Kan man leva på en sjukersättning och bosätta sig i Thailand permanent?

M

Micael Rombin

Gäst
jag kommer att beviljas permanent sjukersättning (sjukpension) och funderar på attbosätta mig i Thailand. Kan man leva på en sjukersättning och kan man bosätta sig där permanent, när man inte kommer att arbeta? Hur gör man med bostad om man inte vill köpa direkt och vart vänder man sig för att sätta sin dröm i verket?

57 år. Vet inte skillnaden mellan netto och brutto. 17k/månad.

Får du ut 17000 efter skatt så räcker det till Non O visa och du lever kanongott på mindre än den summan här. Men vad du gör så köp ingen bostad, Thailand är för stort för att låsa upp sig vid en enda plats och det finns hur mycket som helst att hyra från 5000 baht och uppåt.
Vid val av bostadsort så skulle jag säga att det eg bara finns 2 val, Pattaya eller Hua Hin. Phuket, Samui mfl är för dyra och lämpar sig bara att åka på sem till men inte bo på heltid. Bangkok går bort pga dålig luft och klibbig värme.
Är man en partyprisse så gillar man nog Pattaya bäst men vill man bara festa lite lagom så vinner Hua Hin på lugnare trafik och allt är mer lätt tillgängligt. Prisläget är identiskt i Pattaya och Hua Hin.
Jag tycker att du ska börja med ett par v i Pattaya och sen testa Hua Hin så kan du avgöra själv vad som passar just dig.
Men ha inte bråttom med att hyra på lång tid, allt eftersom man varit här ett tag så upptäcker man nya saker som gör att man förändrar sin syn lite.

Varför inte prova det riktiga Thailand. Det vill säga Isaan. Här kan du njuta av vajande risfält och billig mat.

Pröva Chiang Mai, där har du allt till ett billigare pris än både pattaya och Hua Hin. Det som saknas där är havet men med flyg el buss så går det också att lösa.

Party är jag inte så intresserad av utan mer lära känna befolkningen på ett genuint sätt. Ett vanligt Svensson liv men i Thailand är vad jag söker

Jaa Chiang Mai är ju bra men där är det tyvärr lite jordbävning och rök när de eldar risfälten. Prova även Udon-Thani, där det bland annat finns svenskträff varannan onsdag, kan vara bra att ha t ex vid funderingar o frågor eller bara för att umgås med svenskar. Själv brukar jag vara i Hua-Hin, samt Udon då. Men vi alla är ju olika, så åk runt och kolla vart du trivs bäst. Ta den tid du behöver, för pengarna räcker nog bra dom. Ha en bra fortsättning!

Sen kanske man skall kolla noga vad den ev instans ersättningen kommer ifrån har att säga om detta med att bo utomlands , Försäkringskassan kan ha synpunkter på detta ....

Klarar thailändarna med sin lön att lösa klädkontot lär nog en svensk göra det också, och han kan väl ta med sig från Sverige. Har du varit i Chiang Mai någon gång?

Klarar thailändarna med sin lön att lösa klädkontot lär nog en svensk göra det också, och han kan väl ta med sig från Sverige. Har du varit i Chiang Mai någon gång?
Där är allt från minus 5 till + 48.6 gr.

Fråga mig var jag inte varit, den listan blir kortare, men , du ställer frågorna.

Inklusive dig själv,eller hur???

Nej för tusan, jag har bara varit i Bangkok,Pattaya,Sisaket och Huahin 1gång då.
Mest i Bangkok och Pattaya + Sisaket 4 ggr.
Så jag kan minimalt om Th på det sättet.
Inget jag behöver skämmas för tror jag.
Försöker ju lära mig här lite mer givetvis.
Men tar en del som skrivs här med en nypa salt.

Liknande trådar

G
Svar
19
Visningar
2 K
piloten
P
A
Svar
3
Visningar