Kakelfix/spackel/plaster???

alajgadaj

Medlem
Hej!
Har inte för avsikt att bygga hus men ni som rör er i den svängen kanske kan svara.
Fråga: på en del badrum i thailand brukar jag se ett vitt "kakelfix", det är lite glansigt och verkar vara stenhårt.
Inte alls som vårt fix här i Sverige, man ser inga korn o det verkar väldigt slätt, jag ser det ofta där toastolen möter klinkret/kaklet på golvet.
Snälla ngn som vet vad det heter på thai, gärna på med stavning på thai oxå.
Jag har försökt förklara sågott jag kan.

StefanXErixon

Forumräv
Hej!
Har inte för avsikt att bygga hus men ni som rör er i den svängen kanske kan svara.
Fråga: på en del badrum i thailand brukar jag se ett vitt "kakelfix", det är lite glansigt och verkar vara stenhårt.
Inte alls som vårt fix här i Sverige, man ser inga korn o det verkar väldigt slätt, jag ser det ofta där toastolen möter klinkret/kaklet på golvet.
Nu blir jag lite nyfiken, hur gör du för att se hur fixet ser ut?
Man brukar bara kunna se fogen i ett färdigt badrum.

Långeman

Forumveteran
Hej!
Det är nog silikon om det är runt kanten på toastolen tex.

PeterSfa

Aktiv medlem
De flesta i Thailand verkar faktisk sätta fog runt tronen och inte silikon som vi gör hemma.
Inte bara runt, utan även fyller alla hålrum under toan. Köpt toa nyligen och i bruksanvisnen står det att man skall använda murbruk. I Sverige har jag för mig den är silikonad för att kunna bytas.
Går inte i Thailand utan att knacka bort murbruk o eventuellt få små synliga skador på klinkers efter byte toan om modellen inte är lika.

StefanXErixon

Forumräv
Inte bara runt, utan även fyller alla hålrum under toan. Köpt toa nyligen och i bruksanvisnen står det att man skall använda murbruk. I Sverige har jag för mig den är silikonad för att kunna bytas.
Går inte i Thailand utan att knacka bort murbruk o eventuellt få små synliga skador på klinkers efter byte toan om modellen inte är lika.
I Sverige idag så finns det stolar att köpa som inte har skruvhål utan de är bara för att ställas på plats och låsas med en fog av silikon, jag har nyligen renoverat båda våra badrum och det funkar kanon, behöver man byta tronen så snittar man loss från golvet och ställer dit en ny och fäster med silikon.

alajgadaj

Medlem
Så nu har jag fixat bild på det eftersökta fogmaterialet. Kalla det fix, spackel eller vad ni vill. Stenhårt är det o sitter bra, har försökt bända loss och repa med fickkniv, funka ej.
Ibland kan det vara blankare. Frågan är vad det heter och hur det används, pulverform, färdigblandat, tvåkomp. mmmm?
Mvh.

IMG_20190715_102205.jpg

IMG_20190715_102136.jpg

IMG_20190715_102140.jpg

max69xl

Medlem
Så nu har jag fixat bild på det eftersökta fogmaterialet. Kalla det fix, spackel eller vad ni vill. Stenhårt är det o sitter bra, har försökt bända loss och repa med fickkniv, funka ej.
Ibland kan det vara blankare. Frågan är vad det heter och hur det används, pulverform, färdigblandat, tvåkomp. mmmm?
Mvh.

Visa bilaga 80331

Visa bilaga 80332

Visa bilaga 80333
Har du kollat på Home Pro? Dom har websajt. Dom säljer i princip allt för badrummet.

max69xl

Medlem
Ojoj! Du kan inte besökt många affärer i Thailand. Trodde du hade mycket erfarenhet :rolleyes:
Jag nämde bara en som har website. Om snubben är i Sverige, så har han ingen nytta av affärer som inte har website eller är på thai. Jag behöver inte fråga om material om jag själv skulle behöva det. Sen tror jag inte att det finns nån större butik än Home Pro där jag bor om man behöver grejer till badrummet.

Holmen

Forumräv
Tror inte det finns plats att nämna så många. Sen är nog tiotusen olika butikskedjor ca 9950 för många.
ja du dina kunskaper hur mycket som finns i Thialand, är ju totalt verklighetsförankring.
Finns nog nu när jag tänkt efter möjligt över trettiotusen byggvaruhus med detta sortiment, samt mindre handlare som för detta sortiment, eller så beställer det du vill ha.
Kom du till Thailand igår. Tror det dina kunskaper är mer taget från andra än egna erfarenheter.
Tar några år att få korrekt info .
Eller som man säger ju längre jag bor här ju mindre för står man.

Tror inte bara man kan stövla in på ett forum och tro man är världsmästare på Thailand.

Finns en legend som har försökt, som du, men han misslyckades kapitalt.

PanPan

Forumveteran
ja du dina kunskaper hur mycket som finns i Thialand, är ju totalt verklighetsförankring.
Finns nog nu när jag tänkt efter möjligt över trettiotusen byggvaruhus med detta sortiment, samt mindre handlare som för detta sortiment, eller så beställer det du vill ha.
Kom du till Thailand igår. Tror det dina kunskaper är mer taget från andra än egna erfarenheter.
Tar några år att få korrekt info .
Eller som man säger ju längre jag bor här ju mindre för står man.

Tror inte bara man kan stövla in på ett forum och tro man är världsmästare på Thailand.

Finns en legend som har försökt, som du, men han misslyckades kapitalt.
Han skrev kedjor inte varuhus, en kedja består av flera varuhus.
Homepro är 1 kedja, Thai watsadu 1 kedja etc etc.

Fast den han citera skrev varuhus så samma sak där ;)

Wavis

Medlem
Finns det mesta runt storstäderna bara o kolla runt lite eller googla,. Men jag bara gillar småbyarna, Kolla runt på skrotar o små byggfirmor bara älskar det kan gå i timmar, Då får darlingen vänta, o man ger igen lite...;)

Topp