Kineserna får egen invandringsdisk på flygplatsen...

Hej

Nja det här låter lite märkligt, men samtidigt kanske det är en fördel för övriga nationaliteter om dom många Kinesiska turisterna som dessutom oftast inte är resvana o.s.v har egna köer, det borde ju underlätta för oss andra.

Som gift med en Thailändska och med gemensamma har vi ju också en ganska smidig service vid passkontrollen, vi har ju också egna köer som är mindre och går fortare.

Mvh isan lover

kurant

Forumveteran
Ja, det är offensivt mot övriga.
Tappet på 500.000 kineserna avbokningar skrämmer väl myndigheterna och visar vilka som är de viktigaste turisterna.
Dock kan det ju snabba upp övriga köer då kineserna har varit krångliga för IM och tagit onödig tid då många av dom inte behärskar någon engelska och inte ens har fyllt i arrivalcard rätt.
Om tio år tror jag många turister från Europa väljer andra resmål, dels för att andra länder utvecklas när Thailand invecklas.

Jag tror också att Thailand kommer att tappa många turister från Europa och även USA/Kanada.

Själv har det inte varit just kineser som segat ner när jag ska igenom kontrollen utan snarare andra som ställt till problem vilket orsakat längre stopp. Av tre större stopp har ett orsakats av Svenskar och två av araber när jag blivit stående på fel sida.

Hej

Nja det här låter lite märkligt, men samtidigt kanske det är en fördel för övriga nationaliteter om dom många Kinesiska turisterna som dessutom oftast inte är resvana o.s.v har egna köer, det borde ju underlätta för oss andra.

Som gift med en Thailändska och med gemensamma har vi ju också en ganska smidig service vid passkontrollen, vi har ju också egna köer som är mindre och går fortare.

Mvh isan lover
Ja, helt rätt att det finns special IM för dom underlättar för oss övriga många gånger vet dom inte ens hur man fyller arrivalcard, bara bra.

Ja, helt rätt att det finns special IM för dom underlättar för oss övriga många gånger vet dom inte ens hur man fyller arrivalcard, bara bra.
Hej

Det tror jag absolut, är inne på Kurants spår här, problem med språk, fel ifyllda arrival card eller inga alls o.s.v, det bör absolut underlätta för övriga om dessa ovana resenärer får egna luckor att gå till.

Mvh isan lover

Ska kolla upp hur det ligger till efter nästa resa till Sverige.
Tillbaka i Thailand den 5:e september.

Det är pengar som styr och är inte det minsta förvånad om man ger prioritet till kineser och behandlar resten av oss som mindre värda.

Jobbar här och betalar skatt men ingen prioritet för mig.
Bara att acceptera att kineser i andra eller tredje generationen styr Thailand och som ”farrang” får vi nog inse att vår tid är över som viktiga för ekonomin i Thailand.

Kan ha fel i min åsikt men tycker att allt pekar åt det hållet.

Det är pengar som styr och är inte det minsta förvånad om man ger prioritet till kineser och behandlar resten av oss som mindre värda.

Bara att acceptera att kineser i andra eller tredje generationen styr Thailand och som ”farrang” får vi nog inse att vår tid är över som viktiga för ekonomin i Thailand.

Jag jobbar här och betalar skatt och reser ganska mycket jag känner mig inte mindre värd när jag reser till och från Thailand om jag ska vara ärlig, så tänker jag inte alls på det när jag reser härifrån.:)

PanPan

Forumveteran
Jag jobbar här och betalar skatt och reser ganska mycket jag känner mig inte mindre värd när jag reser till och från Thailand om jag ska vara ärlig, så tänker jag inte alls på det när jag reser härifrån.:)
Du som flyger så ofta, tycker du det är problematiskt med Kineser på Suvarnhabumi?
Jag flyger ju med ganska ofta och ser inget problem.
Men jag förstår ju inte heller varför alla stör sig så mycket på Kineser men jag har väl haft tur och inte hamnat i någon situation med dom då?
Är ju inte som att dom springer runt och grisar kontinuerligt, ok det kan vara livat runt ett långbord med Kineser men jag kan lova att det är inte så trevligt för en Kinesisk-barnfamilj att hamna jämter ett långbord med Svenskar heller när dom korkat upp ölen och spritflaskorna.
Dom som oftast inte har fyllt i departure card när jag står i kön är västerlänningar, Kineserna får hjälp med det oftast innan av sin tour guide.
Jag flyger ju ifrån Suvarnhabumi minst 1 gång varannan månad och har gjort så i några år nu och är det något problem i köerna så är det i huvudsak västerlänningar det handlar om.

Kan Kineserna få en egen avgångshall med extra poliser ifrån immigration så hade det ju varit bra men antagligen får dom en lane där det står nåt på Kinesiska på skylten i samma avgångshall precis som ASEAN och då minskar det ju inte köerna.
Kanske dom sätter Immigration poliser där som kan Kinesiska då det kan vara ett problem, se det på det positiva vi andra får med en egen kö utan Kineser och ASEAN folk ;) Så blir 3 köer Kineser, ASEAN och Farang ;)

Hej

Allt är ju möjligt och jag utesluter inte att det kan vara som du tror.

Mvh isan lover

Du som flyger så ofta, tycker du det är problematiskt med Kineser på Suvarnhabumi?
Jag flyger ju med ganska ofta och ser inget problem.
Men jag förstår ju inte heller varför alla stör sig så mycket på Kineser men jag har väl haft tur och inte hamnat i någon situation med dom då?
Är ju inte som att dom springer runt och grisar kontinuerligt, ok det kan vara livat runt ett långbord med Kineser men jag kan lova att det är inte så trevligt för en Kinesisk-barnfamilj att hamna jämter ett långbord med Svenskar heller när dom korkat upp ölen och spritflaskorna.
Dom som oftast inte har fyllt i departure card när jag står i kön är västerlänningar, Kineserna får hjälp med det oftast innan av sin tour guide.
Jag flyger ju ifrån Suvarnhabumi minst 1 gång varannan månad och har gjort så i några år nu och är det något problem i köerna så är det i huvudsak västerlänningar det handlar om.
Jag har inga problem med Kineser på Suvan eller någon annan när jag flyger.
Jag är fortfarande som ett småbarn när jag är på flygplatser, tycker det är så roligt att resa. Nej! Inga problem alls.

Jag har inga problem med Kineser på Suvan eller någon annan när jag flyger.
Jag är fortfarande som ett småbarn när jag är på flygplatser, tycker det är så roligt att resa. Nej! Inga problem alls.
Hej

Själv försöker jag avläsa köer på flygplatser och om vi inte är i en kö för familjer med Thailändskt barn så väljer jag alltid en kö med västerlänningar, tycker att dom oftast är mer resvana, har ordning på pass, visa och arrivalcard o.s.v.

Jag har ju rest mycket med flyg i arbetet under dom 38 år jag jobbade med flygplansmotorer, så jag lärde mig snabbt att undvika köer där Kineser, Indier, Pakistanier och Ryssar samt andra nationaliteter ifrån vad väl närmast är lite av U-länder dominerade, av någon anledning gick dessa köer oftast långsammare, ibland kunde dom inte språket och hade lappar eller klistermärken på sig för att inte komma bort, det verkade också ofta saknas något eller vara något problem av något slag, så då blev det ofta stopp.

Mvh isan lover

Det visar sig hur det blir men enligt artikeln från Bangkok Post verkar det som en stor del av immigrationen tilldelas enbart kineser.
Men de kanske öppnar fler ”immigration lanes”?

“Pol Maj Gen Pruettipong Prayoonsiri, commander of the Immigration Police Division 2, said Suvarnahumi airport would have 18 special lanes for Chinese visitors and Don Mueang airport 21 lanes. There will...

Please credit and share this article with others using this link:Special lanes open for Chinese tourists at 5 airports. View our policies at Bangkok Post: Terms and conditions of use and Bangkok Post: Republishing policy. © Post Publishing PCL. All rights reserved.”

Sa ' ar det tyvarr

Hej

Mer om
Så länge man förbjuder kineserna att få i de vanliga köerna så är det bara positivt.
Hej

Min första reaktion också, men lite betänksam blir man när Kineserna som utgör 25-30 % av resenärerna till Thailand ska få minst 50 % av resurserna vid passkontrollerna, antingen tycker Thsiländarna också att Kineserna är så besvärliga att dom behöver extra resurser eller så,prioriterar dom Kineserna framför oss övriga?

Mvh isan lover

nmax

Forumveteran
Länk till artikeln

Vet inte riktigt vad jag tycker om detta... Förstår att Thailand vill locka till sig fler kineser men samtidigt behöver man kanske inte visa öppet hur lite värda resten av turisterna är.
Tolkar det tvärtom som att dom är måna om oss andra och därmed låter oss slippa köa med Kineserna.
Jag bockar å bugar för det.

Hej

Mer om

Hej

Min första reaktion också, men lite betänksam blir man när Kineserna som utgör 25-30 % av resenärerna till Thailand ska få minst 50 % av resurserna vid passkontrollerna, antingen tycker Thsiländarna också att Kineserna är så besvärliga att dom behöver extra resurser eller så,prioriterar dom Kineserna framför oss övriga?

Mvh isan lover
Ja, hur det ligger till vet man inte.
Det påminner lite om norrmännen som klagar över att elbilarna får köra i kollektivfältet.

Värre hade det ju varit om dom inte fick det. Då hade det blivit ännu fullare i de vanliga körfälten.
En perfekt liknelse på när jantelagen biter sig själv i röven.

Verkar vara en panikåtgärd så länge man inte har en lösning eller vilja att ta tag i säkerhetsproblemen.
Men som sagt, det visar sig om det blir till det bättre eller sämre för oss som inte kommer från kina. :)

Kineserna ska utrustas med GPS armband enligt förslag och då passar det ypperligt med egna passkontroller. :)

PanPan

Forumveteran
Verkar vara en panikåtgärd så länge man inte har en lösning eller vilja att ta tag i säkerhetsproblemen.
Men som sagt, det visar sig om det blir till det bättre eller sämre för oss som inte kommer från kina. :)

Kineserna ska utrustas med GPS armband enligt förslag och då passar det ypperligt med egna passkontroller. :)
Stod ju också för nåt år sen att Kina och Thailand hade kommit överens efter en del incidenter att Kineserna måste se en vett och ettikett video innan dom reser så dom lär sig hur man beter sig ;)
Kanske därför man hör mindre klagomål nu för tiden ;)

Liknande trådar

Topp