, det handlade om en bartjej och hennes pojkvän, jag frågade vilket land denne kom ifrån men det visste man inte, bara att han var väldigt rik.

Här i vår by ska vi få besök av en äldre Svensk nu i vinter, jag har bara hört talas om honom under mina 20 år här i byn, han var den förste utlänningen att gifta sig med en kvinna ifrån byn, enligt byborna borde han vara ca 80 år nu, när han har besökt Thailand har dom tydligen vistats vid havet och mestadels i Pattaya, dom har barn tillsammans som bor i Sverige. Ska bli kul att träffa honom och höra vad han tycker och har upplevt.

Igår var jag och beställde dynor till salengen, frugan klagar på att det är för hårt, jag gick till en mc verkstad där dom klär om sadlar och bad dom ta mått och göra en L formad dyna till salengen, priset kommer att bli något mellan 500 och 1000 baht.

Idag ska lillpojken börja skolan, vi ska gå med och prata med hans lärare om hur vi ska lägga upp lektionerna, vi tänkte ändra lite til i år och låta honom använda sina Svenska matematikböcker på matten, samt göra andra Svenska uppgifter på lektionstid, vårt mål är ju i första hand att han ska lära sig skriva, läsa och prata Thai, så han borde ju få tid över till lite av den Svenska skolans böcker och uppgifter också, det är jobbigt för honom att köra alla ämnen dubbelt och ha dubbla läxor, kan vi göra så här borde det underlätta för honom.

I övrigt är det fortfarande städning i dom båda husen och förråd, samt röjning på tomten som gäller, fick lillpojken och ett gäng kompisar att plocka plast på och runt tomten, speciellt mot vägen var det mycket skräp, det kastas alldeles för mycket plastpåsar, muggar, flaskor, batterier och annat på marken, dom fick en peng var att köpa godis eller glas för och plockade snabbt ihop fyra bärkassar med skräp.

1547426197971.jpeg

Här är mer bilder ifrån barnens dag, på bordet ser man allt godis som delades ut till barnen.

1547426268415.jpeg

Här är några barn ifrån förskolan uppe och dansar på scenen.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Igår blev det kokt ål till middag, det var Pan som hade fångat 6-7 ålar, dessa kokade frugan ihop med citrongräs och andra grönsaker till en ålsoppa, det var riktigt gott, vi får göra en till när vi får besök ifrån Danmark, Danskar gillar ju ål.

1547516578635.jpeg

Här sitter vi i mörkret på kvällen och äter ålsoppa med klibbris och öl, det är ett gäng släktingar + frugan, jag och lillpojken.

Mvh isan lover
 
Hej

Igår blev det kokt ål till middag, det var Pan som hade fångat 6-7 ålar, dessa kokade frugan ihop med citrongräs och andra grönsaker till en ålsoppa, det var riktigt gott, vi får göra en till när vi får besök ifrån Danmark, Danskar gillar ju ål.

1547516578635.jpeg

Här sitter vi i mörkret på kvällen och äter ålsoppa med klibbris och öl, det är ett gäng släktingar + frugan, jag och lillpojken.

Mvh isan lover
Det låter gott. Men frugan vägrar äta ål, det är p g a vad den mestadels lever av. Så köper jag någon enstaka gång får jag ha den ifred.
 
Hej

Idag gjorde jag min första arbetsdag på farmen, jag rensade ogräs och tog bort dom eucalyptus skott vi inte vill ha på dom ställen vi sågade ner eukalyptusträd förra vintern, det var lite mulet idag, men det är ändå 30 grader varmt nu på e.m, på f.m var det svalare och lämpligt för att jobba, jag hann rensa ungefär 5 rader, så nu är det bara 75 rader kvar.
Det gick 1.5 liter vatten, men det var riktigt skönt att svettas ut ordentligt, nu efteråt är man lite nöjd med sig själv.

Mvh isan lover
 
Hej

Igår dog en äldre man ifrån byn, han hade legat på lasarett ett tag och dog där, han transporterades sedan hem till byn i ambulans, så nu har det varit munkar och musik hela natten, det lär väl hålla på några dagar till innan kremeringen.

Skolan har stängt idag eftersom det är en planeringsdag för lärarna, så lilleman får en extra dag ledigt, vi tänkte använda den till matematik i hans Svenska böcker, där ligger vi lite efter, men i Svenska läsning och skrivning ligger vi med hans klass i Sverige.

I sin Thailändska klass börjar han med att repetera det Thsiländska alfabetet, skriva alla bokstäver och bilda ord och meningar igen, det är nödvändigt med en liten inkörning efter att ha hållit upp så länge, men det verkar gå hyfsat.

I år har han en kvinnlig lärare som verkar ha lite mer ordning i klassen än den manlige lärare han hade förra året, hon ser till att det är lugn och ro i klassen och att alla får uppgifter att göra, så var det inte alltid med den manlige läraren, han lämnade ibland eleverna ensamma utan lärare i flera lektioner i rad och ibland hela dagen.

Det blir en arbetsdag på farmen igen för mig idag, känner mig lite stel i kroppen sen igår, men jag kommer nog igång igen.

Mvh isan lover
 
Hej

Ännu en dags arbete och det går bättre och bättre, tror att jag har hunnit halvvägs snart, ni kan se på bilden hur stora eucalyptusskotten är nu, tycker att dom har växt riktigt bra med tanke på att vi avverkade förra vintern

1547715356613.jpeg

Det är dom små skotten runt plantan, lågt sittande grenar, ogräs och ev. klätterväxter som jag tar bort, även skott som är böjda och ligger mot andra plantor eller böjer sig mot marken avlägsnas.

Mvh isan lover
 
Hej

Pratade med barnen i skolan idag när jag hämtade pojken och dom vill börja träna inför skolmästerskapen nästa månad, så det blir till att köra igång med detta nästa vecka, det ingår ju både 11 manna och 5 manna (Futsal) i skolmästerskapen.

Vi får väl precis ihop ett 11 manna lag om vi tar killarna i både klass 6, 5 och 4, många av dom större skolorna vi kommer att möta har både ett och två lag med bara pojkar ifrån 6 klass, så det blir som vanligt tufft för våran lilla skola.

Men killarna vill verkligen spela och då är det bara att köra på, vi kommer att träna två gånger i veckan och spela några trä ingsmatcher innan mästerskapen, men det kommer om att handla om att hålla nere siffrorna och försöka få till några mål själva i 11 manna, men i Futsal kan vi få ett hyfsat lag och kanske t.o.m ta poäng eller vinna någon match.

Mvh isan lover
 
Hej

1547776431597.jpeg

Igår ville lilleman bjuda några av sina skolkamrater och lagkamrater på falangmat, detta var helt oplanerat så jag gjorde i all hast pulvermos, värmde köttskivor och brunsås sen dagen före till dom, det gick hem, alla utom en av dom slickade sina tallrikar rena och en tog om flera gånger.

Begravningen i byn håller på ännu, nu är det Tamboon som hålls, det spelas och sjungs högt till långt in på natten, idag på morgonen började dom vid 6 tiden igen, själv kan jag dova och pojken också, men frugan har ont av oljudet.

Själv ska jag vattna trädgården nu efter att ha kört pojken till skolan sen blir det farmen och arbete igen, det har börjat bli kallare här nu, när vi kom var det 25 grader på natten, sen sjönk det till 20 grader, nu idag var det bara 15 grader och näst intill outhärdligt kallt, man ville nästan inte gå ut, många värmer sig vid eldar nu på morgonen, kanske blir det lite vinter i tillslut ändå.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag blir det kalkon till middag, vi slaktade en igår på farmen, Pan lagade till och åt sin del igår, själva ska vi äta det idag.

1547949694494.jpeg

Den var ganska stor så det blir mycket kött på den, Thailändarna äter ju dessutom tarmar och allt annat som vi Svenskar normalt inte äter.

Mvh isan lover
 
Hej

Nytt för i år är att frugan kan jobba när vi är i byn, hon är ju tolk i Sverige och med dagens teknik fungerar det utmärkt att tolka i Sverige härifrån, hon tar mellan 3-6 tolkningsuppdrag per dag, roligt för henne att få lite utdelning på det som har lagt så mycket tid och energi på studier för.

Idag fick vi besök i byn av en kusin till frugan, hon bor och arbetar normalt i Tyskland, men är här på semester, hon vill hälsa på släkten och då först och främst sin mormor förstås, hon ordnade med stor fest för släkt och vänner, det var mest kvinnor där, men de5 gick flera lådor Chang och en hel del whiskey ändå, kvinnorna har ätit och druckit hela dagen och dom håller på ännu, det hörs hem till mig när dom sjunger och skrålar, jag var där och drack lite öl med dom tidigare idag

Själv körde jag ett pass i skogen idag och nu är det bara en dags jobb kvar, så det blir färdigt imorgon, på tal om skog så blir det nog lite avverkning av eucalyptus i år ändå, frugan har fått ett bra bud på ca 80 000-90 000 baht för en mindre bit med eucalyptus som går att ta ned i år, dom som sågar har ont om eucalyptus och köper det på rot till ett fast pris av henne, dom avverkar och transporterar bort det själva, så det får bli så.
Nästa år har vi en bit till färdig för avverkning och då rör det sig om 150 000-200 000 baht.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
4 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp