citat: Nu läste jag nåt om att kvinnan har lägre värde än mannen enligt buddhismen.Helt korrekt.
Historiskt var det så då det har med begæret att gøra (Jedi,star wars som jag tog upp bara som en rolig kuriosa)
Trots att Siddharta Gautama tillät kvinnor att bli nunnor så gjorde han det motvilligt.En rädsla för att kvinnan ska skapa begär hos mannen och skapa oro,ångest etc var hans orsak.
Det är främst inom zenbuddhism och bland västerländska buddhister som det råder jämlikhet mellan munkar och nunnor, men att inom den traditionella buddhismen så är nunnorna underordnade munkarna.
Enligt den moderna buddhismen så ær det dina handlingar som bedømmer dig och inte ditt køn,ålder eller livsstil vilket ær unikt.
Tyværr gæller nerværderingen av kvinnan i allra høgsta grad kristendomen
http://info.uu.se/press.nsf/pm/bibelns. ... .id5B.html
vilket de har fått stor kritik før i omværlden och kanske dærfør som den tappar sitt fotfæste idag???
Liksom islam som kanske inte ligger i topp før oss utomstående tack vare de mænniskor som førstør før andra och skapar førdomar hos oss.
Kristendomens sætt att döda alla judar,homosexuella, oliktroende , etniska rensningar etc historiskt ær ju historia idag men dock något som pågott i hundratalsår ,lyckligtvis så ær kristendomen lite modernare idag men den sitter i fortfarande vilket jag tycker ær tragiskt.
I Uppenbarelseboken 14:1-5 fungerar "kvinnor" till och med som en symbol för det onda som ska undvikas. Hur dom nu har tænkt att mænniskan ska fortplanta sig då vet jag inte???
Jag har jobbat i kyrkan tidigare i flera år och synen sitter kvar dær ænnu. Det finns massor med manliga præster,arbetare inom kyrkan och besækare som inte vill se kvinnor som præster eller homosexuella besøkare.
Det är svårt att nyansera som man kan när man pratar.
Helt korrekt,hehe
Men alla religioner har sina førdelar och nackdelar. Det gæller bara att ta det bæsta ifrån var och en.
Før den som vill læra sig vad religion ær:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion
Mvh Roger