köpa glasögon i thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
går du i tankarna och ska köpa glasögon i thailand?
vi har köpt glasögon både min dotter och jag och vi hade aldrig haft glasögon tidigare.
min dotter pratade ofta om att hon fick ont i huvudet när hon skulle koncentrera sig och att skolsyster sagt att hon borde gå till optiker. Jag tyckte då att vi kunde vänta och ta det i thailand, vilket vi gjorde.
De förklarade att hon behövde glasögon och att speciellt vänster öga var "sämre". Vi köpte glasögonen och hon använde dem ett litet tag. Hennes kompis vevade på skoj med armen och träffade min dotters glasögon här hemma i sverige. de lämnade in glasögonen och hos optikern ifrågasatte de glasögonen direkt. De bytte dock glaset. min dotter har inte trivts med glasögonen och tycker inte att de är snygga. varför hon valde dem vet inte jag men med facit i hand så är det bra att hon inte använde dem.
Idag var vi hos optikern här hemma. de frågade om hon hade glasögon sen tidigare och det sa vi och vi sa också att hon sällan använde dem. vi förstod på dem att något inte var okey och de gjorde en mycket grundlig undersökning. Det slutade med att de säger att hon absolut inte ska använda dessa glasögon och att hon inte behöver glasögon utan felet hos henne är att hennes ögon krampar och det kan med dessa glasögon snarare förvärra problemen.
Nu får hon minska ner sitt chattande på internet och måste komma tillbaka för ny undersökning i slutet på maj och har problemen inte förbättrats så måste en remiss skrivas till sjukhuset.
Jag berättade efteråt för optikerna att vi köpt glasögonen i thailand och han sa att det var helt fel men kommenterade inte var de var köpta och det var bra tyckte jag.
Själv så tycker jag att det verkar helt sjukt om man som optiker kan göra en sån tabbe.
Jag köpte glasögon på samma ställe strax efteråt och hade strul jag med. När jag skulle hämta glasögonen så bad jag att få testa dem innan jag betalade och det fick jag och jag såg mkt sämre med dem än utan. jag fick en chock och vi fick kolla mina ögon igen och hur hon än gjorde så såg jag sämre. Till slut kom hon på att hon gett mig fel glasögon.
Jag köpte progressiva glasögon och har vant mig vid det progressiva men jag tycker ofta att de inte känns helt rätt - och då kommer frågan inom mig - Är de helt rätt eller inte?

Vad vill jag säga med denna tråd

gör gärna en synundersökning i sverige innan du åker och ha med papper på det till thailand. jag tycker inte att min undersökning i thailand på långt när var lika grundlig som den min dotter gjorde. Lyssna gärna på andra svenskar om var de köpt sina glasögon och om de är nöjda.

ha re gött
marianne

Marianne,

Det var tråkigt att höra om Dina dåliga erfarenheter betr. att köpa glasögon i Thailand. Min erfarenhet är nämligen precis tvärtom! Jag skriver och läser extremt mycket i mitt arbete och anstränger därför mina ögon kanske mer än "normalt". Jag är noggrann med mina glasögon. Jag köpte två par glasögon förra året, och jag trivs jättebra med dem. Jag rekommenderades en optiker på Koh Samui (Chaweng Beach Road), och jag måste säga att han var den skickligaste optikern jag haft att göra med. Han utförde en mycket omfattande ögonkontroll, och gav råd om slipning och glastyp etc - det var en riktig hantverkare i farten! Jag fick dessutom utan att fråga efter det recept, tvättdukar, särskild rengöringstvål samt specialverktyg att skruva åt skalmarna med. Jag betalade 3 000 kr för allting (inkl. två undersökningar)! :)

Jag kan varmt rekommendera denna optiker. (Har dessvärre inte namnet tillgängligt för närvarande)

hej!!!

om du hittar det någon gång så skriv och berätta. Det är bra om man får tips där andra varit som gjort bedömningen att det var bra.
Vi har haft otur men det kan vi alla ha ibland. det har inte att göra med att det var i thailand. det kunde varit vart som helst.

marianne

Hej !!
Jag har köpt glasögon under mina 8 senaste år i Phuket.Affären heter O-P Optik och ligger på Bangla road. Du går från stranden 50 meter upp på Banglas HÖGRA sida så finns den där.
Det har under dom senaste åren dykt upp en massa optiker på alla turistorter och alla kanske inte är så bra.Denna butik har funnits i många år och är mycket bra.Betalade senast 13000 tbh då ingick allt..
För några år sedan så tappade jag mina glsögon och råkade bryta av dom på mitten 2 dagar innan min hemresa, gick dit igen och frågade om dom kunde hjälpa mig. Fick till svar du får nya om 5 dagar, men jag skall åka hem om 2 sa jag, dom sa att jag skulle skriva min adr i Sverige så skickar dom mina glasögon.Vad kostar detta frågade jag svar det är gratis, 10 dagar senare låg dom i min brevlåda.
Handlar alltid där om jag åker till Phuket

hej nypan!!!

Det är toppen när man "hittat" ett bra ställe att rekommendera det här på forumet för precis som du säger så kan kvaliteten variera.

min fråga är utefter vilken strand i phuket ligger affären?

jag har varit många ggr i phuket men vet inte var bangla road är.

marianne

Hej
Vi köpte 3 par glasögon i Bangkok förra året .
Jag hade med mig ett recept från Sverige, men dom ville göra en ny gratis synödersökning ändå för att bekräfta den .
På 5 timmar var glasögonen klara och vi har ännu inte haft några problem med dom
/Roger

Tack Mollan!!! :thumbsup:

Jag har aldrig "bott" i Patong när jag varit i Phuket. Jag brukar hålla till i Kata.

ha re gött
marianne

Hej,

Har köpt många par glasögon, inte bara till mig själv utan också till vänner och bekanta som besöker oss i Hua Hin. Har aldrig haft några problem, tvärt om, allt har funkat till allas belåtenhet. Bättre blir det när det skall betalas, sist vi var i Hua Hin, april ´08, köpte min fru progressiva med "dyr" båge och antireflexbehandlade för prutat och klart SEK 2 500 i Sverige minst 10 000:-.

Optikern heter Time Optic, ligger mitt emot clock tower framför hotel Tanavit, tel nr: 66-32 511360

Hakan

Jag köpte glasögon i Centrala Pattaya för 2 år sen och det var inget som helst strul. Är kanonnöjd med dom

Jah har flera ggr köpt glasögon i Thailand och aldrig haft några problem.Förra året köpte jag vanliga glasögon på Optical 88 i fashion Island och dom är jättebra och i år så blev det solglasögon oxå från Otical 88 men i Ma Bon Kon istället.Jag hade inte med mig något recept utan gjorde synundersökning i affärerna och som sagt det finns inget att klaga på utan tvärtom jag är helnöjd.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
919
Anonyma
A
A
Svar