Körkort (Bike) tips/info/svårighet?

 

likvidThai

Nykomling
Hej!

Jag har Svenskt B-Körkort men tyvärr inget för MC, så jag tänkte ta ett "Bike" Driving License här i Thailand.

Skulle någon som tagit det kunna sammanfatta vad jag behöver "klara"? :) T.ex. lite mer ingående vad jag kan vänta mig på "uppkörningen" och "teorin". Är ganska blank här. Stort tack!
 
Utöver diverse papper görs följande tester på uppkörningsdagen.
1. Reaktionstest, avståndsbedömningstest, test av färgseende.
2. Utbildningsfilm på typ 45 minuter.
3. Teoritest (jag fixade utan att plugga på (2013) men skall vara fler frågor idag.
4. Uppkörning på körgård, ej i trafik. Busenkelt om man framfört någon tvåhjuling innan.

Typ så
 
Frågeformuläret lär vara betydligt värre nu , tyvärr mycket korkat test , dumma svårbegripliga och motsägande frågor . Men min styvdotter som är dyslektisk klarade det så det fixar du nog
 
Super!

Då gör jag ett försök utan förberedelser...

Kanske en smula överkurs, men: är förnärvarande på visa extension och inget turist visum eller dylikt. Har ni hört något om att man måste ha ett aktuellt visum? I så fall får jag ta det på nästa tripp. Hade varit skönt att göra det nu dock.
 
Super!

Då gör jag ett försök utan förberedelser...

Kanske en smula överkurs, men: är förnärvarande på visa extension och inget turist visum eller dylikt. Har ni hört något om att man måste ha ett aktuellt visum? I så fall får jag ta det på nästa tripp. Hade varit skönt att göra det nu dock.

Jag tog mitt körkort 2013 i Thailand. Har endast haft 30 dagars on arrival då och vid förnyelse. Jag får dock endast tvåårigt körkort. För femårigt krävs ett årigt visum eller vad det nu kallas.
 
Googla så hittar du teoriprov som du kan träna på och få en känsla över vilken typ av frågor som dyker upp. Teorin är det enda som kan vara klurigt, klarar du inte körningen bakfull med ögonbindel så ska du inte köra moppe.
 
Du får ett tvåråigt till att börja med , sen vid förnyelse kan du få ett fem årigt om du har ett visum som ex Non O Immigrannt spouse multiple entry
Alt extension .. Eller annat som ger dig rätt att stanna ett år ,, så du har helt rätt i detta
 
Stort tack till alla inblandade för schyssta och konkreta svar :) Ska försöka påbörja detta omgående i veckan. Mitt område är Pattaya/Jomtien (Chonburi).
 
Köpte scoter 155 yamaha förra året , har kört utan körkort och klarat mig är väl bara en tidsfråga innan man blir stoppad så ska nog fixa kortet när jag kommer ner på longstay nästa gång.
 
De som är på väg att förnya sitt 5-åriga kk...vänta tills det har förfallit, då får du 6-år.
Märkligt , det fick inte jag , kanske du har nåt specialavtal, det gäller alltid till din födelsedag i mitt fall fem år från det jag fick mitt nya som var utgånget två månader innan (Expired ) fem år fram tills 9 july det femte året , så har det nu varit varje gång jag ansökt om nytt ,
 
Märkligt , det fick inte jag , kanske du har nåt specialavtal, det gäller alltid till din födelsedag i mitt fall fem år från det jag fick mitt nya som var utgånget två månader innan (Expired ) fem år fram tills 9 july det femte året , så har det nu varit varje gång jag ansökt om nytt ,
Tråkigt för dej, jag fick 6 år då jag sökte förnyelse här i Pattaya. Har inget specialavtal med berörd myndighet.
 
Tråkigt för dej, jag fick 6 år då jag sökte förnyelse här i Pattaya. Har inget specialavtal med berörd myndighet.
Möjligt , men bara för att en tjänsteman gör fel så kanske det är galet att påstå detta skall vara något som alla får, jag tror de flesta tjänstemän kan räkna fem år framåt . Ett femårigt kk skall väl gälla fem år inte sex ,då är det förvisso ett sexårigt , och såna skall inte finnas enligt direktiven ,, så ett tjänstemannafel inte en återkommande företeelse
 
Man får 5 år plus tiden tills man fyller år första gången.
Jag fick 5 år och 5 månader.
Sen blir det 5 år i fortsättningen.
 
Möjligt , men bara för att en tjänsteman gör fel så kanske det är galet att påstå detta skall vara något som alla får, jag tror de flesta tjänstemän kan räkna fem år framåt . Ett femårigt kk skall väl gälla fem år inte sex ,då är det förvisso ett sexårigt , och såna skall inte finnas enligt direktiven ,, så ett tjänstemannafel inte en återkommande företeelse
I mitt fall gick mitt gamla körkort ut den 18 april 2015. Dagen efter den 19 april ansökte jag om förnyelse och fick då mitt nya körkort som nu gäller till den 18 april 2021...alltså 6 år.

Jag har gjort 2 förnyelser, och fick 6 år båda gångerna
 
I mitt fall gick mitt gamla körkort ut den 18 april 2015. Dagen efter den 19 april ansökte jag om förnyelse och fick då mitt nya körkort som nu gäller till den 18 april 2021...alltså 6 år.

Jag har gjort 2 förnyelser, och fick 6 år båda gångerna


Kanske olika regler på olika ställen, i mitt fall så var jag och förnyade mitt kk för bike 17 Januari, efter en prövotid om 2 år, nu flyttade man fram giltighetstiden till födelsedagen, passade även på att ta ut ett kk för bil, och den gäller i 2 år, från den 17 Januari 2019, till 17 Januari 202.
 
Riktigt skit test skulle jag vilja påstå, fruktansvärd Thaistyle , de förnekar sig aldrig, det är ju utformat för att man inte skall klara det i första svängen ,,
 
 

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar
3
Visningar
4 K
TajPelle
T
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
L
Svar
20
Visningar
14 K
G
A
Svar
312
Visningar
15 K
A
 
Tillbaka
Topp