Köpa lägenhet i Thailand

 
C

carpediem86

Gäst
Hej!

Jag går i tankarna på att köpa en lägenhet i Thailand och hyra ut. Jag har spenderat mer ett ett års tid totalt sett under mina ca 6 vistelser i landet och är mest inne på Hua Hin eftersom vi troligen kommer spendera mest tid där själva och då kan bo i lägenheten eventuellt när den inte hyrs ut.

Det är en rätt ny idé och jag har bara ca 500 000 kr jag kan lägga på detta så det måste vara en lite mindre/billigare lägenhet. Är ca 30 och har ägt två lägenheter i Sverige så jag har viss grundkoll, men jag har inte hunnit kolla så mycket än om de Thailändska reglerna förutom saker som att man inte kan äga mark osv.

Har ni bra tips på vart jag kan läsa in mig mer kring detta?

Kollar just nu främst på en Svensk sida:
http://www.cchomes.se/sv/
Min fru ska hjälpa mig att kolla mer på Thailändska sidor med. Nästa resa till Thailand blir ca två månader i slutet av 2017.
 
Hej!

Jag går i tankarna på att köpa en lägenhet i Thailand och hyra ut. Jag har spenderat mer ett ett års tid totalt sett under mina ca 6 vistelser i landet och är mest inne på Hua Hin eftersom vi troligen kommer spendera mest tid där själva och då kan bo i lägenheten eventuellt när den inte hyrs ut.

Det är en rätt ny idé och jag har bara ca 500 000 kr jag kan lägga på detta så det måste vara en lite mindre/billigare lägenhet. Är ca 30 och har ägt två lägenheter i Sverige så jag har viss grundkoll, men jag har inte hunnit kolla så mycket än om de Thailändska reglerna förutom saker som att man inte kan äga mark osv.

Har ni bra tips på vart jag kan läsa in mig mer kring detta?

Kollar just nu främst på en Svensk sida:
http://www.cchomes.se/sv/
Min fru ska hjälpa mig att kolla mer på Thailändska sidor med. Nästa resa till Thailand blir ca två månader i slutet av 2017.
Kollar du på Svenska sidor så blir det väl 5 gånger priset.
Dom flesta sidorna här nere när det gäller condos tror jag är på Engelska då utlänningar är huvudgruppen vid turistorterna så det klarar du själv, finns nog mer hemsidor på Engelska än Thailändska här nere.
Googla på buy a condo hua hin så får du nog upp en del ;)
Och 500.000 kronor det får du lyx för.
 
Kollar du på Svenska sidor så blir det väl 5 gånger priset.
Dom flesta sidorna här nere när det gäller condos tror jag är på Engelska då utlänningar är huvudgruppen vid turistorterna så det klarar du själv, finns nog mer hemsidor på Engelska än Thailändska här nere.
Googla på buy a condo hua hin så får du nog upp en del ;)
Och 500.000 kronor det får du lyx för.

Ska kolla in andra sidor med. Den på Svenska sidan jag kollat nu som exempel kostar 380 000 kr, 50 kvm, 2 rum, okej läge, pool osv. Det börjar kosta en del nu i Hua Hin. Skulle det vara 5 gånger billigare för något liknande på andra sidor blir jag bara glad :D Länka gärna om du vet någon bra sida att kolla på lägenheter i Thailand/Hua Hin.
 
Ska kolla in andra sidor med. Den på Svenska sidan jag kollat nu som exempel kostar 380 000 kr, 50 kvm, 2 rum, okej läge, pool osv. Det börjar kosta en del nu i Hua Hin. Skulle det vara 5 gånger billigare för något liknande på andra sidor blir jag bara glad :D Länka gärna om du vet någon bra sida att kolla på lägenheter i Thailand/Hua Hin.
Ok du får nog inte 5 gngr billigare på det priset, men jag har sett blocket priser där det fläskat på som om husen låg i Sverige ;)

Som sagt googla du finner massor annars hör med @nmax eller @pontiac-51 eller @kurant som har någon anknytning till Hua Hin jag kan inte hjälpa dig där, jag har aldrig varit inne i Hua Hin passerat några gånger och bara stannat till på en Tesco utanför och ätit ;)
 
Många condominium nu som har erbjudanden vid nyköp, rental guarantee, elite visa etc. när man köper nytt. Så kan ju löna sig att kolla runt lite på nybyggen med.
 
Ska kolla in andra sidor med. Den på Svenska sidan jag kollat nu som exempel kostar 380 000 kr, 50 kvm, 2 rum, okej läge, pool osv. Det börjar kosta en del nu i Hua Hin. Skulle det vara 5 gånger billigare för något liknande på andra sidor blir jag bara glad :D Länka gärna om du vet någon bra sida att kolla på lägenheter i Thailand/Hua Hin.
Hejsan tyvärr dyrt att köpa condo i H-H där jag vistas går 36 2m över 2.5 mille bath .men månads kostnad under 1000bath Men vilken sjöutsikt det kostar det
 
DD.Property är en hyfsad hemsida för de mesta typer av att hyra/sälja och köpa ett boende.
Det finns en dokumenterad överproduktion på condo på ca 30% i HH/Cha Am de senaste 5 åren, men det betyder inte alltid att det är rea och lägre priser. Jag tror en del hör ihop med att det skall vara en majoritet thaiägda som då låser utlänningar.

Ett liten varning är att det numera är kineser, koreaner och ryssar som köper mest och det kan påverka en uthyrning till skandinaver.

Thai-myndigheter har börjat jaga utlänningar som hyr ut sina condo, hus utan tillstånd för det anses för olagligt för det är en affärsverksamhet samt att det anses illojalt mot de lokala resorterna och hotellen.
Korttidsuthyrning under 30 dagar är visst helt olagligt utan WP och liknande.
Regler och lagar kan förändras snabbt så det kan vara en vansklig affärs-idé.

Själv tror jag inte att en condo i HH ska ses som en investering så skynda långsamt, men visst finns klippt att göra för många har fått ändrade förutsättningar och behöver sälja snabbt ;)

Cash is King så lägg ner lite tid på plats så dyker nog tillfället upp, utan mellanhänder och en snabb affär ger klippet.
 
DD.Property är en hyfsad hemsida för de mesta typer av att hyra/sälja och köpa ett boende.
Det finns en dokumenterad överproduktion på condo på ca 30% i HH/Cha Am de senaste 5 åren, men det betyder inte alltid att det är rea och lägre priser. Jag tror en del hör ihop med att det skall vara en majoritet thaiägda som då låser utlänningar.

Ett liten varning är att det numera är kineser, koreaner och ryssar som köper mest och det kan påverka en uthyrning till skandinaver.

Thai-myndigheter har börjat jaga utlänningar som hyr ut sina condo, hus utan tillstånd för det anses för olagligt för det är en affärsverksamhet samt att det anses illojalt mot de lokala resorterna och hotellen.
Korttidsuthyrning under 30 dagar är visst helt olagligt utan WP och liknande.
Regler och lagar kan förändras snabbt så det kan vara en vansklig affärs-idé.

Själv tror jag inte att en condo i HH ska ses som en investering så skynda långsamt, men visst finns klippt att göra för många har fått ändrade förutsättningar och behöver sälja snabbt ;)

Cash is King så lägg ner lite tid på plats så dyker nog tillfället upp, utan mellanhänder och en snabb affär ger klippet.
För det första dom behöver inte låsa upp condon för att sälja sina 49% till utlänningar.

för det andra när bygget byggs så står den delen redan i Thailändskt namn genom bolaget, det skall vara Thailändskt och dom har lov att sälja 49% av condona till utlänningar.

för det tredje om bara den 49% västerländska delen är såld, sen står 51% kvar som Thai äganden inom bolaget och här görs det olika en del hyrs ut, vissa byggs bara som empty shells, finns även sådana till försäljning, finns ingenting inuti dessa har inte ens golv lagda.

När dom sålt 49% av utländsk ägande stoppas möjligheten till utländskt köp men du behöver inte ha sålt 51% till Thai för att få sälja dina 49% till utlänningar, då ägandet när det byggs står i Thai.

Sen det är inte olagligt att hyra ut din condo eller ditt hus men för den utlänning som hyr så måste ett TM30 fyllas i.

Sen har det kommit på tal för par år sen att utlänningar som hyr ut skall ha ett WP inget som är klubbat och vart rätt tyst om det som med allt annat det skriks om en stund men sen ändras på.

Tex. condominiumet jag bodde i första gången stor del av den Thailändska % var osåld då ägdes dom genom Thai i bolaget och dessa condos var till uthyrning, stod helt tomma dom fick en hyresgäst och condon möblerades av dom som byggt och ägde condominiumet.
 
Ja men man kan väl låna ut condot en kort tid tex kompisar ?
Japp men du måste fylla i TM30 inom 24 timmar även om dom bara hälsar på.
Kanske får lite problem med det på Måndag då ägaren som bor i New Zeland inte kände till detta men agencyn vi hyr genom skall skicka sitt juridiska ombud på Måndag till immigration, detta jag har käftat om via mail halva dagen då jag skall ordna visum på Måndag.

Du får göra vad du vill med din condo, det är som en bostadsrätt i Sverige, tror till och med du kan göra mer här nere än i sverige för där har du begränsningar som är striktare angående uthyrning.
 
Det roliga är att många klagar över att det är så strikta lagar här och att dom drar åt det gällande boende.
Rätt frisläppt här i Thailand.
I Sverige kan du inte hyra ut din bostad till någon Svensk eller utlänning utan att registrera det.
Du kan inte som hyresgäst flytta in i en bostad utan att folkbokföra dig där.
Länder med visum krav till Sverige skall ha innan visum godkänns bostads adress, hotell etc. innan visum godkänns.
Som Svensk skriven i Sverige är jag enligt lag skyldig att folkbokföra mig på den adress jag bor, finns ingen bostad och jag bara har tex. postbox skall jag enligt lag folkbokföra mig på närmaste byggnad där jag uppehåller mig.
 
Det verkar rätt besvärligt att hitta hyresgäster och ordna med saker om vi inte själva bor i närheten så det kanske inte blir av, men jag ska kolla upp mer ändå. I november när vi åker ner nästa gång har vi möjlighet att testa bo på något fler ställe i HH och kolla runt lite på plats.
 
Det verkar rätt besvärligt att hitta hyresgäster och ordna med saker om vi inte själva bor i närheten så det kanske inte blir av, men jag ska kolla upp mer ändå. I november när vi åker ner nästa gång har vi möjlighet att testa bo på något fler ställe i HH och kolla runt lite på plats.
Inga problem du har laglig rätt att ge fullmakt till person som registrerar inneboende åt dig, det går även att gör via nätet.
 
Inga problem du har laglig rätt att ge fullmakt till person som registrerar inneboende åt dig, det går även att gör via nätet.
Det är mer att det måste skötas okej, även när något händer. Samt problemet att hitta hyresgäster nog stor del av året för att det ska gå runt och plus en hel del. Har inte gett upp idén, men det verkar vara lite svårare att hyra ut än jag först hade tänkt. Det går ändå ihop i min budget om jag hyr ut ca 4 mån/år, medräknat underhåll, ammortering osv. Men just så pass, så händer större saker man inte tänkt på blir det inte lika lyckat.
 
Sen har kanske inte alla som mig ett t
Det är mer att det måste skötas okej, även när något händer. Samt problemet att hitta hyresgäster nog stor del av året för att det ska gå runt och plus en hel del. Har inte gett upp idén, men det verkar vara lite svårare att hyra ut än jag först hade tänkt. Det går ändå ihop i min budget om jag hyr ut ca 4 mån/år, medräknat underhåll, ammortering osv. Men just så pass, så händer större saker man inte tänkt på blir det inte lika lyckat.
Jag tänker inte svara för Hua Hin men vad jag förstått på inläggen från dom boende där är det svårare att hyra ut.
Lättast idag är kanske Bangkok centralt men då kan du glömma 500.000kr, sen erbjuder ju dom nu på flera nybyggen 7% rental return 5-9 år, vad det kan betyda procent kan man jonglera med.
Skall du köpa en för att bo i eller ha som semesterbostad och hyra ut ibland kan det bli vinst mot vad du hade tänkt dig betala.
Men har du tänkt åka ner 2 veckor om året och tjäna pengar på det så tror jag ju inte Hua Hin är stället.
Läget, intresset etc. det är ju inga bostäder som många gånger hyrs ut för vanligt boende.
Kan köpa en på pre sale hoppas det blir byggt och antagligen är försäljningspriset det dubbla när det är klart för dom går lågt ut i början men hög riskfaktor och stor risk att det blir förlust om du tror dig kunna tjäna pengar på det istället för andra investeringar.
Men kan ju vara rätt med men är en stor riskfaktor typ högsta risk.

Får därimot Hua Hin flygplats nu och snabbtåg kan priserna helt plötsligt rusa.

Kommer inget val hållas och det blir inbördeskrig rasa, mycket risk här nere nu.
 
Sen har kanske inte alla som mig ett t
...
Får därimot Hua Hin flygplats nu och snabbtåg kan priserna helt plötsligt rusa.

Kommer inget val hållas och det blir inbördeskrig rasa, mycket risk här nere nu.

Bra tankar, det spelar förstås väldigt stor roll. Annars att gå in tidigt i ett byggprojekt och lägga en del pengar känns lite väl stor risk för min del då det är rätt mycket pengar det handlar om.
 
Bra tankar, det spelar förstås väldigt stor roll. Annars att gå in tidigt i ett byggprojekt och lägga en del pengar känns lite väl stor risk för min del då det är rätt mycket pengar det handlar om.
Ja är 500.000 kronor mycket pengar för dig och det du har så aldrig jag ens tänkt tanken, risken är så stor och räkna inte med att göra dig stora pengar på det utan mer ett eget ställe.

Har du därimot 500.000 att bara slänga iväg för skoj skull då är det en annan sak.

Jag har köpt en på pre sale men det var mer för jag hade inget bättre för mig och en kul grej, men kan du hamna i ekonomisk svårighet pga. det aldrig.
 
Har ca 500k jag har möjlighet att använda till något, men det är allt jag har. Så jag hamnar inte i knipa om de skulle gå förlorade åtminstone eftersom jag har fast inkomst med, men det är ju inget man vill chansa på en presale direkt heller :/
 
Det varnas om bostadsbubbla i Thailand, i Bangkok går det dock uppåt igen efter ett kort stagnerande men high end condos så är det många som har skjutits på tiden, fast det stod i Bangkokpost att det såg ut att ta fart nu men samtidigt oroliga över folks lånande. i mid value condos så går dom åt som normalt har ett stigande värde pga. stigande efterfrågan på bostäder för Thai.
Skall man investera är det mycket att sätta in sig i, ner och köpa sig en condo i Hua Hin eller Pattaya det var för 10 år sen och tillbaks.
Pattaya kan det funka för det finns inte mycket mark att bygga condo på i Pattaya, och då skriver jag Pattaya alltså det som är centrum inte det runt omkring som Pratumnak, Jomtien, Naklua, east side där finns hur mycket mark som helst och byggs en hel del.
 
När forumets kunnigaste ekonomiska experter på hus och condo-marknaden som Jonas och nmax själv hyr så räcker det som rekommendation.

Finns inga vinster i den branchen enl. de proffsen.
 
 

Liknande trådar

H
Svar
22
Visningar
13 K
Hans Svensson
H
A
Svar
2
Visningar
882
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp