Ja, just så jag menar, att jag vill visa god vilja genom att ge till familjen, jag har inga problem med att hjälpa någon nära i nöd. Jag har ju två barn, 20 och 22 år som alltid lider nöd, tydligen
Och jag har skickat pengar till min blivande fru sen hon åkte, 10.000B varje månad, inga större pengar för mig, men en, för att använda hennes ord, befrielse, för henne och hennes barn. Jag ser det inte heller som någon större belastning att skicka pengar till familjen även efter att min "fru" kommit hit till Sverige tills det ordnat sig med en egen inkomst för hennes del.
Som sagt, det är inte pengar det kommer an på i mitt fall, mer bara att göra "rätt" och inte klampa på i storstövlarna och tro!
Jag har förstått att det förväntas ett stort bröllop i byn. Det är sed och kutym. Och jag vill att det ska bli så storslaget som familjens status kräver.
Men bra Lunkan att du förklarade lite mer, att det är föräldrarna som roddar med partyt och att jag står för fiolerna
Som jag sen får tillbaka.
Nu har jag förstått lite mer, jag waiar och är uppriktigt ödmjuk och gör i samråd med min fru upp om hur gåvan ska överlämnas. Ska visst bli en "liten" välkomstfest för mig när vi kommer till byn... De närmaste, jaja tänkte jag, mamma pappa syskon, 5-8st... Nej, alla släktingar inom rimlig radie från byn kommer, blir allt från 25 till 50... Jo, liten välkomstfest var det ja!
Men i ärlighetens namn är jag scared shitless! Jag har på min höjd guppat över till Finland och Danmark, nu ska jag flyga 800 mil till en ångbastu, utan kontroll över något! Gaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh!!!
Och alla historier om thailändsk byråkrati man läst om får mig att vilja kräkas, hur ska vi fixa alla papper? Kompisen gifte sig i BKK och sa att om allt går smidigt tar det två dagar med all byråkrati innan vi kan gå till amphur och registrera äktenskapet, men det kan lika väl ta en vecka...
Någon som vill byta?
Men samtidigt är jag bubblande överlycklig över att äntligen få hålla om henne igen. Se hennes härliga leende drunkna i hennes nötbruna ögon och lukta på hennes långa kolsvarta hår. Har varit många långa månader och dagar sen sist. Nu jällars bara sex dagar och en flygtur kvar!