Jäklar också, känns som jag gått i en fälla, jag betalade 300.000 Bath i Sinsot

 
Alltid som när man läser diskussioner som detta med Thai kultur VS vår kultur eller Thai's mentalitet eller deras sätt att leva VS vårt sätt att leva förstår man hur lite man egentligen förstår sig på den thailändska kulturen och hur Thai tänker och ser på sin omgivning och egentligen hur lite man förstår av sin egen kultur.

Om man lade 1/10-del energi på att försöka se saker och ting som en thai som den energi man lägger på att dissa och den energi man lägger på allt annat, tror jag att diskussioner av detta slag hade sett annorlunda ut.

Man vet allt om thailändska försäkringar, bensinpriser, växlingskurser, olika visum, man vet allt om thailändska immigrationen, vilka flygbiljetter som är billigast, bästa bilarna och dess försäkringar, lägsta huspriser, bästa marken och vet allt om priser på Rai, bästa odlingsmarken.

Man vet allt om husinredning, vilka kök som är bäst, vilka avloppssystem och toalettsystem som är bäst, de bästa hotellen och resorten och kan allt om det materiella Thailand och det är ju bra.

Vad får vi ut av detta, jo 99 % av all energi går åt till sig själv och 1 % på att försöka förstå sin kvinna och hennes omgivning.

Har en länk här som är nyttig att läsa för den som har förmågan att ta in!

http://www.stickmanbangkok.com/Reader/reader1820.htm

Bra :thumbsup: Man har så mycket att vinna på det, och man behöver inte vika ned sig speciellt mycket eller ofta om man agerar utifrån de förutsättningar som finns heller. Mindre jobb och behagligare tillvaro att göra på det sättet istället för att pracka på thailändarna ett helt nytt synsätt. Det blir egentligen heller inte hållbart att göra så, för det nya synsättet blir svårt att passa in i thailändarens befintliga sociala liv.

Iaf. det går att få till väldigt mycket bra med välvilja från båda parter, och jag tycker inte det ska bli ett så kallat svart/vitt val mellan två saker. :)
 
Alltid som när man läser diskussioner som detta med Thai kultur VS vår kultur eller Thai's mentalitet eller deras sätt att leva VS vårt sätt att leva förstår man hur lite man egentligen förstår sig på den thailändska kulturen och hur Thai tänker och ser på sin omgivning och egentligen hur lite man förstår av sin egen kultur.

Om man lade 1/10-del energi på att försöka se saker och ting som en thai som den energi man lägger på att dissa och den energi man lägger på allt annat, tror jag att diskussioner av detta slag hade sett annorlunda ut.

Man vet allt om thailändska försäkringar, bensinpriser, växlingskurser, olika visum, man vet allt om thailändska immigrationen, vilka flygbiljetter som är billigast, bästa bilarna och dess försäkringar, lägsta huspriser, bästa marken och vet allt om priser på Rai, bästa odlingsmarken.

Man vet allt om husinredning, vilka kök som är bäst, vilka avloppssystem och toalettsystem som är bäst, de bästa hotellen och resorten och kan allt om det materiella Thailand och det är ju bra.

Vad får vi ut av detta, jo 99 % av all energi går åt till sig själv och 1 % på att försöka förstå sin kvinna och hennes omgivning.

Har en länk här som är nyttig att läsa för den som har förmågan att ta in!

http://www.stickmanbangkok.com/Reader/reader1820.htm
En ganska bra artikel som beskriver mycket av det jag inte gillar med Thai och dess kultur.
Jag tycker att det är grymt viktigt att vara ärlig i en relation och inte minst mot sig själv och därför ska man inte sänka sig och gå med på saker man eg inte alls gillar bara för att nån säger att det är kultur.
Rent nonsens enligt mig och nåt många säger som ett försvar för att dom själva gått i fällan.
 
Alltid som när man läser diskussioner som detta med Thai kultur VS vår kultur eller Thai's mentalitet eller deras sätt att leva VS vårt sätt att leva förstår man hur lite man egentligen förstår sig på den thailändska kulturen och hur Thai tänker och ser på sin omgivning och egentligen hur lite man förstår av sin egen kultur.

Om man lade 1/10-del energi på att försöka se saker och ting som en thai som den energi man lägger på att dissa och den energi man lägger på allt annat, tror jag att diskussioner av detta slag hade sett annorlunda ut.

Man vet allt om thailändska försäkringar, bensinpriser, växlingskurser, olika visum, man vet allt om thailändska immigrationen, vilka flygbiljetter som är billigast, bästa bilarna och dess försäkringar, lägsta huspriser, bästa marken och vet allt om priser på Rai, bästa odlingsmarken.

Man vet allt om husinredning, vilka kök som är bäst, vilka avloppssystem och toalettsystem som är bäst, de bästa hotellen och resorten och kan allt om det materiella Thailand och det är ju bra.

Vad får vi ut av detta, jo 99 % av all energi går åt till sig själv och 1 % på att försöka förstå sin kvinna och hennes omgivning.

Har en länk här som är nyttig att läsa för den som har förmågan att ta in!

http://www.stickmanbangkok.com/Reader/reader1820.htm
55555555555555555555555555555555555555555
 
Låter som en 65 åring som är gift med en 20 åring som skrivit den....... Finns väl inga 20 åringar som vill ha romantik med farfar 5555555.
 
Känns som var och varannan Thai är skiljda med om man räknar in buddistiska bröllop och inte bara statligt registrerade, väldigt få Thai jag känner till som inte gått igenom minst en skillsmässa.
 
Låter som en 65 åring som är gift med en 20 åring som skrivit den....... Finns väl inga 20 åringar som vill ha romantik med farfar 5555555.
Iaf en av få gubbar som har koll på läget då [emoji28] [emoji28] [emoji28]
Dom andra pröjsar i tron om att det är kultur. Är ju iofs Thai kultur, att utnyttja falanger..
 
Senast redigerad av en moderator:
Låter som en 65 åring som är gift med en 20 åring som skrivit den....... Finns väl inga 20 åringar som vill ha romantik med farfar 5555555.

Det var ju inte det som var poängen. Det thailändska samället utvecklas ju också, men det finns fortfarande många äldre som är med och påverkar utifrån deras perspekiv i mycket större utsträckning än i t. ex. Sverige.
 
Det var ju inte det som var poängen. Det thailändska samället utvecklas ju också, men det finns fortfarande många äldre som är med och påverkar utifrån deras perspekiv i mycket större utsträckning än i t. ex. Sverige.
Skall man läsa en artikel får man väl läsa hela och tycka till om det man tycker är dravel, om du vill tycka till om familjebiten som du verkar tycka vara poängen är du fri att göra det jag tar mig friheten att tycka om dem lösryckta delar jag känner för ;)
 
Sen att maken förväntas suporta familjen ekonomiskt, ja dom ger sinsod men jag känner ingen Thaiman som supportar kvinnans Thaifamilj på det sättet som faranger luras att göra.
Svågern ger inte en bath till svärföräldrarna, för 1 månad sen fick svärmor låna 1000 bath av dom sen ringde dom frugan och tyckte vi skulle skicka pengar till svärmor så hon kunde betala tillbaks till dom.
Frugans syster dotter är gift svågern och svägerskan har fått sinsod och nu får dom inget mer från det hållet, dottern bor med sin Thaiman och tar hand om make och barn.
Nä låter som en farang som står för alla kostnader som skrivit den, jag har träffat många Thai och umgåtts mycket med Thai inga som betalar till familjen på det sättet.
Jag har till och med blivit tillsagd av Thaivänner i första förhållandet att inte betala för allt det är inte så det fungerar, bara farang tror.
 
Det är självklart det är lättare att bli omtyckt om man betalar och betalar och betalar. De äldre thai ser ju oss som pengamaskiner, men förstår inte att vi har massa omkostnader hemma, omkostnader för att resa etc.
 
Skall man läsa en artikel får man väl läsa hela och tycka till om det man tycker är dravel, om du vill tycka till om familjebiten som du verkar tycka vara poängen är du fri att göra det jag tar mig friheten att tycka om dem lösryckta delar jag känner för ;)

Ja, det är klart vi ska tycka till om allt möjligt. ;) Det är dock förståelsen av samhället som jag syftade på, och artikeln menar jag förklarar hur det historiskt har sett ut. Naturligtvis på en generaliserande sätt. :)
 
Ja, det är klart vi ska tycka till om allt möjligt. ;) Det är dock förståelsen av samhället som jag syftade på, och artikeln menar jag förklarar hur det historiskt har sett ut. Naturligtvis på en generaliserande sätt. :)
Väldigt generaliserat och den där stickman skulle jag inte lyssna på för att leva här nere då är det risk att man står med tomma fickor efter ett tag.
Mycket dravel i den artikeln.
 
Väldigt generaliserat och den där stickman skulle jag inte lyssna på för att leva här nere då är det risk att man står med tomma fickor efter ett tag.
Mycket dravel i den artikeln.

Det beror ju på hur man läser den också, men det är fortfarande stor sannolikhet att man kommer att se hur det gamla samhället lyser igenom.

Sedan kan det naturligtvis också utnyttjas för att få farangen att acceptera att få sina fickor tömda. :D
 
Senast ändrad:
55555555555555555555555555555555555555555

Jo jag förväntade mig inget annat man bara läser bokstav för bokstav, ord för ord utan att förstå vad man läser. Artikeln må vara gammal och outdated, men faktum kvarstår, det är inte ett förhållande bestående av en individ utan två och som alltid när det gäller olika kulturer måste man ju försöka gå en medelväg.

Vad jag länge reagerar på genom åren och alla inlägg är denna ensidiga förståelse och anpassning som kvinnan skall ha, men inte det motsatta för mannen.
 
Jo jag förväntade mig inget annat man bara läser bokstav för bokstav, ord för ord utan att förstå vad man läser. Artikeln må vara gammal och outdated, men faktum kvarstår, det är inte ett förhållande bestående av en individ utan två och som alltid när det gäller olika kulturer måste man ju försöka gå en medelväg.

Vad jag länge reagerar på genom åren och alla inlägg är denna ensidiga förståelse och anpassning som kvinnan skall ha, men inte det motsatta för mannen.
Vi går en medelväg, vi lever i hennes land och jag följer med till hennes tempel då jag inte har någon religion, vi firar hennes högtidsdagar, vi lever efter Thailands regler för det är det landet vi lever i, men sen finns det regler som faranger tror existerar men som inte gör det igentligen.

När det kommer till det ekonomiska så kommer jag inte gå och bygga ett hus, köpa en bil eller något annat till mina svärföräldrar det är ingen del av någon Thaikultur, det är en påhittad kultur som mer gäller faranger ;)
Hjälpa dom med mat för dagen etc. är en annan sak men det klarar dom sig rätt bra med själva i Isaan det mesta har dom runt sig.

Jag kommer inte följa en påhittad kultur att "this is the Thai way" att svärsonen skall offra allt åt svärföräldrar.
Som sagt, jag har aldrig sett Thai göra det varför skall då vi faranger göra det, som Nmanx skriver en påhittad kultur där farangen skall fösörja alla.

Sinsoden är just denna betalning, det svärföräldrarna skall klara sig på sen följer kvinnan med mannen och till mannens familj, det är därför kvinnans familj skall ha sinsod för att klara sig utan stöd!! Fan va lurade vissa är alltså.

Jag köper nog ett hus till min egen farsan innan jag köper ett till hennes föräldrar, fattar inte faranger som helt plötsligt släpper allt till sina nyblivna svärföräldrar, människor dom knappt kan prata med och sen oftast inget till sina egna föräldrar.
 
Tycker oftast det verkar som det är farangen som skall anpassa sig efter deras kultur inte Thaien efter vår, förstår inte hur du kan få det till tvärtom @Lyco
Verkar också vanligare att farangen ger efter för Thai kultur än att Thai börjar följa tex. Svensk kultur även när dom bor i Sverige?
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp