Jag har ingen lust.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hur säger och skriver man - jag har ingen lust.

mâi por jai ไมพอใจ

eller

mâi mee ... ไมม.....

eller .....

marianne

Hej Marianne!
Jag har ingen aning.
Men du har svarat fel på
"mai" och på "mee"
Mai = [ไม่] istället för [ไม]
Mai mee = [ไม่มี] istället för [ไมม]

Hej,
Jag förmodar att du menar i betydelsen "Jag har inte lust att åka (diska, laga mat osv.)
Då har thai ett ganska underligt uttryck. Man säger:
ฉันขี้เกียดไป (ล้างจาน ทำอาหาร)
ฉัน ขี้เกียด ไป (ล้างจาน ทำอาหาร)
[chan khîikìet paj (láang djaan, tham ahaan)
ขี้เกียด är ju egentligen ett adjektiv som betyder "lat" men används i det här uttrycket med den här betydelsen. Lägg märke till att "khîikìet" skrivs framförverbet som det bestämmer.
ไม่พอใจ[ "mâj phaa djaj" betyder "Jag är inte nöjd"
Mvh
John-Lennart

Hej Maria och John-Lennart!!!

Först dig Maria. Jag håller med. Var ganska stressad när jag skrev detta och det blev ju fel. man tänker en sak och gör en annan. En sak till - du är så duktig Maria, så ung och så intresserad - fortsätt så och du kommer att gå långt...

Sen dig John-Lennart!!

tack för ditt snabba svar.

jag känner till khiikiet sedan tidigare - en thailändsk kompis lärde mig att det betyder lat men jag hade ingen aning om att det användes också i samband med "känslan" lust ex jag har inte lust att...
vilken begåvning du har - jag är helt klart "avundsjuk"

det här är fraser man inte lär sig i några språkkurser.

ha en toppenhelg
marianne

hej igen!!!

detta är förmodligen första och enda gången jag får säga till dig att du stavat fel men nu har det faktiskt hänt

ขี้เกียจ ska det vara eller hur?

marianne

Ja, visst är det så. Jag får väl säga som du att jag hade lite bråttom. Jag visste ju det här men det visar samtidigt hur svårt det är att stava på thai och inte minst de olika slutljuden.
Trevlig helg själv!
John-Lennart

Fint Jan-Lennart, det är inte lätt för en viting att stava på thai, thaiarna kan ju i regel det latinska alfabetet, så varför bry sig att lära sig thai-skript om man inte har en talang för det?

/FB

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp