Jag kom iväg till Kambodja! Så här gick min resa till:
Jag bokade från Koh Chang, hos Coco Dee Bo Tours. Använde dem till flera aktiviteter och kan varmt rekommendera dem. Drivs av en engelsman, Colin, och hans fru. De har en klockren hemsida, sök på Coco Dee Bo.
Jag och sambon valde minivanresa, med visa och hjälp över gränsen inkluderat. Priset var 3500 baht t o r. Hotell ordnade jag själv.
In i en fullastad minivan på Koh Chang kl 7 på morgonen, över till fastlandet med färjan, omplacering till en annan minivan med 6 pers, alltså gott om plats, TUR!
Resa till Aranyprateth där det tog en himla tid på resebyrån att få visat ordnat. Körda till gränsen vid Poipet, där vi togs över i grupp. Lång tid, många kontroller, men inga problem med mutor eller lurendrejeri.
In i en stor gammal buss på Kambodjasidan där vi efter 15 minuters åkning stannade vid en stor busstation där vi fick växla pengar om vi ville, samt rasta lite. (Alla ska ju ha del av turistkassan).
In i en annan gammal buss för de återstående 15-16 milen till Siem Reap. Spikrak väg, 50-60 km/h med två mat/tiggeristopp, en lååång resa.
Vi blev körda nästan in i receptionen på hotellet i SR som våra guider tyckte vi skulle bo på. Bröt oss ut därifrån, och skaffade en tuktuk som tog oss till mitt bokade hotell, Le Tigre de Papier, ett kanonställe!
Sammanlagt tog ditresan 12 timmar! Långt och jobbigt om man inte är förberedd, som vi var.
Det räcker med en dag i Angkor, jag hann med Angkor Thom, Ta Prohm, Royal Palace, Ta Keo, Angkor Wat och en vacker solnedgång utan att stressa. Vi åkte runt området med tuktuk och klev ur vid sevärdheterna.
Dag två åkte vi på rundtur på Tonle Sap med Tara Boats. Här vill jag utfärda en varning. Denna tur ska bara göras när det är högvatten. Vi fick betala fullt pris för en dagstur i 38 graders värme, med ytterst lite vatten och ingen mat, i varsin kanot. Det var så lite vatten i floden så guiderna fick hoppa ur kanoten och dra oss fram i sörjan. Och gissa om det fanns mycket mygg inne i träsken vi passerade?
Det hade varit enkelt att ställa in turen pga av lågt vattenstånd men den tanken föresvävade dem inte, tydligen...se upp!
Hemresan påminde mycket om ditresan. Långsam resa med långa tiggeristopp i Kambodja, smärtsamt lång gränspassering, där vi placerades bland mängder av tiggande barn på den thailändska sidan. Glad att jag har lärt mig lite thai, så vi fick vara ifred.
Sedan fick vi vänta länge även vid resebyrån, vilket gjorde att det blev rallykörning i Thailand för att hinna med färjan tillbaka till Koh Chang, fy!
Resan hem tog 12,5 timme...
Sammantaget, ett äventyr som vi absolut inte vill ha ogjort.
Angkor är fantastiskt, SR är en intressant stad, vårt hotell var jättefint samt hade utsökt mat. Ta Tonle Sap under regnperioden...
Nu vet ni vad ni har att vänta er vid en bussresa från Koh Chang!