Köpa condo/hus i Vietnam.

 

PanPan

Forumveteran
Någon som har koll på om utlänningar kan äga mark i Vietnam?
Är det liknande regler gällande condo som i Thailand?

Var och kollade runt på priser och det var fortsatt väldigt billigt där, typ 50m2 condo i Hanoi, såg fint ut 300.000 kronor.
Nu börjar ju industrin blomstra och turismen där så kanske hade vart nåt och köpt 1 condo eller ett hus nu i början.

Någon som vet vad som gäller där för uthyrning via airbnb, är det lagligt, krångliga rapporteringar?
 
Här finns en del svar, påminner om övriga länder i SOA.
Utlänningar får bara äga 30% av antalet condo I ett område som exempel.
Hyra land är möjligt.

Ja tack, bra info där.
Klart intressant, får nog ta en tur till Vietnam i början av nästa år.
 
Som sagt kanske vore tillfälle nu innan det blir för dyrt och hyra ut till expats ;)
Taiwan rankad 1:a och Vietnam 2:a bland expats, ranking av bästa länder att leva i som expat.

 
Fast när jag läste kommentarer i Bangkokpost blev jag osäker 5555.
Denna lät som den bilden jag har av landet ;)

When I saw Vietnam in second place I knew it was another of those surveys. Lets take Vietnam. It is a communist country with no freedom of speech (sounds fimiliar). When we traveled there a few years back most hotels still reported your presence to the local police and some even kept your passport (sounds fimiliar). The health care in the country is at a 3rd world country standard and if you become very ill you will have to travel to Thailand or Singapore for treatment. Land ownership by foreigners is still an issue (sounds fimiliar). Cost of living is low in the countryside but much higher in HCMC and Hanoi (sounds fimiliar).
 
Fast när jag läste kommentarer i Bangkokpost blev jag osäker 5555.
Denna lät som den bilden jag har av landet ;)

When I saw Vietnam in second place I knew it was another of those surveys. Lets take Vietnam. It is a communist country with no freedom of speech (sounds fimiliar). When we traveled there a few years back most hotels still reported your presence to the local police and some even kept your passport (sounds fimiliar). The health care in the country is at a 3rd world country standard and if you become very ill you will have to travel to Thailand or Singapore for treatment. Land ownership by foreigners is still an issue (sounds fimiliar). Cost of living is low in the countryside but much higher in HCMC and Hanoi (sounds fimiliar).
Träffat många svennar som varit där hyfsat nyligen och ingen skulle vilja bo där, kort besök ok men thats it. Typ som Phil med skillnaden att Vietnam har bra käk.
 
Träffat många svennar som varit där hyfsat nyligen och ingen skulle vilja bo där, kort besök ok men thats it. Typ som Phil med skillnaden att Vietnam har bra käk.
Då antar jag dom vart på turistorterna.
Tänkte ju mest i huvudstaden, det är väl mest där arbetande expats håller till.
Är ju i huvudstaden man vill ha condo inte på nån turistort.
 
Har varit en del i Vietnam och aldrig jag skulle bosätta mig där.
En till två veckor är lagom per gång.
Visst går det att leva billigt där med all gatumat och nattlivet är "aktivt" i Distrikt 1 i alla fall.
Befolkningen är rätt inbundna och kassa på engelska.
Taiwan och Taipei är vackert men vad gör man där bland alla kineser efter några veckor?
Medelmåttig till dålig engelska och ett obegripligt skriftspråk.
 
Har varit en del i Vietnam och aldrig jag skulle bosätta mig där.
En till två veckor är lagom per gång.
Visst går det att leva billigt där med all gatumat och nattlivet är "aktivt" i Distrikt 1 i alla fall.
Befolkningen är rätt inbundna och kassa på engelska.
Taiwan och Taipei är vackert men vad gör man där bland alla kineser efter några veckor?
Medelmåttig till dålig engelska och ett obegripligt skriftspråk.
Men köper man en condo räcker det med veckobesökare som hyr.
300.000 kronor för 50m2 i en huvudstad kan vara värd mycket om 10 år i ett land på som går starkt fram.
Är ju bara några år sen utlänningar fick börja köpa.
 
Men köper man en condo räcker det med veckobesökare som hyr.
300.000 kronor för 50m2 i en huvudstad kan vara värd mycket om 10 år i ett land på som går starkt fram.
Är ju bara några år sen utlänningar fick börja köpa.
Någon ska sköta om både uthyrning och förvaltning.
Många har dåliga erfarenheter som inte är på plats.
Hyresintäckter är inte gratis och att få det uthyrt i tillräcklig omfattning är ett vågspel.
Samma med underhållet och inventarier när gästerna inte sköter sig.
Den vi hyrde av nyss låg på 20% beläggning i KL enligt honom själv.
 
Någon ska sköta om både uthyrning och förvaltning.
Många har dåliga erfarenheter som inte är på plats.
Hyresintäckter är inte gratis och att få det uthyrt i tillräcklig omfattning är ett vågspel.
Samma med underhållet och inventarier när gästerna inte sköter sig.
Den vi hyrde av nyss låg på 20% beläggning i KL enligt honom själv.
Ja, läget är ju alltid viktigt med.
Condon farsan och dom hyrde i vintras i Pattaya där var det kö vid gaten varje dag för incheckning mer ruljans än på hotellen, majoriteten var dock Kineser.
Men så var ju priserna på att köpa därefter med, kollade runt en del på priser och låg på 4,5 miljoner baht och upp för 25m2.
Läget var ju perfekt för korttidsuthyrning.
Men där var det ju tjejer på sparkcyklar som åkte fram och tillbaks med nycklar och checkade in folk.
 
Flott Mr. Trump jr @PanPan
Köp !!!
Jag vet inte så mycket om Hanoi bara vart där 4 gånger.
Men Saigon bra
Det är 24 stadsdelar där
1 och 2 fint om du har pengar
3 väldig flott
7 åxå väldig NICE
Min fabis Tan Binh där har jag köpt en lokal för min business

För min del ingen fel på Vietnam 555555
Som i Thailand det ljugs lika mycket i båda länderna.
Jag kommer att aveckla företag nr:3 och flytta den till Saigon. Är för dyrt i Thailand (thb) för denna verksamhet eller dålig timing USA -- KINA.


Iaf lönen går från usd 620 i mån.. i BK till usd 200 i mån... i Saigon.
Om jag vore rik som du @PanPan och lika ung skulle jag köpa där (Saigon).
Lycka till Trump jr.

Nä, nu har jag ingen tid att skriva
Ha det
 
Flott Mr. Trump jr @PanPan
Köp !!!
Jag vet inte så mycket om Hanoi bara vart där 4 gånger.
Men Saigon bra
Det är 24 stadsdelar där
1 och 2 fint om du har pengar
3 väldig flott
7 åxå väldig NICE
Min fabis Tan Binh där har jag köpt en lokal för min business

För min del ingen fel på Vietnam 555555
Som i Thailand det ljugs lika mycket i båda länderna.
Jag kommer att aveckla företag nr:3 och flytta den till Saigon. Är för dyrt i Thailand (thb) för denna verksamhet eller dålig timing USA -- KINA.


Iaf lönen går från usd 620 i mån.. i BK till usd 200 i mån... i Saigon.
Om jag vore rik som du @PanPan och lika ung skulle jag köpa där (Saigon).
Lycka till Trump jr.

Nä, nu har jag ingen tid att skriva
Ha det
55555, behövde väl inte vara rik för att köpa där ;)
Kollade jag bara lätt på condopriser i Vietnam, har ju inte vart där så har ingen aning vad för typ av område.
Men såg nybyggda 50m2 som såg lyxiga ut för motsvarande 1 miljon baht, 300k sek.
Får ju ha nåt att kolla på när man sitter här.
HCM.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
868
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
G
Svar
42
Visningar
10 K
A
 
Tillbaka
Topp