Könsroller i Thailand

 
L

L-G

Gäst
Som ny i forumet och med tanke på att jag snart ska träffa min Thailändska kärlek och förlova oss om en månad, undrar jag om hur våra mans och kvinnoroller skiljer sig från de Thailänska.
 
Up 2 U.
Finns alla sorter här precis som i Sverige men väldigt poppis bland tjejerna att ta kommandot över pengar och val av boplats.
 
Som ny i forumet och med tanke på att jag snart ska träffa min Thailändska kärlek och förlova oss om en månad, undrar jag om hur våra mans och kvinnoroller skiljer sig från de Thailänska.
Det var en svår och komplex fråga tycker jag. Det är säkert stor skillnad från par till par.

För egen del kan jag säga att det är demokrati som gäller. Jag skulle aldrig vilja vara tillsammans med en kvinna som inte har någon egen vilja, hemska tanke. Vi hjälps åt när jag är hemma, det är nog till och med så att jag gör det mesta under min ledighet. Gumman drar ju hela lasset med barn och hem när jag jobbar.

Men det finns säkert förhållanden där mannen är en diktator och den stackars kvinnan är helt kuvad. Så något enkelt svar finns inte på din fråga, förhållandet blir vad ni gör det till.
 
Beror nog hur ni bor också, nära andra thai eller hennes familj så får du räkna med att inte dela på hushållssysslorna öppet.
Det finns stora kulturella skillnader kan jag säga.

Hon kommer alltid att bry om mer om vad andra thai tycker än vad du tycker när ni är i Thailand.

Ser nån att du hjälper till där hemma som inte är hennes familj så går ryktet fort att hon är dålig på ”take care” och det är det sista hon vill ha som rykte.

Det skiljer mellan land och stad.

Eftersom ni ska snart förlova er så känner du nog henne och hennes familj väl redan.
 
  • Like
Reactions: L-G
Det var en svår och komplex fråga tycker jag. Det är säkert stor skillnad från par till par.

För egen del kan jag säga att det är demokrati som gäller. Jag skulle aldrig vilja vara tillsammans med en kvinna som inte har någon egen vilja, hemska tanke. Vi hjälps åt när jag är hemma, det är nog till och med så att jag gör det mesta under min ledighet. Gumman drar ju hela lasset med barn och hem när jag jobbar.

Men det finns säkert förhållanden där mannen är en diktator och den stackars kvinnan är helt kuvad. Så något enkelt svar finns inte på din fråga, förhållandet blir vad ni gör det till.
Det du beskriver här är ju precis tvärtom..
 
Beror nog hur ni bor också, nära andra thai eller hennes familj så får du räkna med att inte dela på hushållssysslorna öppet.
Det finns stora kulturella skillnader kan jag säga.

Hon kommer alltid att bry om mer om vad andra thai tycker än vad du tycker när ni är i Thailand.

Ser nån att du hjälper till där hemma som inte är hennes familj så går ryktet fort att hon är dålig på ”take care” och det är det sista hon vill ha som rykte.

Det skiljer mellan land och stad.

Eftersom ni ska snart förlova er så känner du nog henne och hennes familj väl redan.
Håller med, kvinnan är ju upplärd att ta hand om mannen. Flyttar man till Sverige får man se upp och han kommer ur det rollen.

Tidigt bör man visa vem som har koll på ekonomin. Inte många thai som har haft pengar och klarar av att spara, så ta den rollen om hon inte kan visa motsatsen. Visa dock att du inte är snål utan att du tar hand om henne bra, annars vänder hon sig mot dig och tänker på hennes familj ... men allt går ju inte direkt.
 
Håller med, kvinnan är ju upplärd att ta hand om mannen. Flyttar man till Sverige får man se upp och han kommer ur det rollen.

Tidigt bör man visa vem som har koll på ekonomin. Inte många thai som har haft pengar och klarar av att spara, så ta den rollen om hon inte kan visa motsatsen. Visa dock att du inte är snål utan att du tar hand om henne bra, annars vänder hon sig mot dig och tänker på hennes familj ... men allt går ju inte direkt.
Oftast när Thai får pengar så brinner det i fickan och dom bara måste köpa saker hela tiden.
 
Senast redigerad av en moderator:
Oftast när Thai får pengar så brinner det i fickan och dom bara måste köpa saker hela tiden.
Då måste mitt Svenska ex varit skolad i Thailand, för där brann det i fickan;)
Tyckte nog att det gjorde detsamma hos hennes väninnor.

Kan bara säga, att det blev en väldigt dyr erfarenhet att bli av med henne.

Vad jag vill säga, är att detta fenomen finns lite överallt, inte bara i Thailand.
 
Då måste mitt Svenska ex varit skolad i Thailand, för där brann det i fickan;)
Tyckte nog att det gjorde detsamma hos hennes väninnor.

Kan bara säga, att det blev en väldigt dyr erfarenhet att bli av med henne.

Vad jag vill säga, är att detta fenomen finns lite överallt, inte bara i Thailand.
Självklart liknande finns även i Sverige. Skillnaden är dock i Sverige pratar man mer om sparande, sparade till semester, sparande till pension. I Thailand lever många som dagen var den sista.
 
Som ny i forumet och med tanke på att jag snart ska träffa min Thailändska kärlek och förlova oss om en månad, undrar jag om hur våra mans och kvinnoroller skiljer sig från de Thailänska.
Hej, efter ett kort förhållande med en Thai i Sverige som var fullständigt livsfarlig och manipulativ med pengar. Så bestämde jag mig att hädanefter så bestämmer jag själv över mina pengar. Och alla svenska kvinnor jag haft innan har också domderat och bestämt över mig. Så i mitt idag lyckliga förhållande, som har hållt i många år, så är jag chef över mina pengar och hon är chef över sina. Hon betalar mig 30% av inkomsten efter skatt för mat och bostad. Sen får hon också bekosta sin egen flygbiljett till Thailand. Hon är jättenöjd och kan spara i runda slängar ca 8tusen kr varje månad. Jag har aldrig skänkt hennes släkt några pengar. Visst gjordes det försök i början, mystiska hemgifter och låna ut pengar till en fattig bror (hon har en mycket rik). Men nä, jag stod på mig. Och idag har dom stor respekt för mig, varför? Jo för att dom ser ner på farranger som låter sig bli näsdragna.
Ta till dig det, sitt inte o lova både det ena och det andra, bara för att du är så inn i baljan kär. Sist men inte minst, när det ska byggas eller köpas hus, se till att du har leasing/usufruct i minst 30år. Och vanligtvis bör det vara minst en timmes scooterfärd ifrån hembyn. Visst finns det gubbar som gillar att stå för fiolerna hela tiden i hembyn, men det finns fler som tröttnat. Och glöm inte att det är du som betalar = bestämmer vart huset ska vara.

Lycka till!!

huahuset.jpg
 
Som ny i forumet och med tanke på att jag snart ska träffa min Thailändska kärlek och förlova oss om en månad, undrar jag om hur våra mans och kvinnoroller skiljer sig från de Thailänska.
Lär dig språket så snabbt som möjligt. Lär henne svenska om ni ska bo i Sverige.
Avundsjuka är bara ett problem du kan komma stöta på.
Det är värre för Thaifolket att flytta hit än oss faranger till Thailand.
Kulturkrockar kommer 100%,
Flyg eller ta bussen till K.K, därefter hyr en bil, gärna med chaufför så kan du sitta i baksätet med din älskling och mysa. LYCKA TILL.
 
Han skriver ju det i sitt första inlägg på forumet att det är precis det han skall göra, och betala sinsod på 100k baht i förlovningskostnad till någon han inte har träffat var redan bestämt.
Frågan är om personen är i behov av en överförmyndare?
Ja möjligt,
men i alla fall inte värd ge råd till.
Verkar vara för sent....
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp