Köra utan hjälm

 
I Th gäller att om man har över 0.5 Prom. så blir det 10.000Tb i böter första gången. 2a gången 20.000 Th vid 3e tillfället så är det 50.000Tb och utvisning för dig som Farang.
Otroligt skitsnack!!!
Har du någon fakta på detta skitsnacket?
 
Ubon:s egen lilla logik, välj en av 2, trafiken eller sponken, kan inte kombineras, så slipper Ni fundera på promillegränser...:) och om försäkringen gäller...
 
Senast ändrad:
Finns många exempel på detta som Långeman skriver om ,, Men tyvärr även exempel på folk som kunnat muta sig ur detta ,, trots i ett fall som jag vet runt 2 promille och "dyngrak" ung kille (Svensk )34000 thbt nere på soi 9 ,och ingen kvittens :rolleyes:, bara för dryga året sedan detta hände , Och även en olycka inblandad i och med denna fylla , så inte bara körning på fyllan utan personskador mm . Så vad lagen säger stämmer nog ganska bra med vad Långeman skriver , men verkligheten ser nog ut lite från och till kan jag tänka
 
Tror du, att du är en bra förare, bara för att du har ett KK som enligt skrönor ger dig rätt att köra på fyllan.
Redan efter ett par öl i Th så har du passerat steg 1 -0,5 Prom.
Har du dessutom druckit tex. 2-3 öl dagen innan så har du snabbt nått 0,5 gränsen, med ett par nya dagen efter.
Försäkringsbolagen har börjat ifrågasätta hur stor din alkoholmängd var vid olyckstillfället, dom anser att det inte finns anledning att betala för fyllekörningar.
I Th gäller att om man har över 0.5 Prom. så blir det 10.000Tb i böter första gången. 2a gången 20.000 Th vid 3e tillfället så är det 50.000Tb och utvisning för dig som Farang.
Ursäkta men jag kör inte motorfordon på FYLLAN ,det finns soda ok det gäller för mig ,förmodligen är inte jag en bra förare enligt mig å säkert många som håller med
 
Håller helt med.
Skulle bara tillägga att det borde vara en principsak, bil moppe, mc, cykel m m konstiga fordon, ingen sprit i kroppen.
Har man svårt att avgöra så köp ett alkolås.
Jag måste faktiskt erkänna att jag tycker att det är ok att cykla även efter att jag tagit ett par öl... visst, det bästa vore ju att omedelbart låsa in sig själv (utan telefon) i en mörk skrubb när man fått sig lite innanför västen men där går gränsen för mig.
 
Jag måste faktiskt erkänna att jag tycker att det är ok att cykla även efter att jag tagit ett par öl... visst, det bästa vore ju att omedelbart låsa in sig själv (utan telefon) i en mörk skrubb när man fått sig lite innanför västen men där går gränsen för mig.
Cykla på du. Det är inte förbjudet... i Sverige åtminstone.
 
Cykla på du. Det är inte förbjudet... i Sverige åtminstone.
Jo se det är visst förbjudet i Sverige , kallas styrstångsfylla och kan vara straffbart ,, kolla gärna upp detta bättre :)Till och med gångfylla kan du bli straffad för , märkbart berusad kan omhändertas samt straffas , Sverige katastrofens land , Våldtäkt ger en klapp på axeln , men att cykla på fyllan , ger böter ...Och ev indraget KK eller nekad lämplighet för ev vapenlicens eller KK

Ur lawline
""Vi ska dricka några öl så jag tar cykeln" brukar det heta och många tror att det är lagligt att cykla berusad. Men att vara "styrstångsfull" kan bli lika olagligt som att vara rattfull, även om det inte är samma regler för cykel som bil. Dessutom kan du bli av med ditt bilkörkort om du cyklat onykter. "
 
Psst! Vill inte verka eller vara en besserwisser.

Men till er alla som pratar om "Cykeln" och använda den till att ta sig hem på fyllan eller ruskigt mycket påverkad av glädjevatten eller hojtarolja, glöm inte bort att ni framför ett "FORDON".

Kan berätta att jag och min bror och ett gäng kompisar(sammanlagt var vi väl ett 10 tal ungdomar (slutet av 80tal))och alla hade en velicoped under krysset, drog in till "Fjollträsk" en varm sommardag, naturligtvis så skulle det vätskefyllas på vissa ställen i byhålan och som fallet är blir man ju gladare och mera ovarsam i trafiken ju mer godisdricka man har innanför västen och för att göra denna historia kortare så kommer slutklämmen här.
Samtliga av oss cyklade i formation och i cykelfilen och min kära bror som hade ett par innanför västen tyckte att det gick för långsamt, han tog sats och hoppade upp med cykeln på trottoaren och började pinna på, men, han kom inte så långt med den attityden.
För vad han inte hade sett var polisbilen som låg cirka 30m bakom oss cyklister, de kör om och framför oss och naturligtvis stoppade min bror och frågade honom vad han håller på med att cykla på trottoaren och utsätta gångtrafikanter för fara, naturligtvis undrade de också om han var påverkad av alkohol, tur var att han slapp blåsa annars hade det även blivit styrfylla.
Men sommartid finns det också snälla klockstaplar och bror fick en verbal tillsägelse att inte göra så när man framför ett FORDON...

Så det är som farbror "@Phonta" nämner i texten nedan gäller

Ur lawline: "Vi ska dricka några öl" så jag tar cykeln, brukar det heta och många tror att det är lagligt att cykla berusad. Men att vara "styrstångsfull" kan bli lika olagligt som att vara rattfull, även om det inte är samma regler för cykel som bil. Dessutom kan du bli av med ditt bilkörkort om du cyklat onykter. "
 
Jo se det är visst förbjudet i Sverige , kallas styrstångsfylla och kan vara straffbart ,, kolla gärna upp detta bättre :)Till och med gångfylla kan du bli straffad för , märkbart berusad kan omhändertas samt straffas , Sverige katastrofens land , Våldtäkt ger en klapp på axeln , men att cykla på fyllan , ger böter ...Och ev indraget KK eller nekad lämplighet för ev vapenlicens eller KK

Ur lawline
""Vi ska dricka några öl så jag tar cykeln" brukar det heta och många tror att det är lagligt att cykla berusad. Men att vara "styrstångsfull" kan bli lika olagligt som att vara rattfull, även om det inte är samma regler för cykel som bil. Dessutom kan du bli av med ditt bilkörkort om du cyklat onykter. "
Men du skriver ju själv att det KAN vara förbjudet. Det är inte detsamma som förbjudet,nu vet du det.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp