Jonas Anderson - en svensk som sjunger Thai

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej, :)

Vill gärna tipsa om en svensk kille som bor och verkar som artist i Thailand.
Han heter Jonas Anderson och lärde sig att prata Thai och specielt "Issan" som man pratar i Nordöstra Thailand.
Den musik som han sjunger är den traditionella thaimusiken.

Mer om honom kan ni läsa på hans hemsida http://beta.jonas-christy.com/

//Jungis :wai:

Jag köpte faktiskt en av de senaste skivorna med honom och christy när jag va nere i oktober. Tyvärr så är ju inte riktigt thailändare så himla bra på sånna enkla saker som att stoppa tillbaka skiva i fodral. Så på den veckan som skivan spelades nere i thailand blev den lite väl misshandlad. Så jag kan bara lyssna/titta på ett par av spåren.

Hej jpyllman :)

Jag tänkte jag skulle köpa den senaste skivan och lyssna lite mer på den.
Har bara hört lite av vad han gjort tidigare.
Det var min sambo som för några år sedan, när hon kom till sverige berättade för mig om att det fanns en svensk som sjunger på thai.

//J :wai:

Hej!

Konstigt, finns det två Jonas som sjunger luktung-sånger, kommer från Sverige och är gigantiska stjärnor i Thailand eller? ???

För några år sedan uppmärksammade jag en svensk luktung-sångare vid namn Jonas Wadenholm, som till min förvåning var en väldigt stor stjärna i Thailand.
Alla hade hört talas om denne farang i Thailand som bemästrade den svåra tekniken att sjunga luktung, utan att vara Thai.
Till och med svenska media skrev om honom, här är ett par klipp från 2000 från Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/noje/0006/23/jonas.html
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0007/28/thai.html

Men då hette han som sagt Jonas Wadenholm. ???

/MacArthur

I ett av klippen från Aftonbladet står det att han bytte efternamn till Anderson, eftersom Wadenholm var svårt att uttala.

//J :wai:

För er som tittat på Thailändsk TV under de senaste året eller så har nog råkat se en Koreansk TV-serie som har fått mycket publik i Thailand. Och Jonas har en låt på skivan jag har som är tillägnad huvudpersonen i den serien. TV-serien heter Dae Jung Gum. Jag har sett alla 56 avsnitt (3 säsonger). Det är en bra serie. Kan rekommenderas. Finns att köpa på DVD med engelsk text och Koreanskt tal. I Thailand sänds den dubbad på Thai.

Om du går till Christys hemsida från wikipedialänken så ser man att senaste albumet är "Num Tum Lao Sao Tum Thai". Det är det albumet jag har. Jonas ser lite smådrogad ut i några av videorna. ;)

SV: Jonas Anderson - en svensk som sjunger Thai

[flash=425,350]http://www.youtube.com/v/-JtnOWFbqCc[/flash]

// En handfull medlemmar har använt denna tråd för att sprida missaktning mot Jonas och Christy med anspelning på trosbekännelse. ThaiSnack.se är inte rätt plats för att hålla på med sådant. Flera inlägg i tråden har därför tagits bort.//

"Forumreglerna " sa:
Olämpligt innehåll
- Det är inte tillåtet att uttala eller sprida hot eller missaktning på forumet för en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Jag har hört honom förut och jag är lika fascinerad nu. Det kanske inte precis är den musik som jag bruiar lyssna på men det är häftigt att höra honom sjunga thai för om du inte vetat att han kommer ifrån Sverige så hade man trott att han var äkta thai. Nu är han väl uppväxt i Thailand men han låter typiskt thai för mig.
Det är nästan som när man hör en invandrare prata skånska med fantastisk likhet. Jag tycker det är häftigt.
Det där med dialekter och språk är kul helt klart. Jag skulle hemskt gärna vilja låta lika mycket "thai" som honom när jag pratar men det är mil emellan våra uttal. Kanske inte så konstigt, men visst hade det varit något att sträva efter.

Under tiden så gör jag så gott jag kan.

ha re gött

Marianne :wai: :wai: :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
64
Visningar
7 K
anonymous