Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Lelle

Gäst
:nod:
Jag hopas någon kan hjälpa mig:
Hur uttalar man KARMA på Thailänska.
Tack på förhand ::)

กอด betyder Krama och inte Karma,
kanske finns någon anna som vet hur man säger karma på thai

"Farangnoi " sa:
กอด betyder Krama och inte Karma,
kanske finns någon anna som vet hur man säger karma på thai
Tack Farangnoi!

Jag hann inte kolla! utan tittade snabbt. och svarade var fel.

Ha det gott

vi hade faktiskt en funktion här på forumet för något eller några år sedan där man kunde ge varandra positiv eller negativ karma om man ex skrivit någt positivt eller nagativt på forumet.

tanken var god o kanske det skulle ha fungerat än idag om vi bara hade haft postiv karma...då hade den som fick karma säkert känt sig uppskattad o ingen hade blivit sårad eftersom inte negativ karma längre funnits..

marianne

tillägg: om man ger något positivt så ska man INTE kräva eller förvänta sig något enligt buddhismen då det är ett begär. Nu så har jag haft förmånen att vara få vara med i en ceremoni för en thailändare när han blir munk och jag blev mycket berörd. Bilder finns på min hemsida.

Ni som sett star wars i eran barndom eller nyligt förstår liknelsen med religionen buddhism.
Yoda i filmen är 66cm= emerald buddha
Han är grön= emerald buddha är grön
hans namn baseras på =King Buddha Yodfa Chulaloke (Rama I)
jedi/buddhas ska inte använda våld eller ha begär utan bara försvara den nästa.
du ska inte vara rädd oavsett utmaning vilket många buddhas har lärt mig utan att utvecklas i samband med samhället.
älska inte något du kan förlora eller tappa vilket leder till frustration-ilska- den dåliga sidan i erat sinne då det är en svaghet.
Höj inte rösten gentemot den andre då det är en svaghet
etc

många aspekter inom religionen buddhism är beundransvärd enligt mig då jag bemöter folk dagligen inom vården och får möta olika kulturer allt ifrån kristendom,islam,buddhism till scientolog.
Och vad en utsatt människa i underläge ofta uttalar sig om är omtanke
Omtanke som marianne säger är otroligt viktigt ocj glöms otroligt ofta i vardagligt beteende, medvetet eller ej.
Och jag tror lite som My Name is earl.
Karma kommer till dig förr eller senare.

min tjej är mitt bevis. partiskt eller ej, vad är eran åsikt?

helgonet> Jag kan bara hålla med dig.Min Karma kom till mig för snart 21 års sen och med sig hade hon fyra barn som blev som mina egna och nu är dom vuxna och har egna familjer och då följer såklart nästa steg mot Nirvana: Alla härliga barnbarn. Jag har nu sex stycken och den äldsta är 12 år och den yngsta snart 3 månader.Det är buddhism och Karma.

Nu har jag varit medlem i kanske 3 veckor (max) och som vanligt när man läser här på forumet så är norrmannen helgonet med och raljerar. Helgonet, du frågade om våra åsikter. Men topic handlade ju om Karma eller hur? Eller rättare sagt, hur man uttalar Karma på thailändska. Varför skriver du exempelvis om dina personliga åsikter om t.ex buddhism och nämner det som en religion trots att det inte är det? Det är väl allmänt känt att alla religioner har en Gud? Och hur seriöst är det att snacka om Star Wars när Lennart undrar hur man uttalar Karma på thailändska? Detta var min åsikt helgonet. Ha det bra! Vi hörs! Mvh ACDC en trevlig kille ;)

Sawadee

Buddhismen är enligt mig ingen religion i vanlig mening, jag har också gått i skolan. Utmärkande för religioner kan väl bl.a sägas vara att det finns en Gud att tillbe. Siddharta var en människa och buddhismen kan väl egentligen ses mera som en livsfilosofi anammad av mellan 230-500milj människor world wide enligt en av de länkar du hänvisar till. Du måste väl ändå medge att det är viss skillnad mellan t.ex busshism och exempelvis kristendomen (som du för övrigt tidigare skrivit om som "tragisk" såg jag i en annan tråd).

Nu läste jag nåt om att kvinnan har lägre värde än mannen enligt buddhismen, enligt mina "svenska ramar" låter det helt fel. Jag tycker inte man ska värderas utifrån kön. Vad tycker du? Du gillar ju buddhismen vad jag förstod. Jag ska inte bli buddhist även om jag kan tycka det finns bra saker med buddhism också. T.ex att hjälpa varandra och ej söka efter materiell rikedom. Kanske gemensamt för alla religioner förresten...

Mai pen rai

Inte meningen vi ska bli osams, jag kanske har en tendens att utrycka mig plumpt, är inte så van vid att skriva ner mina åsikter. Det är svårt att nyansera som man kan när man pratar.

Ha det bra. Vi hörs. Mvh ACDC

citat: Nu läste jag nåt om att kvinnan har lägre värde än mannen enligt buddhismen.Helt korrekt.
Historiskt var det så då det har med begæret att gøra (Jedi,star wars som jag tog upp bara som en rolig kuriosa)
Trots att Siddharta Gautama tillät kvinnor att bli nunnor så gjorde han det motvilligt.En rädsla för att kvinnan ska skapa begär hos mannen och skapa oro,ångest etc var hans orsak.

Det är främst inom zenbuddhism och bland västerländska buddhister som det råder jämlikhet mellan munkar och nunnor, men att inom den traditionella buddhismen så är nunnorna underordnade munkarna.
Enligt den moderna buddhismen så ær det dina handlingar som bedømmer dig och inte ditt køn,ålder eller livsstil vilket ær unikt.

Tyværr gæller nerværderingen av kvinnan i allra høgsta grad kristendomen http://info.uu.se/press.nsf/pm/bibelns. ... .id5B.html
vilket de har fått stor kritik før i omværlden och kanske dærfør som den tappar sitt fotfæste idag???
Liksom islam som kanske inte ligger i topp før oss utomstående tack vare de mænniskor som førstør før andra och skapar førdomar hos oss.

Kristendomens sætt att döda alla judar,homosexuella, oliktroende , etniska rensningar etc historiskt ær ju historia idag men dock något som pågott i hundratalsår ,lyckligtvis så ær kristendomen lite modernare idag men den sitter i fortfarande vilket jag tycker ær tragiskt.
I Uppenbarelseboken 14:1-5 fungerar "kvinnor" till och med som en symbol för det onda som ska undvikas. Hur dom nu har tænkt att mænniskan ska fortplanta sig då vet jag inte???

Jag har jobbat i kyrkan tidigare i flera år och synen sitter kvar dær ænnu. Det finns massor med manliga præster,arbetare inom kyrkan och besækare som inte vill se kvinnor som præster eller homosexuella besøkare.

Det är svårt att nyansera som man kan när man pratar.
Helt korrekt,hehe
Men alla religioner har sina førdelar och nackdelar. Det gæller bara att ta det bæsta ifrån var och en.

Før den som vill læra sig vad religion ær: http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion
Mvh Roger :wai:

Hej

Trevligt med lite mothugg. Kristendomen bygger på kärleksbudskapet, älska din nästa som dig själv. Ganska simpelt (rent teoretiskt). De präster, anställda och besökare som ej vill se kvinnliga präster eller homosexulla agerar inte efter det kristna budskapet. Men hade de och alla andra gjort det skulle världen se helt fantastiskt ut tror jag :)

Men det är inte lätt att leva som Jesus, det kan jag gott skriva under på! Men jag har mer och mer ialla fall börjat tänka "Hur skulle Jesus ha gjort i denna situation?" Och det har nu lett till (jag vet att det låter en aningens pretentiöst men det är faktiskt sant) att jag snart ska träffa och lära känna en thailändsk tjej/kvinna som vill förändra sitt liv och börja ett nytt liv här i Sverige. Detta är nog bland det häftigaste jag gett mig in i tror jag. Jag ska göra vad jag kan för att underlätta för henne. Hoppas hon ej blir besviken. Nu hamnade jag också off topic, sorry!

Mvh Anders

Det jag kan ge dig som ett hett tips som kan underlætta før henne och hennes bekanta ær språket.
Jag har træffat på många thai tjejer via Jeab som haft karlar ifrån Norge,Sverige,Finland,Turkiet,England och som berættat att upplevelsen av ensamheten har kænnts som tydligast i språket då det varit på besøk i deras repektive hemland.Att inte kunna kænna igen sig någonstans.

Førsøk att læra dig lite stødord i thai før att underlætta vardagen både i hemlandet och hær i Sverige.Det tycker jag ær att visa respekt før henne och familjen.Det kan du kanske førstå ex nær du varit utomlands ett tag och bara hørt ex thai eller engelska i 3-4 veckor. Nær du væl hør någon tala på svenska så reagerar du direkt positivt?
Før att återgå till topic och att cirkeln ska bli sluten på tråden så kan vi avsluta med att om du visar respekt så får du respekt tillbaks: KARMA
Lycka till med førhållandet.
Mvh Roger :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
43
Visningar
3 K
glimten66
G