Isaan 2017-2024.

 
Hej

En annan sak som oroar mig just nu är att allt fler förlorar sina jobb, att inkomsterna sjunker ifrån deras jordbruk och att ännu fler verkar ha problem att försörja sig än förra året, den lokala ekonomin går minst sagt på sparlåga.

Frugan försökte hjälpa några släktingar lite i byn, en änka till en av morbröderna återvände ex.vis hem till byn efter att ha blivit arbetslös i Bangkok, hon beklagade sig och ville låna pengar, men både jag och frugan var överens om att låna pengar till konsumtion inte är någon bra lösning.

Så frugan sa till henne att hon kunde komma till oss varje dag i byn, där kunde hon sopa gårdsplanen, diska, köra tvättmaskinen och städa o.s.v, detta var ju sånt som vi normalt sköter själva och det kändes lite konstigt att någon annan skötte detta, men vi ville ändå hjälpa till på något vis, hon tackade naturligtvis ja och fick 300 baht varje dag hon jobbade.

Hade hon varit smart hade hon kommit varje dag så länge vi var där, då hade hon kunnat spara ihop en del pengar, men det gjorde hon inte, rätt som det var kom hon inte och då frågade frugan var hon var, jag åkte till marknaden och handlade för pengarna jag tjänade igår, gick på ett kalas eller låg hemma och vilade svarade hon då.

Så på det viset missade hon ju många dagars enkelt arbete på hemmaplan med 300 baht i lön, det var ju inga problem för oss att själva göra dom sysslor det var tänkt att hon skulle utföra, men man undrar ju hur hon tänkte.

Frugan frågade vad hon skulle göra nu när vi åker tillbaka till Sverige, jag äter hos släkt och grannar svarade hon, blir det riktigt illa så bommar jag igen huset och flyttar hem till min systers familj, hennes man har jobb, en ganska typisk Thailändsk lösning minst sagt.

Vi hörde redan att släktingar och grannar klagade på dom arbetslösa som hade återvänt ifrån städerna och nu saknade inkomst, dom dyker upp hos släkt och grannar så fort dessa ska äta, är inte med och lagar maten och stannar inte kvar och hjälper till att diska o.s.v, detta skapar på längre sikt oro och osämja.

Men då är planen bara att åka till nästa släkting i en annan by eller stad och leva på dessa tills dom tröttnar.

Mvh isan lover
 
Hej

Nästa stora problem är att folk lånar pengar när dom blir arbetslösa eller tjänar så lite att det inte går ihop månadsvis, det är ju också helt idiotiskt, i första hand tar man ju lån på bank och lånar av vänner, men sen är ju även lån hos ockrare vanliga, här är räntan minst 5% i månaden och ibland 10-20%.

För att få låna i bank krävs ju oftast en säkerhet som hus eller mark o.s.v, på sikt riskerar man naturligtvis att bli av med detta om man inte kan betala tillbaka, än värre är det ju hos ockrarna, dom tar ju guld och markpapper i pant och med den ockerränta dom har så ökar skulderna snabbt.

För att betala sina skulder försöker många nu sälja delar av din mark eller sitt hus men marknaden är stendöd på landsbygden, många vill köpa men dom har inga pengar, så utvecklingen är väldigt oroande minst sagt.

Flera familjer i vår närhet riskerar nu att bli av med mark dom odlar, försörjer sig på och en gång har ärvt, vad dessa ska leva på, var dom ska bo, hur dom ska klara sig och sina barn är ju något man inte kan låta bli att fundera på.

Själv tror jag att allt detta med en ökande arbetslöshet, dålig lönsamhet i jordbruket och ökad belåning är något av en tickande bomb som riskerar att brisera, för 2-3 årsedan var ganska många försiktigt positiva till Generalerna som delade ut 17 miljoner välfärdskort och återkommande gav kontanta gåvor m.m utan krav på motprestationer.

Men numera räcker det inte med lite rabatt på några utvalda matvaror via välfärdskorten eller en 1000 lapp till songkran o.s.v, nu börjar folk klaga alltmer högljutt och uttrycka sin besvikelse över landets ledning, som grädde på moset har nu Coronaviruset tillkommit, detta kommer ju att minska antalet turister, hotellnätter, restaturangbesök och allt annat kopplat till turismen, dom första att bli av med jobben då är nog som vanligt dom som kommer ifrån byarna i Isaan, blir virusprogram långvarig kommer det definitivt att påverka även en by som vår, många bybor jobbar ju i stöder och på turistorter och skickar pengar hem.

Mvh isan lover
 
Hej

En annan sak som oroar mig just nu är att allt fler förlorar sina jobb, att inkomsterna sjunker ifrån deras jordbruk och att ännu fler verkar ha problem att försörja sig än förra året, den lokala ekonomin går minst sagt på sparlåga.

Frugan försökte hjälpa några släktingar lite i byn, en änka till en av morbröderna återvände ex.vis hem till byn efter att ha blivit arbetslös i Bangkok, hon beklagade sig och ville låna pengar, men både jag och frugan var överens om att låna pengar till konsumtion inte är någon bra lösning.

Så frugan sa till henne att hon kunde komma till oss varje dag i byn, där kunde hon sopa gårdsplanen, diska, köra tvättmaskinen och städa o.s.v, detta var ju sånt som vi normalt sköter själva och det kändes lite konstigt att någon annan skötte detta, men vi ville ändå hjälpa till på något vis, hon tackade naturligtvis ja och fick 300 baht varje dag hon jobbade.

Hade hon varit smart hade hon kommit varje dag så länge vi var där, då hade hon kunnat spara ihop en del pengar, men det gjorde hon inte, rätt som det var kom hon inte och då frågade frugan var hon var, jag åkte till marknaden och handlade för pengarna jag tjänade igår, gick på ett kalas eller låg hemma och vilade svarade hon då.

Så på det viset missade hon ju många dagars enkelt arbete på hemmaplan med 300 baht i lön, det var ju inga problem för oss att själva göra dom sysslor det var tänkt att hon skulle utföra, men man undrar ju hur hon tänkte.

Frugan frågade vad hon skulle göra nu när vi åker tillbaka till Sverige, jag äter hos släkt och grannar svarade hon, blir det riktigt illa så bommar jag igen huset och flyttar hem till min systers familj, hennes man har jobb, en ganska typisk Thailändsk lösning minst sagt.

Vi hörde redan att släktingar och grannar klagade på dom arbetslösa som hade återvänt ifrån städerna och nu saknade inkomst, dom dyker upp hos släkt och grannar så fort dessa ska äta, är inte med och lagar maten och stannar inte kvar och hjälper till att diska o.s.v, detta skapar på längre sikt oro och osämja.

Men då är planen bara att åka till nästa släkting i en annan by eller stad och leva på dessa tills dom tröttnar.

Mvh isan lover
man tar sej för pannan, vi hade nåt liknande hos oss vi erbjöd en daglönare att städa undan på bakgården å elda lite ris men nää dök inte upp, inget tungt jobb vi fixade själva, vad ska man kalla dessa till synes friska människor passar parasiter?
 
man tar sej för pannan, vi hade nåt liknande hos oss vi erbjöd en daglönare att städa undan på bakgården å elda lite ris men nää dök inte upp, inget tungt jobb vi fixade själva, vad ska man kalla dessa till synes friska människor passar parasiter?

Hej

Själv tror jag att det är det traditionella levnadssättet där man levde dag för dag som jägare och samlare som spelar in även i dag, man har ingen tanke på morgondagen utan lever i nuet, finns det pengar för dagen kan man ju lika gärna stanna hemma eller göra något roligt.

Men i dagens mer moderna samhälle blir det allt svårare att leva så här.

Mvh isan lover
 
Hej


BFA761E4-117D-402A-B279-A1F606F510B5.jpeg

Här är pojken på flygplatsen i Udon Thani, det blev Thai Smile till Bangkok.

Mvh isan lover
 
Hej

En lite märklig sak som vi upptöckte i Thailand var att folk i vårt område ogärna går till tandläkaren trots att det är gratis, tandläkaren på vårdcentralen beklagade sig också över detta, för oss Svenskar är det ju helt normalt att göra rent tänderna hos en tandhygienist, undersöka och laga hål o.s.v, men så är det inte där.

Dom allra flesta gör ingenting förrän det gör så ont att dom inte står ut längre, då går man till tandläkaren och drar ut den tanden, tandläkarna vill ju att dom ska komma innan för rengöring och lagning m.m, men dom allra flesta vill inte detta, därför har tandläkarna på vårdcentralen lite att göra, vilket för oss innebär att man nästan aldrig ens behöver beställa någon tid.

När vi kom tillbaka till byn och sa att vi hade gjort rent tänderna så var en del bybor nyfikna, det kom frågor som varför gjorde ni det? Vi svarade att vi vill behålla våra tänder så länge som möjligt, sköta dom istället för att dra ut o.s.v.

Är inte maskinerna farliga, gör det inte ont o.s.v ? Tydligen var många människor lite rädda för att gå och låta någon polera tänderna, peta och rengöra tänderna.

Själv tycker jag att det är synd att även unga killar och tjejer drar ut sina tänder istället för att ha skött om och lagat sina tänder, speciellt med tanke på att det är kostnadsfritt, kanske kan vi genom att gå dit påverka släktingar och bybor att göra ett besök där också, vem vet, man kan ju alltid hoppas.

Mvh isan lover
 
Hej

Det här med den nya högre beskattningen av mark som inte används utan mer är en investering har ju fått en del markägare att agera för att slippa undan skatten, vi har ju kunnat läsa i Bangkok Post om att rika Thailändare i Bangkok som har börjar plantera bananplantor på attraktiv men obebyggd tomtmark, tanken är att få marken klassad som jordbruksmark istället för tomtmark.

När vi var i Udon Thani och bodde på Charoen Hotell mitt i stan hörde vi att även detta hotells ägare planerade för att slippa undan den nya skatten, hotellet omges ju av ett stort område som är obebyggt, förmodligen det största privatägda området i centrala Udon Thani, så skatten hade nog blivit hög.

Nu planerar ägaren att försöka få den outnyttjade delen av marken klassad som jordbruksmark, det talades om att plantera fruktträd och t.o.m plantera ris om det behövdes för att slippa skatten, det troligaste måste väl ändå vara att det blir fruktträd.

Mvh isan lover
 
Hej

Planen för den markbit på dryga 2 Rai nära byn som frugan köpte nu i januari är att sätta ut den till försäljning om ett år, hon kan tänka sig att sälja den uppdelad på två, tre eller fyra tomter, det är nog det som ger mest pengar tillbaka.

För många på landet är ju 2 Rai en för dyr tomt att köpa, men en tomt på 1 Rai eller 0.5 Rai är mer lagom prismässigt, så hon tänker sätta upp en Till Salu skylt på marken nästa år och se om vi får någon reaktion, annars är det bara att sitta på marken tills den hamnar inne i byn, dit fattas det ju bara ca 25-30 m nu.

Vårt eget hus låg ju precis i utkanten av byn när vi byggde där för mer än 15 årsedan, nu har byn växt förbi oss och det finns hus minst 500 m före oss, byn har växt åt alla väderstreck, så tomterna lär absolut bli sålda, frågan är bara när och hur mycket hon kommer att få betalt.

Mvh isan lover
 
Hej

Planen för den markbit på dryga 2 Rai nära byn som frugan köpte nu i januari är att sätta ut den till försäljning om ett år, hon kan tänka sig att sälja den uppdelad på två, tre eller fyra tomter, det är nog det som ger mest pengar tillbaka.

För många på landet är ju 2 Rai en för dyr tomt att köpa, men en tomt på 1 Rai eller 0.5 Rai är mer lagom prismässigt, så hon tänker sätta upp en Till Salu skylt på marken nästa år och se om vi får någon reaktion, annars är det bara att sitta på marken tills den hamnar inne i byn, dit fattas det ju bara ca 25-30 m nu.

Vårt eget hus låg ju precis i utkanten av byn när vi byggde där för mer än 15 årsedan, nu har byn växt förbi oss och det finns hus minst 500 m före oss, byn har växt åt alla väderstreck, så tomterna lär absolut bli sålda, frågan är bara när och hur mycket hon kommer att få betalt.

Mvh isan lover
Frun köpte ca 1,5 Rai en bit utanför grannbyn förra sommaren längs vägen till vår by. Hon har haft flera spekulanter redan. Thailändarna gillar att bygga hus precis bredvid vägen vilket jag inte förstår med trafiken som passerar. Själv vill jag plantera hardwoodträd mest för skojs skull och för att lämna något till eftervärlden. Det kommer några personer varje månad till svärmor och frågar ifall hon vill köpa mark nuförtiden då ekonomin i byn är så dålig..
 
Frun köpte ca 1,5 Rai en bit utanför grannbyn förra sommaren längs vägen till vår by. Hon har haft flera spekulanter redan. Thailändarna gillar att bygga hus precis bredvid vägen vilket jag inte förstår med trafiken som passerar. Själv vill jag plantera hardwoodträd mest för skojs skull och för att lämna något till eftervärlden. Det kommer några personer varje månad till svärmor och frågar ifall hon vill köpa mark nuförtiden då ekonomin i byn är så dålig..
Man vill väl ha nära vägen för att kunna öppna en liten affär eller matställe.
 
Man vill väl ha nära vägen för att kunna öppna en liten affär eller matställe.

Hej

Så är det nog, sen vill man nog gärna se och träffa dom som passerar på vägen, placerar man huset en bit in tror jag att många bybor skulle känn sig lite isolerade, man vill ju ha full koll, veta vart folk är på väg, skvallra lite o.s.v, sen kommer ju alla försäljare längs vägen med färskt kött, grönsaker, frukt, ägg, leksaker, möbler, kläder m.m.

Mvh isan lover
 
Frun köpte ca 1,5 Rai en bit utanför grannbyn förra sommaren längs vägen till vår by. Hon har haft flera spekulanter redan. Thailändarna gillar att bygga hus precis bredvid vägen vilket jag inte förstår med trafiken som passerar. Själv vill jag plantera hardwoodträd mest för skojs skull och för att lämna något till eftervärlden. Det kommer några personer varje månad till svärmor och frågar ifall hon vill köpa mark nuförtiden då ekonomin i byn är så dålig..

Hej

Läget är med andra ord lite likt det hos oss, många vill sälja p.g.a dålig ekonomi, läget är pressat för många familjer.

Även frugans mark ligger längs en av vägarna ut ur byn, tomten är rektangulär och långsidan ligger längs vägen, så alla tomter får kortsidan på tomten direkt mot vägen, detta tror jag är väldigt positivt.

Mvh isan lover
 
Hej

Läget är med andra ord lite likt det hos oss, många vill sälja p.g.a dålig ekonomi, läget är pressat för många familjer.

Även frugans mark ligger längs en av vägarna ut ur byn, tomten är rektangulär och långsidan ligger längs vägen, så alla tomter får kortsidan på tomten direkt mot vägen, detta tror jag är väldigt positivt.

Mvh isan lover
Det är ju precis tvärtom mot hur vi vill ha det. Ingen vill längre bo utefter en väg.
 
Hej

Sprang på dom här bilderna idag, dom är 6-7 år gamla, det var när vi grävde alla kanaler och diken på frugans största farm, här ser man hur djupa och breda dom största kanalerna var, här kunde vi sedan fiska och paddla omkring på egen mark.

F0E8D99E-CA13-4377-AB4A-5A2F11C00D47.jpeg

Här är lillpojken med en fisk han hittade, kolla in vilket lerbad han har fått.

7375B62F-5814-4957-A0AE-C1CCFAE89CB3.jpeg

Här syns det hur brett och djupt det blev.


6166ADF7-F5A5-4B0D-B138-88C8C74C3801.jpeg

Här är grävs ett av dom mindre dikena på farmen, lillpojken och hans vänner passade på att leka med leran.

B235BB62-95CB-4938-B27F-29324A2B9520.jpeg

Här plockade vi fisk, snäckor, krabbor, ål och sköldpaddor, en och annan orm dök också upp, precis när dammen tömdes var det 10-15 personer här och plockade I korgar.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Hej

Den här månaden blir det stort bröllop i byn, det är en av morbrödernas döttrar som ska gifta sig, hon gick ut universitetet förra året och nu ska hon gifta sig, eftersom hon är utbildad och aldrig har varit gift tidigare blir det en Sinsod på 1 miljon baht.

Jag har ju känt bruden sedan hon var ett litet barn, brudgummen har jag ju träffat ett antal gånger och mitt intryck av honom är gott, det verkar vara en seriös och trevlig kille, dom passar bra ihop.

Jag frågade frugan om hon ville vara med men hon vill inte åka ner p.g.a coronaviruset, det kan jag ju förstå eftersom det finns risk att man kan bli fast någonstans eller satt i karantän.

Mvh isan lover
 
Hej

Idag fick vi en rapport ifrån byn, frugans storasyster och man är kvar i byn, dom odlar grönsaker som dom sen säljer, det blir inga stora pengar men dom klarar sig dag för dag.

Lillebror som är svetsare och mekaniker har inget jobb ännu, han bor kvar i byn och livnär sig på sina 2 rai gummiträd, dom ger väl bara några tusen baht i månaden men han överlever och får även något mindre jobb ibland.

Frugans morbrors familj håller fortfarande på och iordningställer huset för det kommande bröllopet denna månad, dottern som ska gifta sig är nu hemma och hjälper till med förberedelserna, det är mycket som ska fixas när flera hundra gäster ska bjudas in.

Men den nedåtgående trend jag berättade om när vi var på plats fortsätter, fler och fler återvänder till byn efter att ha blivit av med sina jobb, i början var det mest hotell och restauranger som drog ned på personal, men nu mister folk jobb i alla branscher, företag stänger ned, byggen stoppas och det finns inga nya lediga jobb att få.

Detta innebär stora problem även för lite mer etablerade och utbildade människor som i många fall har haft samma arbetsgivare länge, när jobbet försvinner får dom ingen lön och ingen a-kassa eller liknande, så dom som har köpt sig ett hus, lägenhet eller bil m.m kan helt enkelt inte betala sina avbetalningar längre, det här kommer att slå hårt mot mängder av familjer och det ser ju inte ut som om vi är nära slutet på dessa problem utan snarare mer i början.

Mvh isan lover
 
Så är det ju, men i ett land där stor andel inte betalar eller betalar lite skatt finns det ju inget större skyddsnät. Då får man ju lägga undan själv och banker och finansbolag vara mer restriktiva med lån, men det går väl kanske inte in hos thai :(
 
Så är det ju, men i ett land där stor andel inte betalar eller betalar lite skatt finns det ju inget större skyddsnät. Då får man ju lägga undan själv och banker och finansbolag vara mer restriktiva med lån, men det går väl kanske inte in hos thai :(

Hej

Nej och lever man redan ur hand i mun som ca 14-17 miljoner beräknas göra så är nog utrymmet för att spara näst intill obefintligt.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar
4 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
18
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp