Julhelg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Ni som har eller har haft en Thailändsk partner hur löser ni det här med Svensk traditionel Julmat?
Lagar ni maten tillsammans, åker ni istället till en släkting och äter där, äter eran Thailändska partner allt eller delar av det svenska Julbordet?

Sen en av mina svägerskor kom hit och äter utav min julmat så har jag alltid riskokaren på. :thumbsup:
Ingen av mina bägge svägerskor äter nötkött annars äter dom det mesta. (med Ris)

Frugan äter det mesta av farang mat som serveras. Sedan kompletterar hon med Som Tam när hon kommer hem.
Själv så tycker jag väl sisådär om julmaten. Hade den varit så god som nu alla tycker så tror jag att man hade ätit den oftare än en gång per år.
Vet inte hur det är hos er andra, men våran familj brukar ha janssons frestelse, och när den kommer ut ur ugnen så går jag ut ur huset. Det är någonting jag inte kan stå ut med i både lukt och smak väg.

Surströmming gillar frugan och även svärmor som var på besök för något år sedan.
Smått förvånad blev jag...

Det är ju en markant luktskilnad mellan Pla raa (stavningen varierar) och vanlig svensk surströmming.
Thai fisken luktar avföring medans svenska varianten luktar avfall och förruttnelse.
Själv äter jag thaivariant på surströmmingen, men bara i som tam.

Angående jansson. Det verkar vara en rätt som man antingen älskar eller hatar och tråkigt nog så gillar övriga familjemedlemmar den maten :eek:

Julskinka och senap på knäckebröd som intas på kvällskvisten är oslagbart.
Sedan några kilon Kalix löjrom så är julen fullbordad

Hos oss är de mycke sill, tanten gillar inte
skinka, jansson, köttbullar
thaifisken äter hon när jag jobbar, kommer
inte fram när jag är hemma

Frugan släpar med förkärlek hem denna vedervärdiga plaa raa från Thailand, era beskriviningar av den och surströmming är slående. Ingetdera kommer fram när jag är i närheten, när frugan öppnar burken med den ruttna fisken då försvinner jag snabbare än en måsskit i dimman! :eek:

Legolas:
Det du skrev om nötkött tror jag stämmer ganska bra. (det brukar vara segt)
Mina svägerskor har nog aldrig ägt kossor men däremot så säger dom att det är ett arbetardjur och det ska man inte äta, så länge det finns andra alternativ.
Mina svägerskor är väldigt olika, den äldre äter allt, den yngre äter våran mat men äter helst bara thaimat om hon får välja. Har hon inte fått ris under en hel dag så har hon inte fått i sej tillräckligt så hon är mätt säger hon. Det är den yngre som bor i sverige. ;)

Hej till er alla!
Jag tycker att det är inte fel med svenska mat och julmat. Att äta stark mat som många thailändska gör det betyder inte att alla gillar det. Jag gillar inte pla raa (thaisill) men jag kan äta när jag är på besök. Hemma hos min föräldrar har de inte Pla raa i köket. Sälla att ha i maten.
Först när jag kom till Sverige var det mycket svårt att veta vad är det för maten.
Skinka??? aldrig sett det i Thailand. vad? äter de när den är kallt va?? Då undrade jag...nej det var inte på min smak sen stekt jag julskinka :D ..hummm..
Sill?? vad i sjutton tänkte jag :-\ äter de också kallt mat .. det är ju vinter!! ???
laxgrava det också kallt??
Jansson?? bättre ..jag fick smaka äntligen varm mat :thumbsup:
köttbullar det var inte illa.
Efter har bott i Sverige i 7år snart kan jag bara säga jag längtar efter julmat !!!
Imorgon ska jag äta och smaka på allt med julmat. :wai:

"legolas " sa:
Phirawan.. du var mig en riktigt go "böna". Att du verkligen vågar smaka och vågar tycka om annan mat än det thailändska köket. All heder till dig och en stor [¤#@@¤%] karma får du ifrån mig...
Bara Rock on !

God jul till er! ;D

Lite sent ute men jag tror det är ganska stor skillnad på thai vad dom gillar, jag tycker damen är väldigt duktig på att falang mat och mycket av det uppskattas. Hon gillade faktiskt julbordet mer än vad jag någonsin skulle kunna tro, åt sig mätt på sill,lax,köttbullar och allt annat som bjöds.
Hon älskar potatisgratäng och tycker även om vanlig kokt potatis. Men när hon lagar mat här hemma i sverige blir det aldrig falang mat utan det är bara om jag lagar det!

Men det är ett tjat om som tam som aldrig tar slut.

Dammar av en Jul tråd för det är ju som bekant 1'a Advent på Söndag.
Och då ska man fram med staken :) det ska bytas gardiner, Hmmm vad händer, alltid nåt nytt. Då kommer frun hemsläpades med en helt ny gardin uppsättning.
Fram med borrmaskin och plugg. Varför duger inte det gamla Julen är ju en tradition och traditioner ska man ju hålla på.
Jag har kommit så långt att varje stake har sin bestämda plats med vidhängande sladdar och timrar i kartongen, men man vet aldrig. :)

I år är jag i Thailand igen över julen. Förra året var min dotter där också och vi firade julafton i djungeln med elefanter och annat.
Elmer

Jag skall vara hemma över jul och nyår. Det skall bli spännande att se hur barnen reagerar när tomten kommer, dom har ju bara hört talas om honom. På juldagsmorgonen skall jag ta med familjen till julottan, det är väl det bästa tillfället för dom att få uppleva en svensk kyrka. Jag har ju varit med på "wat" många gånger nere i LOS. :)

Berra det med tomten ska bli kul även hemma hos oss, grabben har aldrig firat jul med tomte så det ska bli kul. Kyrkan går vi bara i om det är begravning :D
Julottan är ju så jäv... tidigt det det går fet bort,sitta i kyrkan och lukta sprit nej du nej du ;)

Hemma i gamla kyrkan är det kl 8, inte så farligt tidigt. Begravning är inte den första bekantskapen jag vill att dom skall få med kyrkan, julottan är ju stämningsfull. ::)

Och jag krökar oftast inte så mycket på julafton, det sparar jag till nyår i stället. 8)

Här hemma är det Kl 05.00 så det lockar inte :D
Tjejen har varit med på ett par begravningar här i Sverige både jordfästning och kappel och tyckte det var intressant,fast visst det är ju inte kul.

Julmat blir helstekt Kalkon här Brunkål och annat som hon gillar.
Jag nöjer mig med Kalkon.

Tur man har svensk tant med sig.
Här om dagen var det potatismos och förrgår stuvade makaroner med pannbiffar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp