Kan man föra pengar ut ur Thailand?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
B

bungalow

Gäst
Att föra in pengar i Thailand är ju ganska enkelt, vid husköp så ska man ju visa att pengarna kommer från utlandet.
Men hur är det om man efter ett antal år vill sälja sitt hus, kan man föra ut pengar ur Thailand?

Jo det ska vara också utan problem föra pengar från thailand till annat land. Alla banker har IBAN, SWift nr osv. Man bör känna till ditt Iban och Swift osv. det finns överallt på banken där du har bankkonto.
Viktigt är att man måste kolla noga o rätt bankkontonummer samt IBan och swift så det kommer vara utan problem föra pengar över till ditt kontot.

mvh Roffe

Inga problem rent tekniskt eller juridiskt att föra in och/eller ut pengar mellan Sverige/Thailand.
Några saker man bör tänka på:
Du har stora svårigheter att öppna ett bankkonto om du inte bor här och har en thailändsk bra referens. Detta beror på att så många utlänningar vill spara sina svarta pengar i skatteparadiset Thailand. Det vill inte myndigheterna.
Om du för in pengar TILL Thailand för hus/lägenhetsköp måste du göra det via banker och begära en s k Tor Tor Sam i Thailändsk bank. Om du inte gör det betraktas dina pengar som smutsiga och du kan inte registrera ditt köp på Land office. Du riskerar dessutom att få betala vinstskatt på HELA beloppet den dag du säljer. Vid husköp behöver du inte bo här eller ha en thailändsk referens eftersom du ju gör en fullt laglig investering. Observera att pengarna enbart kan användas till hus/lägenhetsköp.
Du kan köpa hus med pengar som du tjänat i Thailand men bara om du skött dina skatteinbetalningar och kan visa att det är lagliga pengar du tjänat.
Sammantaget kan sägas att dessa regler är till för att förhindra att svarta pengar tvättas vita, främst då av utlänningar. För dig med ärliga avsikter är det problemfritt om du gör rätt.
Att föra över pengar till Sverige är ofta ingen bra idé, svenska myndigheter är alltför välkända för att vilja ifrågasätta beskattning av sådana 'inkomster'. Blir du skattskyldig vet du ju själv hur mycket du får behålla (i värsta fall bara 35% och ev. skattetillägg dessutom). Bättre då att spara pengarna i Thailand och använda till flygbiljetter och uppehälle när du är här.
Öppna ett bankkonto i Thailand med VISA-kort, som du kan använda överallt. Kostar lite men en droppe i havet jämfört med ev svensk skatt.
Det går att 'ta hem' pengar till Sverige utan skattskyldighet men det förutsätter många saker som jag inte vågar svara på, det är för invecklat och tolkas olika av skattemyndigheten så där borde du kontakta myndigheten och begära ett FÖRHANDSBESKED. Viktigt, utan ett sådant är du torsk om myndigheten resonerar annat den gången du gör slag i saken. Spelar ingen roll att du blivit lovad annat en annan gång.

Thailaändska banker hade för 2 år sedan inget IBN nr
Vet ej om dom har det numera.

Hej jem och nypan
gäller de bara hussköp, kan man köpa vad man vill

det är inga problem att öppna ett konto i Bangkok bank även om du inte bor i thailand åk ner på ferie gå in på banken klart på ett kick.

För att öppna ett bankkonto i Thailand måste du ha arbetstillstånd eller bli rekommenderad av en thailändare som är betrodd på något sätt.
Anledningen är att det inte skall vara så enkelt att föra in svarta pengar i landet, som ju inte gagnar någon annan än ägaren själv.
Jag har aldrig hört talas om att det går att bara knalla in på en bank. Om det har skett måste det ha varit en ren tillfällighet. Bankerna är ganska hårda på dessa regler och så vitt jag vet har alla banker samma regel, men där kan jag ha fel.

Där tror jag du har fel.öppnade konto till en kamrat förra vekkan inga problem og har aldrig varit

OK, misstror inte dina uppgifter men det skall inte gå. Jag vet att bankerna har dessa regler men som med allting annat i det här landet är regler till för att brytas.
Andra som försöker öppna konto bör dock vara medvetna om att det kan bli problem.
Köper man däremot hus eller lägenhet är det inga problem alls.

Hej Jem

om jag (köper) med min tjej ett nytt hus och öppnar något nytt,
vad händer........ ???

Du måste öppna ett s k Tor Tor Sam-konto i thailändsk bank. Det får du automatiskt när du kan visa ett köpekontrakt för banken. Dessa pengar får enbart användas för husköp. Därmed har du senare vid en försäljning även rätt att bara skatta för en eventuell vinst i framtiden. Insatsen beskattas ej.
Försöker du betala kontant vägras du registrering hos Land office eftersom sådana pengar automatiskt anses som svarta, såvida du inte kan styrka att du intjänat och betalat skatt för pengarna i THailand. Alternativt om du har thailändsk fru som betalar men frågor kan uppstå om varifrån hon har fått pengarna.
Om du köper hus/lägenhet i ett projekt sätter du in pengar på projektföretagets konto. Det blir också automatiskt en Tor Tor Sam.
Har du en Tor Tor Sam är det heller inga problem att öppna ett vanligt ATM-konto till vilket du kan föra över pengar för konsumtion.

"kenth.pennemo " sa:
Där tror jag du har fel.öppnade konto till en kamrat förra vekkan inga problem og har aldrig varit
Hade heller inga problem att öppna bankkonto, använde mig av hotelladressen då dom sa att det inte var några som helst problem att göra det

Har en fundering tänkte att jag skulle öppna ett bankkonto i Thailand, men jag kommer inte åka dit ner förrän nästa år.
men vet ni om om tjejen kan öppna ett konto i mitt namn i thailand, eller måste jag personligen vara med att öppna det.

Du kommer få så många olika svar på det, sig till tjejen att gå ner till banken och fråga så kommer du få ett riktigt svar.

"lubo68 " sa:
Har en fundering tänkte att jag skulle öppna ett bankkonto i Thailand, men jag kommer inte åka dit ner förrän nästa år.
men vet ni om om tjejen kan öppna ett konto i mitt namn i thailand, eller måste jag personligen vara med att öppna det.

Ser att du öppnat en gammal tråd, så dom tidigare inläggen kan du läsa med reservation.
Det har dom senaste åren blivit mycket svårarae att öppna konto i Thai bank.
Lättast är det på Kasikon bank, dom ställer nästan inga krav alls. Siam och Bkk bank är mer restrektiva, dom fordrar uppehållstillständ på 1 år eller work permit.
Du måste nu mera inställa dig personligen för att öppna ett konto i Thai. Medtag pass och styrkt adress.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6