Ko...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
K

kalas

Gäst
Jag har en fråga av lite mer udda art kanske...
Men min flickvän pratar om att hon vill ha en ko eller två. Familjen föder upp biffdjur, typ, säljer kött.
Vad kostar en ko av lämplig ras då? Både kalv och vuxen tack. :)
Jag vet bara inte, kanske någon av er är på plats i Thailand och vet någon mer exakt siffra än allt mellan 6000-15000Bath jag fått omtalat.
Jag kan ju tänka mig att man som köttproducent köper kalvar eller köper avelskor? Eller kanske avelstjurar?
Ja, ni fattar, jag är en stadskille utan koll! :)

Tacksam för svar!

Jag antar att det är som i Sverige = Man köper avelskor, och GÖR kalvar :)
Tjur behöver man INTE ha, för de flesta kör med insemination/betäckning då de möts tillfälligt.
Men är man storproducent, så kan det vara bäst att ha egen tjur, så slipper man betäckningskostnaderna.
Även mindre producenter kan ha en tjur, och då SÄLJA till de, som vill ha insemination/betäckning, men då måste man jobba med att få det sålt också.

Kollar:
1. Menar du för oss "vanliga" kor,
eller vattenbuffel-kor och -kalv?
("Vanliga" i Thailand har jag ingen aning om. Vattenbuffelkor känner jag till lite om, och vet var jag kan fråga.)
2. Vilken provins håller ni till i? (Transporter kostar.)

1: Jag tror väl att det rör sig om "vanliga" thaikor, bara det att de har dem för köttets skull och inte mjölk. De har 12 st. Inga vattenbufflar mer än mig då, som hon brukar skämta om... :O)

2 Vi pratar om nordöstra Thailand, typ Udon Thani.

OK. Udon Thani är nära de jag kände till, men de jag känner till är vattenbufflar :) Sorry då vet jag inget om det du frågade om.

Men prisspreaden låter normal d v s olika bra kan kosta olika mycket även hos samma leverantör.

En kossa går på runt 10.000 bath
om dom nu har en 12 kossor, varför vill hon ha fler av dig? har du varit och hälsat på henne i udon?

Varför jag frågar beror på att ett av dom vanligaste lurendrejerierna är just att brudar frågar om pengar till köp av kossor, kossan är sjuk och behöver 10000 bath till veterinären med mera, för att få falanger att skicka pengar

Men i detta fall så kan det ju stämma att dom håller på med uppfödning, men som sagt det är bara en fråga från mig ;)

Jag vet nu inte om de har 12 "kossor", men de föder upp köttdjur och har totalt 12 djur. Och hon vill väl i all välmening å familjens vägnar underlätta kanske? Inget prat om sjuka kossor eller något, utan hon undrade bara om jag som en ren väntjänst var intresserad av att köpa ett par "cow" åt familjen. Nästa fredag åker jag till Thailand och gifter mig med henne och anser att det inte är mer än "rätt" av mig att lämna ett bidrag åt familjen då jag "rövar" bort deras dotter till Sverige! :) Anledningen till min fråga var att utröna hur mycket jag ska ge till min blivande svärfar utan att se dumsnål ut. Vi ska ingå äktenskap i Bangkok och sen ska vi åka till hennes hemby och träffa familjen. Jag har förstått så mycket att stolthet är viktigt för en thailändare, och att en farang som är generös ses med blidare ögon.
Jag vill som "ni" kanske förstår komma på god kant med hennes familj och hembyn. Bli sedd som en vän och tillgång, inte som en snålfarang som tog deras dotter. Jag är inte rädd för att göra rätt för mig, betala om det behövs, bjuda, ställa upp osv, (jag ska till och med lära mig att plantera/odla ris!) det är bara det att jag kanske tänker ett steg längre än andra, att familjen ska behålla ansiktet.
Att skänka en slant till bymunkarna, äldrevård/sjukvård och se om skolan behöver något ser jag som en självklarhet. Jag vill bli sedd som en god farang, det är inte pengarna det kommer an på, utan mer att göra "rätt" för min del. Rätt på thaisätt.
Därav min fråga som utmynnar i fler frågor. :)

Kanske någon av er har varit i min sits och gjort en massa rookiefel som kan undvikas?

Vad gæller pengar och att ge på thaisætt kan anses som totalt fel om inte kontakten ær den rætta.
I många fall så uppfattas det som nerværderande och att man førsøker køpa sig værdighet om gåvan blir før stør. så dær gæller de att vara lite insatt i situationen och personerna de gæller.

Pengar ær definitivt inte allt i Thailand utan som du sæger: Behålla ansiktet.
Att ge kan vara bra men i måtta, och ett tips ær att inte uppge eller skryta om hur många miljoner baht man tjænar eller visa hur duktig man ær med pengar før det kan också uppfattas mycket dåligt och kan låsa relationer.

Att dæremot hjælpa till med arbetet ær mycket positivt før de gør ju INGEN falang annars..?

Ska du gifta dig med henne innan du træffat hennes familj och vet hur de lever? citat :Jag vet nu inte om de har 12 "kossor", men de föder upp köttdjur och har totalt 12 djur. Och hon vill väl i all välmening å familjens vägnar underlätta kanske?.
Tyværr så låter de lite mærkligt før mig att ingå ett giftermål med en mænniska med ett okænt leverne och førhållande,varfør denna stress med giftermål och att røva bort henne till sverige får jag fråga ?
De anser jag ær ett grovt rookiefel om hon inte vart i sverige tidigare.

Hur många thaivænner har hon i sverige? planer før utbildning,jobb,språk,hemresor till familjen etc. många frågor men jag tænker ofta på tjejens bæsta då de ær mycket værre før henne att resa till sverige æn de ær før en falang att resa till thailand pga pengar,språket,vænner och framførallt...kylan på vintern..
Se mina frågor som en hjælp och ingen anklagan el påståenden :wai:

Grundläggande rätt tänkt av dig, kalas.

(Många thailänskor har dock missuppfattat vad som är traditionellt, en del gillar säkert den missuppfattningen, medan andra säkert tror att det verkligen är tradition, men det är det inte :) (Se annan tråd. Jag tror det var Wanpen, som redde ut hur det egentligen är, i tråden om att skicka pengar.)
I korthet: De brukar tro att allt ska vara en gåva till föräldrarna, men egentligen ska bara en liten del vara det, men den STORA delen ska vara startkapital till DIG och din fru. Bröllopskostnaderna är tänkt att gå jämnt upp med penninggåvorna, som bröllopsgästerna kommer med.

Sedan är det ju en annan sak att man UTÖVER brudgåvan (=dovee) kan VILJA hjälpa hennes familj.

(((T ex så tänkte jag försörja "min" thailänskas far, så att syskonen inte behöver betala något om de inte vill/kan. Dessutom tänkte jag ställa upp gratis en del som lärare i ekonomi i provinsen. Den delen har jag redan börjat med lite på distans. Sedan skulle det inte förvåna mig om jag blir idrottsledare i Thailand
också :)

Vad svarar jag på detta? :)

Om allt skulle gått enligt planerna så skulle hon redan varit här på UT, men MIG busade och hon strulade en aning så det blev avslag. Ambassaden i BKK sa att hennes ansökan om nytt besöks/turistvisa skulle med all sannolikhet avslås, enda chansen för henne att komma till Sverige inom överskådlig framtid var att jag åkte ner till Thailand och vi gifte oss...

Där står vi nu... Jag åker nästa fredag... Punkt, typ...

En vecka är avsatt till byråkrati i BKK, äktenskap och lite sightseeing, en vecka till hembyn, en vecka rida elefant, sola, bada i något pittoreskt vattenfall...

Jag har sagt att ett giftermål i hembyn just nu är otänkbart. Jag vill gifta mig i byn på "rätt" sätt" med sin sod, stor fest i tre dagar och alla är välkomna. Men just nu har jag inte de ekonomiska förutsättningarna. Hon har varit gift tidigare så det är ju inte så att ingen sin sod erlagts. Men som jag fattat det så är det kutym att det ska ligga ett rejält berg med BATH framme... Och jag vill ha det ekonomiska utrymmet att kunna betala spelemännen, festen och kunna bli av med sin sod, om familjen anser sig behöva.

Jag är egen företagare och pengar är inte mitt största problem. Värre vore väl om jag vore löneslav åt något kapitalistiskt bolag med bara $ för ögonen.

Men som läget är nu har jag inte de kanske 50-100K sek som behövs. För ett juste bröllop i byn.

Idag har jag betalt biljetten, har runt 30k sek i reskassa, jag vill bli behandlad som en del av familjen, inte köpa någon, inte muta någon, bara göra rätt för mig.

Jag ska gifta mig med en juste familjetjej, jag vill ge tillbaka. Jag älskar henne, hon älskar mig. Krångla inte till det...

Jag har thaivänner, både kvinnor och män, frågan var just nu vad kostar en ko/kalv/tjur för köttproduktion idag i Thailand. Mina vänner vet som jag skrev i mitt första inlägg, 6-15000Baht.

Jag har fått svar, runt 10k bath. Helt ok i mina ögon...

Min blivande fru sa runt 25k bath... Svärfar får 20k baht

Skitsamma, mitt stavningsprogram säger att både bath och baht är fel... Men thaipengar... :)

helgonet

Hon har varit i Sverige. Även mitt i vintern, hon sa: vi bor i en frysbox :) Min blivande fru är en av de få (?) som mår dåligt av värmen och fukten i Thailand. Ofta när hon varit på farmen så klagar hon på huvudvärk, ont i kroppen och värmen. Hon vill till Sverige dels för klimatet och säkerligen för pengarna. Jag hade snöjouren i vintras, blev utkallad mitt i natten, hon studsade upp, klädde på sig, efter instruktioner, och sen hjälpte hon mig skyffla snö, sanda och hacka is. Inga klagomål. Jag fick skicka in henne i bilen för att värma sig när hon blev för blå :), men vid nästa objekt var hon ute igen och skulle hjälpa till... Klandra mig sen för att älska henne...

helgonet vidare...

Planer är SFI, svenska för invandrare, thaivänner finns om behov finns. Men som du antagligen vet, det finns "goda" och "onda" thaivänner. Jag avser att försöka leva ett så thaifritt liv som möjligt, då "thaivänner" gjorde att hon sumpade sin chans till UT. Jag driver en trädgårds/markanläggningfirma och har utrymme för både hennes arbetskraft och hennes ekonomiska utbildning från Thailand. Hon är utbildad thailändsk civilekonom och har jobbat på "kommunkontor" med ansvar för lön och personal. Jag tror, kanske i min enfald, att hon kan lära sig svensk bokföring.

Uppfattningen jag har av henne efter vår tid tillsammans är att hon är en ärlig "bondjänta", rejäl, rättfram. Ingen undflyende mansdominerad kvinna... Jag är svensk, vill inte ha en hushållerska, jag söker en kvinna att dela mitt liv med. På lika villkor. Jag vill att hon och hennes familj ska känna att detta är rätt...

Men för att berätta en anekdot... En av de första gångerna vi fick vara ensamma och prata, så sa jag att i Sverige, där är det den egna vinningen som betyder något. Vill du bli läkare, lärare, polis eller vad som, så får du bli det... WHAT? WHAT? WHAT... sa hon... Ja, sa jag, det är din egen personliga vinning och lycka som betyder mest. Hur du mår är viktigast.
WHAT!?
Ja... Så är det... Sa jag... Och hon bara himlade med ögonen. Mumlade något om family. Men jag var benhård! :p Nej, i Sverige är det den egna lyckan som kommer först!

Fatta mig då när jag försöker förstå hur jag ska agera i hennes hemby... :)

Jasså, hon har varit gift. Då blev det mycket enklare :)

Enligt traditionerna BEHÖVER du inte betala någonting alls till föräldrarna, eftersom de redan har fått av förra maken. Du kan ju säga:
"Jag vet att traditionerna säger att jag inte behöver betala något, men jag VILL hjälpa er genom att köpa (2) kor."

Då det gäller bröllopsfester, så förväntas alltså bröllopsgästerna ge pengar, som täcker upp vad deras del av festen kostar. Föräldrarna förväntas ordna bröllopet, men då det är en tydligt rikare make, så förväntas han vara garant, så föräldrarna inte går back, och LÄGGA UT pengar till de kommer tillbaka från bröllopsgästerna.
Så bröllopsfesten kostar dig s g s inget :)

Ja, just så jag menar, att jag vill visa god vilja genom att ge till familjen, jag har inga problem med att hjälpa någon nära i nöd. Jag har ju två barn, 20 och 22 år som alltid lider nöd, tydligen :)
Och jag har skickat pengar till min blivande fru sen hon åkte, 10.000B varje månad, inga större pengar för mig, men en, för att använda hennes ord, befrielse, för henne och hennes barn. Jag ser det inte heller som någon större belastning att skicka pengar till familjen även efter att min "fru" kommit hit till Sverige tills det ordnat sig med en egen inkomst för hennes del.

Som sagt, det är inte pengar det kommer an på i mitt fall, mer bara att göra "rätt" och inte klampa på i storstövlarna och tro!
Jag har förstått att det förväntas ett stort bröllop i byn. Det är sed och kutym. Och jag vill att det ska bli så storslaget som familjens status kräver.
Men bra Lunkan att du förklarade lite mer, att det är föräldrarna som roddar med partyt och att jag står för fiolerna :) Som jag sen får tillbaka.

Nu har jag förstått lite mer, jag waiar och är uppriktigt ödmjuk och gör i samråd med min fru upp om hur gåvan ska överlämnas. Ska visst bli en "liten" välkomstfest för mig när vi kommer till byn... De närmaste, jaja tänkte jag, mamma pappa syskon, 5-8st... Nej, alla släktingar inom rimlig radie från byn kommer, blir allt från 25 till 50... Jo, liten välkomstfest var det ja! :)

Men i ärlighetens namn är jag scared shitless! Jag har på min höjd guppat över till Finland och Danmark, nu ska jag flyga 800 mil till en ångbastu, utan kontroll över något! Gaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh!!!

Och alla historier om thailändsk byråkrati man läst om får mig att vilja kräkas, hur ska vi fixa alla papper? Kompisen gifte sig i BKK och sa att om allt går smidigt tar det två dagar med all byråkrati innan vi kan gå till amphur och registrera äktenskapet, men det kan lika väl ta en vecka...

Någon som vill byta? :)

Men samtidigt är jag bubblande överlycklig över att äntligen få hålla om henne igen. Se hennes härliga leende drunkna i hennes nötbruna ögon och lukta på hennes långa kolsvarta hår. Har varit många långa månader och dagar sen sist. Nu jällars bara sex dagar och en flygtur kvar!

"kalas " sa:
Men bra Lunkan att du förklarade lite mer, att det är föräldrarna som roddar med partyt och att jag står för fiolerna :) Som jag sen får tillbaka.
Det är inte sagt att du får tillbaka pengarna, det är upp till föräldrarna att avgöra det, vissa ger dom pengar till bröllopsparet som gästerna ger medans vissa föräldrar behåller dom.
Sen kan föräldrarna ge lite mark om det finns någon över så att man kan bygga ett hus på den.

Förtydligande:
Jag skrev som jag läst att det ska vara traditionellt,
MEN många thailändare har missuppfattat sina egna gamla traditioner, och blandat ihop
/gåvan till föräldrarna (som ska vara LITEN)
/och Startbidraget, som går till brudparet. Då familjerna är jämnrika, så är det meningen att BÅDA familjerna bidrar ungefär like mycket. Då en sida har mer, så kommer resurserna (mest) från den sidan, MEN det går till BRUDPARET.

Även bland de thailändare, som fattat fel, är många beredda att brudparet får mycket/allt om de tycker om mannen ((Så det verkar som att jag kommer undan billigt :) =(s g s) allt fås tillbaka till husbygget, och de ger ganska stor mark där jag vill bygga hus helst.))

Det är en anseende/statusfråga för dem också, så de VISAR gärna en stor brudgåva :) även om man kommit överens om att (s g s) allt går till brudparet.
T ex så kan du ge "ko-pengarna" som brudgåva, fastän det egentligen är alldeles för mycketl enligt traditionerna.

Så det är viktigt att det är tydligt vad man kommit överens om.

Min svärfar vill ha en kossa eller två nu när vi skall ta hustruns barn till Sverige, detta för att ha något att pyssla med nu när det blir relativt tomt hemma. Och varför inte? Jag har hört siffran 15000 Baht för en bra avelskossa. På sikt kan det ju ge lite avkastning också. :)

Berralund :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp