Isaan 2017-2020.

Kentha

Aktiv medlem
Hej

Idag fick vi en rapport ifrån byn, frugans storasyster och man är kvar i byn, dom odlar grönsaker som dom sen säljer, det blir inga stora pengar men dom klarar sig dag för dag.

Lillebror som är svetsare och mekaniker har inget jobb ännu, han bor kvar i byn och livnär sig på sina 2 rai gummiträd, dom ger väl bara några tusen baht i månaden men han överlever och får även något mindre jobb ibland.

Frugans morbrors familj håller fortfarande på och iordningställer huset för det kommande bröllopet denna månad, dottern som ska gifta sig är nu hemma och hjälper till med förberedelserna, det är mycket som ska fixas när flera hundra gäster ska bjudas in.

Men den nedåtgående trend jag berättade om när vi var på plats fortsätter, fler och fler återvänder till byn efter att ha blivit av med sina jobb, i början var det mest hotell och restauranger som drog ned på personal, men nu mister folk jobb i alla branscher, företag stänger ned, byggen stoppas och det finns inga nya lediga jobb att få.

Detta innebär stora problem även för lite mer etablerade och utbildade människor som i många fall har haft samma arbetsgivare länge, när jobbet försvinner får dom ingen lön och ingen a-kassa eller liknande, så dom som har köpt sig ett hus, lägenhet eller bil m.m kan helt enkelt inte betala sina avbetalningar längre, det här kommer att slå hårt mot mängder av familjer och det ser ju inte ut som om vi är nära slutet på dessa problem utan snarare mer i början.

Mvh isan lover
Jag träffade en kille på en av mina promenader i Rangsit där jag bor för några veckor sen. Jag hade promenerat ca 5 km i hettan och såg ett plåtskjul där en man satt med en laokao. Stannade till och beställde en öl. Fanns bara ett bord så jag slog mig ner med laokao-mannen som bara tittade neråt eller kanske sov, ja han blundade iaf. Efter ca 10-15 minuter tittar han upp och hajade till när han såg en farang, finns inga faranger här där jag bor. Han visade sig kunna prata bra engelska och berättade att han blivit av med jobbet. Han var ingenjör på ett företag och hade jobbat en del i Vietnam. Nu hade han blivit av med jobbet och ville inte åka hem till Isaan som han kom från. Han sov hos en kompis och hade inga pengar och nästa dag hade han ett möte med sin gamla arbetsgivare. Jag köpte en öl åt stackarn. Han berättade att han inte kunde sova bra hos kompisen och var orolig för nästa dags möte. Jag gav honom 500 baht så han kunde ta in på ett hotell och sova bättre innan nästa dags möte. Han var verkligen desperat och deprimerad och skämdes för att han var arbetslös. Han blev lite mer allert när vi pratade och jag påpekade att laokaon inte var lösningen för honom. Ölen som jag köpte åt honom fick jag dricka upp själv när han insåg att han måste vara fresh på nästa dags möte med arbetsgivaren. Hur det gick sen vet jag inte men kändes som jag gav honom en strimma av hopp. Inte lätt nu för många i Thailand och nu dessutom corona-viruset som ställer till än mer elände.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Igår var vi i kontakt med släkten i byn och även där har man nu påverkats av coronaviruset, det finns poliskontroller längs vägarna där man kontrollerar utegångsförbudet, man ska också bära någon slags mask eller skydd för näsa och mun när man lämnar tomten och rör sig i byn.

Frugans anställde Pan har ännu inte sökt läkarhjälp för sitt ljumskbråck, vi tjatade ju på honom när vi var där och förklarade att det inte finns något annat sätt att åtgärda detta på än en operation, men han ville absolut inte gå till läkare, så han har fortsatt med naturmedicin som naturligtvis inte hjälper.
Han har dessutom kommit på att det går bättre att lyfta och arbeta om han spänner på sig ett bälte, han uppmanades ännu en gång att gå tiden läkare, men nu går det inte längre säger han, dom tar bara emot och är intresserade av coronaviruset sa han, men vi tvivlar på att han ens har försökt.

Frugans lillebror har varit med om ännu en olycka på sin mc, förmodligen full och kört av vägen igen, han har ont och har sökt läkare på vårdcentralen men dom tog inte emot några patienter nu i coronatider så där fick han ingen hjälp, frugan rekommenderade honom att söka upp en privat klinik för att kontrollera att han inte har några invärtes skador.

Det har börjat regna i byn som numera har betydligt fler innevånare än vanligt, antalet arbetslösa som återvänder hem ökar stadigt.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Topp