Köra bil mellan BK och Khon kaen

 
L

L-G

Gäst
Är ny här på forumet och har faktiskt aldrig ens varit i Thailand men tänkte åka i oktober för att träffa en underbar Thailändska som jag träffat på nätet och se om vi matchar varandra även in real life.
Planen är att vi förlovar oss när jag kommer dit så att vi sedan kan träffas på tu man hand och lära känna
varandra bättre. Enligt henne kan vi inte träffas utan förkläde ifall vi inte är förlovade. Tanken är att sedan
bila ner till Pattaya via Bangkok tillsammans. I Bangkok ska hon söka visum för att följa med tillbaka till Sverige i en månad. Målet på sikt är att om allt känns bra ska vi gifta oss och hon flyttar till Sverige.
Jag gillar friheten med bil och allt man får se och uppleva när man kör. Vad säger ni som är erfarna om att bila
från Bangkok till Khon kaen ? är det bra vägar ? Hur lång tid tar det ? är det några särskilda tider man ska undvika ur trafiksynpunkt ? Finns det olika vägalternativ t ex motorväg, landsväg etc ? Min tjej tycker inte jag ska köra - tror att det kommer ta för lång tid.
 
de är bra vägar ganska hård trafik runt BK men kör man med sunt förnuft är de lugnt. jag har kört den vägen flera gånger, men vist man får vara vaken de finns idioter även på vägar i Thai. men jag avråder inte man ser ju lite mer än om man flyger. Så gillar ju ja att köra bil
 
Vägen mellan Bangkok och Khon Kaen är bra, som Tongmat skriver, och som han skriver mycket trafik runt Bangkok.

Resan tar väl ca 5 timmar. Har du aldrig varit i Thailand så tänk dock på att det är vänstertrafik och massor av mopeder/motorcyklar och de kan köra om dig på alla sidor, de tänker inte som en svensk. I oktober kan det vara mycket regn och detta är då oftast skyfall och vattenplaning existerar. Vägen är med thaimått motorväg, men inte som svensk motorväg. Kan stå folk och sälja efter vägen och traktor kan komma körande utan lampor (undvik att köra efter det blivit mörkt). Vill inte måla fan på väggen, men ...

Att börja åka i Bangkok och norr ut är nog något jag skulle avråda dig från. Ta buss eller flyg och hyr bil i Khon Kean och känn på trafiken där i lite lugnare tempo. Man kan ju hyra chaufför, då ser man mer och kan stanna var man vill.

Angående förlovning, vet du vad det innebär (innebär säkert olika i olika delar). Har ni inte träffats innan kanske ni inte ska börja med att förlova er. Antar att det är en officiell händelse och involverar pengar. Tänk efter innan och se om du kan förhala det ett tag till ni lärt känna varandra.
 
Tack för goda råd. Bra att få lite info om vägen och trafiken. Jag är van att köra i olika länder så jag är inte alltför orolig men tjejen insisterar på att jag ska flyga men jag har inte riktigt bestämt mig ännu.
Ja jag antar att förlovningen är officiell. Det är ju hela meningen att alla ska se att hon inte är en lättfotat kvinna. Ja det innebär pengar. Jag har läst trådar här på thaisnack vilket har varit bra. Hon vill helst vi ska gifta oss på engång men där har vi kompromissat så nu gäller det förlovning så att vi kan börjar lära känna varandra på riktigt sen får vi se hur det känns. Jag kommer att betala 100 000 bath vid förlovningen men om det blir giftemål blir det i Sverige och ingen mer sinsod kommer att betalas. Jag har även gjort klart att jag inte kommer att betala för släktens omkostnader i framtiden. Detta för att försäkra mig om att det inte är pengar som är orsaken till vår relation. Däremot tänker jag själv att jag kan bidra vid behov men det är inget jag nämner i nuläget.
 
Tack för goda råd. Bra att få lite info om vägen och trafiken. Jag är van att köra i olika länder så jag är inte alltför orolig men tjejen insisterar på att jag ska flyga men jag har inte riktigt bestämt mig ännu.
Ja jag antar att förlovningen är officiell. Det är ju hela meningen att alla ska se att hon inte är en lättfotat kvinna. Ja det innebär pengar. Jag har läst trådar här på thaisnack vilket har varit bra. Hon vill helst vi ska gifta oss på engång men där har vi kompromissat så nu gäller det förlovning så att vi kan börjar lära känna varandra på riktigt sen får vi se hur det känns. Jag kommer att betala 100 000 bath vid förlovningen men om det blir giftemål blir det i Sverige och ingen mer sinsod kommer att betalas. Jag har även gjort klart att jag inte kommer att betala för släktens omkostnader i framtiden. Detta för att försäkra mig om att det inte är pengar som är orsaken till vår relation. Däremot tänker jag själv att jag kan bidra vid behov men det är inget jag nämner i nuläget.


Mitt råd er at du bruker noen "minutter" på nettet og du vil fort finne ut at noen forsøker å lure deg trill rundt. Du trenger ikke å betale noe som helst til hverken kvinnen eller hennes familie. Dersom kvinnen eller familien spør etter penger så er mitt råd å holde seg langt unna. For begynner du samlivet ditt sammen med henne som en "vandrende minibank" så vil det høyst sansynlig bli sånn resten av deres samliv.
 
Jag håller med dig Isaan och jag har läst dina inlägg tidigare som jag tycker har varit väldigt bra. Jag tycker dock att detta blir en bra kompromiss. Jag betalar visserligen en sinsod men jag har gjort klart att jag inte tänkter försörja hennes familj eller släktingar efter detta. Detta blir det enda jag kommer att betala. Det var annars en sak som oroade mig efter att ha läst om hur det kan bli. Att det hela tiden kan dyka upp situationer där det "behövs" pengar till familjen i Thailand. Nu känner jag att jag har betalt mig fri från detta vilket jag kan tycka att det är värt.
 
ja var försiktig med pengar. när vi gifte oss i Thai eftre vi varit till i hop i 3 år betalade ja 20000 bat de var för hela festen, vi hade pratat väldigt noga om detta med pengar och hur mång ser på farlang i Thai. Sen gjorde min fru klart för sin släkt att farang är ingen bank. I dag 2 år senare boende i Thai fungerar .Lycka till
 
Jag tittar på kartan och det ser ut som att man inte behöver åka in till BK för att åka norrut mot väg 2 till Khon kaen. Det står att det är betalvägar. Gissar att det är bättre standard på dessa och mindre trafik.
 
At det er motorvei betyr ikke at det finnes mindre med biler. Kø på motorveiene utenfor storbyene eller når det har vært en trafikkulykke er ikke uvanlig. Fra Suwannaphum til Khon Kaen så tar det ca. 6 timer å kjøre dersom du ikke stopper i en kø. Motorveien rundt Bangkok er privat og man betaler bompenger. Men fartsgrensen der er 120 km./timen. Nordover fra Bangkok er det ingen bompenger. 120 mil utenfor Bangkok så ligger Saraburi. Du tar til høyre opp mot fjellene og etter ca. 2 timers kjøretur fra Saraburi så er det en kunstig innsjø på venstre side. Jeg råder deg til å stoppe der dersom det fremdeles finnes noen restauranter igjen etter armeens "ryddesjau". Det ble som på mange andre steder i Thailand bygd ulovlige barer restauranter på offentlig grunn. Jeg pleier alltid å stoppe der på min vei nordover.
 
At det er motorvei betyr ikke at det finnes mindre med biler. Kø på motorveiene utenfor storbyene eller når det har vært en trafikkulykke er ikke uvanlig. Fra Suwannaphum til Khon Kaen så tar det ca. 6 timer å kjøre dersom du ikke stopper i en kø. Motorveien rundt Bangkok er privat og man betaler bompenger. Men fartsgrensen der er 120 km./timen. Nordover fra Bangkok er det ingen bompenger. 120 mil utenfor Bangkok så ligger Saraburi. Du tar til høyre opp mot fjellene og etter ca. 2 timers kjøretur fra Saraburi så er det en kunstig innsjø på venstre side. Jeg råder deg til å stoppe der dersom det fremdeles finnes noen restauranter igjen etter armeens "ryddesjau". Det ble som på mange andre steder i Thailand bygd ulovlige barer restauranter på offentlig grunn. Jeg pleier alltid å stoppe der på min vei nordover.


Mitt innlegg ble dessverre litt rart. Det skal selvfølgelig ikke være "120 mil utenfor Bangkok så ligger Saraburi", men "120 km. utenfor Banbkok så ligger Saraburi". Beklager.
 
Jag kan visst svara. För en behaglig resa till Khon Kaen så rekomenderar jag ut svänger av till vänster innan Saraburi till väg 21. Fortsätt till Chaibadan där du tar till höger mot Chaiyaphom. Det tar högst 2.5 timmar.
Väl där så kan stanna för en längre paus.
 
Har du ett äldre Swe kk så skall du skaffa ett Int. KK i Swe innan du åker. I Th så gäller det 90 dagar, av den tiden som det är giltigt.Inget försäkringsbolag, betalar ut något om du INTE har rätt behörighet samt KK.
Kolla att bilen är fullförsäkrad, samt anlita endast ett av dom int. uthyrarna.
Du kan boka bilen från Swe.
 
Är ny här på forumet och har faktiskt aldrig ens varit i Thailand men tänkte åka i oktober för att träffa en underbar Thailändska som jag träffat på nätet och se om vi matchar varandra även in real life.
Planen är att vi förlovar oss när jag kommer dit så att vi sedan kan träffas på tu man hand och lära känna
varandra bättre. Enligt henne kan vi inte träffas utan förkläde ifall vi inte är förlovade. Tanken är att sedan
bila ner till Pattaya via Bangkok tillsammans. I Bangkok ska hon söka visum för att följa med tillbaka till Sverige i en månad. Målet på sikt är att om allt känns bra ska vi gifta oss och hon flyttar till Sverige.
Jag gillar friheten med bil och allt man får se och uppleva när man kör. Vad säger ni som är erfarna om att bila
från Bangkok till Khon kaen ? är det bra vägar ? Hur lång tid tar det ? är det några särskilda tider man ska undvika ur trafiksynpunkt ? Finns det olika vägalternativ t ex motorväg, landsväg etc ? Min tjej tycker inte jag ska köra - tror att det kommer ta för lång tid.
 
Alltid trevligt att möta kärleken. jag gjorde det också på nätet och nu bor vi i sverige med 2 små :)
vilket visum ska du ha? besöksvisum fixar du lått på ca 1 mån om du har alla papper klara men om du vill att hon flyttar till sverige kan det ta upp till ett år (snabbare om hon ar gravid)
mvh
Rei64
 
  • Like
Reactions: L-G
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
R
Svar
9
Visningar
1 K
N
 
Tillbaka
Topp