Journaliststuderande söker hjälp med slutarbete

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
T

Thaiswethai

Gäst
Hej!

Vi är två journaliststuderande som har valt att under vårt specialarbete göra en objektiv analys på den ökade familjetypen "västerländsk man - thailändsk kvinna".

Enligt siffror från SCB var thailändska kvinnor en stor enskild invandringsgrupp i Sverige 2009. Vi har fått uppfattningen att det råder en fördom om att "det bara är att åka till Thailand och ta hem en thailändska". Troligen är den här bilden väldigt sneddriven, och vad vi är ute efter är att få en mer djup och nyanserad bild bakom det hela.

Vad får kvinnor från Thailand att flytta runt halva jorden för att bilda familj?
Vad söker de hos en man?
Varför är andelen nybildade parrelationer av den här typen så hög?
Hur ser den svenske mannen på relationen? Har man/kvinna olika syn på äktenskapet?
Vilka fördomar finns i sammanhanget? Hur hanteras det?

Etc etc...


Finns det någon som har kontakter, eller själva vill hjälpa oss med vårt projekt? Tacksam för svar,

Dennis/Adam

Vi är intresserade av att ta kontakt med svensk-thailändska familjer, i Sverige såsom Thailand, som vill berätta om sin familjesituation i stort.
 
Hoppas du får till utredningen. Men du kommer nog inte att få ordentliga svar av dem som INTE har bra förhållanden. Kanske kan jag täcka upp den delen lite :) genom att tala om vad thailänska kvinnor sagt, som vetat om att vi aldrig skulle bli mer än vänner:
/Om de har anställning, är hyffsat ekonomiska och inte har andra att försörja så har de så att de klarar sig. Annars ligger de risigt till, speciellt om de har småbarn. I sådana fall är det ju inte så konstigt om de flyttar gränserna för vilka de kan tänka sig att gifta sig med, för det är ju bättre än att bli pr*stituerad. MEN sådant lär de inte säga om de tror att de riskerar att maken får reda på det.
/Offentliganställda har sjukhusförsäkring (och sjukersättning också om jag fattat rätt). Men många andra har inte råd med sjukvård. Om de är sjuka, så får de problem att kunna jobba. För dem är det inte konstigt om de väljer som ovan.
/Många thailändare känner så mycket för familj och hemtrakter att de hellre stannar i Thailand OM de har så att de klarar sig.

/Men det finns säkert även sådana som gillar att t ex se världen i alla fall några år, fastän jag inte känner några sådana.
/En ANNAN orsak finns det också. En stor andel säger tydligt att de inte vill ha thailänska män, eftersom de brukar tänka så ojämlikt.

(Själv är jag inte gift/sambo än, så jag hör inte till undersökningsgruppen än :)
 
Ja ha Karma igen till di gubben allt du säger stämmer me mina egna erfarenheter...du e en vis man ;D

glimten66 :wai:
 
Jag håller med fullständigt, mycket mer behöver nog inte sägas.

Läs också tråden om att skicka pengar, där finns säkert en del matnyttigt för erat arbete.

Lycka till!

Berralund :wai:
 
SV: Journaliststuderande söker hjälp med slutarbete

Jag håller med er alla tre.
Om ni kollar runt på ThaiSnack.se så har ni garanterat material för en hel avhandling :D.
många av medlemarna här är som sagt sambo/gifta/har flick/pojkvän.

Det skulle inte förvåna mig om någon här är villig att ställa upp på någon form av intervju. ta kontakt via mail och fråga om de är intresserade att besvara era frågor. ett nejtack är det värsta som kan hända.

Ha det bra
 
Tack så mkt för infon. Vi åker ner på fredag nästa vecka, meningen var att vi skulle besöka nåt av de datingbyråer som så väl presenterats i Louis Theroux (brittisk nördig journalist) program, men vi vågar inte chansa med reseförsäkringar osv. UD avråder ju som ni nog vet resa till Bangkok, och då funkar inte vår reseförsäkring om vi trotsar det.
Det blir inget Bangkok för oss.

Vad vi däremot kommer besöka är Pataya och Phuket. Det här är vår första gång som vi är i Thailand, så har ni några tips på något speciellt ställe där man kan träffa folk som är villiga att diskutera vår frågeställning så hojta till. Platser/barer/uteställen där raggningsknepen utnyttjas hej villt.

Hela Pattaya förvisso (efter vad vi läst och hört), men så mycket bättre att ha ett bra ställe att känna till i nattklubbsdjungeln.

Det kan ju tänkas att folk bli mer pratglada efter ett par kalla, men vi är inga citatjägare i den bemärkelsen att vi utnyttjar en fylla.

Vi har hittat en kvinna i Sverige som vi ska intervjua. För henne har det inte gått så bra, så tvärtom söker vi nu efter naturliga sunda relationer där kärleken sprudlar och allting bara fungerar som i vilken relation som helst.
 
Varför just dit??? I Pattaya och Phuket (och sämsta delarna av Bangkok) är det ju MINST chans i hela Thailand att ni hittar bra förhållanden... :)

---
Om ni vill höra fler DÅLIGA, så kanske Thailänska föreningen i SVERIGE kan ge er fler kontakter.
 
Ja Lunkan känns som dom söker på fel ställen om dom vill ha dom goa relationerna ok ja fann min där så de går ju

glimten66 :wai:
 
Håller absolut med! Ni skall ge er ut i landet eller som det redan är sagt söka upp någon förening. Jag träffade min fru här i Sverige, hon har aldrig varit varken i Pattaya eller Phuket.

Så skippa det!!!


MVH
Berralund :wai:
 
Min flickvän träffade jag genom bekanta i Thailand. Hon har aldrig satt sin fot på en bar eller ens på ett diskotek.

Den Thailändska kvinnan från baren som "importeras" till Sverige är en stereotyp och en fördom som oftast inte är sann även om det förekommer på samma sätt som att norrmän alltid skulle gå runt i lusekoftor.

En bidragande orsak till fördomen baserad på stereotypen är att den ofta grundar sig på vad som kan beskådas av turister i just Pattaya, Phuket med flera orter. Det är även denna bilden som media tycker om att måla upp.

Thailändska tjejer/kvinnor är helt vanliga människor alla med varierande egenskaper precis som andra kvinnor från godtycklig plats på jorden. Kvinnor med etniskt ursprung från Thailand förtjänar inte att klumpas ihop till en tråkig stereotyp.
 
Ja lite som att besöka redlight district i amsterdam för att undersöka hur kvinnosynen är i europa.. :D
 
Re: SV: Journaliststuderande söker hjälp med slutarbete

"Thaiswethai " sa:
Hej!

Vi är två journaliststuderande som har valt att under vårt specialarbete göra en objektiv analys på den ökade familjetypen "västerländsk man - thailändsk kvinna".

Enligt siffror från SCB var thailändska kvinnor en stor enskild invandringsgrupp i Sverige 2009. Vi har fått uppfattningen att det råder en fördom om att "det bara är att åka till Thailand och ta hem en thailändska". Troligen är den här bilden väldigt sneddriven, och vad vi är ute efter är att få en mer djup och nyanserad bild bakom det hela.

Vad får kvinnor från Thailand att flytta runt halva jorden för att bilda familj?
Vad söker de hos en man?
Varför är andelen nybildade parrelationer av den här typen så hög?
Hur ser den svenske mannen på relationen? Har man/kvinna olika syn på äktenskapet?
Vilka fördomar finns i sammanhanget? Hur hanteras det?

Etc etc...


Finns det någon som har kontakter, eller själva vill hjälpa oss med vårt projekt? Tacksam för svar,

Dennis/Adam

Vi är intresserade av att ta kontakt med svensk-thailändska familjer, i Sverige såsom Thailand, som vill berätta om sin familjesituation i stort.
Det specialarbetet skulle jag gärna ta del av. Blev det godkänt? :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Re: SV: Journaliststuderande söker hjälp med slutarbete


Det specialarbetet skulle jag gärna ta del av. Blev det godkänt? :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja just det @Thaiswethai Hur gick det med ert slutarbete/C-uppsats? Är ni journalister nu Dennis/Adam och skriver artiklar i ämnet? Hittade ni vad ni sökte på de ställen ni valde att göra ett forskningsarbete på? Vad fick ni mer er hem för material?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

R
Svar
0
Visningar
999
Remus
R
B
Svar
3
Visningar
978
Banglassi
B
T
Svar
25
Visningar
12 K
Anonym
A
C
Svar
11
Visningar
3 K
BaBoo
B
A
Svar
0
Visningar
947
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
3 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
misake
M
 
Tillbaka
Topp