Kan en kvinna från Filippinerna komma och hälsa på mej i Sverige?

Dorian

Nykomling
Hej. Jag är ganska ny på forumet och har en fråga.
Kan en kvinna från Filippinerna komma och hälsa på mej i Sverige? Jag är ca 47 år och har träffat en kvinna online. Vi har pratat i whatsapp i ca 5 månader nu, hon vill komma och besöka mej, men är det möjligt utan att vi inte har träffats på riktigt ännu? Anledningen att jag inte vill flyga till filippinerna nu är pga av att min mamma är gammal och sjuk, samt att jag har 2 barn som bor med mej. Vi har somsagt gjort videocall varje dag och pratat väldigt mycket om allt, hon är 35 och har inga barn. Jag vet att det finns mycket regler i hennes land som gör att det kanske blir krångligt. Snälla vad finns det för lösning ifall hon vill besöka mej i sommar 2024. Tacksam för svar.

Udda ställe att fråga på, Thaiforum, men ändå rätt så rätt !

Reglerna på Filippinerna är nog inte problemet. Nej tyvärr, utan att ni har träffats kan hon endast ansöka om turistvisum för Sverige.
Med detta visum måste hon visa upp att hon har medel tillräckligt för att turista i Sverige, hur mycket/dygn kan man oftast hitta på ambassadens websida.

Att du skulle bjuda in henne, samt officiellt står för allt kommer inte att gå utan att du träffat henne under en period..(fråga inte hur länge, hur många ggr) Migrationsverkets tolkningar är outgrundligt oförutsägbara, minst sagt.

Ja så antingen har hon pengar och har råd att flyga, leva etc, eller rättare sagt detta är vad hon måste bevisa innan hon får turistvisum.
Men det klart, vill du skicka pengar så går ju det, men tja....................

Jag är säker på att en sån ansökan skulle avslås.

Det är regler för Schengenvisum som är större hinder än filippinska regler.

Hon kommer inte att kunna söka för att besöka en pojkvän då ni inte har en relation utan att träffats på riktigt.
Du kan inte heller bjuda in en flickvän då ni inte har en relation som är tillräckligt stark.

Hon kan söka på egen hand som turist i några veckor upp till en månad om hon kan styrka att hon har råd och har en anställning med beviljad ledighet att återvända till.
Hon måste kunna visa stark anknytning till hemlandet som egna barn och egna fastigheter eller ett företag med anställda.

Att hon är utan barn och ogift ska du ta med en nypa salt och inte tro på för mycket.

Släng inte bort de pengar det kostar med ansökan, försäkringar, resor, hotell om hon inte bor i Manila eller Cebu city.
Med ansökan ska även flygbiljetter finnas med.

De finns resebyråer och agenter att använda för ansökan som återbetalar 65% av försäkringar och halva biljettpriset vid avslag.
Deras arvode kostar en slant extra.

Jag är säker på att en sån ansökan skulle avslås.

Det är regler för Schengenvisum som är större hinder än filippinska regler.

Hon kommer inte att kunna söka för att besöka en pojkvän då ni inte har en relation utan att träffats på riktigt.
Du kan inte heller bjuda in en flickvän då ni inte har en relation som är tillräckligt stark.

Hon kan söka på egen hand som turist i några veckor upp till en månad om hon kan styrka att hon har råd och har en anställning med beviljad ledighet att återvända till.
Hon måste kunna visa stark anknytning till hemlandet som egna barn och egna fastigheter eller ett företag med anställda.

Att hon är utan barn och ogift ska du ta med en nypa salt och inte tro på för mycket.

Släng inte bort de pengar det kostar med ansökan, försäkringar, resor, hotell om hon inte bor i Manila eller Cebu city.
Med ansökan ska även flygbiljetter finnas med.

De finns resebyråer och agenter att använda för ansökan som återbetalar 65% av försäkringar och halva biljettpriset vid avslag.
Deras arvode kostar en slant extra.
Hon jobbar i Qatar för tillfället men kommer att flyga hem i slutet av april till Filippinerna. Jag vet att det är en svår fråga, men ifall jag skulle besöka henne i Manila i ca 1 vecka och lära känna henne skulle det då vara lättare för henne att komma till Sverige på ett Schengenvisum? Jag bor utanför Göteborg, är det krångligt att flyga till Manila själv ifall man inte är så van? Jag kan bra engelska och behöver flyga ifrån landvetter och förstår att det är en mellanlandning innan man når Manila. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hon jobbar i Qatar för tillfället men kommer att flyga hem i slutet av april till Filippinerna. Jag vet att det är en svår fråga, men ifall jag skulle besöka henne i Manila i ca 1 vecka och lära känna henne skulle det då vara lättare för henne att komma till Sverige på ett Schengenvisum? Jag bor utanför Göteborg, är det krångligt att flyga till Manila själv ifall man inte är så van? Jag kan bra engelska och behöver flyga ifrån landvetter och förstår att det är en mellanlandning innan man når Manila. Tacksam för all hjälp jag kan få.
En vecka en endaste gång är alldeles för lite för styrka en riktig relation för att bjuda in henne som flickvän.

Kraven är nog att ni ska ha träffats regelbundet under flera år och ha bildbevis samt chatthistorik som styrker äktheten.
Vid ansökan blir det en intervju som kan vara väldigt besvärlig om man inte känner varandra väl.

Från Landvetter blir det två byten. Kanske ett med Turkish?
Vanliga rutter är via Istanbul, Bangkok, Singapore. Dubai, Qatar och Peking.

Mitt råd är att åk till Qatar och träffa henne om det är möjligt.
Sliter hon som hemhjälp hos någon familj kanske hon inte får ledigt. Ofta usla villkor där.

En vecka en endaste gång är alldeles för lite för styrka en riktig relation för att bjuda in henne som flickvän.

Kraven är nog att ni ska ha träffats regelbundet under flera år och ha bildbevis samt chatthistorik som styrker äktheten.
Vid ansökan blir det en intervju som kan vara väldigt besvärlig om man inte känner varandra väl.

Från Landvetter blir det två byten. Kanske ett med Turkish?
Vanliga rutter är via Istanbul, Bangkok, Singapore. Dubai, Qatar och Peking.

Mitt råd är att åk till Qatar och träffa henne om det är möjligt.
Sliter hon som hemhjälp hos någon familj kanske hon inte får ledigt. Ofta usla villkor där.
Tack för dina svar. Jag tror ändå jag ska försöka hälsa på henne i Augusti, nyfiken på landet. Hur krångligt är det för en nybörjare? Jag har aldrig rest själv innan, tror du att jag fixar det med byten av plan mm? Hur lätt eller svårt är det ifrån skala 1-10? Vilken rutt är lättast?

Tack för dina svar. Jag tror ändå jag ska försöka hälsa på henne i Augusti, nyfiken på landet. Hur krångligt är det för en nybörjare? Jag har aldrig rest själv innan, tror du att jag fixar det med byten av plan mm? Hur lätt eller svårt är det ifrån skala 1-10? Vilken rutt är lättast?
Sök på flygresor.se eller t ex Momondo och se vad som kommer upp. Jag har flugit 2 ggr till Filippinerna, första gången till Cebu via Singapore (Singapore Airlines och Silk Air). Andra gången till Manila via London och Hong Kong med Cathay Pacific. Filippinarna jag jobbade med fick ofta flyg med KLM via Amsterdam och mellanlandning i Taipei (inget planbyte).

Men låt pris och transfertid bestämma, vem vill häcka 12 timmar eller mer på en flygplats för att spara några kronor?

Ja klokt att hälsa på henne innan och lära känna henne bättre.

Särskilt svårt är det inte att byta flyg på internationella flygplatser om följer skyltar och anvisningar till den nya gaten.
Populära flygbolag bland svenskar är Qatar, Emirates, Thai Airways Turkish och Air China för tillfället men Lufthansa har ibland vettiga resor via Singapore.

Resan till Filippinerna är inte så svår men eftersom du ska resa vidare till en verkligt avlägset udda ställe får du läsa på.

Själv när jag reser är tiden när jag landar i Manila lika viktig som en lång väntan på andra flygplatser.
Eftersom du ska vidare till General Santos blir det mer avancerat.
Bäst är att hitta ett flyg som landar i Manila på förmiddagen för att kunna resa vidare inrikes.
Där finns Turkish med bara ett byte från Göteborg som landar 10.20 för 15.000kr samt Air China med 2 byten som landar 00.20 för 11.000kr.
Lufthansa med 2 byten landar 23.00 och kostar 13.000kr.
Emirates 2 byten landar 16.15 14.000kr.

Till General Santos från Manila går första flyg 04.40 på morgonen och sista 12.20 efter lunch så det är inte helt enkelt att anpassa hela resan.
Det behövs 3 timmar för att byta från utrikes till inrikes i Manila men med tanke på förseningar rekommenderar jag 4-5 timmar.

Bäst är om hon möter upp i Manila och ni tar några dagar där innan ni åker till henne.

Själv ska jag åka från Stockholm den 6 Aug på eftermiddagen eller kvällen men har inte bokat biljetter än.
Det lutar åt Emirates eller Qatar.

Använd tiden till att ta reda på allt om henne och var frågvis för inte sällan ändrar dessa kvinnor sin story allt eftersom behov.

Barnlös singel kvinna på 35 år stämmer sällan utan det brukar finns barn och en familj att försörja när dom jobbar utomlands.
Är hon katolik eller muslim?
Hon bor i ett muslimskt område men dom är inte så troende som andra muslimer.
Katoliker är nästan alltid gifta även när dom är singel då skilsmässa är olagligt.

Det bästa är att vara väl förberedd och påläst för dejting online är verkligen en hinderbana där endast ett fåtal profiler är ärliga.

Ja klokt att hälsa på henne innan och lära känna henne bättre.

Särskilt svårt är det inte att byta flyg på internationella flygplatser om följer skyltar och anvisningar till den nya gaten.
Populära flygbolag bland svenskar är Qatar, Emirates, Thai Airways Turkish och Air China för tillfället men Lufthansa har ibland vettiga resor via Singapore.

Resan till Filippinerna är inte så svår men eftersom du ska resa vidare till en verkligt avlägset udda ställe får du läsa på.

Själv när jag reser är tiden när jag landar i Manila lika viktig som en lång väntan på andra flygplatser.
Eftersom du ska vidare till General Santos blir det mer avancerat.
Bäst är att hitta ett flyg som landar i Manila på förmiddagen för att kunna resa vidare inrikes.
Där finns Turkish med bara ett byte från Göteborg som landar 10.20 för 15.000kr samt Air China med 2 byten som landar 00.20 för 11.000kr.
Lufthansa med 2 byten landar 23.00 och kostar 13.000kr.
Emirates 2 byten landar 16.15 14.000kr.

Till General Santos från Manila går första flyg 04.40 på morgonen och sista 12.20 efter lunch så det är inte helt enkelt att anpassa hela resan.
Det behövs 3 timmar för att byta från utrikes till inrikes i Manila men med tanke på förseningar rekommenderar jag 4-5 timmar.

Bäst är om hon möter upp i Manila och ni tar några dagar där innan ni åker till henne.

Själv ska jag åka från Stockholm den 6 Aug på eftermiddagen eller kvällen men har inte bokat biljetter än.
Det lutar åt Emirates eller Qatar.
Tack för dina svar det ökar mitt självförtroende. Min resa kommer avgå ifrån Landvetter och gå endast till Manila där hon kommer att möta upp mej på flygplatsen, så till General Santos ska jag inte. Vad sätter du för svårighetsgrad att jag lyckas själv med detta från skala 1-10, jag är ganska mycket nybörjare speciellt när jag nu ska resa själv. Har du flickvän på Filippinerna?

Tack för dina svar det ökar mitt självförtroende. Min resa kommer avgå ifrån Landvetter och gå endast till Manila där hon kommer att möta upp mej på flygplatsen, så till General Santos ska jag inte. Vad sätter du för svårighetsgrad att jag lyckas själv med detta från skala 1-10, jag är ganska mycket nybörjare speciellt när jag nu ska resa själv. Har du flickvän på Filippinerna?
Har du aldrig flugit själv så vet jag inte var jag ska placera dig på skalan 1-10?
Själva resandet är inte särskilt komplicerat och hjälp finns att få på alla flygplatser så man hamnar rätt vid byte.
Skriv ut alla biljetter och bokningar då blir det enklare vid incheckning.
Stannar du längre än en månad krävs utresebiljett ändå inom en månad.
Mindre än två veckor är för lite.

Från Manila kan ni resa någonstans och uppleva mer av landet än storstad, dålig luft och kaotisk trafik.
Boracay rekommenderar jag om du gillar fina stränder, bad, lite hålligång och restauranger.
Går mer än tio flyg dit dagligen.

Till Puerto Galera kan ni ta buss och färja. Testa snorkling.

Jag är gift och bor i Filippinerna 9-10 månader per år sen 2017.

Du kan fråga mer om du känner att du har fler frågor.
Skicka meddelande om det är mer privat karaktär.

Har du aldrig flugit själv så vet jag inte var jag ska placera dig på skalan 1-10?
Själva resandet är inte särskilt komplicerat och hjälp finns att få på alla flygplatser så man hamnar rätt vid byte.
Skriv ut alla biljetter och bokningar då blir det enklare vid incheckning.
Stannar du längre än en månad krävs utresebiljett ändå inom en månad.
Mindre än två veckor är för lite.

Från Manila kan ni resa någonstans och uppleva mer av landet än storstad, dålig luft och kaotisk trafik.
Boracay rekommenderar jag om du gillar fina stränder, bad, lite hålligång och restauranger.
Går mer än tio flyg dit dagligen.

Till Puerto Galera kan ni ta buss och färja. Testa snorkling.

Jag är gift och bor i Filippinerna 9-10 månader per år sen 2017.

Du kan fråga mer om du känner att du har fler frågor.
Skicka meddelande om det är mer privat karaktär.
Jag kan också rekommendera Tagaytay om Taal vulkanen håller sig lugn. Betydligt friskare luft där än i Manila som bara ligger 5-6 mil bort.

Jag kan också rekommendera Tagaytay om Taal vulkanen håller sig lugn. Betydligt friskare luft där än i Manila som bara ligger 5-6 mil bort.
Nja, det är rätt mycket aktivitet från vulkanen fortfarande och ett osäkert läge.

6 mil i Filippinerna efter vägen är många timmar.
Då tar dom sig fortare till General Santos I absolut södraste Mindanao.
Kanske inte att rekommendera för en första resa i landet.
Flickvännen vill inte skrämma bort honom på direkten.

Senast ändrad:
Vill inte vara oartig mot TS, men ändå.

Har man aldrig rest själv förut, frågar om resrutter till Filli, frågar om visum frågor för Filli på ett thaiforum, bara har tjattat med en okänd kvinna och vet egentligen inget annat än vad hon serverat i tal. Tja lite varningstecken här..

Hoppas verkligen inte TS hamnar på ett ställe där alla kan läsa av utlängingens oerfarenhet.
I Asian är de onekligen bra på det och ser de en lite lucka så vet man aldrig. på thaiengelska....farang mai rue di makk lä farang rue mak mai dii......
Utlänning som inget vet är en bra utlänning...... MEN de som vet mycket är inte bra......

Rent krasst en ekonomisk bedömning, så lycka till, var inte naiv om det nu går :unsure:, och håll i hatten, ja och I allt annat med när ribban höjs upp i höjden...hmm..ja du fattar kanske..typ .

Senast ändrad:
Vill inte vara oartig mot TS, men ändå.

Har man aldrig rest själv förut, frågar om resrutter till Filli, frågar om visum frågor för Filli på ett thaiforum, bara har tjattat med en okänd kvinna och vet egentligen inget annat än vad hon serverat i tal. Tja lite varningstecken här..

Hoppas verkligen inte TS hamnar på ett ställe där alla kan läsa av utlängingens oerfarenhet.
I Asian är de onekligen bra på det och ser de en lite lucka så vet man aldrig. på thaiengelska....farang mai rue di makk lä farang rue mak mai dii......
Utlänning som inget vet är en bra utlänning...... MEN de som vet mycket är inte bra......

Rent krasst en ekonomisk bedömning, så lycka till, var inte naiv om det nu går :unsure:, och håll i hatten, ja och I allt annat med när ribban höjs upp i höjden...hmm..ja du fattar kanske..typ .
Det är inte ovanligt att det har startats trådar om att ställa frågor om visum till Sverige från Filippinerna på TS.
Säkert en handfull bara sista halvåret.

Har svårt att se detta forum som ett "Thai forum" annat än till namnet.
Ser man till innehållet är det inte speciellt mycket som handlar om just Thailand.

Man kan använda forumet till mycket, från att ställa frågor, leta information, nyheter, politik, resor, debatter och även marknadsföring av produkter.

Det är inte ovanligt att det har startats trådar om att ställa frågor om visum till Sverige från Filippinerna på TS.
Säkert en handfull bara sista halvåret.

Har svårt att se detta forum som ett "Thai forum" annat än till namnet.
Ser man till innehållet är det inte speciellt mycket som handlar om just Thailand.

Man kan använda forumet till mycket, från att ställa frågor, leta information, nyheter, politik, resor, debatter och även marknadsföring av produkter.
Ser man på inläggen verkar det vara samma troll som ställer frågan varje gång.
Aldrig vart sådana frågor här innan denna handfull började dyka upp för nåt år sen, kanske någon som trollar dig ;)
Alltid samma oerfarne som aldrig varit utanför Sveriges gränser.

Ser man på inläggen verkar det vara samma troll som ställer frågan varje gång.
Aldrig vart sådana frågor här innan denna handfull började dyka upp för nåt år sen, kanske någon som trollar dig ;)
Alltid samma oerfarne som aldrig varit utanför Sveriges gränser.
Ja det finns likheter, men genom att är samma regler av Schengenkoden är det nog intressant för de som chattar med thailändska kvinnor också.

Men troll tror jag inte det är, reglerna är tydliga.
Kanske en trend att kvinnor från Filippinerna blivit mer populära i Sverige?

Men du själv är mer aktiv när det gäller resor till Thailand om det behövs returbiljett vid incheckning eller inte.
Dina svar hjälper säkert någon okunnig.

Liknande trådar

A
Svar
51
Visningar
9 K
anonymous
A
L
Svar
23