Isaan 2017-2024.

 
Hej

Några bilder till ifrån farmen.

1550969394682.jpeg

Vår kanot i floden som gränsar till farmen.

1550969448309.jpeg

Här badar barnen i en annan mindre damm på farmen.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag blev det inte mycket arbete, jag rev lite förskalningar på en plats som vi hade gjutit lite betong, detta gjorde jag på morgonen innan det blev för varmt.

Sen åkte vi hem till Finländaren och hans fru för att kolla in deras servering dom hade öppnat hemma i huset, men Finländaren var inte hemma, han hade blivit kvar i Phonphisai på lördag kväll med sina Finska vänner, men hans fru var hemma och lagade mat, dom hade några falangrätter som spagetti och köttfärssås, pommes och toast, lite olika sandwichs o.s.v, samt ett tiotal Thairätter, så jag och frugan beställde Thaimat och pojken Spaghetti, det var gott och vi kommer gärna och äter där igen, hon berättade att dom har haft ganska mycket gäster, bl.a poliser eftersom det ligger nära polisstationen i Ban Soem.

1551011152786.jpeg

Här är Finländarens fru igång med matlagningen.

1551011182419.jpeg

Frugan och lillpojken väntar på sin mat.


Sen bar det av hem till en Japan som är gift med en Thailändska, dom bor ute på sin gummifarm, där provar dom att odla allt möjligt t.ex vanliga gula citroner, peppar, kaffe, kakao samt olika exotiska frukter som normalt inte finns i Isaan o.s.v, det är alltid kul att besök dom och se vad dom har för projekt på gång.

1551011348431.jpeg

Här är vi hemma hos Japanen och hans fru och läskar oss lite i värmen.

1551011444484.jpeg

Här är några av deras kakaoplantor som nu är tre månader.

Mvh isan lover
 
Hej

När vi kom tillbaka till byn hade en av morbrödernas familjer slaktat ett vildsvin och då hamnade vi på ett nytt kalas, det grillades, dracks Lao Kao och öl o.s.v.

1551012386065.jpeg

Här har det första gänget redan ätit sig mätta och druckit tillräckligt och gått hem, men nya kom hela tiden.

1551012066493.jpeg

Här har vi kocken själv, hon är gift med en av morbrödernas söner och driver en restaurang i byn.

1551011971704.jpeg

Själv ville jag inte bli full så här mitt på dagen så jag tog med släktens barn till närmaste damm flr ett svalkande dopp, det blev populärt, alla klagar på värmen nu, det är alldeles för varmt och kvavt på dagarna med 36-38 grader i skuggan.

Mvh isan lover
 
Hej

När vi kom tillbaka till byn hade en av morbrödernas familjer slaktat ett vildsvin och då hamnade vi på ett nytt kalas, det grillades, dracks Lao Kao och öl o.s.v.

1551012386065.jpeg

Här har det första gänget redan ätit sig mätta och druckit tillräckligt och gått hem, men nya kom hela tiden.

1551012066493.jpeg

Här har vi kocken själv, hon är gift med en av morbrödernas söner och driver en restaurang i byn.

1551011971704.jpeg

Själv ville jag inte bli full så här mitt på dagen så jag tog med släktens barn till närmaste damm flr ett svalkande dopp, det blev populärt, alla klagar på värmen nu, det är alldeles för varmt och kvavt på dagarna med 36-38 grader i skuggan.

Mvh isan lover
Det är samma här tror inte jag varit med om att det varit så varmt i feb, ok några dar men nu har det varit två veckor man orkar inte göra
så mycket, kan ju inte dricka hur mycke öl som helst blir inte ens salongsberusad tror ölen drar rakt ut frän kroppen. Vi åker till Bangkok
på tisdag sen Onsdags morgon hem till Sverige. Saknar min snöslunga:) Ser ut att vara ganska milt i norrland nu, blir väl ett bakslag
i slutet av mars, halvmeter sur snö Huva
 
Det är samma här tror inte jag varit med om att det varit så varmt i feb, ok några dar men nu har det varit två veckor man orkar inte göra
så mycket, kan ju inte dricka hur mycke öl som helst blir inte ens salongsberusad tror ölen drar rakt ut frän kroppen. Vi åker till Bangkok
på tisdag sen Onsdags morgon hem till Sverige. Saknar min snöslunga:) Ser ut att vara ganska milt i norrland nu, blir väl ett bakslag
i slutet av mars, halvmeter sur snö Huva

Hej

Jag håller med dig, vi har aldrig upplevt en så här varm februari någonsin, igår var det rekord och det svalnade inte ens av när solen gick ned, vi hade väldigt svårt att somna eftersom det var över 30 grader långt in på natten, själv gick jag upp och duschade två gånger men det hjälpte bara i 5-10 minuter, nu på morgonen är det redan 26-27 grader igen och då har inte ens solen stigit upp.

Själv fick jag huvudvärk igår, tror att jag drack för lite vatten, det blev ju mest öl och annat, ska försöka gå i mig mina 2-3 liter vatten idag, det kan ju inte vara kalas varje dag.

Lycka till med hemresan, det blir väl nästan skönt att komma till Sverige och kyla av sig lite.

Mvh isan lover
 
Hej

Den för årstiden onaturliga värmen här i norra Isaan avlöstes för tredje gången på några veckor av regn och åska, men det var lite lugnare den här gången än vid dom tidigare regnen, åskan var inte rakt över oss och det blåste inte så hårt heller, mest blixtar på lite avstånd och ett stilla regn som varade större delen av natten och in på morgonen.

Idag var vi och betalade skatt på frugans markbitar, det var lite kul eftersom vi träffade en anställd på Opotorkontoret som hade varit i Sverige för en del årsedan och plockat blåbär och lingon, han gillade verkligen Sverige och hade fina minnen därifrån, speciellt en sak pratade han mycket om och det var alla djur som fanns i skogen, det vimlade av mat sa han.

Han och hans kompisar kom snart på att det fanns mat att hämta när det small några skott i skogen, då visste dom att det var jägare i farten och jägarna tog inte med sig inälvor, lever, njure o.s.v, ibland ville dom inte ens ha huvudet, detta passade ju Thailändarna perfekt som hellre äter dessa delar än själva köttet.

När vi kom hem till byn igen slaktade vi vårt sista vildsvin, det delade vi med släkten, men först blev det ett rejält skråvmål
på inälvor, lever m.m, sen gjorde man en god Lab på några fina bitar, vi satt på golvet och åt direkt på platsen där svinet styckades, dom som hade slaktat drack Lao Kao, vi nöjde oss med några öl till vår Lab, senare friterade man skinnet till fläsksvålar, gjorde soppa på tarmar o.s.v.

Själv tog jag några rejäla bitar rent kött, detta gjorde jag grytbitar av som jag sedan brynte och lagade till i en gryta med lite lök, sen gjorde jag en pepparsås som jag la dom möra grytbitarna i innan det serverades, till detta hade jag makaroner, detta åt vi nu på kvällen, en del vuxna släktingar åt och gillade det, men det var barnen som gillade detta mest, dom tog om tallrik efter tallrik, några ville ha lite med sig hem och äta imorgon.

Mvh isan lover
 
Hej

Då är vi i Udon Thani igen, vi kom hit igår på kvällen, frugans storasysters man körde oss hit i sin pickup, vi bor på Charon Hotel som vanligt, det ligger bra till och har pool, passar oss perfekt.

Idag var frugan och jag och gjorde ett nytt hälsotest på Udon Thani Cancer Hospital (gjorde det förra året också), då konstaterade en läkare att mitt hjärta var något förstorat, han tyckte inte att det var något problem eftersom jag är fysiskt aktiv, men dom tyckte ändå att man borde hålla koll på det, i år var det helt normalt enligt läkaren som tog in mig och visade röntgenplåtarna och måttade på denna.

För övrigt är det ju ett otal prover som tas, men för min del var det PSA provet, röntgenkontrollen på hjärtat som jag var mest intresserad av, PSA provet får jag svar på via mail senare, hela testet skickas via mail eller post efter några veckor, vi valde naturligtvis mail.

Det var väldigt lite folk där och köerna till respektive prov var näst intill obefintliga, därför tog det nu bara halva tiden mot förra året, priset var 1950 bhat, priset för i princip samma tester är 12 000 baht på Bangkok Hospital i Udon Thani, detta högre pris betalade en Svensk kompis dör förra året, själv väljer frugan och jag Udon Thani Cancer Hospital p.g.a rekommendationer ifrån ifrån vänner och skolkamrater till frugan som nu jobbar inom vården.

Jag såg att dom även utför endoskopi och funderar på att genomgå en sådan nästa gång, min fiskekompis gick ju bort för 3-4 årsedan i tjocktarmscancer, man upptäckte hans cancer försent i Sverige, en kompis ifrån Australien är 78 år och han har redan via endoskopi hittat och tagit bort polyper tre gånger i tarmarna, fast då i Australien och inte Thailand, hade dessa lämnats kvar och inte tagits bort hade han med största sannolikhet redan utvecklat tarmcancer, det var han som rekommenderade mig att göra en endoskopi åtminstone vart 5 år, vekar värt att pröva.

Mvh isan lover
 
Hej

Nu på kvällen blev det Neua Yang här i Udon Thani, gott som vanligt och bara 145 baht per person, nästan för billigt för så mycket god mat, vi har även köpt och ätit Durian som säljs för 120 baht per kg här i Udon Thani nu, i Phuket kostade dom 250 baht per kg, vi köpte 2 st och åt upp en direkt, nu börjar t.o.m lillpojken äta denna fruktens Rolls Royce, den andra smugglade vi in på hotellet trots risken att få betala böter på 3000 baht, Durian är ju så gott.

Läste just nu i Bangkok Post att man befarar ett prisras på en del frukter i Thailand, kan förstå denna oro, vi har ju t.ex kunnat köpa 3 kg Mangkot för 100 baht uppe i byn, vilket aldrig har hänt förut, men i Krabi kostade Mangkot hela 140 baht per kg, så det skiljer dig åt runt om i landet.

Fruit glut raises fear of another price slump

Mvh isan lover
 
Hej

Innan vi åkte till Udon Thani var pojken och sa adjö till lärare och kompisar för i år.

1551519591957.jpeg

När vi kom dit höll tjejerna på och dansade.

1551519837325.jpeg

Här får småbarnen godis av lillpojken, det räckte till både förskolan, lågstadiet och mellanstadiet.

1551519959902.jpeg

Här är lillpojken med mamma och talar med fröken, han fick även med sig ett intyg om skolgång i Thailand som ska lämnas i Sverige.

Mvh isan lover
 
Hej

Innan vi åkte till Udon Thani var pojken och sa adjö till lärare och kompisar för i år.

1551519591957.jpeg

När vi kom dit höll tjejerna på och dansade.

1551519837325.jpeg

Här får småbarnen godis av lillpojken, det räckte till både förskolan, lågstadiet och mellanstadiet.

1551519959902.jpeg

Här är lillpojken med mamma och talar med fröken, han fick även med sig ett intyg om skolgång i Thailand som ska lämnas i Sverige.

Mvh isan lover
Så ni lämnar paradiset Isaan?
Go rejse då @Isan Lover om det är så.
Jag är iaf inte avis på er :wai:
Nu börjar sommartid med härlig värme i Isaan.:D:p
Och snart songkran:p:p
 
Så ni lämnar paradiset Isaan?
Go rejse då @Isan Lover om det är så.
Jag är iaf inte avis på er :wai:
Nu börjar sommartid med härlig värme i Isaan.:D:p
Och snart songkran:p:p

Hej

Ja nu är det snart slut för den här gången, men vi är väl tillbaka i november eller december igen.

Värmen kan man ju inte klaga på, det var så mycket av den varan i år att även vi börjar fundera på att installera någon AC i sovrummen, själv hade jag ju med mig ett värmeelement med fläkt i år, det är ju snarare kylan än värmen vi brukar ha problem med i norra Isaan vid den här årstiden.

Men det elementet blev aldrig uppackat överhuvudtaget, vi hade ju ingen vinter här i år, men det var visst några kallare dagar innan vi kom på plats, vi får väl se hur det utvecklar sig nästa vinter, blir det element eller AC ?

Undrar om det är växthuseffekten som påverkar här nere också, det har ju t.ex blivit vanligare med regn här uppe på senare år under den period som det tidigare aldrig regnade, det är ju i.o.f.s positivt just för vår region, men en stigande temperatur är ju inte direkt något vi behöver eller efterfrågar.

Songkran har jag ju upplevt några genom åren bl.a i Pattaya, Chiang Mai, Nong Khai, Chon Daen och byn, jag tycker att det är en härlig tradition med vattenkrig och familjeåterföreningar i kombination med religion och hyllande av dom äldre.

Nu har vi några nätter kvar i Udon Thani sen bär det av till Sverige.

Mvh isan lover
 
Hej

Här är vi avslutningsfest med släkt och vår anställdes familj sista kvällen i byn, vi käkade Neua Yang i Fao Rai.

1551536463895.jpeg

Här är vi 15 personer på plats för mat och dryck.

1551536531875.jpeg

Här är jag omgiven av Pan på farmen i Sverigetröja och frugans lillebror i IF Metall t-shirt.

Mvh isan lover
 
Värmer en gammal metallares hjärta.

Hej

Ja visst gör det, vi har tagit med kläder ifrån Sverige under alla år och delat ut i byn, det har varit väldigt populärt, även barnkläder och skor m.m, även vänner och bekanta skänker grejor till oss som vi sen delar ut i byn, så det går omkring många med Svenska kläder t.ex med trycket ”Sverige behöver en Socialdmokratisk Regering”, Volvo eller Sparbanken o.s.v, vi brukar även köpa t-shirts och liknande efter ett EM eller VM när dessa sen reas ut.

Mvh isan lover
 
Hej

Ännu ett märkligt sammanträffande idag, vi mötte tre turistpoliser på vårt hotell idag, dom var ute på uppdrag, det visade sig att en av dom kom ifrån en by bara 5-6 km ifrån vår by, han visste t.o.m vilket hus vi bodde i.

1551588916921.jpeg

Här är lillpojken med dom tre poliserna, dom var väldigt pratsamma och glada, dom fotade också sig själva med mig och pojken, gillade att vi kunde tala Lao med dom, vi resonerade nog i minst en halvtimma med dessa om allt möjligt, inte minst om byn, skolan och livet på landet.

1551589026854.jpeg

Idag tillbringar vi f.m vid poolen, det gäller att njuta av den sista tiden i värmen, här dyker lilleman i och svalkar sig.

Mvh isan lover
 
Hej

Då är resan hem avklarad.

Det blev ytterrligare ett oväntat möte på flygplatsen i Udon Thani, när vi checkade in så mötte vi ett skoluniformerat sällskap bestående av bl.a rektorn i Ban Nadi skola (som ligger mellan oss och So Phisai) samt tre personer ifrån Japan, rektorn är ju en gammal vän till frugan eftersom det var hon som hjälpte frugan att få ett stipendium ifrån Japan att studera vidare på universitet i Thailand.

Hon kom genast fram och kramade om oss tre, vi brukar ju träffas varje år men i år blev det inte av, den skola hon är rektor på finansieras delvis av Japan och dom driver fortfarande det program där fattiga men duktiga elever ges möjlighet att studera vidare med hjälp av stipendium ifrån Japan, frugan hade en VD på ett stort Japanskt företag som mentor när hon studerade, så nu passade hon på att fråga Japanerna hur han mådde och bad dom hälsa till honom när dom kom tillbaka hem, han är ordförande i den Japanska företagarorganisation som hjälper duktiga Thailändska fattiga barn att studera vidare samt även finansierar en del skolor i Isaan.

Det blev uppställning för fotografering med rektorn och dom tre Japanerna, övrig skolpersonal var också med och så turades dom om stt fota, vi lovade att besöka deras skola nästa år, vid incheckningen fick dom tre personerna ifrån Japan tre säten bredvid oss, så vi kunde sitta och prata med varandra hela vägen till Bangkok, där skilde vi oss åt eftersom dom skulle vidare till Japan och vi till Sverige, dom var väldigt intresserade av Sverige som dom gärna skulle vilja besöka.

Själva flygresan gick bra och tidsschemat hölls även om flygrutten var förändrad i.o.m oroligheterna mellan Indien och Pakistan, nu flög vi över Laos, Mongoliet, över Gobiöknen, Himalaya vidare via Ryssland till Helsingfors, i Helsingfors var det 8 minusgrader och snö, hemskt!

På Landvetter stod en gammal arbetskamrat och väntade med varm bil och sen bar det av hem eller vad man nu ska säga när man egentligen har två hem, två umgängeskretsar och släkten, två länder som man könner sig hemma i, två länder där pojken går i skola och har kompisar, ibland blir man lite kluven och vet inte riktigt var man känner sig mest hemma eller trivs bäst, kan misstänka att många Thailändskor nog också känner det så här.

I Sverige var det lite snöblandat regn och runt nollan, inte så välkomnande, men som Svensk är man ju van och tröstar sig med att ”det kunde alltid ha varit värre”.

Mvh isan lover
 
Hej

Då är resan hem avklarad.

Det blev ytterrligare ett oväntat möte på flygplatsen i Udon Thani, när vi checkade in så mötte vi ett skoluniformerat sällskap bestående av bl.a rektorn i Ban Nadi skola (som ligger mellan oss och So Phisai) samt tre personer ifrån Japan, rektorn är ju en gammal vän till frugan eftersom det var hon som hjälpte frugan att få ett stipendium ifrån Japan att studera vidare på universitet i Thailand.

Hon kom genast fram och kramade om oss tre, vi brukar ju träffas varje år men i år blev det inte av, den skola hon är rektor på finansieras delvis av Japan och dom driver fortfarande det program där fattiga men duktiga elever ges möjlighet att studera vidare med hjälp av stipendium ifrån Japan, frugan hade en VD på ett stort Japanskt företag som mentor när hon studerade, så nu passade hon på att fråga Japanerna hur han mådde och bad dom hälsa till honom när dom kom tillbaka hem, han är ordförande i den Japanska företagarorganisation som hjälper duktiga Thailändska fattiga barn att studera vidare samt även finansierar en del skolor i Isaan.

Det blev uppställning för fotografering med rektorn och dom tre Japanerna, övrig skolpersonal var också med och så turades dom om stt fota, vi lovade att besöka deras skola nästa år, vid incheckningen fick dom tre personerna ifrån Japan tre säten bredvid oss, så vi kunde sitta och prata med varandra hela vägen till Bangkok, där skilde vi oss åt eftersom dom skulle vidare till Japan och vi till Sverige, dom var väldigt intresserade av Sverige som dom gärna skulle vilja besöka.

Själva flygresan gick bra och tidsschemat hölls även om flygrutten var förändrad i.o.m oroligheterna mellan Indien och Pakistan, nu flög vi över Laos, Mongoliet, över Gobiöknen, Himalaya vidare via Ryssland till Helsingfors, i Helsingfors var det 8 minusgrader och snö, hemskt!

På Landvetter stod en gammal arbetskamrat och väntade med varm bil och sen bar det av hem eller vad man nu ska säga när man egentligen har två hem, två umgängeskretsar och släkten, två länder som man könner sig hemma i, två länder där pojken går i skola och har kompisar, ibland blir man lite kluven och vet inte riktigt var man känner sig mest hemma eller trivs bäst, kan misstänka att många Thailändskor nog också känner det så här.

I Sverige var det lite snöblandat regn och runt nollan, inte så välkomnande, men som Svensk är man ju van och tröstar sig med att ”det kunde alltid ha varit värre”.

Mvh isan lover
Välkommen hem får man väl säga. Och tack för att vi fick vara med detta året också under er årliga vistelse i paradiset. :wai:
 
Hej



Ska man sammanfatta året vintervistelse i Thailand och byn så är det lite blandat, dels var det ju kortare än vanligt, ovanligt varmt för årstiden och mindre jobb än vanligt för egen del, själv gillar jag ju att vara aktiv och behöver ha något att sätta händerna i, nu hade vi ju inga byggen på gång eller några större jobb på farmen, jag funderar redan på nästa vinter och vad jag ska göra då, vi har ju inga större projekt då heller.

Ett förslag är att börja fiska mer i Isaan, frugans stoasysters man är ju ifrån Pratchuap Kiri Khan vid havet och hela hans familj är fiskare, han har frågat mig om jag vill vara med honom och fiska, han försörjer familjen genom att fiska i Isaan, då i dammar, sjöar, åar och även i Mekongfloden, han använder allt ifrån handredskap, nät, åltinor och olika typer av burar, han får allt ifrån stora fiskar på 3-10 kg till småfisk som fermenteras eller torkas o.s.v, men även krabbor, räkor och ål m.m, detta säls sedan vidare direkt till kunder och marknadsförsäljare, låter intressant och kanske kunde jag vara med honom i två tre dagar per vecka.

Ekonomiskt har årets vintervistelse blivit lite annorlunda än planerat, vi har ju i princip inte använt några Svenska pengar i byn på 7-8 år, men i år hade vi inte räknat med några direkta inkomster eftersom vildsvinen är avyttrade, inga avverkningar eller markförsäljningar var planerade, därför hade vi räknat med att vara tvungna att föra över pengsr ifrån Sverige till Thailand, det gjorde vi också någon enda gång, men sen dök ju möjligheten att sälja eucalyptus på rot till huggarlaget och det nappade frugan på, så då dök det ju helt plötsligt upp pengar vi inte hade räknat med, så vi klarade nästan årets vistelse i Thailand utan Svenska pengsr i år också, det var ju positivt.
Nästa vinter har vi inplanerade inkomster för att täcka våra kostnader och det lär även bli en slant över, då genom en större planerad avverkning alternativt försäljning av markbiten med 12 rai eucalyptus.

Ett orosmoment börjar dock pojkens skolgång i Sverige att bli, antalet läxor och kraven ökar hela tiden, nu i år hade han läs och skrivläxa i Svenska varje vecka, Engelsk läs och skrivläxa varje vecka, matematik läxa varje vecka, dessutom måste han ju göra allt vanligt skolarbete som hans Svenska klass gör under veckorna i hemmet med hjälp av oss, dessutom är han ju inskriven i Thsiländsk skola och ska deltaga i lektionerna där på dagtid, så han har det lite tufft.
Vi får prata med skolan hör i Sverige och försöka komma fram till någon bra lösning.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
4 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp