Köra bil mellan BK och Khon kaen

 
Varför köra bil? Bussar gå ju stup i kvarten mellan Bangkok och Konkhaen. Ska man sen ut på vischan någonstans runt Konkhaen är det väl bara att hyra bil där.
 
Gammelt eller nytt førerkort har ingen betydelse i Thailand. Man MÅ ha et internasjonalt førerkort (gyldig 90 dager) eller et thailandsk førerkort.

Att det inte har blivit någon ändring av det var vad jag kom fram till också, men det kan ju finnas hopp om minskat byrokratiskt krångel i framtiden. Det har t. ex. skrivits en motion om det av en svensk politiker, Cecialia Dalman Eek, som det tyvärr blev avslag på den gången.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...enska-korkortet-anvandbart-utomlands_H102T407
 
Är ny här på forumet och har faktiskt aldrig ens varit i Thailand men tänkte åka i oktober för att träffa en underbar Thailändska som jag träffat på nätet och se om vi matchar varandra även in real life.
Planen är att vi förlovar oss när jag kommer dit så att vi sedan kan träffas på tu man hand och lära känna
varandra bättre. Enligt henne kan vi inte träffas utan förkläde ifall vi inte är förlovade. Tanken är att sedan
bila ner till Pattaya via Bangkok tillsammans. I Bangkok ska hon söka visum för att följa med tillbaka till Sverige i en månad. Målet på sikt är att om allt känns bra ska vi gifta oss och hon flyttar till Sverige.
Jag gillar friheten med bil och allt man får se och uppleva när man kör. Vad säger ni som är erfarna om att bila
från Bangkok till Khon kaen ? är det bra vägar ? Hur lång tid tar det ? är det några särskilda tider man ska undvika ur trafiksynpunkt ? Finns det olika vägalternativ t ex motorväg, landsväg etc ? Min tjej tycker inte jag ska köra - tror att det kommer ta för lång tid.
 
Nåväl, ytterligare en naiv svensk, men det är ditt liv och dina pengar. 100 000 Baht för en förlovning. WOW. Men, det är många naiva svenskar som fått ett lyckligt liv med en thailändska, så lycka till. Ta bussen eller flyget och ta taxi i KhonKaen. Allt annat är naivism på gränsen till idioti. Därefter tar du med din käresta till Immigration Office och ordnar ett Certificate of Residence och först därefter hyr du bil. Jag klarade mig med detta bevis på fast boende och vanligt svenskt körkort i sex månader och genom fyra kontroller. Om du sedan skall köra bil till Pattaya, ta in på Kevin House 1 i Ban Krasaebon, 7 kilometer utanför Klaeng, lyxrum för hundringen per natt. (Ebby, en tysk som driver stället sedan 30 år, talar tyska, engelska och thai flytande, är känd och respekterad i hela Rayong District och Pattaya. (Utstationerad polis bor där under sin kommendering och referens till boende där ger dig frisedel i varje kontroll.)) Därifrån har du kort bilväg till Laem Mae Phim, Ban Phe och Pattaya.
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Like
Reactions: L-G
Kevin House 1 ligger ju inte riktigt på vägen mellan KK och Pattaya, ligger ju en bra bit från Pattaya.

Hotellet såg ju fint, men mer som ett motell som man stannar en natt på enligt mig.
 
Nåväl, ytterligare en naiv svensk, men det är ditt liv och dina pengar. 100 000 Baht för en förlovning. WOW. Men, det är många naiva svenskar som fått ett lyckligt liv med en thailändska, så lycka till. Ta bussen eller flyget och ta taxi i KhonKaen. Allt annat är naivism på gränsen till idioti. Därefter tar du med din käresta till Immigration Office och ordnar ett Certificate of Residence och först därefter hyr du bil. Jag klarade mig med detta bevis på fast boende och vanligt svenskt körkort i sex månader och genom fyra kontroller. Om du sedan skall köra bil till Pattaya, ta in på Kevin House 1 i Ban Krasaebon, 7 kilometer utanför Klaeng, lyxrum för hundringen per natt. (Ebby, en tysk som driver stället sedan 30 år, talar tyska, engelska och thai flytande, är känd och respekterad i hela Rayong District och Pattaya. (Utstationerad polis bor där under sin kommendering och referens till boende där ger dig frisedel i varje kontroll.)) Därifrån har du kort bilväg till Laem Mae Phim, Ban Phe och Pattaya.

Klara sig igenom en kontroll kan en idiot utan körkort göra men är du med om en olycka är det nödvändigt med ett IKK eller Thai körkort eller så sätter sig försäkringsbolaget alternativt åklagaren på tvären.
 
Kevin House 1 ligger ju inte riktigt på vägen mellan KK och Pattaya, ligger ju en bra bit från Pattaya.

Hotellet såg ju fint, men mer som ett motell som man stannar en natt på enligt mig.

Inget problem med avståndet, är ju bara runt hörnet, då det är bara 150 km mellan Klaeang och Fiskebyn.
Håller med om att Mahe Phim är jättefint.
 
Senast redigerad av en moderator:
Klara sig igenom en kontroll kan en idiot utan körkort göra men är du med om en olycka är det nödvändigt med ett IKK eller Thai körkort eller så sätter sig försäkringsbolaget alternativt åklagaren på tvären.

Försäkringsbolagen är stenhårda, kollar pass, och räknar hur många dagar man vistats i landet. Max 90 för int kk i Th.
Under tiden för dess giltighet.

Detta gäller villkoren för INT KK
 
Jeg har "gått noen runder" med diverse utlendinger angående lover og regler i Thailand. Mange av dem tror at alt er tillatt. Det å få dem til å forstå hvordan alt henger sammen er en umulighet. Dem tror at det alltid finnes ett "smutthull" og at man ikke trenger de nødvendige papirene eller det nødvendige statsborgerskapet. Dersom man har en personlig konflikt med en person, thai eller utlending, og denne personen opplyser myndighetene om at utlendingen bryter lover og regler så faller "korthuset" sammen og the "shit hits the fan".

Når det gjelder et bostedsbevis som er utstedt av Immigrasjonen så MÅ man har et Non Immigrant Visa. Man får IKKE dette på et turistvisum.

Dersom man blir stoppet så er jeg rimelig sikker på at politiet godtar et førerkort utstedt i Sverige. Problemet er bare det at forsikringen er ugyldig. Og har man en ulykke så er man ille ute.
 
Har du ett äldre Swe kk så skall du skaffa ett Int. KK i Swe innan du åker. I Th så gäller det 90 dagar, av den tiden som det är giltigt.Inget försäkringsbolag, betalar ut något om du INTE har rätt behörighet samt KK.
Kolla att bilen är fullförsäkrad, samt anlita endast ett av dom int. uthyrarna.
Du kan boka bilen från Swe.

Tack, det var bra tips: jag har skickat efter papper för nytt körkort från transportstyrelsen nu, hoppas det hinner komma i tid
 
Jag har bokat bil hos Sixt via Norweigan. Har även försäkrat med en extra försäkring. Ingenstans har man frågat eller krävt något annat körkort än det svenska, märkligt om det nu är ett måste vid en eventuell olycka
 
Jag har bokat bil hos Sixt via Norweigan. Har även försäkrat med en extra försäkring. Ingenstans har man frågat eller krävt något annat körkort än det svenska, märkligt om det nu är ett måste vid en eventuell olycka

Som jag skrev tidigare så är det främst för försäkringsbolagen, och din egen del, som rätt och giltigt KK är viktigt.
Du kör väl inte bil i Swe med "moppekort"
 
I poliskontroller har polisen velat se det internationella. Ven att jag har det nya kk
 
Tack, det var bra tips: jag har skickat efter papper för nytt körkort från transportstyrelsen nu, hoppas det hinner komma i tid

Förändringen på det svenska körkortet var bara för att förbättra kortets använding inom EU, så kom ihåg att skaffa internationellt körkort innan du kör i Thailand. Motormännen säger att "i Thailand måste du ha internationellt körkort" för att få köra. Se länken nedan.
https://www.motormannen.se/resan/internationellt-korkort/
 
Tack, det var bra tips: jag har skickat efter papper för nytt körkort från transportstyrelsen nu, hoppas det hinner komma i tid

Jag beställer alltid via Motormännen. Brukar gå på några dagar. Har man bråttom kan man mot en avgift få express service.

@Långeman har helt rätt i frågan. Dom gånger jag blivit stoppad och haft Int KK att visa upp har aldrig problem uppstått. En gång utan då slapp jag böter men fick inte köra en meter till. Min fru kunde jag tacka den gången :)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
R
Svar
9
Visningar
1 K
N
 
Tillbaka
Topp